Ciekawostki

BMW i8 z laserowymi światłami - większa jasność i mniejszy pobór energii

opublikowano przez w dniu 2014-02-11

Specjalna wersja luksusowego coupe.

BMW i8 laser

BMW i8 to jedna z najciekawszych propozycji samochodowych najbliższych miesięcy. Sportowe, luksusowe coupe z napędem hybrydowym typu plug-in wyznaczyć ma nowe standardy. Producenci poinformowali właśnie, że w sprzedaży pojawi się specjalna edycja samochodu, w której będzie on wyposażony w lasery. I choć nie oznacza to niestety, że kierowca będzie mógł likwidować wolniejsze pojazdy przed sobą, to i tak zapowiada się naprawdę interesująco.

W specjalnej edycji samochodu BMW i8 standardowe LEDy zostaną zastąpione przez diody laserowe, które są dziesięciokrotnie mniejsze. To zaowocować ma również zmniejszeniem wysokości i wagi pojazdu. Najważniejsze są jednak inne korzyści płynące z zastosowania reflektorów laserowych – te wytwarzają bowiem znacznie większą ilość światła. 

Dodatkowo dzięki zastosowaniu odpowiednich soczewek i wykończeniu reflektorów farbą fluorescencyjną białe światło ma być dziesięciokrotnie bardziej intensywne niż ma to miejsce w przypadku zwykłych lamp.

W rzeczywistości oczekuje się nawet 600-metrowej widoczności. Firma BMW uspokaja jednak – kierowcy jadący z naprzeciwka nie zostaną oślepieni. Zastosowany będzie bowiem system monitorujący ruch uliczny i automatycznie zmniejszający intensywność oświetlenia. To wszystko przy jednoczesnym 30-procentowym zaoszczędzeniu energii. Zmniejszenie zapotrzebowania jest z kolei bardzo ważne w przypadku samochodów takich jak i8, a więc zasilanych akumulatorowo.

W standardowej wersji BMW i8 zastosowane zostaną jednak standardowe diody LED. Nie wiadomo ile dokładnie będzie kosztować wersja z reflektorami laserowym w momencie premiery, która nastąpić ma jesienią bieżącego roku. Podstawowa edycja została natomiast wyceniona na około 135 tysięcy dolarów.

Źródło: SlashGear

marketplace

Komentarze

43
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Zmniejszenie wagi przez zamianę ledów na laserowe? Zostawienie przez kierowcę komórki w domu da większy efekt.
    Zaloguj się
    38
  • avatar
    ale jak światłami przywali to się asfalt zapali
  • avatar
    wszystko fajnie pięknie jak nowe, później jakiś Mirek będzie naprawiał, odczepi czujniki ruchu drogowego i pojawi się problem.
    Zaloguj się
  • avatar
    Moim zdaniem mogą sobie świecić przez cały czas nawet na kilometr. Mają tylko nie oślepiać mnie, w przeciwnym razie kierowca takiego BMW dostanie ode mnie tradycyjnie długimi.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ekhm.

    Nie widzi mi się to że przy nadjeżdżającym samochodzie z przodu lampy będą automatycznie przyciemniane.

    Przy obecnym natężeniu ruchu drogowego czasami pewnie cały czas byłyby przyciemnione.

    A do czego oni porównują te światła? Do zwykłych samochodowych? Bo są przecież długie, je też można włączać i wyłączać i także oświetlają kilkaset metrów drogi. Są samochody które robią to automatycznie.

    Coś te lasery tu będą chyba tylko za reklamę robiły bo poza (prawdopodobnie) delikatnie większą energooszczędnością niewiele wniosą, przynajmniej działając na takiej niedopracowanej zasadzie.
    Zaloguj się
  • avatar
    "...To zaowocować ma również zmniejszeniem wysokości i wagi pojazdu..."
    że co?? że niby zmiana led'ów na lasery ma zmniejszyć wymiary i wagę samochodu?? :)
    cóż za szczyt głupoty

    poza tym BMW bez "ring'ów" to już nie to samo :P
    Zaloguj się
  • avatar
    Pieprzenie o szopenie z tą jasnością i energooszczędnością. Muszą czegoś napaplać żeby zainteresowany miał czym się zachwycać. Wiekszośc takich technologii to marketingowy bełkot żeby samochody sie lepiej sprzedawały a chodzi im o odświeżony diżajn i tyle.
    A ludzie nie lubią kupowac takich samych samochodów więc koncerny tylko je odświeżają zmieniając lampy, grille, minimalnie karoserie i wnętrze. A jesli nad czymś pracują to chyba jak ten samochód zaprojektować by po gwarancji się bardziej popsuł i mechanik-dłubacz nie dał rady naprawić.
  • avatar
    juz w tej chwili nowe x5 i x3 oslepiaja innych. chyba tez maja automatyczne sciemnianie i to jest masakra. w korku jak stalem przed takim w nocy to myslalem ze wyjde i zdziele kolesia w x5 za mna. tak samo nowy pasat i diodowe oswietlenie z tylu. w korku oslepia tak ze trzeba wzrok odrywac od szyby przedniej bo idzie oslepnac.
    Zaloguj się
  • avatar
    BMW= Będziesz Miał Wydatek
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Jakoś ciekawszym pomysłem wydaje mi się matrix w nowym A8. Poza tym o laserowych światłach było już jakiś czas temu w nowym audi quattro ?!
  • avatar
    Mała stłuczka i po światłach. Ciekawe ile będzie kosztował taki klosz. Bo na pewno na obecny moment tylko BMW posiada technologię umożliwiającą produkcję takich lamp. Co za tym idzie ich cena dla klienta detalicznego będzie kosmiczna. Wiadomo, że są ubezpieczenia itp. Ale polisa jest konstruowana tak żeby pokryć jak najmniej.
  • avatar
    Bez tych świateł to ja bym tego auta nie kupił..
  • avatar
    Teraz ludzie którzy rozwalą się tym samochodem będą popełniać samobójstwa po zobaczeniu ceny wymiany takich światełek :D
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    Za 10 lat kupi to jakiś krajowy burak i zacznie tuningować albo kupi taka zdjętą z drzewa ciekawe czy wtedy nie będzie oślepiał...
    Zaloguj się
    -4
  • avatar
    A silniki dalej spalinowe...
  • avatar
    Widzę samych ekspertów od oświetlenia na lekcje do gimnazjum ale już!