rotorek | 2009-08-14

MSI P55 "Big Bang": nVidia i ATI na jednej płycie? Czy nadchodzi rewolucja?

Zobacz więcej w kategorii: płyty główne

producenci: MSI

 

Na łamach izraelskiego serwisu iopanel.net pojawiła się informacja sugerująca że firma MSI obok niedawno przedstawionych 4 płyt głównych na podstawkę LGA 1156 szykuje także kolejną, iście rewolucyjną płytę. "Big Bang", bo taka jest nazwa rzekomego prototypu płyty opartej na chipsecie P55 ze zintegrowanym układem Lucid Hydra Engine, który zapewnić miałby równoczesne wykorzystanie kart graficznych dowolnego producenta. Koniec z SLI i Crossfire, które po prostu nie byłyby już potrzebne?


MSI P55 "Big Bang" wyglądem przypomina model P55-GD80, z różnicą wspomnianego właśnie chipu Lucid Hydra, który to może wykorzystać 2 i więcej kart graficznych na PCI-Express (x16). Technologia ta umożliwiać ma dowolne łączenie kart (np. 2x GTX295 i 1x 4870) i co ciekawsze karty nie muszą mieć identycznej wydajności, gdyż Hydra sama odpowiednio rozłoży obciążenie pomiędzy wszystkie GPU.

Dodatkowym atutem Hydra Engine, który z pewnością ucieszy wszystkich programistów jest to, że nie muszą oni w żaden sposób optymalizować swoich aplikacji (gier) gdyż wszystkim zajmuje się chip.

Oznaczenia chipu sugerują iż nie jest to pierwsza wersja Engine 100, której specyfikację możemy znaleźć tutaj.

Obecnie technologię wykorzystywała bodajże jedynie firma ELSA w rozwiązaniach mających zastosowanie w HPC (High-Performance Computing) i badaniach medycznych, a więc MSI "Big Bang" byłoby to jak dotąd jedyne wykorzystanie technologii firmy Lucid skierowe do zwykłego użytkownika.

Cóż więc przyniesie nam ta (r)ewolucja? Co wyjdzie z ewentualnego zmieszania czerwieni (ATI) z zielenią (NVIDIA)? Mamy nadzieję, że nie bedzie to brąz lecz czyste złoto. ;)

Źródło: iopanel.net, techpowerup.com, lucidlogix.com

odsłon: 8028

Komentarze

(46)

Darodaredevil

0 + - 2009-08-14 10:23

Jakoś nie wierze, że to będzie działać dobrze..

Użytkownik

0 + - 2009-08-14 10:31

ja też :D
tym bardziej, że jest to pierwszy taki układ w biurkowych piecach

Makkk

0 + - 2009-08-14 10:38

Nie podoba mi się optymalizowanie gier przez ten Chip. Znowu będzie trzeba grzebać w plikach cfg, żeby pograć w rozdziałce, w jakiej naprawdę chcemy ?;p

romisz

0 + - 2009-08-14 10:47

ciekawe jak msi poradzi sobie w aktualizacjach sterowników.... przecież co chwile jakaś nowa gra itd....
swoją drogą na początku może być słabo.... ale z tego co wiem ten cały Lucid Hydra Engine niby ma działać na zasadzie takiej jednostki centralnej pod którą są podpięte karty graficzne i on każdej zleca co mają robić... jak będzie miał dobre stery to powinno działać przyzwoicie i połączenie czerwieni z zielenią nie zaowocuje papką....
czas pokaże...

pranky

0 + - 2009-08-14 10:51

ale trzeba przyznać iż inicjatywa i nowy pomysł są zacne. I jest to krok w dobrym kierunku. Gdy taka płyta będzie dobrze działać i współpracować z grami to może być hit gdy nie ustalą na nią zaporowej ceny

_nick_

0 + - 2009-08-14 11:00

Super pomysł! Ciekawe jak to będzie w praktyce. Już czekam na testy na benchmarku :)

19arek93

0 + - 2009-08-14 11:04

"To zbyt piękne by mogło byćprawdziwe". Ale czas pokaże. ];->

kajefasz

0 + - 2009-08-14 13:34

Prawda, ale może się ziści ;D
Ciekawe jeszcze ile krzykną sobie za takie mobo

suntzu

0 + - 2009-08-14 11:29

Wymyśliłem sobie jajcarski zestaw:
4890/1GHz+4870 800MHz+4850 700MHz

Aktualnie wszystkie karty działały by z prędkością 4850. Z tego co zrozumiałem, to dzięki temu chipowi każda karta będzie działać na 100% swoich możliwości.

Woofer76

0 + - 2009-08-15 08:32

I tu był by HIT! Przy małym braku wydajności dokładamy jakąś tanią z odzysku grafę i śmigamy z lepszymi fps-ami;)

game4you

0 + - 2009-08-14 13:47

ciekawe rozwiązanie

Spichris

0 + - 2009-08-14 13:59

Największą przeszkodą na działanie tego chipu jest niestety sam system operacyjny. O ile pozwala on na uruchomienie 2,3 czy 4 kart na tych samych sterownikach o tyle niemożliwe jest uruchomienie kilku kart na różnych sterownikach a więc fantazje w stylu ATI+NVIDIA można sobie spokojnie darować.

maker

0 + - 2009-08-14 14:10

Tak mozna laczyc wylacznie karty tego samego producenta. I obie karty musza rowniez miec wsparcie dla danej wersji DirectX lub OpenGl

podnietek

0 + - 2009-08-14 14:12

Poszperaj na forach nt. folding@home, a znajdziesz, ze ludzie dali rade uruchomic z powodzeniem (tzn dzialalo, ale szalu nie bylo) karty ati i nvidii na jednym kompie.

maker

0 + - 2009-08-14 14:15

Sam producent chipu przyznal ze nie bedzie mozna polaczyc dwoch kart roznych producentow np ATI i NVIDIA wynika to z tego co napisal kolega wyzej.

kubbak

0 + - 2009-08-14 14:29

Da się jasne. Ale od Visty nie można instalować dwóch sterowników do kart graficznych z tego co wiem.

Promilus

0 + - 2009-08-15 06:56

W win7 się dało ;)

el_profeta

0 + - 2009-08-14 18:13

Myślę że system będzie widział tylko jedną kartę "bingbang" tak samo jak w raid system widzi jedną przestrzeń dyskową mimo kilku dysków:).

maker

0 + - 2009-08-14 14:09

Zbyt ogolny artykul w pelni nie wyjasniajacy zasade dzialania chipu. Otoz z tego co dowiedzialem sie z supportu lucida engine:
Owy chip dziala na calkowicie innych zasadach niz crossfire czy sli w ktorych to wypadku wiele kart bylo odpowiedzialnych albo za rozlozenie renderowania na poszczegolne klatki albo za podzielenie jednej renderowanej klatki na obszary ktore byly renderowane przez polaczone GPU. W przypadku lucida przebiega to w ten sposob ze nie ma zadnego fizycznego polaczenia pomiedzy kartami. Przyklad w systemie sa dwie karty graficzne NVIDIA GTX260 i zalozmy NVIDIA 9800 GT. Z punktu widzenia systemu sa dwie osobne karty graficzne a gra dziala tak jakby wykorzystywala tylko jedna karte graficzna. Jak gracie wszystkie przesylane instrukcje do GPU sa wylapywane i laczone tak by na ich podstawie moc wyrenderowac klatke. Wykorzystywane sa do tego niewielkie zasoby waszego procesora i RAM'u. Tu dopiero zaczyna sie magia bo owe listy instrukcji trafia do procesora lucida, ktore je odpowiednio rozklada tak, aby kazdy GPU byl jak najlepij wykorzystany (innymi slowy aby obie karty nie mialy zbyt duzego opoznienia w wykonywaniu danych zadan). Jezeli obie karty skoncza generowac swoje sceny przesylaja je spowrotem do chipu, ktory je laczy a nastepnie wysyla do karty graficznej do ktorej jest podlaczony monitor. Owa operacja ma przebiegac bardzo szybko z uwagi na to ze informacje przesylane sa przez PCIe. Najprosciej ujmujac lucida jest tzw "Task Managerem" instrukcji GPU.

suntzu

0 + - 2009-08-14 14:27

Nie znam się, aż tak dobrze, ale chyba na tej samej zasadzie działał chipset w starszych xeonach, który rozdzielał procesy do procesorów. Dlatego Xeony skalowały się znacznie lepiej od Pentiumów D.


Dzięki za szczegółowy opis. Ale wciąż mam wrażenie, że to nie będzie działało tak dobrze jak SLI/Crossfire. Wygląda na to, że te rzeczy nie mogą odbywać się równocześnie.

Rozumiem, że działa to tak:
1. lucida wychwytuje informację i je rozdziela do GPU
2. GPU przetwarza grafikę i odsyła dane do chipu
3. Lucida przesyła dane do grafiki do której podłączony jest monitor


W przypadku SLI/Crossfire, Nie mamy etapu 1,3. Cały czas odbywa się rendering. Zatem może się okazać, że wcale nie będzie to tak wydajne....

Spichris

0 + - 2009-08-14 14:45

SLI/Crossfire działa dobrze tylko w przypadku kilku identycznych kart. Podłacz jednak coś pokroju 8800+9800+285. Bedzie dobrze działało w konfiguracji SLI/Crossfire ? A na Hydrze powinno i o to właśnie tym chodzi. Chip Lucidy rozłoży zadania odpowiednio dla wszystkich kart np w proporcji 1/3/5 tak aby każda kart osiągała maksymalny rezultat a nastepnie wyniki wyswietli ta do której podpięto monitor.

suntzu

0 + - 2009-08-14 16:30

Teoretycznie o to w tym chodzi. Ale jeżeli te trio będzie miało wydajność na poziomie 3 kart 9800?

A trio kart 9800GTX+, na poziomie 9600GT.... może też tak być.

maker

0 + - 2009-08-14 14:47

Tak tylko pamietaj o tym ze w przypadku SLI sa nastepujace wady:
- gra musi byc zoptymalizowana aby wykorzystywac tryb SLI czy crossfire
- w trybie SLI tylko polaczenie dwoch indetycznych kart daje nam szanse na dobra wydajnosc
- dodatkowo SLI albo renderuje klatki z tzw wyprzedzeniem albo renderuje dana klatke dzielac ja na obszary i rozkladajac renderowanie tych obszarow niestety nawet na obszary GPU jest zmuszone i tak renderowac cala geometrie, vertexy shadery itd.
W przypadku lucida ma dzielic te operacje pomiedzy GPU dzieki czemu kazdy z nich bedzie wykonywal zadane zadanie od chipu tak by utworzyc koncowy obraz. Zreszta tutaj masz jeszcze starszy artykul w ktorym twierdza ze widzieli demo na zywo w ktorym to crysis smigal powyzej 40 klatek na dwoch polaczonych kartach 9800GT lol. http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2328495,00.asp ile w tym prawdy przekonamy sie niedlugo ;).

suntzu

0 + - 2009-08-14 16:32

W crossfire, nie muszą być identyczne:) nie samym SLi człowiek żyje... np. ja mam radeona.

lech13133

0 + - 2009-08-14 15:15

ciekawe jakie beda stery do tego bo raczej współpracy zieleni z czerwonym chyba nie bedze

ArturMaly

0 + - 2009-08-14 15:39

Będziemy instalować stery do Lucid, a raczej będą się same instalować :P,
dodatkowo sterowniki do kart do której jest/są podłączone monitor/y i jazda ;)

hynio

0 + - 2009-08-14 16:16

Nie chce mi się wierzyć ze to będzie działać ale gdyby nie działało to MSI raczej nie wypuszczało by płyty z układem HydraEngine

rotorek

0 + - 2009-08-14 16:19

temat samego Lucid Engine nie jest nowy bo sprzed przeszło roku ;-)
to nie jest zaś artykuł, a news mówiący o takowej płycie

na stronie Lucid są informacje o Engine 100, a jeśli wierzyć zdjęciom tu jest Engine 200? niestety producent chipu takowych informacji póki co nie ujawnił - więc ciężko coś konkretnego napisać ;-)

co ciekawsze producent twierdzi, że wrzucając dwie identyczne wydajnościowo karty możemy się spodziewać dwukrotnego wzrostu wydajności.. zobaczymy jednak jak to będzie się skalować w praktyce ;-)

póki co możemy się więcej domyślać niż być czegoś pewni ;-)
osobiście zaś uważam, że Hydra Engine będzie widziane w systemie jako karta graficzna, nie zaś fizyczne karty ;-)

podobno nie tylko MSI współpracuje z firmą Lucid

rotorek

0 + - 2009-08-14 16:21

a jak ktoś byłby zainteresowany to może się pokusić o napisanie całego artykułu - jednak to byłyby tylko suche informacje nic nie poparte faktami...

poczekajmy lepiej aż zobaczymy tę technologię w praktyce ;)

infango

0 + - 2009-08-14 16:30

Testy !!!
Czy są gdzieś jakieś testy bo tak z samego powietrza to Agela PhysX też była super a skończyła jako rozszerzenie sterowników karty graficznej :E

Lorduś

0 + - 2009-08-14 16:56

Nie wiem ile w tym prawdy jest, ale podobno Lucidia planuje wypuścić swoje chipy w formie karty rozszerzeń pcie :) nie ma jednak co liczyć na ukłydy Lucidia w płytach dla AMD, gdyż Lucidia należy do intela :)

rotorek

0 + - 2009-08-14 17:23

tak chip występuje zarówno jako wersja zintegrowana z płytą główną, a także jako karta rozszerzeń

ogólnie Lucid tworzył nawet własne PCB, wspomniana w newsie ELSA zdaje się z takowych korzystała.

chemix

0 + - 2009-08-14 17:52

czyżby stream razem z cuda. :) ciekawe ciekawe

toniek-94

0 + - 2009-08-14 17:58

Coś wątpię , żeby narazie dawałoby połączenie Nvidia z ATI wielkie korzyści , może w kilku grach będzie to dobrze działać a w innych Nie jak SLi lub Crossfire w jednej grze super wydajność tandemu w innej grze cieńko . Ale zobaczymy co z tego wyniknie .

el_profeta

0 + - 2009-08-14 18:11

Myślę ze jeśli takie coś powstanie to nie będziemy pobierać catalyst czy forceware tylko rownie często aktualizowane sterowniki "binbang". Więc myślę ze takie rozwiązanie ma szanse jeśli naprawdę sie do tego przyloża System będzie widział jedną kartę "bingbang". TAKI NIETYPOWY RAID KART GRAFICZNYCH:)

adamusik83

0 + - 2009-08-14 19:06






"Dodatkowym atutem Hydra Engine, który z pewnością ucieszy wszystkich programistów jest to, że nie muszą oni w żaden sposób optymalizować swoich aplikacji (gier) gdyż wszystkim zajmuje się chip."

Czytajcie ze zrozumieniem! .. nie porownywac do SLI czy crossfire to jest zupelnie cos innego .. sterowniki bedzie wydawac bogata firma LUCID (Israel) ktor wyda polaczone ich sterowniki jako sterowniki do chipsetu ktory bedzie zarządzał kartami.. gry nie beda musialy obslugiwac Hydra Engine ani nic w nich nie bedzie musialo byc zmieniane... i bedzie to dzialac na starszych grach... chodzi tylko o wykorzystanie mocy obliczeniowych gpu,potokow i pamieci i rozdzielenie zadan miedzy nimi..

Wikiolo

0 + - 2009-08-14 19:12

Ten chip już dawno był przedstawiony światu. Wtedy nazywał się HYDRA 100 i były do niego szczegółowe opisy, nawet świetne zdjęcia ukazujące nam zasadę działanie tej technologii - były dwie karty podłączone w jednym komputerze do 2 monitorów, bez łączenia obrazu. Na jednym monitorze czarne miejsca obliczane przez drugą kartę były uzupełniane wyrenderowanymi miejscami z drugiej karty. Myślę że teraz ta technologia pokaże nam swoje pazurki, bo już dużo czasu minęło od jej powstania.

rotorek

0 + - 2009-08-14 20:21

tak, przeszło rok temu (chyba w czerwcu)
w lutym tego roku ELSA właśnie skorzystała tego przy produkcji sprzętu na potrzeby wymienione w newsie ;>

zaś co do wykorzystania w desktopach, to rzekomo w sytuacji gdybyśmy mieli jedną kartę z dx9, drugą z dx10 - to chip będzie potrafił to rozróżnić ;>

Lightning

0 + - 2009-08-14 23:33

Mogli podać cenę i podstawki na procesor

aello

0 + - 2009-08-14 23:54

Chipset P55 pasuje aby do 1 podstawki, a cena raczej mała nie będzie :)

rotorek

0 + - 2009-08-15 08:15

no właśnie to ma być niby "stosunkowo tanie" rozwiązanie :D

suntzu

0 + - 2009-08-16 14:00

szklana kula?

To, że p55 nie oznacza, że tanie. Cena może być 1500z

krzywyzielarz

0 + - 2009-08-15 01:13

Pożyjemy zobaczymy, narazie trzymajmy kciuki☺♫

Stylezzz

0 + - 2009-08-16 10:54

Ciekawe ;0

redlum

0 + - 2009-08-16 18:39

ładnie wyglada to na piśmie i w teori - martwie się że praktyka bardzo zweryfikuje ten optymizm

Hacker40

0 + - 2009-12-20 17:53

Chcecie cene to macie

http://www.allegro.pl/item849610369_mega_nowosc_msi_big_bang_trinergy_p55_3xpciex16.html

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie