Damian Szymański | 2010-07-28

Znamy już specyfikacje OpenGL 4.1

Zobacz więcej w kategorii: karty graficzne | oprogramowanie

producenci: inny

 

Programiści z Khronos Group udostępnili właśnie oficjalną specyfikację OpenGL 4.1. W skrócie OpenGL to interfejs programowania aplikacji, mający w swojej najnowszej wersji rywalizować z DirectX 11.

Nowa wersja interfejsu niesie za sobą liczne zmiany i wprowadza wiele nowych funkcji i usprawnień. Jest to już szósta wersja tej technologii wydana w przeciągu ostatnich dwóch lat i jak widać w dalszym ciągu rozwija się w bardzo szybkim tempie nie ustępując konkurencji. Niewątpliwym atutem OpenGL jest to, iż twórcy rozwiązań wykorzystujących ten standard mogą z niego korzystać nieodpłatnie. Najnowsza odsłona w dalszym ciągu zachowuje kompatybilność wsteczną dzięki czemu twórcy mogą swobodnie w każdym momencie modyfikować tworzone przez nich silniki graficzne.

W ujawnionej specyfikacji można przeczytać, iż w nowej wersji interfejsu programowania API grafiki 2D i 3D wprowadzono pełną kompatybilność z interfejsem OpenGL ES 2.0 - co ma ułatwić programistom prace w jednoczesnym przygotowywaniu aplikacji dla urządzeń stacjonarnych jak i mobilnych. Wprowadzono nowe rozszerzenia ARB tj. połączenie zdarzeń OpenCL z obiektami synchronizacji OpenGL. Kolejnym dużym udogodnieniem jest możliwość wczytywania shaderów bezpośrednio z dysku - co ma pozwolić na skrócenie czasu na jego ponowną kompilację. Dodano również zwielokrotnione punkty obserwacyjne służące do renderowania powierzchni czy też do polepszenia geometrii w strukturach shader vertex.

Oprócz tego dodano m.in. możliwość ustawienia wartości fragmentu wzornika shaderu w celu zwiększenia jego elastyczności. Poprawiono mechanizmy "Callback" oraz znacząco usprawniono popularny internetowy standard WebGL.


Interfejs programowania OpenGL ma ambicje do rywalizowania z produktem niemalże wszechobecnego Microsoftu, jednak produkt Khronos Group mimo dużych możliwości wciąż nie może zdobyć należytej popularności wśród twórców oprogramowania dla systemów Windows. Jednak ci którzy zdecydowali się na jego wykorzystanie wyraźnie tego nie żałują. OpenGL jest głównie wykorzystywany w systemach Linux, iOS, Mac OS X, Symbianie, Androidzie czy też wielu produktach firmy Apple.

Nowa wersja OpenGL wyraźnie zbliża się swoimi możliwościami do najnowszego DirectX 11, lecz  z pewnością nie będzie mogła liczyć na podobne wsparcie wśród programistów.

Źródło:
TechPowerUP!Khronos

Polecamy artykuły:    
Najlepsze bezpłatne gry do pobrania Test GPGPU: NVIDIA Fermi vs ATI Evergreen Chłodzenie przy 4.0 GHz - woda vs powietrze

odsłon: 3139

Komentarze

(19)

aello

0 + - 2010-07-28 16:05

OpenGL jest za darmo, a microsoft za używanie DirectXa jeszcze płaci :x

beem85

0 + - 2010-07-28 17:35

Od kiedy to twórcy gier płacą za korzystanie z DirectX?

invidia

1 + - 2010-07-28 16:17

co to za brednie? open gl zawsze był lepszy i przede wszystkim darmowy. Jedyne co jest gorsze to, że microsoft wymusza w systemie jego uzywanie bo ma z tego kasiure.

saddam

0 + - 2010-07-28 17:09

Jasne. W ostatnich latach openGL to taki zamulacz, ze w wiekszosci pakietow CAD i DCC praktycznie z niego zrezygnowano na rzecz DX i wersji DX zmodyfikowanej przez nvidie.

Ripper

0 + - 2010-07-28 18:02

To raczej jest problem z implementacjami OpenGL od AMD in NVidii. Nie rozwijają ich w takim samym stopniu jak DirectX, bo na Windowsach OpenGL jest już mało używany. Koncentrują się na wydajności gier i benchmarków, a te głownie używają DirectXów niestety...

Atak_Snajpera

0 + - 2010-07-28 19:00

Chyba tylko id software nadal wspieraja OpenGL i ani myśli o przechodzeniu na DX.

Promilus

0 + - 2010-07-29 07:50

Nie, to jest raczej kwestia że programy używają pre 1.4 bo...im wygodnie NIE rozwijać, a tamten potok renderingu jest bardzo nieefektywny. O dziwo opracowując wersję DX nagle chce im się programistów zaprząc do roboty i jest wykorzystanie DX9 jeśli nie 10 oraz shaderów z znacznie nowocześniejszym potokiem.

eysmond

0 + - 2010-07-29 13:38

A od kiedy sdk directxa jest platne? Osobiscie pisalem pod dx i nigdy nie chcieli odemnie oplaty. Do tego darmowy visual c++ express, kto inny oferuje tak rozbodowane ide za darmo? Wsparcie z msdn tez za darmo, wiec jak nie wiesz to sie nie wypowiadaj i nie wprowadzaj ludzi w blad.

atheros

0 + - 2010-07-29 14:18

No to teraz mnie rozbawiłeś :D

Kto inny daje za darmo takie narzędzie jak VC?

Hmm, IDE? Proszę:
- eclipse cdt (o tym ile różnych innych rzeczy obsługuje to już chyba nie trzeba pisać)
- netbeans
- kdevelop
- ...

Do tego masz znowu GCC co potrafi kompilować na dosłownie każdy procesor i system operacyjny (w tym takie o których nigdy nie słyszałeś i pewnie nie usłyszysz).

atheros

0 + - 2010-07-29 09:02

OpenGL ma tą zaletę, że jest wszędzie, w każdym urządzeniu co może wyświetlić grafikę. A jak nie ma, to jest zawsze Mesa.

Wybierając DirectX, wybiera się Microsoft i PCty. Natomiast wybierając OpenGL, nie trzeba skupiać się na jednej udanej platformie czy średnio udanym systemie operacyjnym.

Owszem, Id Software używa OpenGL, Valve też. A to chyba coś oznacza i raczej nikt nie ma wątpliwości, że John Carmack wie co robi, prawda?

atheros

0 + - 2010-07-29 09:40

Zapomniałem dodać, w OpenGL można programować z chyba każdego języka programowania dostępnego na naszej skromnej ziemi ;)

Promilus

0 + - 2010-07-29 11:36

I co z tego, DX działa z najpopularniejszymi...głównie mowa o VC++

atheros

0 + - 2010-07-29 12:01

VC++ to kompiler nie język programowania.

Poza tym co z tego, jak DX działa tylko pod windą i na ich konsolach, a program napisany w OpenGL ma szansę działać wszędzie.

19arek93

0 + - 2010-07-29 12:30

Dokładnie. Teraz można napisać coś na np. Androida, a za chwilę odpalić to na winzgrozie. Jeśli ktoś nie uważa tego za duży plus to..

atheros

0 + - 2010-07-29 13:06

Taak, dla Microsoft "platform independent" to gdy ich produkt działa na kilku wersjach winzgrozy :D

Promilus

0 + - 2010-07-29 17:12

Visual c++ to jest pakiet ide a nie kompilator (ten to icc), nie zmienia to faktu, że MS wykorzystuje swoje dodatki do języka co utrudnia kompilowanie napisanego w msvc softu w np. devcpp czy linuksowym gcc (co na jedno wychodzi).

atheros

0 + - 2010-07-30 08:48

Jeżeli mamy być już tak szczegółowi, DevCpp używa domyślnie mingw'a, czyli GCC dla windows.

A czy słyszałeś kogoś kiedykolwiek żeby mówił "skompiluj w icc"? Wszyscy mówią "skompiluj w VC", niezależnie od tego na ile jest to poprawne.

Używałem VC tylko raz kiedyś, ale pamiętam jak wkurzał mnie brak stdint.h, kiedy cała konkurencja już go dawno miała.

Promilus

0 + - 2010-07-30 09:22

Dlatego napisałem "devcpp czy linuksowym gcc (co na jedno wychodzi)" panie szczegółowy.
"niezależnie od tego na ile jest to poprawne"
To nie jest wcale poprawne bo wiele środowisk programistycznych korzysta z kompilatora intela, ze względu na brak sensownej alternatywy.

atheros

0 + - 2010-07-30 10:12

no niech będzie, z winblowsem nie mam zbyt wiele do czynienia od dłuższego czasu, ale dalej nie widzę gdzie jest ta wyższość DX nad OpenGL

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie