Andrzej Michalski | 2010-01-04

Monitor Acer: rewolucja 3D w grach wideo

Zobacz więcej w kategorii: monitory, TV

producenci: Acer

 

Monitory Acer obsługują technologię 3D. Zmieni to dotychczasowy sposób oddziaływania obrazu z ekranu komputerowego lub telewizyjnego, oferując zupełnie nowe doznania.

Trzeci wymiar rewolucjonizuje koncepcję „interfejsu użytkownika”, wprowadzając wrażenie „głębi” wszystkich widocznych powierzchni. Acer zapoczątkowuje tym samym trend, w którym twórcy pokładają ogromne nadzieje. Tu właśnie wkracza Acer GD245HQ wraz z notebookiem Aspire 5738DG oraz projektorami H5360, X1261 oraz X1130P: ekran 3D LCD o przekątnej 23,6”, idealny do gier i filmów, przenoszący widza w sam środek obrazu.

Wspaniałe doznania w trzech wymiarach zapewnia technologia nVidia 3D Vision, która stwarza wrażenie głębi poprzez połączenie trzech prostych elementów: odpowiedniego ekranu obsługującego tę technologię, komputera z kompatybilną kartą graficzną oraz specjalnych okularów 3D.

W modelu GD245HQ zastosowano nowatorskie rozwiązania, które zapewniają pełną funkcjonalność: ekran w formacie 16:9 z rozdzielczością 1920x1080, idealny do wyświetlania obrazu w trybie 1080p Full HD; odświeżanie 120Hz stanowiące wymóg w przypadku efektu 3D; czas odpowiedzi 2ms – najlepszy dostępny czas odpowiedzi dla gier w czasie rzeczywistym; łącze HDMI z obsługą HDCP; kontrast dynamiczny 80 000:1 w technologii Acer Adaptive Contrast Management, zapewniającej doskonałe zrównoważenie kontrastu przy braku równowagi między jasnymi a ciemnymi elementami obrazu.

Okulary 3D z dwiema soczewkami zsynchronizowanymi przez procesor stanowią nieodłączny element technologii stereoskopowej nVidia 3D Vision.

Każdy obraz jest wyświetlany dwukrotnie – raz dla prawego oka, raz dla lewego, co powoduje przesunięcie jednej klatki obrazu względem drugiej. Procesor wysyła tę informację do urządzenia Acer GD245HQ, które pracuje z częstotliwością 120 Hz i wysyła klatki parzyste do lewego oka, a nieparzyste do prawego. Zadaniem okularów 3D jest zsynchronizowanie swojej pracy z wyświetlaniem klatek poprzez zsynchronizowane otwieranie i zamykanie prawej lub lewej soczewki (z częstotliwością 60 Hz na soczewkę), tak aby wywołać wrażenie oglądania obrazu stereoskopowego z prawdziwą głębią, która przenosi gracza w prawdziwy wymiar 3D. Okulary wykorzystują zasilany akumulatorowo nadajnik podczerwieni połączony z komputerem za pomocą portu USB.

Cena monitora Acer GD245HQ wynosi 1 399 zł brutto.

Źródło: acer

odsłon: 4716

Komentarze

(37)

mICh@eL

0 + - 2010-01-04 16:07

A są już aplikacje, które umożliwiają coś ala pulpit 3D ???

Mikołaj

0 + - 2010-01-04 16:43

Tak, są ale musisz mieć viste/w7 i kartę nvidi, wejdź na jej strone tam jest taka aplikacja :) oprócz tego musisz miec okulary 3d, ja gralem na takich zrobionych przez siebie w Crysis na 3D i bardzo przyjemnie sie grało :)

Rayearth

0 + - 2010-01-04 16:16

gdzie jest ten monitor do kupiena pytam sie?
gdzie jest energooszczedny monitor Acer S243HL z kontrastem 8 000 000:1 w technologii Acer Adaptive Contrast Management ktory juz dawno dawno temu mial sie pojawic?

dlaczego w tym modelu 3D nie ma tak wysokiego kontrastu dynamicznego skoro osiaga sie 100x wyzszego...?

Acer jedynie chwali sie sprzetem ktorego tak naprawde nie ma...

laston

0 + - 2010-01-04 16:29

To podobnie jak NVIDIA z fermi :D

Malcolm Feth

0 + - 2010-01-04 22:26

Fermi zostanie zaprezentowane na CES :)
wiec nic tylko czekac, bo to juz za chwilke :)

Rayearth

0 + - 2010-01-04 23:39

ja osobiscie wolalbym ION2, fermi bedzie pozerac prad jak mlyn zboze...

mICh@eL

0 + - 2010-01-05 14:03

kolejna atrapa i Radkami renderujące obraz DX11 xD :P ???

RKSPBPL

0 + - 2010-01-04 16:16

Fajna sprawa, ale jak rozwiążą sprawę osób z wadą wzroku lub utracili jedno oko.
3D tylko dla zdrowych? :[

laston

0 + - 2010-01-04 16:30

Z jednym okiem nawet realny świat jest w 2D :P

Rayearth

0 + - 2010-01-04 19:02

tylko jak sie ma pare oczu to mozna miec 3D niestety

szupek

0 + - 2010-01-04 16:20

No niestety nawet w realnej rzeczywistosci potrzeba obu oczu zeby widziec w 3D.

maciego

0 + - 2010-01-04 16:22

mialem kiedys grafe nVidii z okularkami 3D... wcale monitor do tego specjalny nie jest potrzebny... ale nie polecam - oczy (przy 120Hz) wytrzymywaly maksymalnie 15 min takiej zabawy...

Epiphonee

0 + - 2010-01-04 16:52

to ja jednak przy 60 Hz wytrzymuje wiecej niż 7,5 minuty...

XaRaDaS

0 + - 2010-01-04 16:34

Z tego co pamiętam to 60 Hz w CRT było tragedią :D ale to było dla obu oczu na raz i może dlatego. W sumie ciekawe ile czasu można spędzić z takimi okularami ?? Ktoś może testował ??

Fiona

0 + - 2010-01-04 16:52

Tego akurat nie, ale na "zagramanicznych" forach rekordziści wytrzymują do 30 minut - twardziele znaczy. A że piszą tak i na angielskich i francuskich - jestem skłonna wierzyć.

Pisze twardziele - bo sama miał lat temu ten wynalazek z monitorem kineskopowym (120 Hz) i okularami do jakiegoś giforca (z kabelkiem, też sterowane procesorem.... karty graficznej.
Także poza monitorem kineskopowy - LCD to dokładnie to samo, szło wytrzymać góra 15 minut.
Okuliści się cieszą, a użytkowników też pocieszę za kilkanaście lat wyprodukują zapewne sztuczne oczy. Jak kogoś będzie stać....

szawel

0 + - 2010-01-04 17:11

Już jest i nazywa się Argus II.

szawel

0 + - 2010-01-04 17:14

Co prawda do oryginału mu daleko, ale muszę, że to kwestia 3-5 lat.

Malcolm Feth

0 + - 2010-01-04 18:10

ludzie lubia pisac glupoty
jakos nie mialem problemu by grac GODZINAMI...
nieee i nic nie mruga...

znaczy mruga - jak czlowiek bardzo chce to potrafi sobie wmowic ze widzi 80 klatek na sekunde i 200Hz mu mruga :)

mgkiler

0 + - 2010-01-04 18:45

Problem w tym ze 3D z definicji mruga bo raz przyslania Ci lewe oko a raz czarne.

O ile na LCD nawet na 10Hz nic by nie mrugalo o tyle 3D w 120Hz wygladac bedzie jak CRT w 60hz... czyli bardzo mrugac.

Ale to niedlugo rozwiaza. Wystarczy ze zrobia 200-240Hz i po klopocie. I wcale nie potrzeba 240fps. Odswiezanie a liczba klatek to 2 rozne rzeczy

mgkiler

0 + - 2010-01-04 18:47

eh. raz lewe a raz prawe znaczy sie. literowka :)

Malcolm Feth

0 + - 2010-01-04 21:50

monitor normalny ma 60Hz... LCD
wiec tutaj masz 2x normalnie

Tak, generalnie lekko meczy oczy, ale prawda jest taka ze wiekszosc marudzenia o mruganiu jest g... prawda...
Oczywiscie moze sie nie podobac - tym co sie nie podoba - moga wydac 5x wiecej na monitory z podwojna polaryzacja :)
Tych ktorych nie stac - kupia okularki niebiesko-czerwone i sie beda cieszyc :P

Wszystko musi miec jakis kompromis...
3D stereoskopowe jest prawdziwe, ale moze sie wydawac meczace.
Inne technologie jeszcze dluuuuuuuugo pozostana po za kieszenie normalnych ludzi.

gormar

0 + - 2010-01-05 09:10

Malcolmie, nie porównuj czasu odświeżania obrazu w LCD do CRT. To są dwie różne sprawy. W technologii LCD te 60Hz to jedynie częstotliwość z jaką MOŻE zmieniać się wyświetlany obraz. Jeżeli klatki są identyczne obraz w ogóle nie zostaje wygaszony jak miało miejsce w CRT. Przy zmianie klatki jeden obraz przechodzi "płynnie" w drugi lub ewentualnie w technologii 120Hz dodają jedną pustą klatkę.

Niestety obraz 3D na monitorze LCD 120Hz to nie to samo co 60Hz 2D, gdyż przez 1/60 sekundy jedno oko nic nie widzi (prawie tak samo jak dawniej w CRT przy 60Hz tyle że wtedy dotyczyło to obu oczu).

Poza tym zastanawia mnie jak przy tak niewielkich różnicach pomiędzy klatkami matryca LCD nadąża w ciągu 1/120s przełączyć obraz bez pozostawiania śladów po poprzednim? Operacja powinna zostać zakończona w przeciągu maksymalnie 8ms, ale przy niewielkich różnicach kolorów może ona trwać na najszybszych matrycach nawet ponad 10ms :(.

Towarzysz Komisarz

0 + - 2010-01-04 21:21

Dokładnie, 15 minut to jest wszystko co "idzie" wytrzymać. Imo to dlatego, że człowiek za blisko monitora siedzi i oczy się "rozjeżdżają". Przy telewizorze i znacznie większej odległości problemów powinno być mniej (jak w kinie 3d)

Eyefinity jednak lepsze wrażenia zapewnia :D

Malcolm Feth

0 + - 2010-01-04 21:52

eyefinity to wiele monitorow
3dvision to 3d

"nooo dla mnie prom kosmiczny jest fajniejszy niz luksusowy samochod" - mniej wiecej takie porownanie :)

Towarzysz Komisarz

0 + - 2010-01-04 23:25

Znam różnice, jednak chodziło mi o ogólne przyjemności z grania. Testowałem zestaw 3x30" i to jest to. Daje o wiele większą przyjemność niż 10 minutowa zabawa okularkami, któa daje dość kiepskie efekty. No cóż, z 3d poczekam aż Panasonic i LG zrobią odpowiedni sprzęt. Wtedy, na 40" plaźmie da się porządnie pograć, czy obejrzeć film, a nvidia, jak zwykle da ciała, tak jak z physx

Malcolm Feth

0 + - 2010-01-05 09:14

juz teraz mozna miec PRAWDZWIE 3d
wszystko kwestia kasy - zawsze :)

ps. mi ze wzgledu na prace pasuje bardziej 3x monitor - wiecej miejsca

szawel

0 + - 2010-01-04 17:08

Bawiłem się okularami symulującymi 50" LCD. Nie pamiętam już producenta. Wytrzymać w tym się dało z 15min potem wzrok się strasznie męczył. Osobiście nie widzę przyszłości w takim rozwiązaniu. Najbardziej przyszłościowe są dla mnie giętkie ekrany czyli tzw. e-papier. Wyobraźcie sobie pokój "wytapetowany" takim czymś obsługującym multidotyk :D
Co do 3D, to jak dla mnie muszą wyeliminować okulary z tej technologii co raczej nie będzie proste.

limes_inferior

0 + - 2010-01-04 17:16

Lol - powiem tylko - CRT i LCD generuja obraz na zupelnie innych zasadach - nie mozna porownywac czestotliwosci ich pracy, bo nie ma to sensu.
Zmeczenie przy pracy 3D na monitorze LCD nie wynika z czestotliwosci obrazu.

@Fiona - za przeproszeniem - nie pisz glupot, od redaktorow benchmark.pl wymaga sie troche wiecej niz od przypadkowych komentatorow z onetu...

mgkiler

0 + - 2010-01-04 18:49

Nie masz racji.
Przeczytaj moj komentarz wyzej z 2010-01-04 18:45

multijumper

0 + - 2010-01-04 17:51

Siedzę już kilka lat na bańce 2048x1536 60Hz i jakoś mnie ślipia nie bolą :P faktem jest że wcześniej miałem kineskop z marnymi powłokami i była jazda już po dwóch godzinach...a co do tego LCD'ka to podoba mi się stopa, coś na podobieństwo Eizo :D

wszerad

0 + - 2010-01-04 18:03


Ej to na czym stanęło? Że nie da się ogarnąć dłużej niż 15min nadal i te 3D nie ma sensu czy to tylko retrospekcje do doświadczeń?

szawel

0 + - 2010-01-04 18:04

Kup i sprawdź sam. Względnie idź gdzieś przetestować. Dla mnie pomysł jest poronionym pomysłem marketingowców.

wszerad

0 + - 2010-01-04 18:19

W mojej dziurze nic takiego nie przetestuje. Najbliżej mam do Wrocławia jedyne 110km. Byłem na kilku filmach 3D w kinie i było to raczej przeciętne widowiska jeżeli tu jest podobnie to rzeczywiście poroniony pomysł.

Atak_Snajpera

0 + - 2010-01-04 20:33

Zgadzam się. A później jak ja będziecie bulić 5000zł za laserową korekcje wzroku! Technologia do kosza i tyle. Wzrok jest ważniejszy niż 15 minut podniety!

Zen...

0 + - 2010-01-04 20:48

Mi się najbardziej podoba podnóżek :D Wyglądem drewno przypomina ,a to nawiązuje do o wiele droższych marek

Malcolm Feth

0 + - 2010-01-04 21:54

co do samego monitora, licza ze w lokalnym sklepiej niedaleko mnie neidlugo go beda miec i moze sie skusze ;)
samsungi maja tylko 22 cale, te prawie 24 wyglada juz lepiej, a cena w sumie znosna.
Czas na testy :)

R2rrO

0 + - 2010-01-05 11:55

Fajny :) 120Hz na pewno da jakąś poprawę obrazu :) Ciekawe czy można go powiesić na ścianie....?

3D szał razem z tymi okularami ląduje do kosza. Nie kupie tej technologi i nie założę na głowę choćby rozdawali to za darmo. Zdrowie ważniejsze :P

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie