Karty graficzne

AMD TrueAudio i Mantle: technologie zwiększą realizm dźwięku i optymalizację w grach

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2013-09-26

Producent stawia na poprawę realizmu i optymalizacji najnowszych gier pod kątem kart graficznych bazujących na architekturze GCN.

AMD GPU '14 Tech Day technologie dla graczy slajd

Za nami konferencja AMD GPU '14 Tech Day, na której zaprezentowano nową generację kart graficznych Radeon R7 200 i R9 200. Nie samymi kartami jednak człowiek żyje, a producent pochwalił się również interesującymi technologiami dla wymagających graczy.

Jedną z nich jest AMD TrueAudio, która umożliwia twórcom gier wykorzystanie programowalnego, obliczanego przez kartę graficzną potoku audio. Rozwiązanie to pozwala stworzyć unikalny, artystyczny wyraz w sferze dźwięku gry - dokładnie w taki sam sposób, jak programowalny potok graficzny pozwala urzeczywistnić niczym nieograniczoną wizję artystyczną w grafice. Gry obsługujące nową technologię, za sprawą zapierającego dech w piersiach dźwięku kierunkowego i innych, nowych możliwości audio, mogą otrzymać bardziej realistyczną dynamikę środowiska i jeszcze bogatsze efekty dźwiękowe - dzięki temu możliwe jest odtworzenie doznań niczym z prawdziwego życia w nadchodzących grach (w projekcie współpracują studia Square Enix od gry THIEF, Xaviant Games od gry Lichdom, Airtight Games od gry Murdered: Soul Suspect oraz Creative Assembly od gry Sonic & Sega All-Stars Racing Transformed).

Na uwagę zasługuje również fakt, iż TrueAudio pozwoli odciążyć procesor komputera. Niestety nowa technologia będzie dostępna tylko w niektórych akceleratorach graficznych – podczas prezentacji wyszczególniono modele Radeon R7 260X i R9 290/290X.

Drugą nowością giganta z Sunnyvale jest Mantle, a więc technologia łączącą konsole, chmurę, treść i klienta - cztery filary Ujednoliconej Strategii Gamingowej. Rozwiązanie to pozwoli na komunikowanie się gier (jedną z nich ma być Battlefield 4) natywnym językiem architektury GCN (Graphics Core Next), prezentując tym samym głębszy poziom optymalizacji sprzętu, z którym rzekomo nie może równać się żaden inny producent kart graficznych. Warto jednak zaznaczyć, iż aktualizacja gry Battlefield 4 o obsługę Mantle nastąpi dopiero w grudniu. Na szczęście całość ma działać już na wszystkich akceleratorach bazujących na architekturze GCN.

Technologia Mantle pomoże również deweloperom w jednym prostym procesie powoływać do życia gry na wielu platformach dzięki wykorzystaniu podobieństw w zapędzanych przez architekturę GCN komputerach i konsolach. Producent twierdzi, że wraz z wprowadzeniem Mantle, umocni swoją pozycję wiodącego dostawcy szybkich i sprawnych platform do rozwoju gier. Technologia Mantle zostanie szczegółowo przedstawiona w trakcie konferencji AMD Developer Summit APU13, która odbędzie się między 11 a 13 listopada w San Jose w Kalifornii.

Źródło: AMD, TechPowerUp

marketplace

Komentarze

61
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    No to czekam niecierpliwie do tego listopada, bo bardzo mnie ciekawi ta technologia Mantle. Z tego co można było zrozumieć w ich wiadomości (ich = AMD) na twitterze, to właśnie ta technologia miała ucieszyć Valve ze względu na możliwość tworzenia gier na wiele platform, a zatem na ich SteamOS-a też (ogólnie Linuxy). Oby to wszystko było takie piękne na jakie teraz to wygląda, a nie skończyło się na szumnych zapowiedziach. Jak na razie Valve mnie mile zaskoczyło SteamOS-em, ale wczorajsza zapowiedź już taka fajna nie była. Ciekawe co ogłoszą w piątek. Podejrzewam, że też już raczej nic ciekawego.
    Zaloguj się
  • avatar
    A nie prościej byłoby poprostu zatrudnić do miksowania dźwięku nudzące się rdzenie procków w naszych kompach. Zdecydowana większość gier nadal nie potrafi zrobić jakiegoś sensownego pożytku z czymś powyżej 2 rdzeni.
  • avatar
    I znowu amd wyprzedza konkurencje ;-) przynajmniej technologicznie bo z wydajnością to zobaczymy :-)
    Zaloguj się
  • avatar
    Pomimo posiadania sprzętu od czerownych to jak na razie z dystansem podchodziłem do wiadomości że pecetowe wersje gier multiplatformowych będą lepiej chodziły na sprzęcie AMD.

    Mantle jednak mógłby takie coś umożliwiać w bardzo łatwy sposób.
    Zaloguj się
  • avatar
    Bedzie jak w 1999r.
    Chcesz miec mgle - odpal w glide
    Chcesz miec lepsze textury - biblioteka S3MeTaL
    Chcesz pograc bezproblemowo - odpal w D3D
    Chcesz kaszane na ekranie i 15fps odpal w OpenGL

    ehhhh... piekne czasy :)
  • avatar
    dźwiękowe dodatki szybko umrą jak EAX creativa (słuchawek nie podłączysz pod HDMI a jakość analogowa to całkiem inna beczka której radki nie mają wcale), poza tym po całej prezentacji jedyne czego się dowiedziałem to że będą trochę szybsze czyli zwykła ewolucja
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie za bardzo rozumiem w jaki sposób miałaby grafika poprawić realistyczność dźwięków .......... przecież za to odpowiadają kompozytorzy, realizatorzy i cały sztab ludzi związanych z produkcją muzyki i efektów specjalnych - i tylko oni odpowiadają za ostateczny efekt. Niby że nagrają materiał na gównianym MK 2500 a potem karta dźwiękowa zrobi z tego ósmy cud świata ??? - mżonki i bełkot marketingowy. Były już w historii gier systemy uprzestrzenniania dźwięku w grach jak chociażby A3D, Sensura czy EAX - i jak tego efekt nikt już o tym nie pamięta, nikomu nie chce się robić ścieżek dźwiękowych w grach pod te systemy, pomimo tego że spora liczba graczy posiadła karty dźwiękowe obsługujące te technologie. Tym bardziej wątpię aby jakiś developer realnie (oprócz zadymy promocyjnej) zainteresował się systemem który będzie dostępny dla osób w ilości poniżej 1 promila - życie zweryfikuje takie niedorzeczne pomysły.
    Zaloguj się
  • avatar
    Popatrzcie wszyscy jada na konsole ...sprzedaz gier idzie w milionach...operte będą na podzespołach amd ...obie...architektura tak jak pc...cos mi sie wydaje że portwanie z jednej platformy na druga to bedzie pestka...i amd bedzie miało przewage...
    Zaloguj się
  • avatar
    I tak mnie nie przekonacie AMD bo jesteście cienka firemką! Nie potrzebuje karty muzycznej w karcie graficznej! Zostaje przy Nvidii i Intelu, bo robią 100 razy lepszy sprzęt!!!
  • avatar
    Ale bełkot marketingowy... Nie potrafią zrobić bardzo wydajnych procków to robią apu, nv robi tytana to ci wymyślają że do gpu dodadzą "kartę muzyczna" i wpychają na siłę kolejne niepotrzebne produkty. Te ich dźwiękówki to i tak nie będzie to co xonar czy jakieś audiotraki czy co tam. Dźwięk to nie grafika że można więcej fps wyciągnąć i więcej włosów na nogach animować. Jak komuś zależy to kupuje porządną kartę audio i słuchawki z wyższej półki - tylko nie te pro gamerskie "+1000 skilla" a normalne dobre słuchawki i podłącza pod wzmacniacz. A lepszej jakości nie wymyśla bo już jest sprzęt który jest dla audiofili i tego nie przebiją.

    "wykorzystanie programowalnego, obliczanego przez kartę graficzną potoku audio. Rozwiązanie to pozwala stworzyć unikalny, artystyczny wyraz w sferze dźwięku gry - dokładnie w taki sam sposób, jak programowalny potok graficzny pozwala urzeczywistnić niczym nieograniczoną wizję artystyczną w grafice" - normalnie bełkot. W grach to mamy muzykę komponowaną przez profesjonalnych muzyków, kompozytorów i nagrywaną w studiach. efekty dźwiękowe są nagrywane też w pełni profesjonalnie, np dźwięki strzałów, odgłosy silnika, samoloty itp.

    Brakowało na konferencji jeszcze reklamy dostawcy papieru toaletowego. Niedługo amd założy własną stację telewizyjną z zakupami.
    Zaloguj się
    -9
  • avatar
    Żadna mi nowość, od dawna korzystam z słuchawek 7.1. Nic więcej nie potrzebuje.