regist88 | 2011-08-03

AMD: wizyta w fabryce serwerowych Bulldozerów

Zobacz więcej w kategorii: procesory | serwery

producenci: AMD | GlobalFoundries

 

Prezentujemy filmik, który przedstawia fabrykę firmy AMD, gdzie produkowane są najnowsze, serwerowe procesory Opteron.

Dosłownie przed chwilą pisaliśmy o planach AMD, dotyczących serwerowych procesorów Opteron wyposażonych nawet w 20-rdzeni. Na razie są to odległe plany, a do oficjalnego wydania układów minie jakiś czas. Lada chwila czeka nas jednak premiera 6- lub 8-rdzeniowych modeli Valencia oraz 12- lub 16-rdzeniowych modeli Interlagos. Zastanawialiście się jak wygląda fabryka, gdzie produkują tak zaawansowane procesory? AMD uchyliło ostatnio jednak rąbka tajemnicy.
 

fabryka GlobalFoundaries Fab 1 w niemieckim Dreznie


Najwydajniejsze, serwerowe procesory AMD Opteron z serii 6200 produkowane są przez GlobalFoundries w fabryce Fab 1. Trzeba przyznać, że zlokalizowana jest ona stosunkowo niedaleko nas, bo w niemieckim Dreźnie. Użytkowa powierzchnia zakładu to około 110 000 metrów kwadratowych (całkowita powierzchnia wynosi 364 512 metrów kwadratowych), co czyni ją największą fabryką zbudowaną w Europie – jej rozmiary można porównać do 27 boisk do piłki nożnej (lub nawet 48 jeżeli chodzi i powierzchnię całkowitą).
 

Wafel krzemowy AMD
Wafel krzemowy z procesorami AMD
 

W Fab 1 zatrudnionych jest około 3000 światowej klasy inżynierów, techników oraz innych specjalistów. W ciągu jednego miesiąca, fabryka potrafi wyprodukować do 80 000 krzemowych wafli o średnicy 300 mm lub 180 000 wafli o średnicy 200 mm, z których produkowane są układy wykonane w 45-nanometrowym bądź mniejszym procesie technologicznym.
 

fabryka GlobalFoundaries Fab 1 w niemieckim Dreznie


Poniżej możecie zobaczyć filmik, który przedstawia fabrykę Fab 1 oraz uchyla rąbka tajemnicy odnośnie nadchodzących procesorów Interlagos.
 


 

Więcej o serwerowych procesorach AMD:

źródło: YouTube, GlobalFoundaries, Wikipedia, HotHardware.com

odsłon: 8110

Komentarze

(41)

popmazone

0 + - 2011-08-03 10:13

A i krajobraz taki polski...

Viperus

0 + - 2011-08-03 17:15

Na 1 zdjęciu widać autostrade ;p

Terrorek

0 + - 2011-08-03 22:22

hahaha nie to niemiecka droga gruntowa xd

JohnSheppard SGA

0 + - 2011-08-03 10:19

nieźle jaka tam jest technologia
wszystko z komputeryzowane ;p

matyja

1 + - 2011-08-03 11:36

tak, z tej ciaglej i globalnej komputeryzacji coraz czesciej mozna zobaczyc analfabetyzm wsrod internautow (i nie tylko!)...
o zgrozo! czytac ksiazki i uczyc sie ortografii, a nie bezmyslnie przegladac internet...

LelleQ

0 + - 2011-08-03 13:37

W twojej wypowiedzi jest więcej błędów niż w wypowiedzi użytkownika wyżej ;)

alfarome

0 + - 2011-08-04 07:03

Nie ma znaków diakrytycznych, błędów ortograficznych nie stwierdzono.

LelleQ

0 + - 2011-08-04 21:20

Nie napisałem błędów ortograficznych tylko po prostu błędów. Wszystko jest w porządku ;)

Boncorek

0 + - 2011-08-03 14:21

hipokryta

amb00

0 + - 2011-08-03 10:31

Mało widać fabryki na tym filmie.

amb00

0 + - 2011-08-03 10:33

Mało widać fabryke na tym filmie.

biolog

0 + - 2011-08-03 10:36

z tych planow wynika, ze AMD odpuscialo juz sobie zupelnie technologiczna pogon za Intelem. szkoda :/.

JohnSheppard SGA

0 + - 2011-08-03 11:05

niby dlaczego tak sądzisz ??
że 20 rdzeni nie dadzą rady Intelowi
??
te rdzenie będą ulepszane przez co wydajność jednego wzrośnie
to tylko w twoich oczach sobie odpuściło

biolog

0 + - 2011-08-03 11:32

...a wedlug Ciebie Intel w miedzyczasie nie bedzie ulepszal tego co ma? Prawdopodobnie bezwzgledna wydajnosc tych 20 rdzeni bedzie porownywalna, ale wydajnosc na rdzen i wydajnosc na wat nie bedzie konkurencyjna dla Prockow Intela. z planow obu firm wynika, ze kiedy intel bedzie mial juz procki w 22 nanometrowej litografi to AMD bedzie ciagle robic procki w 32. obecnie sila serwerowych prockow AMD jest ich kompatybilnosc ze wczesniejszymi socketami dzieki czemu za stosunkowo niewielkie pieniadze mozna zwiekszyc wydajnosc platformy. Jezeli nowe Opterony beda wymagaly wymiany plyty glownej i pamieci to dluzszej perspektywie bedzie sie bardziej oplacalo budowac serwery i stacje robocze na Intelu. ...no, chyba ze nowe Opterony powala nas na kolana wydajnoscia, ale to juz nie wierze :/

alfarome

0 + - 2011-08-03 13:00

Jaką pogoń, ludzie, nauczcie się porównywać spółki o zbliżonym poziomie kapitału.
AMD do Intel'a dużo brakuje i jeszcze długo będzie brakowało.

Wjtwat

0 + - 2011-08-03 17:10

AMD nie odpuściło.Intel ma więcej pieniędzy -80% rynku i do tego lepiej wycenia procesory niż AMD - więc ma więcej pieniędzy na prace naukowo-rozwojowe i dlatego lepiej ma opanowane nowe procesy technologiczne, lepsze techniki wytwarzania pamięci cache oraz szybciej wprowadza nowe modele procesorów. AMD bulldozer - sandy bridge mniej więcej w tym samym czasie rozpoczęły swój rozwój. Pracę nad sandt bridge rozpoczeto w 2005 roku w intel R&D center w Hajfie w Izraelu - tam też powstały inne potwory jak Core 2 duo czy nehalem. Ale pracę na BLDZR rozpoczęto mniej więcej w tym samym czasie bo na początku roku 2005. Jeśli BLZDR miałby być nieudany to pewnie na skutek pośpiechu, a tego nie widać - procesor konstruje się 6 lata w obecnych czasach więc nie widać żeby była to riposta na prędce robiona w odpowiedzi na bardzo udany nehalem i7 które w co aż trudno uwierzyć miał premierę w 2008 roku, a do dziś ma wydajność co najmniej satysfakcjonującą. Bulldozer może nie doścignie Sandy Bridge E LGA 2011, ale z podstawkami 1155 1156 1366 powinien sobie dać radę. Inaczej nie było by sensu wyceniać go na 300$. Poza tym zobacz statystyki kupowanych procesorów - aż 30% ludzi kupuję "słabe" Phenomy II i Athlony - czy one rzeczywiście są takie słabe? Benchmarki i wiele testów jasno pokazuję że AMD nie jest aż tak daleko w tyle jak sugerują nie które wybiórcze testy.

biolog

0 + - 2011-08-03 21:17

masz racje. dzieki za ten glos, wprowadza jakis porzadek do dyskusji AMD vs Intel. Chce jednak zwrocic uwage na to, ze Intel od zawsze mial wiecej kasy, a jednak AMD przez wiele lat bylo o krok przed Intelem, albo w najgorszym wypadku na tym samym poziomie technologicznym. Wedlug mnie punktem przelomowym bylo wprowadzenie przez Intela architektury Core 2 to wtedy wlasnie pomino mojej wieloletniej milosci do prockow AMD poraz pierwszy zdecydowalem sie na zlozenie komputera "na Intelu". Wydaje mi sie, ze w problemem AMD nie jest kasa, ale brak konswkwetnej dlogoterminowej strategii.

alfarome

0 + - 2011-08-04 07:57

Niestety, stawiając tezę to na Tobie spoczywa ciężar dowodu.
Życzę miłej gimnastyki, bo *technologią* Intel przodował od początku w stosunku do AMD.

C2D wyprowadził jednoznacznie wydajnościowo Intel'a na szczyt.

Za to zgadzam się co do pozytywnego wpływu na ceny sprzętu popularnego.

biolog

0 + - 2011-08-04 16:32

a ten cytat to wziales "...z podrecznika dla akwizytora?"

Wedlug mnie pod wzgledem technologi Intel wcale nie przodowal od poczatku. Znaczaco odskoczyl dopiero wprowadzajac MMX, ale ta przewaga tez nie trwala dlugo.

alfarome

0 + - 2011-08-04 19:07

Firmy dzieli ~rok czasu, jeżeli chodzi o czas powstania, obie zaczynały od produkcji układów na licencji IBM.

Prześledź ich twórczość i dojdziesz do wniosku, że Intel po sukcesie marketingowym marki Pentium i loga "Intel inside" (a także brudnym chwytom) utrzymywał się na szczycie i szybciej wprowadzał technologie.

Dzisiejsze możliwości finansowe i produkcyjne tych firm dzieli przepaść i nie da się ich porównywać.

robin_s

0 + - 2011-08-03 10:57

Jakiś polaczek się załapał na filmie wysrzyżony jak kuciapa :) haha

Irek-Stalker

0 + - 2011-08-03 11:38

I do tego się nazywa ja w filmie "Bękarty wojny " Golański może pan to powtórzyć Goolański... hehe

Vassago

0 + - 2011-08-03 11:08

Dlaczego te wafle krzemowe są okrągłe? Ktoś wie? Te poucinane rdzenie na obrzeżach pójdą na kosza, nie można tego robić na kwadracie czy prostokącie?

Baleryon

0 + - 2011-08-03 11:21

Jak mniemam przez to, że uzyskuje się je procesem Czochralskiego. Coś jak nabieranie miodu na kręcącą się szpatułkę, dlatego okrągłe.

hina_

0 + - 2011-08-04 23:42

Ze wzgledu na przenoszenie tych wafli. Wiekszosc maszyn je obraca podczas obrobki. Poza tym one sa dosyc cienkie i takie krawedzie bylyby cholernie ostre. Z jednego wafla i tak sporo die'ow odpada, a bo to nie spelniaja wymagan, a bo to sa fizycznie uszkodzone [bo np maszyna byla brudna i porysowala powirzchnie wafla jakims pylkiem]. Nie pamietam dokladnie jaki byl procent scrapow ale im nizszy proces i wiekszy die tym gorzej. Powiedzialbym ze tak gdzies 10-15% idzie do kosza[jak nie wiecej]z tych 'calych' die'ow.

Igoruss

0 + - 2011-08-03 11:17

http://www.benchmark.pl/uploads/backend_img/a/fotki_newsy/201108/regist88/GlobalFoundaries_FAB1_Drezno_2.jpg

Hmm gdzie to ja zaparkowałem auto?? :P

regist88

0 + - 2011-08-03 16:07

podaj rejestracje, to może po niej jakoś odnajdziemy ;D

plik1995

0 + - 2011-08-03 11:25

Takiego "wafla" bym schrupał :D:D

creative357

0 + - 2011-08-03 13:05

pewnie jest wysoko energetyczny :P

Widzący

0 + - 2011-08-03 11:32

Oczywiście chodzi o największą w Europie fabrykę układów scalonych a nie fabrykę w ogóle. Ta powierzchnia to rapem 36 hektarów.
News jak zwykle lekko niechlujny.

Irek-Stalker

0 + - 2011-08-03 11:58

Największą fabryka w europie to chyba Fabryka Volkswagena w Wolfsburgu, ale mogę się mylić.

piotrek8x

0 + - 2011-08-06 11:19

Z tamtąd wyjechał mój Golf xD

madnes13

0 + - 2011-08-03 12:07

Ta pewno :) przecież tam siedzi CELL :)
@Irek-Stalker - masz absolutną rację, VW robi sobie w Wolfsburgu wafle :) Tutaj nie ma co komentować - zwykli marketingowcy coś tam sobie bełkoczą.

agnus

0 + - 2011-08-03 14:33

Dziwne przebranie ma ten Asasins Krid pracujący w AMD. Jakieś takie mało pro.

eryk1310

0 + - 2011-08-03 15:16

na huj im nowe procki i intelowi do gier straczą dobre 2 albo 3 rdzenie ;) chyba ze za kilka lat bd gry jakies nowej technologi ;)

tomcug

0 + - 2011-08-03 15:43

To są procesory serwerowe imbecylu...

wolak

0 + - 2011-08-03 16:41

Poprawcie literówkę w pierwszym wyrazie "Przentujemy" bo nieładnie to wygląda i źle świadczy o autorze,(coraz częściej wkradają wam się błędy . Edytory w dzisiejszych czasach same podkreślają błędy, a mimo to i tak zdarzają się oporni)

przeq

0 + - 2011-08-03 16:46

Jak miło zobaczyć KDE. W 1:28 filmu.

IronFe

0 + - 2011-08-03 18:43

Tytuł newsa powinien być zmieniony na "AMD: wizyta w stołówce serwerowych Bulldozerów" bo najczęściej ona była pokazywana

dziki1993

0 + - 2011-08-03 19:16

niech AMD robi procki, Intel przez to obniża ceny swoich. Jak dla mnie 4 rdzeniowy Phenom jest wystarczający, jak kupowałem kompa to i3 był droższy od phenoma 955, płyty główne też były droższe więc musiałem brać amd

anemus

0 + - 2011-08-03 20:58

"Prezentujemy filmik, który przedstawia fabrykę firmy AMD..."
To nie jest fabryka AMD tylko jak zaznaczono niemrawo później Global Foundries. AMD nie ma swoich fabryk - wydzieliło je ze swojej struktury i sprzedało Arabom. Pozostało im coś około 20% udziałów w GF ale nie mają żadnego wpływu na funkcjonowanie tej firmy.

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie