Na topie

AMD planuje nowy chipset Z490 - odpowiedź na Intel Z390? [AKT.]

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Płyty główne

Kategoria: Komputery Podzespoły Płyty główne Tematyka: Computex 2018 Płyty główne AMD Producenci: AMD

Nowe płyty AMD X470 to nie wszystko co szykują dla nas producenci? W sieci pojawiły się przecieki o jeszcze lepszych modelach Z490.

  • AMD planuje nowy chipset Z490 - odpowiedź na Intel Z390? [AKT.]
A A

Już za kilka dni mają zadebiutować płyty główne AMD X470, które właściwie nie powinny wprowadzić istotnych zmian względem modeli X370. W sieci pojawiły się plotki, jakoby to nie było ostatnie słowo producenta i planował on również wydać ulepszony mostek Z490.

Czym będą się wyróżniać płyty główne Z490? Nieoficjalnie wiadomo, że nowy układ zostanie wyposażony w 4 linie PCI-Express 3.0 (wcześniejsze dysponowały 4 liniami PCI-Express 2.0), co pozwoli wyprowadzić dodatkowe złącza na laminat. Oprócz tego nowe płyty będą oferować taką samą funkcjonalność co X470. Możemy zatem liczyć na możliwość podkręcania procesora i pamięci, a także wsparcie dla usprawnionych funkcji SenseMI pod kątem 2. generacji procesorów Ryzen.

Kiedy nowe płyty zadebiutują na rynku? Tego jeszcze nie wiadomo, ale najbliższym możliwym terminem wydają się czerwcowe targi Computex 2018. Wtedy też zapewne pojawią się konkurencyjne modele na bazie chipsetu Intel Z390.

Aktualizacja 17.04.2018 11:20

AMD Z490

Na chińskim portalu PCEVA opublikowano slajd (najprawdopodobniej z prezentacji płyt głównych Gigabyte Aorus), który prezentuje nowe chipsety AMD - wśród nich znalazł się mostek B450, X470 oraz... Z490 z czterema dodatkowymi liniami PCI-Express 3.0. Warto jednak pamiętać, że informacje o nowym układzie są nieoficjalne, więc póki co należy do nich podchodzić z ograniczonym zaufaniem.

Źródło: PCEVA

Odsłon: 6471 Skomentuj newsa
Komentarze

10

Udostępnij
  1. anglik666
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2018-04-13 10:30

    Co za bzdury, jak chipset połączony z CPU za pomocą 4xPCIe 3.0 ma wyprowadzać 8 linii PCIe 3.0 na wyjściu ? Cudowne rozmnożenie ? Do tego jeszcze obsługując 8x Sata 3 i 20 lini usb ? Jak urządzenie potrzebuje PCIe 3.x to podpina się je do CPU, a jak nie to po to jest hub/chipset że rozmienia linie PCI 3.x na drobne i stąd wychodzą te wszystkie PCIe 2.x/SATA/USB i inne. Przecież klawiatura czy mysz nie potrzebuje 3 generacji PCIe. Technologia SenseMI jest wbudowana w procesor, a nie w chipset!

    Skomentuj

    1. mjwhite
      Oceń komentarz:

      -6    

      Opublikowano: 2018-04-13 11:08

      Amd najpierw dało więcej żeby dogonić lidera, a teraz po sukcesie rozmienia się na drobne....

      Skomentuj

      1. Eternal1
        Oceń komentarz:

        -2    

        Opublikowano: 2018-04-14 09:29

        "więcej żeby dogonić"? "więcej" oznacza "przegonić".

        Zrobili to na rynku HEDT i serwerowym, na rynku cywilnym jest po staremu.

        Skomentuj

    2. Kwarkon
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2018-04-13 15:27

      Łącze jest współdzielone. To znaczy że maksymalna przepustowość każdego urządzenia podpiętego do PCH może być (prawie) taka sama jak przepustowość połączenia między CPU a PCH gdy pozostałe urządzenia wykorzystują pomijalną przepustowość (jeśli protokół na to pozwala) .
      A większość urządzeń przez zdecydowaną większość czasu nie wykorzystuje oferowanej im przepustowości.

      tak samo z resztą działa internet :)

      Skomentuj

    3. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-04-20 15:15

      inni cię zminusowali, ja nie. niestety masz rację tylko częściową. tak to prawda w CPU AMD jest wbudowany jego własny mostek, ale to CPU ma też wyprowadzoną szybką szynę na zewnątrz wg. standardów AMD, dzięki czemu można dodatkowym zewnętrznym mostkiem rozszerzyć funkcjonalność samego CPU o dodatkowe interfejsy. I to wszystko :) Po prostu CPU od AMD może pracować też bez mostka.

      A te dodatkowe linie? no cóż. najważniejsze są PCIe, bo na nich powiesisz wszystko na mostkach. W dodatku dodatkowy chipset może zmostkować wolniejsze PCIe na szybsze. Jeśli chodzi o USB, tu masz rację, nawet najnowsze USB-C na 4rech kanałach (2xwe + 2xwy) zapełni PCIe 3 tylko w małym stopniu. I bardzo dobrze :)

      Na koniec, AMD to nie Intel. Taki Intel bez chipsetu się po prostu nie obędzie, bo CPU Intela ma bardzo skromną ilość własnych interfejsów.

      Skomentuj

  2. arnakus
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-04-13 14:23

    Mylisz linie PCIe procesora (dla grafiki) z liniami PCIe chipsetu - dla urządzeń. To nie żadne cudowne rozmnożenie linii tylko wiele urządzeń chipsetu współdzieli je z gniazdami. Jednoczesne ich wykorzystanie jest niemożliwe - szczegóły w dokumentacji płyty głównej. Poza tym jest wiele kart PCIe, które potrzebują standardu PCIe 3.0 np takie coś: LSI SAS 9361-8I.

    Skomentuj

    1. anglik666
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-04-14 15:13

      Ryzen ma 24 linie PCIe, z czego 4 idą do chipsetu, 16 może iść do GPU 16/0 albo 8/8, a 4 do PCIe 4x na ten przykład w którego wtykasz sobie takiego LSI to tylko kwestia doboru płyty która oferuje takie, a nie inne przypisanie lini PCIe procesora. Linie PCIe są uniwersalne, a nie przypisywane w procesorze do grafiki, USB, SATA czy SAS! więc projektanci płyt mogą je przypisać do czego chcą. Myślisz że jak włożysz kartę RAID do PCIe 16x to nie będzie działać. BĘDZIE!

      Skomentuj

  3. Gatts-25
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-04-13 14:39

    Czyli nie ujawniają modelu R7 2800x ale podając informację o nowym chipsecie informują ludzi ,że już robią selekcję z selektów ,które są najlepsze.Fajnie to AMD czeka na odpowiedź INTELA a potem premiera wyżej wymienionego modelu.
    Już jest trochę testów na płytach X370 z R7 2700x i AMD mocno ciśnie ,w niektórych obliczeniach być może przydatnych w przyszłych grach ale to się okaże.Zresztą sam liczenie oświetlenia w czasie rzeczywistym razem z cieniami zajmuje sporo mocy CPU i w przyszłości może się okazać ,że dla gracza będą się liczyć także te mocne strony procesora ,które będą musiałby być jeszcze sporo mocniejsze.Zobaczymy co Nam się wykreuje tutaj ale ciężkie czasy dla CPU nadchodzą.Zresztą GPU ,które obecnie są dostępne w sprzedaży nawet te u NVIDIA o koszcie 9tys.dolarów nie spełniają w pełni założeń nowej generacji gier z dodatkowymi efektami liczonymi w czasie rzeczywistym.Ja na przykład liczę już na takie bajery jak kogoś zranisz przez koszulkę to będzie dziura w tym miejscu oraz rana na ciele pojawi się w raz z upływającą krwią.Uważam ,że jest to możliwe właśnie z powodu pomysłu AMD na budowę samego GPU jednak potrzeba tu jeszcze AI ,które będzie odgrywało ważną rolę.

    Skomentuj

    1. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-04-20 15:28

      nie ma co ukrywać, że w wydajności jednego rdzenia taki AMD wcale nie jest dużo gorszy od Intela, w wydajności i cenie, przy czym w tej samej półce cenowej AMD jest porównywalne lub lepsze. w dodatku AMD ma wincyj rdzyniuf. nieźle pogonili kota Intelowi, skoro taki Intel także do desktopa się pochylił i zaczyna upychać procki 8 rdzeniowe. Osobiście uważam, że do domu 4 rdzenie z HT lub odpowienikiem czyli 8 vcorów w zupełności wystarcza i to z górką :) ale 8 fizycznych rdzeni to już raczej dla entuzjastów, albo faktycznie do obliczeń.

      Skomentuj

  4. decrypterie
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-04-13 21:32

    a może to pod threadrippera nowego ?

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!