Na topie

1920 Bitwa Warszawska: pierwszy polski film 3D – relacja

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Producenci: LG

Premiery filmowe to z pewnością nie specjalność naszego serwisu. Ale o wchodzącej na ekrany produkcji Jerzego Hoffmana „1920 Bitwa Warszawska” warto wspomnieć z kilku powodów.

AA

Między innymi ze względu na 3D i fakt, że tak ambitna pełnometrażowa produkcja powstała całkowicie w naszym kraju. A także dlatego, iż o jednym z najważniejszych wydarzeń w historii XX wieku powinien wiedzieć każdy, nawet najzagorzalszy miłośnik wirtualnego świata.
 

Jerzy Hoffman reżyser
Reżyser i scenarzysta Jerzy Hoffman
 

Dlaczego wspominamy o 3D? W końcu temat ten zapewne wielu osobom już nieco obrzydł, ale jak niejednokrotnie stwierdzano podczas konferencji po przedpremierowym pokazie „1920 Bitwa Warszawska”, to nieuchronna przyszłość kina. Standardowe schematy, co podkreślał po przedpremierowym pokazie realizator zdjęć Sławomir Idziak (m.in. Helikopter w Ogniu), już nie wywołują takiego wrażenia, zwłaszcza na młodych widzach. Konieczne stało się wprowadzenie trzeciego wymiaru oraz związanych z nim emocji, który na nowo zainteresuje widzów kinem.
 

Daniel Olbrychski Sławomir Idziak
Daniel Olbrychski (rola Józefa Piłsudskiego) i Sławomir Idziak (zdjęcia)
 

Film Jerzego Hoffmana to pierwsza w historii pełnometrażowa polska produkcja 3D, a naszym zdaniem także kawał dobrego przestrzennego kina. Według niektórych dziennikarzy lepszy nawet niż Avatar. Jeśli uważacie, że filmy 3D są mdłe i nie warto siedzieć dwóch godzin w okularach dla kilku scen o często wątpliwej przestrzenności, to 1920 Bitwa Warszawska może pomóc zweryfikować te poglądy. Jednak problem jasności obrazu, który spędzał sen z powiek podczas projekcji, nawet realizatorowi zdjęć, nadal doskwiera. Aby 3D dobrze się sprzedało, konieczny jest, oprócz dobrej realizacji, bardzo jasno i jednorodnie świecący projektor. A to jak się okazuje potrafi być sporym wyzwaniem dla kin.
 

Projekcja film 3D ekran

Projekcja film 3D
W trakcie seansu

Reżyser filmu, Jerzy Hoffman, jest bardzo dumny, że to dzieło powstało w pełni dzięki wysiłkowi polskich operatorów obrazu, dźwięku oraz twórców efektów specjalnych. Poprzednie jego produkcje wiązały się zatrudnieniem podwykonawców z zagranicy, ale przecież w Polsce, jak podkreślił reżyser, mamy tyle wspaniałych talentów.

Dla osób szukających powiązania ze światem komputerów, spieszymy z wytłumaczeniem, bez takiego sprzętu nie powstałyby liczne sceny. Efekty stereoskopowe przygotowało PAY Studio, komputerowymi zajęło się ATM FX. Post-produkcja dźwięku i zgranie Dolby Digital EX to dzieło Dreamsound i TOYA Sudios.
 

Janusz Józefowicz Natasza Urbańska Borys Szyc Daniel Olbrychski
W filmie role główne zagrali Borys Szyc, Natasza Urbańska i Daniel Olbrychski. Janusz Józefowicz odpowiadał za choreografię.

 

Technologia 3D towarzyszyła nie tylko osobom siedzącym po innej niż aktorzy stronie obiektywu. Dzięki wyświetlaczom LG (mecenas technologiczny filmu) i pasywnym okularom aktorzy jak i realizatorzy mogli wygodnie podglądać dopiero co sfilmowane sceny. Ważna okazała się tu technologia - aktywne migawkowe okulary w warunkach polowych z pewnością nie byłyby tak komfortowe.
 

1920 Bitwa Warszawska - konferencja prasowa
 

Nie będziemy oceniali gry aktorskiej i fabuły, powiemy tylko tyle, że jak zwykle oceny najlepiej wydawać dopiero po obejrzeniu filmu. Z pewnością trójwymiarowość przytłoczyła wymowę tego obrazu, ale 1920 Bitwa Warszawska to także nowy sposób podejścia do pokazywania historii, wart sprawdzenia. Nie jest to dokument, a mimo to zachowuje znamiona wiarygodnej historycznie produkcji, jak powiedział prof. Janusz Cisek, konsultant historyczny. Wiele scen ma nowoczesny klimat, co nie każdemu musi się spodobać. Film pokazuje, iż dobre 3D wcale nie musi powstawać w hollywoodzkich studiach. Konieczne są przede wszystkim pieniądze, a z tymi w przypadku tej produkcji na szczęście nie było problemu. Budżet wyniósł 27 milionów złotych.

Film wejdzie do kin 30 września i będzie dostępny w 300 kopiach. Zaplanowano także dystrybucję za granicą, m.in. w Anglii w kilkunastu multipleksach.
 

Zapoznaj się z pozostałymi relacjami:

Źródło: Inf. Własna, fot. Alicja Żebruń

Odsłon: 13236 Skomentuj newsa
Komentarze

41

Udostępnij
  1. mszark
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 09:53

    Polskiemu kinu to nawet 10D nie pomoże

    Skomentuj

    1. NuCore
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 10:02

      Tobie za to, żadne leki nie pomogą, tak jak Jarkowi;) Zapowiada się na prawdę dobry film o ciekawym, poważnym i istotnym dla historii wydarzeniu, kiedy powstrzymano marsz na zachód komunistycznej zarazy. Tylko jakieś intelektualne kastraty, do których się zaliczasz, jadą po filmie, którego jeszcze nie można było w całości zobaczyć.

      Skomentuj

      1. Thorin49
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2011-09-20 10:11

        Tematyka jak najbardziej chwalebna, bo ile można oglądać filmów o degeneratach?
        A "wybrani" mogli już ten film w całości zobaczyć.

        Skomentuj

      2. mszark
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2011-09-20 10:24

        Czy ja Ciebie obrażam? Jakieś kompleksy masz?

        Skomentuj

      3. aviel
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2011-09-20 11:04

        Nie potrafię zrozumieć ludzi, którzy z byle powodu obrażają innych.
        Nie wiem jak inni, ale według mnie kolega wyżej po tym konkretnym filmie "nie pojechał".
        Może zanim coś napiszesz to przemyśl to.

        Skomentuj

      4. Bakak
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2011-09-20 11:22

        Mnie ten film bardzo interesuje, szczególnie że podejmuje temat z którego możemy być bardzo dumni (my Polacy). Ale zwiastun jest tragiczny szczególnie jeśli chodzi o (mimiczną) grę aktorską, bardzo przypomina teatr telewizji, a zachowanie aktorów jest deczko sztywne :/

        Skomentuj

    2. kosq83
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-21 15:00

      Stary co Ty chcesz od polskiego kina ??
      Każde jest inne, każde jest przesycone motywami o danym narodzie, w każdym grają inni aktorzy, kazde porusza inne kwestie - a jeśli te same to w inny sposób.
      Polskie filmy dla mnie jako Polaka są najlepsze i najbardziej potrafię sie w nie wczuć. Może chodzi Ci o efekty specjalne, rozmach tworzenia filmów itp - cóż, nie ma na to tyle pieniędzy co w stanach - ale czy o to w filmie chodzi ??

      Jeszcze jedno - jest jeden polski film, na podstawie którego wszyscy filmowcy na całym świecie uczą się filmówki... Skumaj to :)!

      Skomentuj

  2. Thorin49
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 10:08

    Dobre 3D?
    Moi znajomi byli na pokazie "Bitwy..." i twierdzą zgodnie, że technicznie ten film leży i kwiczy.
    I śmiem im wierzyć bo zajmują się postprodukcją już wiele lat...

    Skomentuj

  3. tommyt1983
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 10:14

    ja tam sobie w domu radze z ciemny domami 3d .daje podswietlenie tv na 100 i rodzaj obrazić na dynamiczny i jest naprawdę ok. tylko szkoda że jest jeszcze mizerny dostęp do filmów side. by side po polsku...

    Skomentuj

    1. tommyt1983
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 10:16

      miało byc filmami a nie domami. sorry

      Skomentuj

      1. DustEater
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2011-09-20 10:48

        wciąż brak edycji komentarzy !!!

        Skomentuj

  4. aviel
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 10:57

    Sceny z dynamiczną akcją i batalistyczne, prezentują się nadzwyczaj dobrze, jak na polską produkcję.
    Nie mam nic do Nataszy Urbańskiej, ale sceny pokazane tutaj na tym trailerze z jej udziałem są kiepskie. Jej gra aktorska w tych scenach jest straszna.

    Skomentuj

  5. tomajek
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 11:40

    Szykujcie się gimbusy na wycieczkę do kina

    Skomentuj

  6. Ironclad
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 11:54

    Mam w dupie to 3D, interesuje mnie czy w końcu po Ogniem i Mieczem, Potopie czy Krzyżakach, zrobili kawał dobrego historycznego kina, za którego nie będziemy musieli się wstydzić.

    Skomentuj

    1. jurcys
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 12:30

      tak... ogniem i mieczem, potop to kino historyczne. Chyba dlatego, że mają ubrania z epoki ;)
      Osobiście jakoś mnie nie kręci oglądanie bitwy (zabijania ludzi) w 3d.

      Skomentuj

  7. radcki
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 12:12

    na trailerze wygląda to jakby postprodukcję (przynajmniej w sensie kolorów) robił licealista - żadnego stonowania ani klimatu

    Skomentuj

    1. Szymon331
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 14:50

      Albo może za bardzo przywykłeś do "mory" jaką nakładają na film wojenny Amerykanie? Tu po prostu wygląda to żywiej, inny balans kolorów. Coś ciekawego. To że niektórzy nie wzorują się na amerykanach nie oznacza automatycznie brak profesjonalizmu.

      Skomentuj

    1. Malcolm Feth
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 13:43

      Alez ty musisz miec w zyciu zajebiste problemy ze soba i otoczeniem, skoro wszystko splycasz i szufladkujesz w taki sposob :) Fascynujace (albo smutne).

      Skomentuj

  8. Szymon331
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 14:06

    Proszę o zdjęcia z planu. Zdjęcia w których widać kamery z dwoma obiektywami.

    Avatara kręcono takimi kamerami co było widać w kinie (pomijam fakt że 60% tego filmu to komputer) Większość szrotu w 3D które było przez te 2 lata w kinach to komputerowo zrobione 3D na bazie zwykłego obrazu z kamery 2D.

    Mam nadzieję że Bitwa Warszawska była nagrywana tymi właściwymi kamerami. Trailery w kinie (które widziałem w 3D) dają nadzieję.

    Skomentuj

    1. Karol Żebruń
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 14:58

      Teraz ci nie pokażę fotek, ale film był kręcony kamerą z dwoma obiektywami przeznaczoną do produkcji 3D. Modelu nie podam, wiem tylko, że nie była to taka sama kamera jak przy Awatarze.

      Zdjęcia z planu jak i więcej wideo można znaleźć na stronie filmu http://www.bitwawarszawska1920film.pl/

      Skomentuj

      1. Towarzysz Komisarz
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2011-09-21 21:22

        Panasonikiem kręcili :)

        Skomentuj

  9. wilk100
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 14:52

    A anteny telewizjne na dachach to juz w 1920 były ?

    Skomentuj

    1. Karol Żebruń
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 14:59

      Wiedziałem, że ktoś się przyczepi :) Ten trailer ma jeszcze sporo niedociągnięć w stosunku do ostatecznej wersji.

      Skomentuj

    2. hideo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 15:09

      może Nikola Tesla akurat coś kombinował? xD

      Skomentuj

      1. kosq83
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2011-09-21 15:02

        hehe, dobre:)

        Skomentuj

    3. kosq83
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-21 15:02

      a może do radioodbiorników :>?

      Skomentuj

  10. Thorin49
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 15:22

    Produkcja za 27 mln, ale po co retuszować anteny satelitarne w postprodukcji skoro taniej jest je szmatami obwiązać - nikt i tak tego nie zauważy... :P

    Skomentuj

  11. aello
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 17:05

    Raz byłem na filmie 3d i to był raczej mój ostatni. Nie dość, że droższy bilet to jeszcze oczy bolały.

    Skomentuj

  12. Reverse
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 17:46

    Polskie kino można sobie darować .

    Skomentuj

    1. Szymon331
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-20 21:51

      Ze niby dlaczego?

      Skomentuj

      1. CougarV6
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2011-09-21 21:51

        Pewnie dlatego, że w ciągu ostatnich 20 lat polskie kino (moim zdaniem wybitne) sprowadzono do poziomu rynsztoku. Oczywiście są wyjątki, ale 90% naszych nowych produkcji to pseudo komedyjki dla ćwierćinteligentów.
        Wystarczy spojrzeć na sam fakt, że kraj, którego historia jest tak pełna wojen, bitew, zdrady i bohaterstwa, że starczyło by na 100 filmów. Tymczasem ile mamy filmów o Powstaniu Warszawskim? Ile o Wyzwoleniu Wiednia? ile o polskich pilotach w RAF? itp itd.....
        Amerykanie mają raptem Parę epizodów w WWII, Korea, Wietnam, Irak i wojna secesyjna. Zdążyli już nakręcić o tym więcej filmów niż Polska nakręciła filmów w ogóle.

        Skomentuj

  13. 1wilq
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 20:35

    że też im pieniędzy nie szkoda na robienie takich filmów.. :|

    Skomentuj

  14. mefiu2000
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 21:43

    Nie chcę się czepiać, ale ostatnio nie ma polskiego filmu bez Szyca. W zwiastunie w kinie najbardziej raziła mnie biel zębów umorusanej Nataszy strzelającej z karabinu maszynowego. Ale zobaczymy, może będzie dobre.

    Skomentuj

  15. Marucins
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 22:40

    Oczywiście Polacy tez muszą coś wydać, być na czele, aby to szkoły wyruszały na nowe seanse tym razem 3D za dodatkowe 5-10 zł a cały efekt o kant..... można....

    Skomentuj

  16. Saper666
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-20 23:45

    Natasza Urbańska w filmie ehh szkoda gadać, totalna porażka, ale sam film myślę że będzie ciekawy.

    Skomentuj

  17. dziarsky
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-21 17:00

    Hoffman, film historyczny i 3D. Tragedia :(.

    Skomentuj

    1. Kropeczka
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-21 17:44

      nie narzekaj mógł go robić wajda - wtedy to dopiero by była masakra.

      Skomentuj

  18. Towarzysz Komisarz
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-21 21:23

    A w ramach odtrutki na Hoffmana polecam kabaret Limo i ekranizację "Janka Muzykanta"

    http://www.youtube.com/watch?v=ISGLd-UYAnc

    Skomentuj

  19. Michur
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-22 19:52

    Czy Natasza pokazuje cycki w tym filmie?

    Skomentuj

    1. aello
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2011-09-24 13:12

      Tak, a jak wyciągniesz ręce to dzięki 10d będziesz mógł sobie je pomacać

      Skomentuj

  20. lukaszroony1989
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2011-09-23 23:15

    Idę, zobaczę, wtedy się wypowiem. Fajnie że powstał ten film ! I TO W 3D !!

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!