Maciej Piotrowski | 2010-04-19

Demo Crysis 2 będzie płatne?

Zobacz więcej w kategorii: gry | akcja | inne

producenci: CryTek | Electronic Arts

 

Według firmy Crytek darmowe wersje demonstracyjne gier to luksus, na który producenci nie mogą sobie już pozwolić. Możliwe, że już wkrótce przyjedzie nam za nie zapłacić.

Twórcy jednej z najgorętszych gier tego roku – Crysis 2 nie podjęli jeszcze decyzji czy produkcja ta doczeka się wersji demonstracyjnej. Dlaczego? Powodem są jak zwykle pieniądze.

Szef Cryteka  – Cevat Yerli, w wywiadzie udzielonym serwisowi Develop-Online stwierdził, że darmowe wersje demonstracyjne gier traktować należy jako luksus, który występuje tylko w branży elektronicznej rozrywki. Z uwagi na obecną sytuacje na rynku, szerzące się piractwo oraz niezwykle wysoki koszt produkcji jakiegokolwiek dema już wkrótce mogą one całkowicie zniknąć z sieci. W każdym razie w takiej formie jaką znamy.

Tym samym Yerli odniósł się do ujawnionych niedawno planów koncernu Electronic Arts wprowadzenia specjalnych, płatnych wersji demonstracyjnych. Choć pomysł ten spotkał się z ogromną krytyką graczy według szefa Cryteka nie jest on pozbawiony sensu. Kontrowersje z nim związane wynikają jego zdaniem z niezrozumienia przedstawionej przez EA koncepcji.

“Czytałem bardzo dużo o nowych planach EA i widziałem też reakcje graczy na pierwsze wzmianki na ten temat. Ludzie skarżyli się, że tak naprawdę przyjdzie im płacić za beta wersję gry.” – powiedział Yerli. I dodał – „Mimo wszystko uważam nową strategię Electronic Arts za interesującą… Owszem, jest bardzo niepopularna, ale to kwestia komunikacji z graczami. Problem w tym, że jakakolwiek nowa strategia zawsze na początku wygląda źle i wydaje się, że ma celu jedynie wyciągniecie od nas dodatkowych pieniędzy. Sądzę jednak, że prawdziwym celem w tym konkretnym wypadku jest danie graczom czegoś więcej niż krótkie, darmowe demo.”

Innymi słowy szefostwu Cryteka nowy pomysł EA bardzo przypadł do gustu. Ciekawe jak odbije się to na nas, graczach. Czyżby już wkrótce faktycznie przyjdzie nam pożegnać się z darmowymi wersjami demonstracyjnymi?

Źródło: Develop-online.com

 

Zobacz także:

odsłon: 9496

Komentarze

(61)

_nick_

0 + - 2010-04-19 14:37

Płatne demo? Nie dziękuję. Z resztą - wydajć demo producent może sprawdzić jak gra działa na bardzo dużej liczbie różnych konfiguracji sprzętowo- programowych.

Blackout

0 + - 2010-04-20 12:59

Niech wypuszczają płatne.
To będzie pierwsze pirackie demo w jakie zagram.

Mam orginal crysisa w wersji kolekcjonerskiej, ale za głupoty płacić nie zamierzam.

_nick_

0 + - 2010-04-20 14:16

ja też nie zamierzam za to płacić, ale piracić też nie będę. To czy kupie tę grę zależeć będzie od recenzji, opinii graczy, filmików z gry, itd. itd.

Cyberstorm

0 + - 2010-04-21 13:01

_nick_ czy samochód lub bułki w sklepie też zamierzasz tak kupować ?. Jest takie powiedzenie "jak chcesz na kogoś liczyć, to licz na siebie". Demo to nie jakiś tam zasmarkany luksus i powinno być obowiązkiem nałożonym na producenta, tak aby każdy planujący zakup sam stwierdził czy za wydane pieniądze, towar odpowiada jego wymaganiom (jak również wymaganiom jego sprzętu). Nie ma tu miejsca na sponsorowane recenzje, opisy i peany pisane przez "niezależnych" użytkowników na forach, pełne "ohh i ahh" na temat jakiejś gry/programu, a w efekcie dostaniemy żałosny produkt który w żadnej mierze nie spełni naszych oczekiwań (o możliwościach naszego sprzętu nie wspomnę). Producenci idą na wojnę z użytkownikami - nie piratami, ale właśnie z "legalnymi" użytkownikami. Ciekawe co z tego wyniknie (bo chyba nie trudno się zorientować), a mając na uwadze możliwość ingerowania w zapisy prawne poszczególnych państw (czego mamy przykłady), mogą tą wojnę wygrać ...

Krakers

0 + - 2010-04-19 14:47

No, tak potrzebne mi długie demo! Zwłaszcza gdy gra nie przypadnie mi do gustu... oczywiście najpierw będę musiał zapłacić. To tak jak w sklepie musieli byśmy płacić za oglądanie i porównywanie produktów nad którymi się zastanawiamy :). Ciekawe czy to też kiedyś wejdzie... .

I zauważyłem, że wymówki o piraceniu stały się nie tylko ulubioną wymówka dla "leserów" okradających producentów, ale i teraz producentów którzy chcą okradać graczy :D. Jakie to wygodne!

KuliG

0 + - 2010-04-19 14:50

Cóż, niektóre wytwórnie są szczere i mówią prawdę, dzięki piractwu biznes jest napędzany...

Co nie znaczy, że jest to właściwe.

KuliG

0 + - 2010-04-19 14:48

"Sądzę jednak, że prawdziwym celem w tym konkretnym wypadku jest danie graczom czegoś więcej niż krótkie, darmowe demo."

Nie, wcale ludzie nie chcą krótkich, darmowych dem by sprawdzić czy gra podejdzie na kompie, wcale.


A tak ogólnie to dla PC'ta i Xbox360(iXtreme) to demo było by płatne przez 6h ^^.

the_bart123

0 + - 2010-04-19 22:03

niedoceniasz piratow z tym czasem :))

19arek93

0 + - 2010-04-19 14:55

Ludzie w zamian pościągają pełne wersje z torrentów by zobaczyć jak gra chodzi, a oni doliczą to do statystyk "piractwa".

Krakers

0 + - 2010-04-19 15:17

i będą mieć kolejny śmieszny argument, żeby piracic.

Producenci kombinują jak mogą... . Ale coraz częściej grubo przesadzają:
stałe podłączenie do internetu + płatne demo + rejestracje na ich stronach.
Ja osobiście mam dość zakładania setek kont gdzie popadnie i skręca mnie myśl o kolejnych.

Sopel86

0 + - 2010-04-19 14:57

Crytek chce skonczyc jak Infinity ;)? Lepiej niech zrobia dobra gre, a nie pieprza jak Infinity, a potem szajs wyjdzie, na dodatek za DEMO placic?! Zenada...

Rayearth

0 + - 2010-04-19 15:00

Pffff producenci nie moga sobie pozwolić na darmowe demo??? To chyba jedna z największych bzdur jakie czytałem do tej pory.

Darxis

0 + - 2010-04-19 19:10

Oni po prostu stosuję metody Apple żeby wyłudzać od ludzi kasę i tyle

kamaleon

0 + - 2010-04-19 15:00

Lol, sens wydawania darmowego dema jest taki, zeby zachecic do kupna pelnej wersji gry, a kiedy stana sie platne, to nikt tego nie kupi :P

Atak_Snajpera

0 + - 2010-04-19 15:13

Demo to po prostu forma promocji produktu ,który się chce sprzedać. Dlaczego mam za to jeszcze płacić?!?! To oni mają mnie przekonać że ich produkt jest dobry a nie ja mam się prosić (płacić) za demo. Paranoja! Dobra niech wprowadzają opłaty. Polece na thepiratebay i po kłopocie. Śmieszni są.

Grzesiek1010

0 + - 2010-04-19 15:23

HAHAHAHAHAHHAHAAHAHAHA...




Fail...

wildthink

0 + - 2010-04-19 15:25

Moim zdaniem robią marketingowy szum wokół samej gry. Nie ważne jak się mówi, byle wogóle się mówiło. Reklama jednym słowem. Na koniec okaże się, że producent "wspaniałomyślnie" udostępnił za darmowe demo i wszyscy będą zachwyceni, jaki to producent okazał się rozsądny itp. Jak w markecie, najpierw trzeba podnieść cenę, potem ją przekreślić i napisać "promocja" i wrócić z poprzednią ceną (albo nawet trochę wyższą). Mają nas po prostu za idiotów.

Krakers

0 + - 2010-04-19 16:14

Myśle, że masz racje z tym. Że to tylko marketing, i oczywiste jest, że producenci maja nas za idiotów!

CziKilla

0 + - 2010-04-19 17:54

A ja myślę, że masz bardzo kreatywne podejście do gramatyki, szkoda tylko, że to kreatywność destrukcyjna :-)

wildthink

0 + - 2010-04-19 23:19

Brak funkcji edytuj i wszystko jasne, a z j. polskim problemów nie mam, tylko tekst zmieniałem w czasie pisana i zostało coś niegramatycznego. Czepianie się

Treyzrazer

0 + - 2010-04-19 18:57

Podszkol się w polskim, a nie będą tak myśleć :P

Krakers

0 + - 2010-04-19 19:42

Gdyby było edytuj, to by nie wyglądał tak ;). Chciałem całkiem co innego napisać, a wysłało się zbyt wcześnie... .

nursiak

0 + - 2010-04-20 01:46

Dobrze prawi, nie zapomne jak przy premierze BC2 tworcy chwalili sie tym ze beda serwery dedykowane (po raz pierwszy w historii, wszak dedykowane serwery dla "dobrych" gier mp zawsze byly standardem). Z demami platnymi chodzi o 2 rzeczy - zwiekszenie sprzedazy oraz zrobienie szumu w okol gry (jak juz ktos powiedzial, nie wazne co mowia, wazne zeby mowili). Jesli chodzi o zwiekszenie sprzedazy, (zakladam ze nie interesuja Cie piraty) jasne jest, bo bylo badane, a oni to wykorzystuja, ze wykalkulujesz, ze lepiej kupic gre niz demo i ewentualnie gre. Poprzez to beda mogli wciaz wydawac niedopracowane, niezoptymalizowane, nieczesto bezczelne party z konsol z #@$#@% sterowaniem zrobionym pod pada. No f****** way!

kbrbabzbtb

0 + - 2010-04-19 15:34

Nawet zaciekły wróg piractwa uzna, że pomysł faktycznie idiotyczny. Jak trudno ludzi zachęcić do kupowania legalnych gier to jak ich zachęcić do kupowania dem? Kto kupi demo jak na wyciągnięcie ręki jest pełna wersja na isohunt? Poza tym, masa ludzi właśnie wchodzi na pirackie witryny bo nie ma dema. A po trzecie nie wydaje się żeby wydanie dema było aż tak kosztowne. Jest to przecież kawałek gry dystrybuowany elektronicznie. Cieżko uwierzyć, że wycięcie jednej planszy z całości, po przejściu której wyskakuje napis end of demo jest aż tak trudny do zrobienia.
Po za tym nie wiem jak facet przelicza ceny ale Gra na Xboxa kosztuje 220 pln, a czasem i 230 pln. Film często można kupić za 70-90 pln. Różnica jest ogromna więc przy filmie można sobie wybaczyć. A z muzyką jest tak, że na niektórych witrynach można posłuchać kawałek każdego utworu z danej płyty cd.
Chyba, że oni wychodzą z założenia że nie da się wygrać z piractwem i pogodzili się z tym. W zamian opodatkują dodatkowo tylko tych, którzy wszystko nabywają legalnie. To miły gest. Nie od dzisiaj wiadomo, że cnota popłaca;)

tor22

0 + - 2010-04-20 11:20

oni wychodzą z założenia że jeśli by nie było piractwa zostało by kilku developerów i kilka najlepszych "stajni" i nic więcej

lwses

0 + - 2010-04-19 15:58

to nie podlega dyskusji,że jest to najwiekszym dochodowym interesem nie świadczy by producenci śfirowali,fakt jest to specjalne założenie producenta wokół tego tytułu.

Treyzrazer

0 + - 2010-04-19 16:12

"śfirowali"
Hit tygodnia :D

Geograf

0 + - 2010-04-19 16:12

To tak jak by płacić za jazdę próbną przed zakupem - żałosne.

Utilizer

0 + - 2010-04-19 16:14

Na pewno kupię , bez sensu

19arek93

0 + - 2010-04-19 16:34

Ja widzę w tym sens. Oni już chyba wiedzą że gra to będzie taki gniot że nie chcą udostępnić darmowej wersji demonstracyjnej by masa ludzi się nie zraziła.

Czaszka

0 + - 2010-04-19 16:57

Wręcz przeciwnie, wiedzą ile jest warta marka Crysis i dlatego chcą wydusić kasę z czego się tylko da.

madnes13

0 + - 2010-04-19 17:13

płatne demo, a potem dodatkowe mapki & przedmioty do dema xD (oczywiście też za kasę).

kbrbabzbtb

0 + - 2010-04-19 17:26

Nie, nie nie...wszystko pomyliliście. Najpierw żeby zagrać w demo będziesz musiał kupić klucz do dema w stylu zdrapki. Później permission na rozdzielczości w HD, chyba że wystarczy ci 800x600. I nie zdziw się jak ni z tego ni z owego w środku nietkniętej stopą człowieka dżungli znajdziesz reklame budweisera w ładnej ramie.

JoHnNy08PL

0 + - 2010-04-19 17:52

Będzie dużo reklam bo to Nowy Jork będzie ^^

Czaszka

0 + - 2010-04-19 19:24

A gra zamiast kosztować 50zł będzie po 200Zł chociaż na pewno nieźle na reklamach sobie odbiją.

Igoruss

0 + - 2010-04-19 19:53

Już są pre-ordery za 130zł :D
http://www.gram.pl/sklep_grupa.asp?e=9Q3l0

spavatch

0 + - 2010-04-19 20:01

A na demo już są?

ToFFik

0 + - 2010-04-19 20:03

Ode mnie mają -1 do oryginalnych kopii gry.

Dziękuję i pozdrawiam wszystkich szefów CryTek - dobrze, że nie płacimy za trailery, przecież zrobienie takiego też bardzo wiele kosztuje...

glasser

0 + - 2010-04-20 09:49

Spokojnie, za też przyjdzie płacić :D

glasser

0 + - 2010-04-20 09:54

Spokojnie, za to też przyjdzie płacić :D

Grzesiek1010

0 + - 2010-04-19 20:15

Kupujesz grę za 129zł instalujesz odpalasz jest menu klikasz " NEW GAME" a tam wyślij sms pod nr 9786 :P ( 30zł + VAT ) dostaniesz kod aby zacząć ;D

Marcin1PL

0 + - 2010-04-19 20:32

a potem dziwią się, że ludzie ściągają ;/
chciałem tę grę kupić, niestety rapidshare pójdzie w ruch...

STALKER__PL__

0 + - 2010-04-19 21:10

ja zrezygnuję nawet z pirata ze względu na sryengine3 który jest gorszy od CE2

Krzychu2009

0 + - 2010-04-19 21:28

lol

szatras

0 + - 2010-04-19 23:15

Ogarneli by się. Niestety w dzisiejszych czasach najważniejsze jest to, aby gra ładnie wyglądała, i otrzymała należytą reklamę - by sprzedać gniota w jak największej ilości egzemplarzy.

Gdzie się podziały czasy BG, Fallout'a, czy NFS: Porsche Challenge...

Ps. ale takie Diablo 3 kupię w ciemno - blizzard wystarczająco "zareklamował" tą grę, dotychczasowymi produkcjami.

Szkoda że dla większości producentów, główną wytyczną jest solidna reklama, a nie produkcja przyzwoitej gry - ale oczywiście jak wiemy - to drugie nie jest gwarancją sukcesu (czyt. sprzedaży w ogromnej ilości egzemplarzy).

hemi111

0 + - 2010-04-20 08:21

oni nigdy sie nie ogarną ;/ trzeba byc kretynem zeby placic za demko gry w ktora pograsz 2 godzinki... a co do kolegi powyzej to zgadzam sie "gdzie sie podzialy te gierki"

ZOMBI7

0 + - 2010-04-20 09:06

Pirat:D Razor np gta 4 spiracil kilka dni przed premiera:D

Ja przynajmniej poczekam na full grę i w tedy kupie.

bo dema zazwyczaj maja masę bugów i jeszcze za to płacić kpina z graczy.

glasser

0 + - 2010-04-20 09:52

I jak tu nie pobierać piratów, skoro producent sam sobie tego życzy?
Widać, jakie nastawienie jest na potencjalnych klientów. Sami wykańczają rynek gier debilnymi pomysłami, a potem płacz, bo mało kto oryginały kupuje. Istny żal.pl.
Na szczęście to nie mój problem i życzę takich debilom, żeby się ostro przejechali (piraci, do roboty :D).

tor22

0 + - 2010-04-20 11:33

"Problem w tym, że jakakolwiek nowa strategia zawsze na początku wygląda źle"
a później wygląda gorzej ... kolejna gra z cyklu nie grałem i nigdy nie zagram, kumpel mi reklamował MW 2 ale jak usłyszałem o płatnych mapkach rotfl
Masę starych dobrych graczy tracą tacy debile.
Dużo ludzi którzy wcześniej może i ściągali/albo kaskę z rodziców/ teraz kupują, dorośli mają własną prace dowiedzieli się co to odpowiedzialność i wiedza co to jest zarządzanie swoją kasą może i by kupili taką widać że nie zależy producentowi na dobrej grze tylko KASIE KASIE KASIE KASIE i dolarach i jeszcze zielonych ... thanks god for cold fusion ja już wole nawet moim kumplom sprezentować 4 oryginalne starcrafty w cenie tych mapek

maybach

0 + - 2010-04-20 11:42

Najbardziej mi się podoba postępowanie DICE. Zrobili świetną grę (BC2), dali BETĘ zadarmo i dzięki temu kupiłem najdroższą grę w moim życiu. A już fenomenalnym przykładem chyba będzie Battlefield 1943. Zrezygnowali z Singleplayer (dźwiga koszty a te ~6h to na prawdę bardzo krótko), wydają tylko w wersji elektronicznej i pewnie nie będzie żadnych droższych zabezpieczeń. I dzięki tym posunięciom/oszczędnością mamy grę za 49zł a na allegro pewnie będą klucze jeszcze tańsze :D BRAWO DICE

pawluto

0 + - 2010-04-20 18:37

Płatne demo hehehehe
Kabaret !
No to jak będzie płatne demo to ja dziękuję za grę !
Ściągnę pirata by zobaczyć co to jest a jak już ściągnę pirata to po co mam kupować potem pełną wersje ? kółko się zamyka i znowu producent będzie biadolił jak to ludzie piracą mu grę ... !

NightSlash

0 + - 2010-04-20 20:11

Hehehe taaaaak demo płatne...

I może jeszcze co? To ile razy w końcu za grę będę płacił? A no tak za 3 lata jak będe chciał zagrać w AC2 to też bede musiał zapłacić bo mi serwer wyłączą - wspaniały DRM


Trzeba ten rynek uporządkować. Musimy zebrać podpisy i zaproponować ustawę chroniącą graczy i rynek gier jako inicjatywa społeczna. Ten rynek jest nieuregulowany i dlatego oni biją kasę a my nie mamy żadnych praw konsumenta!!!

Cyberstorm

0 + - 2010-04-21 13:13

Dokładnie. Rynek i prawo nastawione jest na ochronę producenta, wydawcy, pośrednika, pośrednika, pośrednika, sprzedawcy itd. Zdaje się że coraz częściej zapomina się, że istnieje coś takiego jak prawo konsumenta i to nie na zasadzie jego "nie istnienia", tylko że łamiący je producent/wydawca/sprzedawca nie jest ścigany z urzędu (tak jak np. ktoś kto naruszy prawo autorskie). Pojedynczy użytkownik, czy nawet ich grupa nie ma szans w starciu z prawnikami wielkich korporacji, nawet gdyby mieli 100%-ową rację co do pozwu jaki złożyli przeciw tejże korporacji. A państwo na to nic ...

seveneleven

0 + - 2010-04-21 06:50

twórcy i wydawcy za bardzo się ostatnimi czasy rozbestwili, krzyki typu piractwo, drm teraz zaczęło się z płatnymi demami, sami sobie robią koło pewnej części ciała, niedługo za głupie oglądanie screenów z gier będą pobierać osobną opłatę, największa głupota w dziejach ludzkości - płatne demo.

glasser

0 + - 2010-04-21 08:36

Ja będę z uśmiechem patrzył, jak padają tacy wyzyskiwacze-lamentacze ;) Bo taką taktyką daleko na pewno nie zajadą :)

currahee

0 + - 2010-04-21 10:40

Pewnie gra będzie niewiele dłuższa niż demo, dlatego wymyślili aby pobierać za nie opłatę. Bo jak ludzie zorientowali by się w długości rozgrywki to nikt nie kupił by pełnej wersji.

arekdbz

0 + - 2010-04-21 15:51

Producenci sami kręcą na siebie bata. Kiedy oni w końcu zrozumieją, że kluczem do zmniejszenia piractwa jest zmniejszenia ceny gier. Sprzedaż wzrośnie znacząco i nie tylko wyrówna zmniejszoną cenę, a zwiększy zyski. Zamiast robić wszystko co w ich mocy żeby zniechęcić do kupna powinni zatrudnić nowych ekonomistów...

arekdbz

0 + - 2010-04-21 15:53

Chyba,że ta cała walka z piractwem to jedna wielka ściema i tak naprawdę to większe zyski mają wymyślając te bzdury niż rzeczywiście zwiększając sprzedaż.

Erathiel

0 + - 2010-04-21 23:08

Wolne żarty...

Jozio

0 + - 2010-04-21 23:47

ajjj szczerze ?? Ludzie w większości najpierw pobierają grę i sprawdzają ją, jak się spodoba to najczęściej dla multiplayer'a kupują grę, aby się zmierzyć z innymi ^^

NightSlash

0 + - 2010-04-22 11:52

To mi przypomina tych ulicznych sprzedawczyków co najpierw dają Ci coś do łapy bo niby za darmo a potem, że dycha się należy hihihi to samo tutaj tyle, że

no tak jak już wyżej napisali dema pobiera się z sieci...

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie