Jakub Kralka | 2010-05-21

Blokują Facebooka przez Mahometa

Zobacz więcej w kategorii: internet

producenci: inny

 

Napięcia pomiędzy duńskim satyrykiem a Muzułmanami wzięły swój początek już kilka lat temu. Gorąco zrobiło się jednak dopiero wtedy, gdy do akcji włączyli się internauci.

Satyryka można zastraszyć, pozwać do sądu, a nawet usunąć z życia publicznego, ale co zrobić, gdy obrazę uczuć religijnych rozpoczyna  cały internet? A powoli tak to właśnie zaczyna wyglądać. Zainspirowani jednym z ocenzurowanych odcinków serialu South Park internauci postanowili wypowiedzieć wojnę całej kulturze Islamu, która wyjątkowo drażliwie podchodzi do tematu nawet delikatnych żartów z wiary. Wszystko dlatego, że jedna z podstawowych zasad zabrania tworzenia podobizn Proroka.

Złośliwi użytkownicy Facebooka postanowili zagrać Muzułmanom na nosie i zorganizowali akcję "dzień, w którym wszyscy rysujemy Mahometa". Niechęć do świata Islamu wśród przedstawicieli kultur zachodnich okazała się na tyle duża, że grupa stała się jednym z internetowych hitów. Na dość oryginalny - ale zdecydowanie lepszy niż bombowy atak na serwery Facebooka - pomysł wpadł Pakistan.

Państwo zadziałało prewencyjnie i do końca maja zablokowała swoim użytkownikom dostęp do serwisu. Podobny los podzieliła również Wikipedia oraz Flickr. Tym samym Pakistan po raz kolejny w historii dołączył do grona państw aktywnie cenzurujących internet. Jak sądzicie - czy w tym wypadku można go jednak usprawiedliwiać?

 

odsłon: 2293

Komentarze

(32)

logoth

0 + - 2010-05-21 12:39

"Jak sądzicie - czy w tym wypadku można go jednak usprawiedliwiać?" usprawiedliwiać cenzurę?
Wszystko można usprawiedliwiać. Od tego mamy wolność słowa... oh wait.

madnes13

0 + - 2010-05-21 12:49

Najwyraźniej wiele osób zapomniało, że w internecie dobrze jest stosować się do zasad netykiety, a co do obrażania Mahometa - według mnie od ludzi, którzy tego dokonali powinno się wyciągnąć konsekwencje, gdyż jest to rasizm na tle wyznaniowym.

RV6x6

0 + - 2010-05-21 13:05

Konsekwencje ? Z zartowania z czegos co nie istnieje ?
Wogole smiech zart i dowcip to podstawowa zasada obronna czlowieka.
Ludzie tak reaguja na tragedie, na absurdy,na niesprawiedliwosc.
Dlatego polski kabaret za komuny byl tak swietny.
Nie ma czegos takiego jak "uczucia religijne" ,jest tylko wlasny poziom zadufania i megalomanii.

http://simianfarmer.blogs.com/photos/uncategorized/lackoffaith.jpg
Tworcow takiego obrazka tez bys "pociagnal do odpowiedzialnosci" ?

A islam sam sobie pracuje na to ze ludzie tak reaguja.
Jest tyle dowcipow o zydach, tyle o polakach, o policjantach ,o francuzach.O wszystkim.Ale z mahometa to juz nie wolno ?
Absurd.

shamoth

0 + - 2010-05-21 13:16

z drugiej strony weź pod uwagę to że niektórzy lubią stawiać mury i nie pasuje im jak ktoś chce taki mur na siłę zburzyć.
każdy ma słaby punkt i kwestia zadufania czy megalomani nie ma tu znaczenia tylko kwestia wychowania i wpojenia pewnych wartości, ty nie dasz szydzić z "mamuśki", hamburgery mają w sumie tylko jedną wartość $, żabojady swój język a niektórzy po prostu od dziecka maja wpajane że islam rzecz święta.
chcą się odcinać proszę bardzo i tylko idiota będzie wkładał "kij w mrowisko" bez zrozumienia istoty rzeczy.
szczerze mówiąc takie chamskie zaczepki wkurzają mnie, ktoś jest ganiony za to że chce bronić własnych racji i przekonań.
a gdzie tolerancja i zrozumienie z którego słyną katolicy... jak byśmy byli często bombardowani przez innowierców, że coś z naszą wiarą nie tak bo wyznajemy jedno a robimy drugie tez byśmy zaczęli się pienić

RV6x6

0 + - 2010-05-21 14:02

Katolicy nie slyna jakos szczegolnie ze zrozumienia i tolerancji, zasadniczo zadna religia nie, moze buddyzm.
Ale co do atakow na wiare katolicka to sa one stale.I slusznie, bo jest co atakowac.Ale czasy palenia innowiercow na stosie na szczescie juz minely.Co innego islam, tu zasadniczo siedzimy we wczesnym sredniowieczu.I wyznawcy islamu w duzej mierze sa na tym wlasnie poziomie umyslowym.Pytanie teraz czy swiat da sie zwariowac i cofnac ,czy tez wkoncu sie zacznie bronic.

m4rcin

0 + - 2010-05-21 14:20

Za żarty z "Pańskiej wieczerzy" można dostać wyrok - za coś co wg. niektórych też nie miało miejsca.
Są granice których łamać się nie powinno.

DomWaw

0 + - 2010-05-21 15:29

Tylko w Polsce, bo mamy ten abstrakcyjny kompletnie paragraf o obrazie "uczuć religijnych", sorry ale to co obraża jednych, innym jest zupełnie obojętne. Nie jesteśmy państwem wyznaniowym (dzięki bogu :) i takie rzeczy nie powinny mieć racji bytu. To jest wstęp do cenzury.

Gdybym namalował piękny obraz (jestem plastykiem) na którym Jezus objawia się przed prorokiem Mahometem i go błogosławi i zatytułował go "Dialog ekumeniczny" to czyje uczucia bym obraził? (obawiam się że fanatycy ze obu stron by mnie rozszarpali) nie widzisz absurdu takich zapisów w prawie, kto to ma obiektywnie oceniać?

miedzianek

0 + - 2010-05-21 21:35

'Konsekwencje ? Z zartowania z czegos co nie istnieje ?'

Toz to tak samo jak bysmy zrobili obrazek ze Twoja dusza jest gwalcona np przez diabla...niby wiesz ze nie istnieje a jednak obraza to Twoje uczucia


nie wazne czy cos istnieje czy nie-jesli ktos w to wierzy to nie powinno sie obrazac

shamoth

0 + - 2010-05-21 13:05

popieram, treści usunąć a ludziskom po warnie lub kasacja konta jak już mają podobne wyskoki na koncie... korci mnie żeby ogłosić "dzień w którym wszyscy głusi śpiewają hymn US"

Saiya-jin

0 + - 2010-05-21 15:24

Rasizm na tle wyznaniowym? Cha, cha. Rasizm, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy dyskryminacji z powodu rasy, nie wyznania.

miedzianek

0 + - 2010-05-21 21:37

Rasizm wyznaniowy tez istnieje,RASIZM to ogolnie niechec do innych kolorow skory/pogladow/wyznan

BariGT

0 + - 2010-05-22 02:49

Mylisz kolego rasizm z ksenofobią i nietolerancją. A teraz pojedź sobie do pakistanu i wybuduj tam kościół albo chociaż załóż krzyżyk. Zobaczysz wtedy ogrom tolerancji i miłości bliźniego.

logoth

0 + - 2010-05-21 13:08

rasizm na tle wyznaniowym?? islam to nie rasa. a obrażanie czyichś poglądów może być nieładne lub niemiłe, ale nie nielegalne.

deel77

0 + - 2010-05-21 13:09

W krajach islamskich religię wykorzystuje się do prowadzenia polityki, a więc jest to cenzura polityczna, a na taką nie może być przyzwolenia. Rozumiem, że dla wyznawców Mahometa, takie obrazki mogą być bulwersujące i chcą w ten sposób odciąć społeczeństwo od jego źródła, ale gdyby w Europie zakazano budowy meczetów, chodzenia w burkach (co może obrażać gorliwych chrześcijan) to momentalnie odezwałyby się głosy o dyskryminacji na tle religijnym. Z drugiej strony takie zachowania przypominają mi chrześcijaństwo w wiekach średnich, kiedy też nie dopuszczano do krytyki, czy choćby tylko otwartego wygłaszania wątpliwości na tematy kościoła.

shamoth

0 + - 2010-05-21 13:23

sam zauważyłeś że jest to delikatna i nie wyważona kwestia, więc po c*****ę ma się jeszcze dolewać oliwy do ognia.
życie było by o wiele łatwiejsze gdyby było więcej rozumnych ludzi, którzy nie myśleli by tak jak im się karze ale niestety tak nie jest.
Z jednej strony są ludzie dla których islam jest święty a z drugiej tacy którym od dziecka się trąbi że islam jest fe i mogą to przez całe życie do grobowej deski to powtarzać i żyć emanując tym nałożonym na nich przekonaniem nie mając ani razu styczności z osobą o tym wyznaniu...

PoPe_1

0 + - 2010-05-21 13:18

Co to za brednie o "rasizmie religijnym"? Rasizm może dotyczyć rasy lub grupy etnicznej. A co do akcji, to należy się zastanowić, skąd taka reakcja na muslimów w zachodnim świecie? Ja już wiem, bo w czasie podróży po UK, Francji i Niemczech poznałem wyznawców tej "miłującej pokój" religii... Jakie to szczęście, że nie ma ich zbyt wielu w naszym kraju! Jeśli miałbym ich jakoś delikatnie określić, to nazwałbym ich "plagą".

pranky

0 + - 2010-05-21 13:46

Taki mają świat, oparty na ich zasadach i jakoś nie wydaje mi się abyśmy się im mieli wtrącać dopóki nie zagraża to bezpieczeństwu świata. Ich wybór - chcą blokować? Pewnie mają ku temu ważne powody

DomWaw

0 + - 2010-05-21 14:25

"dopóki nie zagraża to bezpieczeństwu świata" - sorry, ale nie widzisz ze zagraża? Wiesz z kim walczymy w Afganistanie i dlaczego giną polscy żołnierze? To nie są ekstremiści buddyjscy, żydowscy czy prawosławni. Zadajesz sobie sprawę, że jednym z założeń islamu jest podbój całego świata i konwersja wszystkich na islam bądź ich zniewolenie lub zabicie? To jest problem i będzie coraz większy, jeśli będą ludzie którzy uważają że wszystko jest ok i można kogoś zabić bo narysowało się jakiś głupi rysunek.

W Polsce to jeszcze do nas nie dotarło, ale zobacz co się dzieje w Wielkiej Brytanii, Francji czy Holandii, a ponieważ teraz jesteśmy częścią UE to prędzej czy później też nas czeka napływ emigrantów. W Wawie już budują meczet.

pranky

0 + - 2010-05-21 15:04

Tak ale miałem na myśli cenzurowanie u nich internetu!

DomWaw

0 + - 2010-05-21 15:33

A to się zgodzę, choć może to uderzyć w osoby postronne. Tak jakby w Polsce odcięli dostęp do youtuba wszystkim bo są tam filmy które obrażają papieża. Ale zgadzam się, że to ich sprawa, lecz nie chciałbym w takim państwie mieszkać.

projectdarkstar

0 + - 2010-05-21 13:49

A może by tak muzułmanie uzmysłowili sobie, że nie są pępkiem świata?
Z jednej strony chętnie przyjeżdżają do Europy (po kasiorkę z zapomóg, natrzaskać dzieci i ma się życie na koszt podatnika) ale z drugiej pieją jaka ta Europa zepsuta i wręcz żądają, żebyśmy respektowali ICH kulturę kiedy oni mają naszą w d*. Święte krowy się znalazły.

Wy, głupi, dajecie się przemaglować poprawności politycznej i boicie się cokolwiek powiedzieć żeby kogoś nie obrazić ale muzułmanom wolno robić co chcą. W zeszłym roku UK miało problem bo chcieli deportować imama, który wprost, otwarcie i publicznie namawiał do ścinania głów brytyjskim żołnierzom wracającym z Afganistanu i Iraku. Politycy bali się napięć religijnych. Czy to nie jest chore? Wpuszcza się tych ludzi do Europy, a oni zamiast skorzystać, to przywożą ze sobą swój bajzel i chcą go wprowadzić tutaj. Głupia Europa daje się zislamizować bez walki bo czuje się winna za kolonie. My się nie mamy za co czuć winni, drodzy rodacy bo to MY byliśmy kolonią.

O podejściu Islamu i muzułmanów do kobiet już nie będę mówił ale sama ta 1 sprawa IMO wystarczy, żeby ich wszystkich wysłać z powrotem tam, skąd przyszli.

Jeżeli ktoś uważa, że gadam bzdury zapraszam do pomieszkania na zachodzie. Zmienicie zdanie tak jak i ja zmieniłem.

PS. Zobaczcie sobie definicję słowa rasizm.

Flaqs

0 + - 2010-05-21 14:25

Uważam, że Masz absolutną rację! Byłem rok w Dublinie więc doskonale wiem o czym piszesz...

jonny2003

0 + - 2010-05-21 14:45

Święta racja co piszesz. Dodam coś od siebie.
Autorami karykatur byli Duńczycy, a po raz pierwszy zostały opublikowane w duńskiej gazecie. Po tym fakcie, Dania miała kupę problemów z muzułmusami(poczytajcie sobie o tym na wikipedii). Mieszkam tutaj już od jakiegoś czasu i widzę, jak oni się panoszą. Baby w chustach łażą po ulicach z gromadką dzieci. Co to k...jest? Nie pracują, natrzaskają bachorów i doją państwo, a my na to robimy i płacimy prawie 50 procentowe podatki. Ich faceci często dilują i tworzą organizacje mafijne. A naraź się takim(zacznij z jednym to masz prze..bane)
Naprawdę dziwię się tym Duńczykom, że po incydentach nie deportowali całego tego dziadostwa. Oni nawet otwarcie przyznali, że nie popierają demokracji, ale korzystać z jej dorobku to potrafią i chcą

DomWaw

0 + - 2010-05-21 14:55

Dobrze mówi, dać mu piwa :)

Gumiskoczek

0 + - 2010-05-21 14:55

Racja

scooby

0 + - 2010-05-21 14:56

Takie same rzeczy jakie sam napisales mozna przeczytac na tym zachodzie o polakach “po kasiorkę z zapomóg, natrzaskać dzieci i ma się życie na koszt podatnika” wiec daruj sobie generalizacje, UK ma problem sam w sobie bo system socjalny jest dziurawy jak sito a zadna z partii nie chce tego zmienic bo by sie narazila na protesty i utrate poparcia czesci spoleczenstwa (spoleczenstwa nierobow swoja droga). Znam osobiscie wiele osob ktore sa TEJ religii a pracuja nie gorzej niz inni i nie narzucaja sie innym swoja religia badz swiatopogladem, mam takze kilku przyjaciol ktorzy sa wspanialymi ludzmi i niewiele im mozna zarzucic, Ci ktorym mozna cos zarzucic to zazwyczaj waskie grupy ktore sa trzepniete – te mozna wywiezc tam skad przyjechali ale tutaj zadziala miedzynarodowe prawo gdzie nie mozna deportowac tych ktorym grozi smierc w kraju deportacji... problem do rozwiazania ale zaden rzad nie chce tej „kupy” nawet kijem dotknac.

Zgadzam sie z Toba co do poprawnosci politycznej i tutaj to jest juz przegiecie ale to samo sie dzieje z orientacja seksualna gdzie „Mama” czy „Tata” to juz niepoprawne... trzeba nazywac „Rodzic” bo inaczej to uderza pewna mniejszosc – chore ale prawdziwe, komentarz ten sam co powyzej... problem do rozwiazania ale zaden rzad nie chce tej „kupy” nawet kijem dotknac. .

Komus sie powalily definicje rasizmu ale odnosil sie do religii... czyli wszyscy wiedza o co chodzi a sie czepiaja.

adex3

0 + - 2010-05-21 14:42

"Na dość oryginalny - ale zdecydowanie lepszy niż bombowy atak na serwery Facebooka - pomysł wpadł Pakistan".

Świetny tekst!!!

A tak szczerze dobrze im tak!!!

Suncho

0 + - 2010-05-21 15:29

babaje i pastuszki raban podniesli.....;]
nie przejmujmy sie banda bezuchow :]

...rasista...

gloryseeker

0 + - 2010-05-21 18:34

z całej siły popierajmy Żydów! tylko oni porządnie walczą z falą islamu! amen

Dexterr

0 + - 2010-05-21 21:52

Poczytaj sobie w jaki sposób żydki zajmowały tereny lokalnych mieszkańców to zrozumiesz nienawiść arabów do żydów....

gloryseeker

0 + - 2010-05-22 18:13

młodzieńcze, wiadomo, że Abrahamowi się ziemia nie podobała i poszedł sobie dalej... a wrócił Mojżesz... przez 40 lat szedł paręset kilometrów... doczytaj dlaczego:)

PoPe_1

0 + - 2010-06-25 11:32

http://www.masada2000.org/nobel.html

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie