Karol Żebruń | 2012-01-29

Sony RGBW: warstwowe sensory CMOS z białymi pikselami

Zobacz więcej w kategorii: aparaty cyfrowe | lustrzanki

producenci: Sony

 

Firma Sony znów chce, aby było o niej głośno na rynku fotograficznym. Tym razem proponuje nam matryce wykorzystujące oprócz pikseli RGB także białe piksele "W". Dodatkowo nowe sensory mają wykorzystywać warstwową konstrukcję, która daje więcej miejsca na piksele i pozwala upakować więcej elektroniki.

Sony logoProblem niewielkich sensorów i nadmiaru pikseli w dzisiejszych aparatach kompaktowych i smartfonach jest znany chyba każdemu z nas. Podejmowane są różne próby zaradzenia słabej jakość obrazu. Fujifilm pracuje nad koncepcją organicznej matrycy, która pozwoli bez zwiększania rozmiaru sensora podnieść znacząco jakość obrazu. Canon z kolei poszedł na „łatwiznę” i zainstalował w kompakcie sensor o rozmiarze zbliżonym do matrycy APS-C.

Jednak takie rozwiązania nie sprawdzą się w przypadku mobilnej fotografii, gdzie miejsca na moduł cyfrowy zawsze będzie bardzo niewiele. Również te najbardziej kompaktowe aparaty raczej nie zaadoptują dużo większych niż dotychczas matryc. Jedynym ratunkiem wydaje się dopracowanie technologii mobilnej tak, by poprawić jakość obrazowania. W tym właśnie kierunku dąży Fujifilm, a teraz dołącza Sony. W przypadku tego drugiego koncernu, technologia jest już właściwie na prostej ścieżce ku komercjalizacji.

Warstwowa matryca CMOS
Warstwowa matryca Sony jest mniejsza niż tradycyjne konstrukcje, gdyż górna warstwa sensora wykorzystana jest jedynie na piksele, a nie także dodatkową elektronikę, jak to ma miejsce w tradycyjnych sensorach CMOS.

Sony, dążąc do osiągnięcia lepszej jakości obrazu z niewielkich sensorów, postanowiło zmodyfikować technologię BSI-CMOS. Firma dla tej technologii ukuła własny termin - Exmor R.

Druga generacja matryc BSI-CMOS wykorzystuje warstwową konstrukcję. Podkreślamy, że nie chodzi tu o rozwiązanie typu FOVEON. Nowe matryce będą miały odseparowaną sekcję pikseli oraz elektroniki, które umieszczono na dwóch oddzielnych warstwach. Dodatkowo warstwa z układami elektronicznymi spełnia tę samą rolę, jaką w konwencjonalnych matrycach spełnia podkład pod warstwę z sensorem CMOS.

Takie rozwiązanie, zdaniem Sony, pozwala na osiągnięcie lepszej jakości obrazu dzięki możliwości lepszego dostosowania elektroniki i pikseli do powierzonych im zadań. Mówiąc bardziej ludzkim językiem, na sensorze o tej samej powierzchni co dotychczas będzie więcej miejsca na piksele i elektronikę. Dodatkowe benefity to szybsze przetwarzanie sygnału i oszczędność energii.

Układ pikseli RGBW

Oprócz warstwowej konstrukcji matrycy, Sony wprowadza także nowy układ pikseli RGBW, który wykorzystuje dodatkowe białe piksele. Takie rozwiązanie pozwala na zwiększenie czułości układu i zwiększenie zakresu dynamicznego. Co ciekawe, matryce z pikselami RGBW jako pierwszy zaprezentował będący obecnie w bardzo kiepskiej kondycji Kodak (technologia Truesense W-RGB).

Zalety nowych matryc Sony wykorzystuje sprzętowa funkcja HDR Movie (High Dynamic Range Movie). Pozwala ona na zwiększenie zakresu dynamicznego podczas wideofilmowania. Działa to w ten sposób, że sensor wykonuje jednocześnie dwie ekspozycje dostosowane do różnego zakresu dynamicznego. Efekty działania tej funkcji pokazuje poniższe wideo.

