Gry

Aliens vs Predator – zapowiedź

przeczytasz w 3 min.

Przy okazji pojawienia się nowych, nieujawnianych dotąd szczegółów związanych z wykorzystywaniem przez Aliens vs Predator bibliotek DirectX11, postanowiliśmy zebrać wszystkie dotychczas opublikowane informacje w jedną konkretniejszą zapowiedź tej produkcji.

Nowa odsłona Aliens vs Predator powstaje w studiach firmy Rebellion. Firmy, która stała za pierwszą grą z tego cyklu - wydaną na konsole Atari Jaguar w 1994 roku, oraz pierwszą pecetową odsłoną serii z roku 1999. Doświadczenie przy produkcji tamtych gier będzie z pewnością pomocne w pracach nad nowym AvP. Przynajmniej powinno być.

Co do samej istoty rozgrywki, niewiele się tu zmieniło. Tak jak poprzednio, będziemy mieć  możliwość wcielenia się w jeden z trzech "gatunków": żołnierza marines, Predatora i "obcego" (Xenomorpha). W trybie dla pojedynczego gracza każda ze stron będzie miała swoją własną kampanię, ale co istotne – wszystkie będą w pewien sposób ze sobą powiązane. W założeniach twórców wszystkie trzy ścieżki dostępnych bohaterów mają stworzyć jedną, spójną historię. Ta zaś rozpoczyna się dość mało oryginalnie.

Zaczęło się od piramidy

Oto niewielka wyprawa archeologiczna megakorporacji Weyland-Yutani odkrywa na zamieszkałej planecie BG-386 antyczną piramidę, która skrywa w swoim wnętrzu przerażający sekret – uśpione od wieków pasożytnicze i niezwykle zabójcze istoty. Niestety, zło zostaje obudzone i obcy rozpoczynają  rzeź  kolonii Freya Prospect. Na miejsce zdarzenia niezwłocznie wysłany zostaje zaprawiony w bojach oddział kosmicznych marines. Ich misja to uratowanie ocalałych, przejęcie kontroli nad placówką, wytropienie i wybicie wszystkich obcych. Na miejscu czeka na nich jednak niezbyt miła niespodzianka.

Gdzieś w kosmosie prastara rasa łowców zostaje zaalarmowana o otwarciu ich piramidy. Natychmiast na miejsce zdarzenia wysłani zostają myśliwi, których zadaniem jest zamknięcie budowli i utrzymanie jej istnienia w tajemnicy za wszelką cenę.

Podobnie jak poprzednio, nowa odsłona Aliens vs Predator zapewnić ma 3 całkowicie odmienne sposoby prowadzenia rozgrywki. Każda z dostępnych ras daje graczom inne możliwości w tym zakresie. Żołnierz marines jako ostatnia linia obrony ludzkości uzbrojony został w kilka, znanych z filmów o Obcych, rodzajów broni - jak choćby osławiony już sensor ruchu. W jego wyposażeniu znajdzie się też m.in. smart gun, pulse rifle, śrutówka (shotgun), granaty i flary. Emocje, jakie będą nam towarzyszyć podczas rozgrywki, mają przypominać popularny gatunek survival horror.

Predator to wytrawny myśliwy, który czeka na dogodną chwilę, aby zadać jeden precyzyjny i śmiertelny cios. Istotą rozgrywki jest więc czajenie się w koronach drzew, czy też na dachach budynków, w celu wyśledzenia celu i jego spektakularnej eliminacji. Predator ma do tego odpowiednie zabawki, takie jak urządzenie maskujące, różne rodzaje filtrów wizyjnych ułatwiających wyszukiwanie celów, nowoczesną broń dalekiego zasięgu (np. Plasma Caster), czy niezwykle skuteczne ostrza montowane na nadgarstkach. Dla Predatora liczy się chwała, jaką może zdobyć podczas polowania. Do tego są mu jednak niezbędne odpowiednie trofea, które pozyskuje z pokonanych wrogów (sławne już „trophy kills”).

Rozgrywka jednym z najmroczniejszych stworzeń kina science fiction, Xenomorphem, od początków serii Aliens vs Predator jest absolutnie wyjątkowa. Dla Obcego pojęcie niedostępnej powierzchni nie istnieje. Może się poruszać po ścianach i suficie z taką samą gracją i prędkością, jak po "normalnym" podłożu. Może też przeskakiwać podczas biegu ze ściany na ścianę, co czyni zeń trudny do uchwycenia cel. Wszystko po to, aby jak najszybciej zbliżyć się do przeciwnika na odległość umożliwiającą atak. Bronią Xenomorpha jest bowiem jedynie jego ciało – szczęki, szpony i ogon. Musi to wystarczyć przeciwko technologii ludzi i ponadprzeciętnym umiejętnościom Predatorów. Warto dodać, że Obcy dysponują jeszcze feromonami, dzięki którym potrafią zlokalizować w przestrzeni przeciwników i kolonistów. Tych drugich po raz pierwszy w historii serii będzie można asymilować na potrzeby nowych osobników.

Zapowiedź kolejnej odsłony Aliens vs Predator nie byłaby pełna bez kilku poznanych ciekawostek dotyczących trybu wieloosobowego. Wiadomo już, że nowa produkcja studia Rebellion pozwoli na wieloosobową zabawę maksymalnie 18 graczom jednocześnie w 7 różnych trybach gry, na 8 przygotowanych do tego celu mapach. Niestety, do tej pory nie ujawniono wszystkich dostępnych trybów gry. Podano jednak, że wśród nich znajdzie się na pewno starcie 3 gatunków w „Species Deathmatch”, a także unikalne opcje rozgrywki, takie jak „Predator Hunt” (sam przeciw wszystkim) czy „Alien Infestation” (Obcy powoli asymilują drużynę żołnierzy marines).

Nie zabraknie też opcji gry w kooperacji dla maksymalnie 4 graczy. Niestety, tego typu zabawa możliwa będzie jedynie w specjalnym trybie nazwanym Przetrwanie, w którym gracze wcielą się w żołnierzy Marines próbujących przeżyć kolejne ataki hord Obcych. Jeśli jednak komuś nie starczy to, co gra będzie oferowała w momencie startu, SEGA już teraz zapowiedziała kolejne mapy i tryby gry, które ukażą się w formie dodatków DLC.

Na koniec jeszcze kilka słów o technologii. Aliens vs Predator jest jednym z kilku zapowiedzianych tytułów, które będą wykorzystywać biblioteki DirectX11. Spytacie zapewne co nam to da?

Zgodnie z zapowiedziami, gra będzie w pełni korzystała z wszystkich nowinek DX11, w tym z widocznej na modelach postaci i różnych powierzchniach teselacji. Dodatkowo należy spodziewać się bardziej realistycznych cieni i lepszych efektów postprocessingu dzięki wykorzystaniu Compute Shaders. Koniecznie przyjrzyjcie się poniżej przedstawionym zdjęciom:

DirectX 11: Detail Tessellation

DirectX11: High-Definition Ambient Occlusion

DirectX11: High-Definition Ambient Occlusion - ON

DirectX11: High-Definition Ambient Occlusion - OFF

DirectX11: High-Definition Ambient Occlusion Buffer

O ile nic złego się nie zdarzy, w Aliens Vs Predator zagramy już w lutym 2010 r. Co istotne, tytuł ten ukaże się nie tylko na PC, ale również na konsole Xbox 360 i PlayStation 3.

Komentarze

29
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    pewnie znowu wyjdzie łatwa strzelanka w której strzelasz gdzie popadnie (typowe dla fps konsolowych), nie ma to jak wspolne gry PC i konsol.. Mimo wszystko mam nadzijeję że sie miło rozczaruję.
    • avatar
      Baleryon
      0
      Ekhem... "megakorporacji" i "Weyland-Yutani".
      • avatar
        MarcinPcFg
        0
        Nie wiem jak inni, ale ja tutaj zadnych roznic we wskazanych miejscach nie widze http://www.benchmark.pl/uploads/backend_img/AVP_HDAO_A.jpg

        A gra moze byc rownie dobra co poprzednie czesci. Nie uwazam, aby poziom gry w poprzednich czesciach byl "łatwy", no chyba, ze na kodach ;)
        • avatar
          blajo
          0
          jestem fanem serii :) czekam z niecierpliwoscia :)
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            A drzewa na drugim screenie wyglądają jak DX7 ;)
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              Dzięki screenom widzę, że rewolucja na miarę DX 10 buhaha ;-)
              • avatar
                Konto usunięte
                0
                komus sie totalnie popier... bo pierwszy screen z dx9/10 i dx11 to nie teselacja a displacement mapping ktory jest juz w dx9 a usprawniony byl w dx10 juz. teselacja to bardziej okragle ksztalty bo trojkat sie dzieli na mniejsze. a hdao gowno tam widac poza tym ze obcy jest ciemniejszy na on.
                widac kolejna rewolucja. przy nvidia teselacja dochodzi jako nowosc hardwarowo, w ati juz bylo chyba od dx8 i zwalo sie true form. z czego i tak nikt nie korzystal, bo spowalnia rendering.

                dobre haslo "Dodatkowo należy spodziewać się bardziej realistycznych cieni" sorry ale kiedys byly, dzis to sie optymalizuje sterowniki i cienie sa zabkowane, wiec po co doszlo soft shadows i reszta jak zaden nowy sterownik nie renderuje tego jak powinno byc, nawet na moim x360 sa takie optymalizacje w grach by lazily plynnie.

                kiedys programisci robili wsio bez pixelshaderow, dzis wszystko musza na tym, inaczej nie potrafia.

                co do gry wazne by nie miala buga jak poprzednia, ze opcy jak sie nie rusza dalej jest widoczny na motion detector, przez co byl najslabsza rasa.
                • avatar
                  Konto usunięte
                  0
                  Fajna zapowiedź, ale jedno zdanie które trochę mi śmierdzi:
                  "Obcy dysponują jeszcze feromonami, dzięki którym potrafią zlokalizować w przestrzeni przeciwników i kolonistów."

                  W jaki sposób feromony mają pomóc w lokalizowaniu innych? Tzn czy obcy np powącha się pod pachami i będzie wiedział ilu marinsów jest w pobliżu? :P Może raczej chodzi o lokalizowanie ofiar po wyczuciu ICH feromonów?

                  Jeśli chodzi o dx11 widać mamy kolejną ściemę wciskaną przez producentów sprzętu/gier.
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    0
                    Jedyna gra na którą zawsze czekałem :D
                    • avatar
                      tom_1984
                      0
                      Fabuła z filmu. Oby rozgrywka to zrekompensowała.
                      • avatar
                        pawluto
                        0
                        Jakoś te DX 11 nie powaliło mnie na kolana !
                        Wręcz powiem że to jedna wielka kicha bo większość tych efektów już gdzieś widziałem i to bez DX 11.
                        Dobry programista i na ZX Spectrum zrobi takie efekty :)
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          Dobre. Musieli dodać czerwone strzałki ,żeby wiadomo było ,gdzie patrzeć.;] Choć ja i tak nie widzę różnicy.
                          • avatar
                            cubess
                            0
                            BARDZO ZNIKOMA ROZNICA :D
                            • avatar
                              maker
                              0
                              people people people ;] Pamietajcie ze potencjal nowego api moze wykorzystac silnik, ktory zostal zaprojektowany w pelni by obsluzyc te efekty nie wspominajac o samej grze ;] Takze troszke z dystansem to tych informacji podchodzcie bo to ze jakas gra wykorzystuje dx11 to nie znaczy ze pokazuje jego pelne mozliwosci ;].
                              • avatar
                                Suncho
                                0
                                Te same bzdury od 10 lat... te texty z cieniami i innymi bajerami sa dokladnie identyczne od czsau dx 8 . I ja tak jak ten osiolek wywalalem przez te wszystkie lata kase na coraz to nowe zabawki ....;].. Moim skromnym zdaniem wszystkie te roznice sprowadzają sie do regulacji jasnosci monitora .
                                Malymi kroczkami jednak gdyby zebrac do kupy wszystkie te subtelne roznice z kilku ostatnich lat i trzech direct ,,xów,, ;] to wtedy mozna powiedziec ,ze widac róznice :-)
                                • avatar
                                  Konto usunięte
                                  0
                                  Pamiętam stare części... Niepowtarzalny klimat obcych :)))
                                  • avatar
                                    chronos
                                    0
                                    Czekam z niecierpliwością na wersję dla XBOX360 :)
                                    • avatar
                                      Bakker2009
                                      0
                                      kurde mol ja do dzis nie pzeszedłem avp2: primal hunt hehehe