Maksym Słomski | 2009-10-20

Snow Leopard szybszy niż Windows 7?

Zobacz więcej w kategorii: oprogramowanie | system operacyjny

producenci: Apple

 

Użytkownicy komputerów Apple od kilku tygodni mogą pochwalić się nowym systemem operacyjnym Snow Leopard. Już za dwa dni na rynku pojawi się nowy Windows 7, który od kilku miesięcy zapowiada się jako hit sezonu, pogromca słabo ocenianego Windows Vista.

Dwie premiery to dwa nowe produkty, które na najbliższe kilkanaście miesięcy mogą ułatwić, polepszyć pracę przy komputerach PC i Mac. Jak będzie naprawdę? O tym dowiemy się już wkrótce.

Podczas gdy większość użytkowników podjęła już decyzję odnośnie tego, z jakiego systemu operacyjnego skorzysta warto zwrócić uwagę na to, jak przy identycznej konfiguracji sprzętowej zachowują się oba produkty.

Dong Ngo z CNetu postanowił użyć do testów 15-calowego MacBooka Pro z końca roku ubiegłego. Postanowił porównać na nim Snow Leoparda 10.6.1 i Windows 7 w wersji 64 bit RTM - ze sterownikami z Boot Camp 3.0. Sprzęt wyposażony był w procesor 2.5GHz Intel Core 2 Duo, 4GB RAMu i kartę graficzną Nvidia GeForce 9600M GT, czyli części które znajdziemy w zwykłym notebooku pod system Windows.

Ngo po licznych testach wykazał że Snow Leopard prześcignął Windowsa 7 w niemal każdej kwestii, poza tymi związanymi z grafiką - zapewne ze względu na lepszą obsługę sterowników Nvidii na Windows 7.

Oto niektóre z wyników:

  • Snow Leopard uruchamiał się i zamykał około 6 sekund szybciej od Windowsa 7
  • Snow Leopard konwertował 17 utworów z formatu MP3 do formatu AAC przez 149.9 sekundy. Windowsowi ta sama operacja zajęła 12 sekund więcej
  • Snow Leopard'owi zajęło 444.3 sekundy (w porównaniu do 723 sekund Windowsa 7) przekonwertowanie pliku wideo z formatu MP4 na format iPoda, podczas jednoczesnego konwertowania piosenek w iTunes w tle (wersje QuickTime'a dla obu platform były różne)
  • W teście baterii Windows 7 wytrzymał 78 minut, podczas gdy Snow Leopard wytrwał 111 minut
  • Wynik w Cinebenchu R10 dla Windowsa 7 wyniósł 5.777, natomiast dla OS X 5.437
  • W Call of Duty 4 wynik Win 7 to 26.3 fps, przy 21.2 fps Snow Leoparda

Pomimo tego, że ze względu na konfigurację sprzętową obie platformy miały te same warunki, to jednak nie można nie zwrócić uwagi na to, że odmienne sterowniki odgrywały tu istotną rolę. Warto też pamiętać, że Snow Leopard został wydany w mniejszej ilości wersji - Apple ma przewagę w kwestii optymalizacji.

Źródło: tomshardware.com, Cnet.com

odsłon: 9042

Komentarze

(46)

Gulczkwas1

0 + - 2009-10-20 15:25

Nie ma co porównywać tych systemów. Ja bym bardziej reflektował za nowym Mintem (ubuntu) czy madrivą ewentualnie tureckim pardusem

Gulczkwas1

0 + - 2009-10-20 15:29

Nie ma co porównywać tych systemów. Ja bym bardziej reflektował za nowym Mintem (ubuntu) czy madrivą ewentualnie tureckim pardusem

STALKER__PL__

0 + - 2009-10-20 15:30

ja tam i tak wole winde

prezeslion

0 + - 2009-10-20 15:40

a ciekawe jak rzecz sie ma na zwykłych pc/laptopach a nie na apple:D

Zwirek009

0 + - 2009-10-20 15:44

Dokładnie. W końcu MacBooki projektowane są z myślą o systemie Appla...

Terrorek

0 + - 2009-10-20 17:46

dlatego ten sens niema sensu i jedynie apple chce sie pochwalic "przeklamanymi" wynikami ;E

suntzu

0 + - 2009-10-20 16:23

Nie ma co.... Porównianie poprostu ekstra. Porównainie aplikacji od apple na windowsa vs apple na apple. Autor powinien porównać niezależne kodeki programy, które działają na obu systemach.

Jedno jest prawdą
- mac jest wolniejszy w grafice 3d
- mac jest wolniejszy w grach

- mac jest prawie wszędzie wolniejszy, ale szybszy w np. przetwarzaniu audio i video.


------------Windows 7 Ultimate kosztuje 2x tyle co snowleo, a oferuje w praktyce to samo. Jedno jest faktem, chcesz podkręcić maca kup windowsa:)

Autor wziął do testu macbooka, a wszyscy wiemy, że karty nv na macu działają jak działają. Delikatnie mówiąc to nie porozumienie, bo 4870 w przyziemnych rzeczach bije 285.

humandxp

0 + - 2009-10-20 20:28

ciekawe skad te brednie bierzesz bo ja zawsze myslalem,ze to zalezy od enkoder'a.
o ile na pc masz lame gdzie ustawiasz jakosc i przez co dluzej konwertuje,czy xing mp3 encoder jeden z najszybszych,a kodeki do xvid,x264 tez masz rozne. zwykle,uzywajace sse2,sse3,sse4.1. kodeki xvid,ffdshow ktorymi tez do xvid czy divx mozna enkodowac.
sorry ale porownywanie soft quicktime na mac i win mija sie z celem.
a reklamowac gowno apple najlepiej potrafi.
mac to mial moc jak mial procki powerpc dzis maja intel i to zwykly pc jest. placi sie za produkt o watpliwej jakosci.
ta firma niedlugo przestanie istniec jak procesy ja zabija.
wybuchajace baterie w iphone,ipod i ukrywanie tego faktu albo nie uwzglednia gwarancji,zamiast placic odszkodowanie.
padajace ostatnio po 17 mies bezprzewodowe hdd.
robienie cyrkow ze sprzedaza iphone, moze unia niedlugo w europie zabroni sprzedazy apple.

i do win7 dodam czemu microsoft musi dawac safari w przegladarkach a apple nie musi dawac IE? gdzie tu sprawiedliwosc?

suntzu

0 + - 2009-10-21 16:17

"ciekawe skad te brednie bierzesz bo ja zawsze myslalem,ze to zalezy od enkoder'a.
o ile na pc masz lame gdzie ustawiasz jakosc i przez co dluzej konwertuje,czy xing mp3 encoder jeden z najszybszych,a kodeki do xvid,x264 tez masz rozne. zwykle,uzywajace sse2,sse3,sse4.1. kodeki xvid,ffdshow ktorymi tez do xvid czy divx mozna enkodowac.
sorry ale porownywanie soft quicktime na mac i win mija sie z celem."

"Porównainie aplikacji od apple na windowsa vs apple na apple. Autor powinien porównać niezależne kodeki programy, które działają na obu systemach." Mamy podobną opinie. Ale tak czy siak nawet te enkodery działają raczej szybciej na Leopardzie niż seven. Sprawdzałem. Problem w tym, ze tylko to.

"mac to mial moc jak mial procki powerpc dzis maja intel i to zwykly pc jest. placi sie za produkt o watpliwej jakosci." Bzdura, powerpc pobierały dużo prądu i koniec! przeskok pomiędzy powerpc, a x86 był tak duży jak pomiędzy pentium4, a core2duo. IBM i AMD zostali daleko w tyle, daltego nie ma sensu dłużej paprać się z IBMami.

Jedyne co mam od apple to iphone i OSX. iP jakoś mi nie wybuchł, dziewna prawda? Nie ma co narzekać. Apple nie jest monopolistom, dlatego nie musi nic robić. Może nakazać userom korzystania z safari na macach i nic im nie zrobią. To MS jest objęty ustawą antmonopolową. A z tymi przeglądarkami to tylko w EUROPIE. Na szczęście MS jest objęty ustawą antymonopolową.

Bandyto3xx

0 + - 2009-10-20 16:28

Teraz się pytam gdzie wszystkie testy?. To są wybrane tylko?

suntzu

0 + - 2009-10-20 18:42

trzeba poszukać, ale to są testu. Autor newsa nie wsspomniał, że użyto oprogramowania
itunes, quicktime.... Gdyby użytko innych kodeków, wyniki by były porównywalniejsze z korzyścią dla apple.

Maksym Słomski

0 + - 2009-10-20 23:38

Czy tylko ja widzę to co w tym newsie jest napisane?...

Cytuję:

"(wersje QuickTime'a dla obu platform były różne)"
"podczas jednoczesnego konwertowania piosenek w iTunes w tle "

Gonzo

0 + - 2009-10-20 18:43

Nawet jeśli niezależne testy wykazałyby, że System Apple jest szybszy to cena jaką Apple żąda za swoje zestawy jest astronomiczna :/ Apple ze swoją polityką cenową zatrzymał się chyba w latach 80tych... Po za tym Apple na szerszą skalę funkcjonuje tylko w USA, reszta świata jest przez tą firmę traktowana po macoszemu i to chyba właśnie dlatego nigdy Apple nie ważne jak dobry system by zrobiło, nie przeforsuje go na skalę Światową :/ A szkoda bo praca na komputerach Apple jest przyjemna.

jewgienij

0 + - 2009-10-20 20:48

>>>>Warto też pamiętać, że Snow Leopard został wydany w mniejszej ilości wersji - Apple ma przewagę w kwestii optymalizacji.

Istvan

0 + - 2009-10-20 21:04

Dlaczego, gdy slysze "Apple" od razu pojawia sie mysl, ze to badziewie? :)

de Fresz

0 + - 2009-10-21 16:47

Bo pewnie jak znakomita większość podobnych "ekspertów", których jakże głębokie przemyślenia można tu (i nie tylko) przeczytać, widziałeś je tylko w sklepie, przez szybę.

TheRedGuy

0 + - 2009-10-20 21:14

Konwersja mp3 ciekaw jestem czym... moze itunes?... kolejno konwersja wideo z konwersja w tle (itunes) ???wow... i tunes.. cos mi to mowi..

racedriver

0 + - 2009-10-20 21:51

noch teraz postawia leoparda na normalnym notebooku, zobaczymy kto wtedy wygra

PChero

0 + - 2009-10-20 23:07

Dobra ALe ten komp jest ustawiony przez appel pod systemy apell więc to że ma intela i że chodzi na nim windows to wiadomo że to firmówka apell dlatego wątpie tu w lepsze chodzenie widowsa jak testować to na neutralnym gruncie czyli zwykłym kompie składaku co o tym myślicie?

przem_

0 + - 2009-10-20 23:19

Tak jak już ktoś wyżej zauważył test kodowania audio i video wykonano na dwóch różnych wersjach programu QuickTime.
Na Windows 7 (RTM 64bit) użyto QuickTime 7 w wersji 32 BITOWEJ!
Na MacOS X był to QuickTime X w pełni 64bitowy, więc już wiadomo skąd taka różnica w wydajności. Pomijam fakt, że programy Apple w wersji na windows nie są (szczególnie QT) tak wydajne jak oryginał z MacOS, co jest oczywistą winą Apple.
W teście Cinebench R10 i CoD4 windows okazał się wydajniejszy i myślę że gdyby do kodowania a/v wykorzystano odpowiednią alternatywę dla windows to zapewne również win7 wygrałby tą konkurencję.
A co do uruchamiania/zaykania systemu to jakie ma znaczenie 5-6s?

Oto źródło tego "newsa":
http://reviews.cnet.com/8301-31012_7-10319612-10355804.html

Gothar

0 + - 2009-10-21 08:00

A mi to lotto i tak systemu jabłkowego nie kupie bo po co? wystarczy mi to czego zawsze używałem przez całe życie. Liznąłem kiedyś linux'a i nie był taki zły na jakiego wyglądał, ale praca na konsoli instalowanie komendami mnie zniechęciła.

laaval

0 + - 2009-10-21 08:43

No coz, to Apple stworzyl sterowniki Boot Camp, dzieki ktorym możliwa jest instalka Windows 7 na macach i jak na mój gust to
różnica w szybkości ma raczej związek z samymi sterownikami a nie systemami
Jak dla mnie takie porównania można sobie wsadzić między bajki, ale Apple teraz sie będzie szczycić wynikami ustawionych pod siebie badań wydajności obu systemów

maker

0 + - 2009-10-21 09:42

Dla mnie takie porownania nie maja wiekszego sensu, kazdy OS ma swoje plusy i minusy end of story. Apple ma swoich fanbojow, Majki posiada wiekszosc rynku. Dopoki apple nie zacznie powaznej rywalizacji cenowej nie ma co liczyc ze sytuacja sie zmieni. Inna sprawa jest to ze mogliby uderzyc wlasnym systemem operacyjnym na PC co jest znacznie ciezsze niz dostosowanie systemu do danej architektury i podejrzewam ze nie beda sie pakowac w ten rejon.

deel77

0 + - 2009-10-21 10:22

Po takim newsie, nie pozostaje nic innego jak kupić 2 razy tańszy system (mac osX) na 2 razy droższy komputer. Ciekawie by wyglądało porównanie PC z Win7 i Appla z SnowLeo, ale uwzględniając budżet np. laptop + system max za 10 tys. zł.

hosi77

0 + - 2009-10-21 10:56

@Gonzo

Poza USA, Mac'i sa tez popularne w UK i innych krajach Europy. W Polsce niestety ze wzgledu na zaporowe ceny polskich resellerow jest tak, ze tylko bogatych stac na Mac'a lub bierze sie je na kredyt.

Z wlasnego doswiadczenia moge powiedziec ze po nastu latach uzywania PCtow, grania, grzebania w sprzecie, kupilem Macbooka Pro i byl to najlepszy zakup jakiego kiedykolwiek dokonalem (jesli chodzi o sprzet komputerowy).

Mysle ze to przychodzi z wiekiem. Wielu tutaj pryszczatych "znafcow" onanizuje sie jak im 3D Mark wywali kilka punktow wiecej po podkreceniu grafiki, procka i troche ustawien w biosie. Dla takich produkty Apple nie sa interesujace poniewaz oni preferuja swoje swiecace na niebiesko kiczowate obudowy kompa i klawiatury z festyniarskimi diodami. Nie mam im wcale tego za zle, bo niby dlaczego?

Po prostu sa tacy ktorym to sie podoba, inni co innego.

Jesli chodzi o to dlaczego Apple nie chce wejsc na rynek OS'ow, mysle ze to wynika z filozofii firmy. Apple produkuje sprzet i optymalizuje pod niego swoj OS i odnosi na tej podstawie sukces (Apple jeszcze nigdy w historii nie bylo warte tyle co obecnie). Microsoft, jako ze jest to firma software'owa produkuje uniwersalny OS. Musi on byc na tyle uniwersalny zeby moc obsluzyc setki tyciecy mozliwych konfiguracji PCtow, co czyni go systemem bardzo srednim, zawalonym kupa zbednych sterownikow i innych elementow.

deel77

0 + - 2009-10-21 11:14

Zgodzę się, że za oceanem Maki są popularniejsze niż w Europie, ale ich udział w rynku nie przekracza 15%. W Polsce sytuację pogarsza polityka cenowa, ale mam nadzieję, że nie wynika to z "filozofii" Appla i powoduje tylko postrzeganie tych komputerów jako maszynek dla snobów i ludzi z większą ilością gotówki i nie koniecznie z dostateczną ilością zdrowego rozsądku. Za pieniądze wydane na "wypasionego" Maka w Polsce można spokojnie kupić lepiej wyposażonego PC (bez diódków, kolorowych śmigiełek i okienków w obudowach).

PS. Proszę, nie traktuj wątku snobistycznego osobiście. Sam też korzystam z Maka, ale w Polsce bym go nigdy nie kupił.

hosi77

0 + - 2009-10-21 11:24

Zgadzam sie, zyjac w Polsce tez bym sie nie odwazyl przesiasc na Mac'a :( Sad but true...

de Fresz

0 + - 2009-10-21 17:24

Od lat używam Maków, zarówno do pracy, jak i rozrywki - poza grami, badziewnymi programami dodawanymi do gazet (niekomputerowych) oraz raz w roku z pitami - nigdy nie miałem żadnych problemów z kompatybilnością czy niemożnością zrobienia czegoś. To nie jest kwestia odwagi, tylko wymagań.

hosi77

0 + - 2009-10-22 09:45

Wiesz, ja kupowalem Mac'a do celow prywatnych. Nigdy wczesniej nie majac stycznosci z OSX a tylko czytajac o nim, przed zakupem zawsze jest niepewnosc czy Ci podejdzie system. Cale szczescie moje obawy byly zupelnie nieuzasadnione! ;)

de Fresz

0 + - 2009-10-21 17:20

Obawiam się że z tymi cenami jestes w mylnym błędzie. Wystarczy wejść na apple.de czy apple.com/uk i przeliczyć sobie ceny na złotówki - wyjdzie podobnie jak u naszych resellerów. Apple po prostu robi (i wycenia) produkty na kieszeń mieszkańców zamożniejszych krajów i z tej perspektywy to nie ich komputery są za drogie, tylko my zdecydowanie za mało zarabiamy.

Co ciekawe, ci pryszczaci "eksperci" rozpowiadający jakie to komputery spod znaku jabola są gówniane, badziewne, przereklamowane itepe, są już mniej skłonni do szafowania podobnymi opiniami pod adresem nowych BMW, Mercedesów itp., mimo że tak samo są poza i ich zasięgiem finansowym. Może dlatego, że kiedyś sobie kupią. Nic to że 20-letniego, ledwie jeżdżącego parcha z ciemnymi szybami i chromowaną nakładką na końcówkę wydechu :->

deel77

0 + - 2009-10-21 22:08

Apple jest droższy w Polsce o 50% w stosunku do ceny w USA. Dziwne jest to, że podobna zależność nie zachodzi w przypadku PC (np. HP, Dell, Lenovo). Wszystkie te marki, łącznie z Apple są produkowane w Chinach więc ściemy z cłem, itd mogłyby dotyczyć wszystkich, ale tylko Apple ma z tym problem i jak widać nic z tym nie robi.

de Fresz

0 + - 2009-10-22 14:45

Policzmy na przykładzie Maca Pro w podstawowej konfiguracji.
USA: 2499USD + sales tax (różnie, 6-12%, w praktyce daje się go nie zapłacić)
Niemcy: 2299 euro z MwSt.
Polska: 8195+vat = 9999 zł.

Cena USA w euro: 1665,50, w złotówkach: 6966.
Cena niemiecka w dolarach: 3 449,53, w złotówkach: 9 615,63
Cena polska w dolarach: 3 587,07, w euro: 2 390,66.
Wniosek chyba dość oczywisty - cena w Polsce jest taka sama, jak w niemal całej Europie. Różnice między USA a kontynentem wynikają m.in. z kursów na międzynarodowych rynkach walut dolara do euro i nie jest to w żaden sposób związane z widzimisiem Apple, które nam, Polakom sprzedaje drogo bo nas nie lubi.
BTW podobne pytania możnaby wystosować do firm np. robiących aparaty fotograficzne oraz europejskich producentów samochodów - bo niby dlaczego amerykanie płacą za nie mniej niż my, na Starym Kontytnencie??

deel77

0 + - 2009-10-23 09:46

A teraz dla porównania zrób to samo np. ze sprzętem HP, lenovo. Wyjdzie drożej w Polsce ale nie z taką różnicą.

zomb6t

0 + - 2009-10-21 11:09

Do deel77 tu masz filmik obrazujący jakiego laptopa mozna w USA kupić do 1000$ apple a jakiego PC
http://www.youtube.com/watch?v=EIS6G-HvnkU

Ja osobiście uważam że komputery apple z ich systemem są świetne ale kosmicznie drogie. (Myślę, że gdyby były o połowę tańsze to by osiągneły sukces)
Uważam również, że mercedesy C są świetne ale to fiaty, toyoty, skody, ople, volksvageny itd królują na naszych drogach czyli znacznie tańsze marki.

deel77

0 + - 2009-10-21 11:16

Problem polega nie na tym że Mercedesy są lepsze, ale mniej popularne, ale na tym, że w naszym kraju za takiego samego Appla jak w USA trzeba zapłacić przynajmniej 50% więcej.

Maciej Gan

0 + - 2009-10-21 14:51

Leopard zawstydził Windows 7... :P

deel77

0 + - 2009-10-21 15:16

Racja. Leopard zawstydził Windows7 kasując pliki użytkownika. Ponadto Apple zawstydził PC - kosztuje 150%.

hosi77

0 + - 2009-10-22 09:50

Zgadza sie, byla to bardzo powazna luka. Nie mozna jednak generalizowac ze ot tak kasuje pliki. Dotyczylo to osob ktore po upgradzie do Snow Leo utwozyli Guest Account, sadze ze byl to na prawde minimalny odsetek uzytkownikow. Mysle ze nie ma co sie rozwodzic na temat wiecznie latanego windowsa...

arekpc

0 + - 2009-10-21 19:12

To że jest szybszy od windy to nic nowego jak korzystalem z jablka to przy jego parametrach na macosx programy duzo lepiej i szybciej chodzily niz na windzie a byly fajnie graficznie rozbudowane.

deel77

0 + - 2009-10-21 22:13

Nie są szybsze. Różnice np w Adobe AfterEffects, Lightwave są minimalne i wielu przypadkach to właśnie Winda jest szybsza. Dodatkowo, jeżeli liczy się pieniądze to za identyczną cenę (stacja robocza + oprogramowanie) kupimy wydajniejszego PC. Np. spróbuj kupić laptopa za 5000 zł - PC będzie wydajniejszy, Apple ładniejszy.

czesio

0 + - 2009-10-21 20:37

porządek musi być, windows do grania, mac OS do pracy :] jeśli ktoś twierdzi inaczej to chyba nie pracował na obu tych systemach :) chociaż office lepiej wygląda na oprogramowaniu z Redmond na mac'u można się pogubić.

hosi77

0 + - 2009-10-22 09:53

Moze tak: Windows do gier, OS X do wszystkiego innego! ;) Dlatego jedynym powodem dla ktorego rezyduje u mnie na Boot Campie XPek jest gra Aion.

BioComp

0 + - 2009-10-22 02:17

Może gdyby zrobił testy Windows na Notebooku PC i Snow Leopard na MacBooku miało by to sens... Na komputerach Apple Windowsy zawsze chodziły wolniej, więc to żadne porównanie... Gdyby na PC odpalił Leoparda było by zupełnie odwrotnie (o ile wogóle by ruszył - chociaż jedna z wersji Mac OS kiedyś działała na PC wyposażonych w Intele) - pomimo iż to przecież te same podzespoły :>

deel77

0 + - 2009-10-22 08:10

Apple nie wyda systemu na PC, bo im się to nie opłaca. Mogą zrobić reklamkę w stylu SnowLeo za 99$ a winda za 200$ i nie wspomną że różnicę odbiorą w sprzęcie.

czesio

0 + - 2009-10-22 12:39

a może po prostu oba na jakimś odpowiednim kompie :) przecież OS X od dłuższego czasu daje się odpalić na pewnych konfiguracjach PC :)

rafalhav

0 + - 2009-10-23 10:52

A ja z innej beczki... co ma Mac OS czego nie ma Windows? Bo w drugą stronę to chyba oczywiste...

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie