Damian Szymański | 2010-08-15

NVIDIA podpisała umowę licencyjną z Rambus

Zobacz więcej w kategorii: karty graficzne | pamięci | RAM

producenci: inny | nVidia

 

NVIDIA wreszcie ugięła się pod naciskami amerykańskiej międzynarodowej komisji do spraw handlu i tym samym podpisała z firmą Rambus umowę licencyjną.

Podpisania umowy licencyjnej oprócz amerykańskiej komisji domagała się również firma Rambus - której to patenty zostały złamane przez "zielonych". W zasadzie można śmiało powiedzieć, iż NVIDIA nie miała wyjścia i musiała zapłacić za licencje Rambusowi. Gdyż gdyby tego nie zrobiła groził by jej całkowity zakaz importu na terenie USA produktów w których zastosowano rozwiązania oparte o złamane patenty. A oznaczało to by tylko jedno koniec sprzedaży większości produktów NVIDII w Stanach Zjednoczonych.

Na mocy podpisanej 13 sierpnia umowy, NVIDIA została zobowiązana do wypłacenia należności licencyjnych za każdy sprzedany kontroler który zawierał patenty firmy Rambus. Niestety nie ujawniono dokładnej sumy na jaką opiewa umowa. Wiadomo jednak, że NVIDIA zapłaci 1% należności ze sprzedaży każdego urządzenia zawierającego kontroler SDR oraz po 2% z każdego urządzenia z układami DDR, DDR2, DDR3, LPDDR, LPDDR2, GDDR2, GDDR3, GDDR4 oraz GDDR5. Mimo ustępstw przypartej do muru NVIDII firma Rambus nie zamierza wycofywać pozwu z międzynarodowej amerykańskiej komisji do spraw handlu (ITC), czyli tym samym w dalszym ciągu domaga się wypłacenia horrendalnego odszkodowania - które zresztą zostało im przyznane.

Jak dalej potoczy się sprawa? W tej chwili jeszcze nie wiadomo, wiadomo jednak, iż NVIDII nie grozi już zakaz sprzedaży swoich produktów.

Źródło: TechConnect, X-Bit labs

Polecamy artykuły:    
Programy dla pasjonatów fotografii cyfrowej 100 najlepszych gier XX wieku cz. 3 Sztuczki i porady do Windows 7 na lepszą pracę

odsłon: 3158

Komentarze

(29)

exon681

0 + - 2010-08-15 14:45

Co za barany

Niech intelowi też sie takie coś przydarzy i AMD górą xD

ToFFik

0 + - 2010-08-15 14:46

[/fanboy]

wszerad

0 + - 2010-08-15 14:58

Skoro Rambus wygrał to niewątpliwie NV odszkodowanie też będzie musiała zapłacić tylko nie wiadomo jeszcze ile.

Damian Szymański

0 + - 2010-08-15 15:03

Samsung za poro mniejsze naruszenia zabulił ponad 900 milionów dolarów.

Lightning

0 + - 2010-08-15 15:14

Mimo wszystko dla takich gigantów to nie jest dużo

kamaleon

0 + - 2010-08-15 16:34

Nawet nie wiesz jak sie mylisz, dla samsunga moze 900mln to nie duzo, bo on zbija miliardy na roznych produktach nie zwiazanych z elektronika.

Ale Nvidia ktora rocznie ma zysk na czysto ~900mln $? To jest CHOLERNIE duzo. Jezeli beda musieli wybulic 2-3mld to beda 3 lata w plecy.

Malcolm Feth

0 + - 2010-08-15 17:43

oni zarabiaja 900 baniek na kwartal, maja zaplacic 2-3 mld i nagle wyszlo 2-3 lata ? ;)

czesterfield

0 + - 2010-08-16 00:57

Tyle mogą mieć przychodów, a nie zysków. W ostatnim kwartale NV odnotowała stratę, więc za ten okres jedynie dołożyli do interesu. W takiej sytuacji 1 mld usd zaboli ich i to bardzo.

kurzi5

0 + - 2010-08-15 15:25

a NVIDIA nie mogłaby sobie pozwolić na kupienie Rambusa? :D

kamaleon

0 + - 2010-08-15 16:35

Nie stac jej. Rambus zbija taka kase na patentach ze glowa mala, jego zyski sa porownywalne z Nvidia ;d

kurzi5

0 + - 2010-08-15 19:46

no to odwróćmy sytuację... czy taki Samsung nie mógłby wymyślić czegoś nowego?

Ripper

0 + - 2010-08-16 12:43

Nie mógł. Tak jak nie da sie zrobić kwadratowych kół. Tzn możesz zrobić, ale nie będą działać.
Rambus odkrył i opatentował rozwiązania niezbędne do zwiększenia wydajności pamięci, i powszechnie używane w pamięciach SDR i kolejnych wersjach DDR.

Jeszcze jak Rambus był członkiem JEDEC, to przedstawił swoje rozwiązania i chciał żeby były standardem. Ale nikt w JEDEC nie chciał żeby standardem się stały rozwiazania opatentowane, więc oddalali tą sprawę. W końcu Rambus wucofał się z JEDEC, a parę lat póżniej JEDEC przedstawił SDR i DDR, z rozwiązaniami technicznymi łudząco podobnymi do Rambusowych.
Oczywiście Rambus poszedł do sądu, wygrał i teraz ma kasę z tych patentów.

bennyone

0 + - 2010-08-15 15:33

Pierdzielone Trolle patentowe, technologia powinna byc wolna...

Damian Szymański

0 + - 2010-08-15 15:40

Tak, opracuj jakąś technologie a ktoś ci ją podwędzi i będzie na tym trzepał kokosy...

renholder1987

0 + - 2010-08-15 15:46

Gdybyś wymyślił coś przełomowego oddałbyś to za darmo?W dzisiejszych czasach każdy chce zarobić i lepiej żeby zarobił biedniejszy niż bogaty,a zieloni wyssali już dosyć krwi niech teraz płacą jak chcą sie jeszcze bardziej wzbogacić na czyjejś kreatywności:)

sevae

0 + - 2010-08-15 15:55

A podczas wymyślania wydał kupę kasy... bo w rambus nie wymyślili od tak czegoś tam :)

Yezos

0 + - 2010-08-15 16:21

śmieszy mnie to że stękacie cały czas na Intela i Nv. Gdyby ich nie było AMD ATI było by tak samo pazerne i nie pierdzielcie że nie bo jak chodzi o takie pieniądze to klienta ma się w dupie.
Co do tematu. Nv za późno podpisała tą umowę licencyjną, to jak rambus żeruje na odszkodowaniach z patentów powinno wcześniej ich skłonic do podpisania z nimi umowy jak zrobiło to ATI, teraz poniosą konsekwencje. A cały ten rambus, to pazerna świnia.

kamaleon

0 + - 2010-08-15 16:38

Smieszy mnie ze Cie smieszy ;)
Konkurencja musi byc ale na obecna chwile to Nvidia i Intel sa tymi "zlymi", wiec skad te zdziwienie ze na nich sie psioczy? Robia wszystko zeby oskubac nas, konsumentow, mimo ze ich produkty nie sa warte tej ceny. Jeszcze jakies watpliwosci?



Pamietaj ze to dotyczy kazdej firmy, jezeli AMD zacznie podobnie dzialac jak Intel to strony szybko sie odwroca, bo ludzie nie sa idiotami ale troche za wolno "mysla" i dopiero po kolejnej generacji zaczeli by psy wieszac ;d

Yezos

0 + - 2010-08-15 16:44

W sumie tu masz racje, że jak jest konkurencja to jednych sie opierdziela drugich nie. Przyznaje Ci tu racje :)

Krakers

0 + - 2010-08-15 18:12

ja jakoś nie widzę, żeby to AMD nie chciało nas oskubać hmm... ładnie to tak patrzeć tylko na jedna stronę?

Spirit

0 + - 2010-08-15 17:45

No to niezłe będą podwyżki za grafiki od zielonych.

szyszunia

0 + - 2010-08-16 00:02

nie, nie bedzie zadanych podwyzek. poprostu prezes nvidi nie dostanie premii, ktora zaplaca rambusowi ;)

900mln $ dla nvidi to tyle co 50 zl dla przecietnego obywatela

Ripper

0 + - 2010-08-16 12:47

A czytałeś raport o bilansie Nvidi?
Kwartalny przychód mają około 800 mil, z tego brak zysku i jeszcze straty ponoszą...
Na pewno NVidia będzie na raty płacić, albo zapłaci akcjami.

scooter

0 + - 2010-08-15 22:11

wydaje mi się, że monopol na karty graficzne byłby bardzo dobry dla klientów. Może w końcu producenci zaczęli by optymalizować gry.

cyferluu

0 + - 2010-08-16 08:40

mnie zastanawia w jaki sposób nVidia dała się w to wciągnąć. Nie sa chyba debilami i wiedzieli ze nie maja licencji. Pytam się teraz po kiego oni to ciągnęli?

No chyba ze patenty są owiane tajemnicą i taki rambus czekał z 5 lat aż ci naprodukują i nasprzedają kart wykorzystujących ich patenty i wtedy zareagowali ( halo halo panowie... ale od kazdej karty płacicie nam za nasza technologie no wybaczcie, ze wam nie powiedzieliśmy -zapomnieliśmy)

Ripper

0 + - 2010-08-16 12:49

NVida olewała, bo sądzili że mają lepszych prawników.

Zauważ że Nvidia płaci dopiero teraz jak przegrali ten jeden specyficzny proces: jak sąd zagroził zakazem sprzedaży ich kart w USA!

Damian Szymański

0 + - 2010-08-16 13:57

NV przegrała już 3 proces z rzędu.

shamoth

0 + - 2010-08-16 13:53

Nie wiem czy dobrze pamiętam ale Rambus sam się nie napocił za mocno nad tymi rozwiązaniami a kilka patentów, w tym odnośnie kontrolerów pamięci, znalazło się w rękach Rambusa "nie wiadomo skąd"
Jeśli weźmiemy do porównania np. IBM'a, AT&T późniejszyego Lucent'a, które mocno moczyły kasę na badaniach i na różnych uczelniach typu MIT to Rambus jest ewidentnym trollem i w żadnym przypadku nie przyczynia się do rozwoju co powinno być karalne.
Sami nie robią nić żeby pchnąć coś do przodu a każdy kto by chciał coś polepszyć musi im zapłacić nie małą kasę lub z nimi współpracować i na koniec obejść się smakiem...

shamoth

0 + - 2010-08-16 14:06

Inną sprawą jest jeszcze okres za który można się ubiegać o odszkodowanie... no przepraszam bardzo ale od SDR odeszliśmy jakiś czas temu. Ktoś mógł by zrobić w końcu porządek z tymi pijawkami, które niby coś mają na papierze ale już nie mają jaj lub umiejętności - pamięci rambus - żeby to wdrożyć z powodzeniem i czekają aż się znajdzie jeleń który przez dekadę lub dwie będzie "popularyzować" ich rozwiązanie lub własne, które jest łudząco podobne do tego opatentowanego, a jak się patent rozpowszechni upominają się o swoje.

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie