regist88 | 2012-01-24

AMD A8-3870K: podkręcony procesor coraz bliżej granicy 6 GHz

Zobacz więcej w kategorii: procesory

producenci: AMD

 

Jeden z amerykańskich użytkowników portalu HWBot.org zdołał podkręcić procesor AMD A8-3870K do 5,9 GHz, a tym samym ustanowił on nowy rekord w kategorii najwyższej częstotliwości pracy układu Llano.

Procesory AMD APU z serii A skierowane są dla mniej wymagających klientów. Nie oznacza to jednak, iż nie można ich trochę podkręcić, a przez to zwiększyć ich wydajności. Nasze testy wykazały, że w domowych warunkach model A6-3650 można przyspieszyć do około 3,5 GHz, ale przy zastosowaniu ekstremalnych metod chłodzenia da się osiągnąć znacznie więcej.

platforma testowa, na której ustanowiono rekord w podkręcaniu procesora AMD A8-3870K

Potwierdził to amerykański overclocker o o pseudonimie Tsunamijuan, który spróbował swoich sił przy podkręcaniu modelu A8-3870K – jednego z dwóch układów Llano z odblokowanym mnożnikiem. Udało mu się zwiększyć częstotliwość pracy procesora ze standardowych 3 GHz do 5,9 GHz, a więc aż o ponad 96%.

walidacja wyniku podkręcania procesora AMD A8-3870K
Kliknij, aby przejść do walidacji wyniku

Oczywiście nie obyło się bez ciekłego azotu oraz zwiększenia napięcia zasilającego rdzeń – z 1,4 V do 2 V. Warto jednak zaznaczyć, że powyższa walidacja z aplikacji CPU-Z jest częściowo błędna, bowiem wystąpiło przekłamanie w odczycie taktowania magistrali systemowej (samo taktowanie procesora jest poprawne).

platforma testowa w czasie bicia rekordu

Na pozostałe elementy platformy testowej składała się płyta główna Gigabyte GA-A75-UD4H oraz 4 GB pamięci Corsair Dominator GTX6.

zamarznięte pamięci RAM z platformy testowej

Trzeba przyznać, że do okrągłych 6 GHz coraz bliżej. Mamy nadzieję, że wkrótce komuś uda się przekroczyć tę granicę.
 

Więcej o rekordach w podkręcaniu:

Źródło: HWBot

odsłon: 7705

Komentarze

(39)

trybcio86

-2 + - 2012-01-24 16:16

ładny z niego bałwan że tyle śniegu narobił :D Graty

Parlan

-1 + - 2012-01-26 11:28

DOŁĄCZCIE

Przeciwko kontrowersyjnemu porozumieniu protestują nie tylko internauci. W wielu polskich miastach odbyły się manifestacje. W Kielcach doszło do zamieszek. Demonstranci wnosili antyrządowe okrzyki, spalili flagę Unii Europejskiej i zablokowali centrum miasta. Interweniowała policja. W Krakowie na ulice wszyło ponad 15 tysięcy osób. Wieczorem wielotysięczny tłum pomimo braku zgody urzędu miasta manifestował pod domem Donalda Tuska w Sopocie.

DOŁĄCZCIE

PIOTER123

-3 + - 2012-01-24 16:21

po rozmrożeniu cały sprzęt do kosza

trybcio86

0 + - 2012-01-24 16:26

Tu masz dowod ze nie koniecznie :D
http://www.youtube.com/watch?v=e4jaY8LT5wA&feature=related

PIOTER123

-3 + - 2012-01-24 16:28

to jest olej mineralny a nie lód/szron na płycie

trybcio86

-4 + - 2012-01-24 16:34

w podocznych filmikach mozna znalesc z woda :D

Lightning

3 + - 2012-01-24 17:48

Destylowaną.

rahimpfk

0 + - 2012-01-24 18:53

Lightning masz racje, woda destylowana nie przewodzi pradu, bo nie ma w niej elektrolitow ale... Zanieczyszczenia na plycie glownej moga wystarczyc :P Jesli osuszy dokladnie komponenty przed ponownym rozruchem nie powinno byc problemu wg mnie (mialem tak jak wylaczony telefon wpadl mi do jeziora, osuszylem i dzialal)

racedriver

0 + - 2012-01-24 20:27

Jeśli zanieczyszczeń jest mało, to przewodność elektryczna takiej wody jest równie mała i nie spowoduje uszkodzenia płyty, choć mogą pojawić się problemy w jej działaniu.

mlodyb13

0 + - 2012-01-25 00:53

jeśli chodzi o wode destylowana to trzeba by ją zamknąć w hermetycznym pojemniku bo nie chodzi o same zanieczyszczenia a o zawiązki które zajdują sie w powietrzu po podgrzaniu takiej wody zaczeyna reagować i przewodzić prąd

PIOTER123

0 + - 2012-01-25 01:20

dlatego takie eksperymenty robi się na oleju mineralnym (jak chce się mieć kompa-akwarium)

Tiamat

2 + - 2012-01-25 07:43

Co to jest "podocznych"? Nie wiem.
Co to jest "znalesc"? Znaleźć?

masmix10

-3 + - 2012-01-24 17:59

ja tam widzę zwykły olej do smażenia słonecznikowy

Tiamat

2 + - 2012-01-25 07:47

Co to jest "nie koniecznie"? Znaczy, że koniecznie? Niekoniecznie?

regist88

0 + - 2012-01-24 17:36

Ciekawe dlaczego? Jeżeli dobrze zaizolowane, to woda nie wywoła zwarcia i sprzęt normalnie hula.

trybcio86

-2 + - 2012-01-24 17:59

ale plyta gl jest jakos tam pokryta "laminatem" wiec nie koniecznie musi zrobic sie spiecie

manix82

0 + - 2012-01-24 22:28

Ścieżki na płycie głównej są pokryte "soldermaską" nie laminatem:) Laminat to potoczna nazwa PCB

manix82

2 + - 2012-01-24 22:29

PCB - Printed circuit board

PL-ayeR

0 + - 2012-01-26 22:53

Prawda to. Kilka lat temu w wakacje zostawiłem otworzone okno - oczywiście komputer koło okna stał. Nie wiedziałem, że za kilka godzin będzie lało jak w wietnamie `67. W komputerze miałem powódź. W ruch poszła suszarka. Na drugi dzień odpaliłem kompa i wszystko było cacy;) W tym roku złomek skończy już 5 lat :D

robosibcop

0 + - 2012-01-24 16:27

mogli by zrobić test w grach na takim podkręconym procku

lukradim

1 + - 2012-01-24 16:31

Na pewno wyciągną. To tylko kwestia czasu. Zobaczymy jaką wydajność zaoferuje Trinity. Mam na dzieję, że AMD tym razem się nie myli tak jak to było z Bulldozerem i nowe procki faktycznie pokażą moc żeby przynajmniej nawiązać jakąś walkę z Intelem.

nazaropeth

0 + - 2012-01-24 16:55

Grunt aby wycisnęli jeszcze więcej mocy z GPU. Mam A4-3400 i jeśli idzie o CPU, to tak jakbym miał starego X2 5400/5600, co do grania wciąż wystarcza a zintegrowany GPU plasuje się wydajnościowo w okolicach 3650/4650 - w każdym razie nowsze gry działają na nim bez zarzutu (ostatni "asasyn" totalnie bezproblemowo przy średnich detalach i włączonymi dodatkowymi efektami).

mlodyb13

0 + - 2012-01-24 17:08

co do wydajności procka sie zgodze ale z igp to troche pojechałeś ponieważ hd6530d (seria A6) ma wydajnosć własnie w granicach hd4650

hd6410d ma 2x mniej shaderów i obsługuja pamieć ddr3 1600

grałem w AC na AII 250 i hd4670 wiec wiem co mówie

nazaropeth

0 + - 2012-01-24 21:08

O, miałem parę lat temu HD4670 - jest ogromna przepaść między 4650 a 4670 - co najmniej dwukrotnie większa przepustowość pamięci i wyższe taktowanie rdzenia dają HD4670 ponad 60% większą wydajność mimo, iż układ graficzny jest ten sam.
Może i trochę pojechałem, ale dzięki nowej architekturze w HD6410D i innych APU wydajność jest większa niż serii HD46xx i HD48xx przy tej samej ilości jednostek. Z resztą mam całkiem dobre porównanie: mój młodszy brat ma X2 4400@2,8GHz z HD4650 właśnie i średni framerate nie jest u niego wyższy od mojego o 2 do 3fps (Win7 32-bit). Co ciekawe w starszych grach wydajność HD6410 jest na poziomie 2600XT/3650 a w nowszych bliżej mu do HD4650, więc do grania w HD Ready w zupełności wystarczy.

mlodyb13

0 + - 2012-01-24 23:43

no w sumie jest dosyć spora różnica miedzy hd4650 a hd4670

wiec w sumie masz racje (własnie potwierdziłem to sobie w rankingu kart graficznych)

nie zmiena to faktu ze jest to całkiem fajny sprzęt

planujesz może zakup hd6450 do CF??

strzelec52

-3 + - 2012-01-24 16:55

Co to ma byc?? szyna 262MHz a mnożnik x45?? przecież to nie daje 5.9GHz...?

trybcio86

2 + - 2012-01-24 17:30

czytamy uwaznie pisze ze " Warto jednak zaznaczyć, że powyższa walidacja z aplikacji CPU-Z jest częściowo błędna, bowiem wystąpiło przekłamanie w odczycie taktowania magistrali systemowej (samo taktowanie procesora jest poprawne)"

JEzUS

0 + - 2012-01-24 18:03

"Warto jednak zaznaczyć, że powyższa walidacja z aplikacji CPU-Z jest częściowo błędna, bowiem wystąpiło przekłamanie w odczycie taktowania magistrali systemowej (samo taktowanie procesora jest poprawne)"

Ogladanie samych obrazkow nie zawsze wystarczy...

edekzkrainykredek

-2 + - 2012-01-24 17:01

Jakos tak dziwnie, nikt sie nie kluci? Trolli nie widac...Czyzby dzien spokoju przez ACTA? Zaczyna mi sie podobac :D

Tiamat

0 + - 2012-01-25 07:46

Co to jest "kluci"? Oni są czymś kłuci? Kłóci?

edekzkrainykredek

-1 + - 2012-01-25 12:46

Nie nie to jest cos w stylu "mam wylane na polskie znaki" wiem ciezko sie domyslec. W kazdym badz razie dziekuje ci pomocniku slownika polskiego za jakze pomocna uwage. Ps placa ci za to? Mozna na tym zarobic? Czy to po prostu wolontariat na rzecz poprawnej pisowni? Mala rada dla ciebie, przewietrz sie troche.

Szymon331

0 + - 2012-01-24 20:49

Hm, czyżby ten ładny wynik osiągnęli bez wyłączania rdzeni?

PIOTER123

0 + - 2012-01-24 20:59

jest widoczne w cpu-z

lewymaro

0 + - 2012-01-24 23:28

No wiecie, jak ma się zbędny beczkowóz ciekłego azotu to łohoho i jeszcze więcej :P A tak serio- taki rezultat trzeba by uzyskać za pomocą normalnego chłodzenia, dostępnego w sklepach... ale ogólnie to podziwiam rezultat pracy tych ludzi.

lewymaro

0 + - 2012-01-24 23:29

Znaczy człowieka :/ (chciałbym opcję edycji komentarzy) :P

QaziG

0 + - 2012-01-25 09:58

później taki sprzęt trafia na allegro jako nówka nie kręcony :O)

magutowski

0 + - 2012-01-25 14:11

Dlaczego na obrazku widać box Intela?

regist88

0 + - 2012-01-25 18:27

on chłodzi chipset AMD A75 ;D

ciasteczkowypotwor

0 + - 2012-01-30 12:18

Ja ma tylko jedno pytanie, czy ktoś faktycznie zmierzył częstotliwość taktowania rdzenia tego procesora?

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie