Karty graficzne

AMD pracuje nad DirectML - lepszą alternatywą dla Nvidia DLSS

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2019-01-18

Technologia DirectML będzie wspierana przez wszystkie karty graficzne zgodne z DirectX 12. Na implementację nowej funkcji do Windowsa przyjdzie nam jednak jeszcze trochę poczekać.

Jednym z głównych atutów kart graficznych Nvidia Turing jest nie tylko obsługa Ray-tracingu, ale także technologii DLSS (Deep Learning Super-Sampling) – specjalnej techniki wygładzania obrazu, która wykorzystuje uczenie maszynowe. AMD nie zamierza jednak pozostawać w tyle i przygotowuje podobne rozwiązanie dla swoich kart.

Adam Kozak z AMD w wywiadzie udzielonym japońskiemu serwisowi 4Gamers, ujawnił, że karta Radeon VII ma obsługiwać technologię DirectML - jest to dodatek do interfejsu DirectX, który pozwala korzystać z uczenia maszynowego. Podobnie, jak w przypadku technologii DLSS, funkcję można wykorzystać do poprawy jakości obrazu przy dużo mniejszych wymaganiach sprzętowych. Co więcej, uczenie maszynowe sprawdzi się również w innych zastosowaniach (i producent podobno zaczął już z tym eksperymentować z dobrymi wynikami).

DLSS

W przeciwieństwie do konkurencyjnego DLSS, z technologii DirectML będzie można korzystać na wszystkich kartach obsługujących DirectX 12. Spekuluje się, że funkcja ta ma zostać wprowadzona do systemu Windows 10 wraz z aktualizacją Spring 2019 (niestety jeszcze nie wiadomo kiedy zostanie wydana).

Przy okazji warto dodać, że AMD nie odpuszcza również w temacie Ray-tracingu – niedawno dowiedzieliśmy się, że producent też pracuje nad oprogramowaniem i sprzętem wspierającym śledzenie promieni w czasie rzeczywistym.

Źródło: 4Gamers, Sweclockers

marketplace

Komentarze

30
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    "Przyszłość należy do otwartych technologii"
    AMD
    Zaloguj się
    16
  • avatar
    Jako dodatek do directx??
    A co z Vulkanem??
    halo? AMD ?
    :)
    Zaloguj się
    11
  • avatar
    No i pozamiatane!!!! Brawo AMD!!!!
    Żeby nie było (że Fanboy) 1080Ti mam w komputerze.
    Zaloguj się
  • avatar
    Chciałbym by szanowny redaktor zachował chłodną głowę przy pisaniu news-ów.
    To, że AMD coś zapowiada, nie oznacza, że to będzie lepsze lub gorsze od konkurencji.
    Można napisać, że AMD obiecuje, że to będzie lepsze, ale nierzetelnością jest z góry przesądzanie, że będzie lepsze, bo tego na razie nie wiemy.
    Zaloguj się
  • avatar
    Amd , znowu, 200000000 slajdów, kurde pracuje ?
    To powinno być opracowane w tamtym roku, znowu generacja w plecy !
    "... 2044 AMD opracowało DirectML , i HBM3 ... , natomiast Nvidia GTRX 6000 , DX 20 , GDDRX10 ...."""
    AMd jest jak polski rząd , rzuci jakieś ochłapy aby pospulstwo się cieszyło , przez jakiś czas !
  • avatar
    AMD robi procki do konsol i dlatego ten standard (jako otwarty) ma tutaj rację bytu! Spójrzcie na freesync mądralę! kto wygrał INVIDIA? Buhahaha :):):) chcesz tego czy też nie ale directML zostanie a o DRssl czy jak tam gazdy zapomni za 5 lat! (Spójrz na physics!)
    Bo chciwa INVIDIA i ich super bajery tylko na ich i wyłącznie ich topowych kartach za 1000$ tyle w temacie. RIP INVIDIA!!!
    Doganiają Intela to i z invidia też nie problem.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Brawo brawo jesteście najlepsi!!!!

    Eee aaaa to AMD ? aaa to nie nie, tylko Nvidia :D:D:D
  • avatar
    AMD musiało długo czekać żeby w pełni wykorzystać Rapid Packed Math.W przypadku Radeon 7 będziemy mieli do czynienia z 16GB HBM 2 więc sama wielkość pamięci może zostać dodatkowo wykorzystania do efektywniejszego wykorzystania podobnej techniki DLSS od Nvidia.
    Załóżmy , że 4k będzie zużywać 8GB HBM to w technice podobnej do DLSS będzie zużywać jej maksymalną ilość by poprawić efekt skalowania rozdzielczości prawie , że bez utraty jakości.HBM2 z HBCC posłuży do przechowywania tekstur potrzebnych na dany moment podczas skalowania i tak będzie na bieżąco poprawiana jakość.
    Niestety Vega 56 i 64 dostaną drugie życie za sprawą RPM ale mają zbyt mało pamięci.W ten sposób także sam Pascal zostanie uśmiercony w piękny sposób z powodu FP16 równego FP32.
    Nadchodzi czas , że posiadacze Vega 56 i 64 będą się śmiać z posiadaczy GTX1080Ti i Titan XP za sprawą DirectML.
    Jak widać kolejność wykorzystywania nowych technik obliczeniowych w grach jest uwarunkowana od tego co dyktują Intel i Nvidia a potem przychodzi czas na wykorzystanie pełni możliwości architektury AMD.Właśnie ten czas teraz nadchodzi i ciekawe czy ten DirectML będzie mógł zostać wykorzystany w tytułach gier , które już się pojawiły w formie patcha i ile będzie on wymagał pracy od deweloperów.Jak będzie to łatwe do wdrożenia to będzie powtórka FreeSync versus G-Sync.