Oczywiście te wszystkie achy i ochy dotyczące jakości obrazu bazują na informacjach producenta. Ostateczny werdykt na temat nowej technologii będzie można wydać, gdy pierwsze aparaty trafią do rąk testerów i fotografów.

Pierwszą kategorią aparatów cyfrowych, które otrzymają szansę na wypróbowanie nowej technologii, będą kompakty oraz moduły instalowane w smartfonach. Sony zacznie dostarczać próbki w pierwszej połowie tego roku, tak więc prawdopodobnie pod koniec 2012, a już z pewnością na CES 2013, możemy spodziewać się premiery pierwszych cyfrówek z nowymi matrycami.

Na początek Sony planuje produkcję trzech typów matryc. Pierwszy model o rozdzielczości 8 Mpix będzie miał rozmiar 1/4-cala i warstwową konstrukcję. Kolejne dwa sensory o rozdzielczości 8 i 13 Mpix będą miały rozmiary odpowiednio 1/4-cala i 1/3.06-cala. Obydwie matryce oprócz warstwowej konstrukcji wyposażone będą w układ pikseli RGBW i funkcję HDR Movie.
 

Więcej o matrycach światłoczułych i cyfrówkach do smartfonów:

Źródło: Sony

odsłon: 5630

Komentarze

(21)

miki-miki

-1 + - 2012-01-29 09:59

Dodadzą literkę 'W' do nazwy aparatu i cena + 30% w górę .Jakość może trochę lepsza będzie ,tylko jestem ciekawy czy oczy z bliska nie będą znowu czerwone.Wielu producentów pisze na opakowaniach (redukcja czerwonych oczu)a i tak są.

mgkiler

6 + - 2012-01-29 10:56

Czerwone oczy wynikaja z tego jak swiatlo flasha odbija sie od zrenicy oka. To nie wina aparatu.
Redukcja czerwonych oczu w aparacie polega jedynie na przedblysku by skurczyc zrenice, co nie wyeliminuje ich do konca.

Jak chcesz wyeliminowac czerwone oczy to musisz dokupic lampe blyskowa zamiast stosowac ta wbudowana. Wieksza odleglosc lampy od obiektywu powoduje inny kat odbicia co skutecznei redukuje efekt czerwonych oczu. Po za tym taka lampe mozesz skierowac np w sufit by oswietlic obiekt ladnym odbitym swiatlem, a nie walic brzydkim plaskim swiatlem po oczach.

sapphire9550

1 + - 2012-01-29 16:58

Gwoli ścisłości, światło odbija się nie od źrenicy (która jest tą przysłoną regulującą ilość wpadającego do oka światła), lecz raczej od dna oka. ;)

dziarsky

0 + - 2012-01-29 11:15

Można też pokusić się na dołączenie oprogramowania, które już na aparacie zretuszuje czerwony odcień źrenicy. Wydaje mi się, że spokojnie można by coś takiego przetestować wiedząc, ze oprogramowanie wykrywające twarz i jej składowe działa całkiem przyzwoicie.

borat1979

0 + - 2012-01-31 03:43

@ miki-miki

Co do czerwonych oczu to jest taka "magiczna" nakładka na lampę (nawet tę wbudowaną) zwana dyfuzorem :)

SebeekS

7 + - 2012-01-29 10:28

Ja specem od sensorów nie jestem, ale wydaje mi się że zwą się CMOS, nie COMS :)

Maciej Lewczuk

3 + - 2012-01-29 12:18

Racja ;D Poprawione.

kropak

1 + - 2012-01-29 10:52

Teoretycznie wygląda wszystko pięknie, ładnie trzeba poczekać na gotowe egzemplarze i po testować :) Bo teraz to można sobie gdybać i tylko tyle ;)

poprostujakub

0 + - 2012-01-29 11:00

Jak te kamery mają nagrywać z taką rozdzielczością jak na filmiku, to ja podziękuję.

PIOTER123

2 + - 2012-01-29 11:23

przecież możesz sobie zmienić na HD :/

poprostujakub

1 + - 2012-01-29 19:28

Zmieniłem - to ma być HD? Chyba jakieś chińskie.

hideo

1 + - 2012-01-29 13:22

w moim nowym SE Xperia Arc S jest Exmor R i fonik dostał nagrodę Eisa za aparat, Sony robi także bardzo dobrą optykę do iPhone :)

Calhoon

0 + - 2012-01-29 15:04

Zerkając na te dwa obrazki można rzec, że różnią się one czasem naświetlania, przez co ten drugi jest jaśniejszy :D [porównując płomienie dużych świeczek w kieliszkach]

benzene

-2 + - 2012-01-29 20:57

Czy SONY to ta sama firma, która produkuje pseudolustrzanki z olbrzymią liczbą pikseli a najnowsze flagowe modele nie mogą się równać jakością zdjęć nawet do leciwego Canona 5D MkII?

Bambo1983

0 + - 2012-01-29 22:43

Tak, ta sama.
Ta sama również, która robi te matryce z olbrzymią liczbą pikseli i której to firmy matryce możesz znaleźć np. w większości lustrzanek Nikona (poza D3, D3s, D700), praktycznie wszystkich Pentaxa.
Tak, do Nikona D3x również matrycę robi Sony i nie sądzę, żeby jakością zdjęć czy to nawet z dużo gorzej oprogramowanej matrycy z A900 tak bardzo odstawał...
Nie patrz tylko przez pryzmat produktów mainstreamowych Sony w porównaniu do semi-pro Canona.

Kamil Myzia

0 + - 2012-01-31 00:14

Tylko, że mimo wszystko aparaty Pentax i Nikon z matrycami od Sony robi lepsze jakościowo zdjęcia, zwłaszcza pod względem szumów.


Bambo1983

0 + - 2012-01-31 08:16

Robią lepsze zdjęcia w porównaniu do.... ? Canona ? Nikona z matrycą FX ? Kodaka średnioformatowego ?:) Nie no żartuje... :P

To juz sprawa oprogramowania matrycy i samego procka. Nie mówiąc już o zabiegach związanych z wyostrzaniem przez usuwanie filtra AA, czy też odcinanie przez elektronikę połowy sygnału dla zmniejszenia szumów (Nikon). Co do samych szumów to, aż tak bym się nie czepiał, bo moim zdaniem porównanie aparatów z tej samej półki wskazuje może na nieco lepsze wyniki jednego czy drugiego, o tyle w samym użytkowaniu czy już nawet odbiorze zdjęcia ma to znaczenie co najmniej drugorzędne.
Nie zmienia to natomiast faktu, iż matryca np zastosowana w D7000 notuje rekordowy DR przy założeniach oczywiście SNR

Bambo1983

0 + - 2012-01-31 08:18

Obcięło mi sporą część komentarza :/ eh..

K8v8M

0 + - 2012-01-31 16:52

Chyba zapomnieliście w tej zapalczywości, że tu jest mowa o matrycach do aparatów wbudowanych w telefony komórkowe...

Bambo1983

0 + - 2012-01-31 22:03

A z tekstu wynika, że:
"Pierwszą kategorią aparatów cyfrowych, które otrzymają szansę na wypróbowanie nowej technologii, będą kompakty oraz moduły instalowane w smartfonach"
Choć ciekaw byłbym takiej matrycy 1/3" wbudowanej w telefon.

bubu27

0 + - 2012-02-17 18:42

zamiast wprowadzać te pseudo polepszacze ..Sony powinno zaaplikować S-log w tanich kamerach i aparatach .. zniknie problem kiepskiej dynamiki i szumu ...Polecam uwadze kamery Sony PMW-F3 , Sony F35 oraz najnowsze dziecko F65 Ceny spore lecz technologie są tylko je upowszechnić Przykładowe filmiki znajdują się na Vimeo

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie