Na topie

Branża IT rozrasta się o nowe zawody

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Technologie i Firma

Kategoria: Technologie i Firma

Inżynier blockchain, badacz danych, architekt IoT czy specjalista ds. uczenia maszynowego to tylko kilka z nich.

  • Branża IT rozrasta się o nowe zawody
A A

Branża IT bez cienia wątpliwości jest obecnie jedną z najprężniej się rozwijających. Wszechobecna cyfryzacja sprawia, że specjaliści z tego sektora są niezwykle potrzebni, a ich praca jest też przeważnie sowicie wynagradzana. Tak błyskawiczna ewolucja branży sprawia jednak, że czasem naprawdę trudno się w niej odnaleźć. Z roku na rok zmieniają się zawody – jedne przybywają, inne stają się mniej potrzebne. Stowarzyszenie The Computing Technology Industry Association przeanalizowało rynek, aby przynieść odpowiedź na pytanie, jakie są najgorętsze specjalizacje podbijające branżę IT. Poniżej zamieszczamy wyniki – oto zawody, które już niedługo mogą być potrzebne i naprawdę opłacalne.

Zawód: inżynier klastrów GPU

Firmy, które zajmują się przetwarzanie dużych ilości danych (takie jak Facebook czy Google) chcą, by aplikacje były jak najbardziej wydajne. Pomóc może w tym przeniesienie części procesów obliczeniowych z CPU do GPU, co pozwala przyspieszyć ich realizację nawet dwukrotnie. Inżynierowie zajmujący się takimi rozwiązaniami są coraz bardziej poszukiwani, szczególnie przez te największe koncerny technologiczne.

Zawód: inżynier blockchain

Blockchain to technologia, która przydaje się w tworzeniu mobilnych platform e-commerce, kart identyfikacyjnych czy platform bankowych. Inżynier blockchain zajmuje się więc właśnie projektowaniem takich aplikacji. Ze względu na bezpieczeństwo takiego rozwiązania oraz rosnącą popularność kryptowalut, zapotrzebowanie na takich pracowników będzie najpewniej zwiększało się z roku na rok.

Zawód: badacz danych (Data Scientist)

Analiza Big Data (na dużych ilościach informacji) jest dziś kluczowa w opracowywaniu najlepszej strategii dla przedsiębiorstwa. Specjaliści, zajmujący się taką analityką oraz przetwarzaniem danych, są coraz bardziej potrzebni. Biorąc pod uwagę obecne statystyki oraz fakt, że liczba informacji w sieci rośnie z roku na rok, za 5 lat w samych Stanach Zjednoczonych może brakować ponad 4 milionów badaczy.

Zawód: specjalista ds. uczenia maszynowego

Choć może się wydawać, że sztuczna inteligencja dopiero raczkuje, w rzeczywistości rozwiązania tego typu są coraz powszechniejsze i coraz bardziej zaawansowane. Podstawą SI jest uczenie maszynowe, czyli zdolność systemu do pochłaniania informacji, łączenia ich w całość i wyciągania wniosków. Liczba zastosowań jest ogromna (co potwierdza projekt Watson), dlatego też inżynierowie rozwijający takie systemy są teraz poszukiwani.

Zawód: specjalista ds. cyberbezpieczeństwa

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa to zawód obecny już od kilku lat na rynku. Wciąż jednak cierpi się na ogromny deficyt takich pracowników. Biorąc zaś pod uwagę rosnący poziom (i zwiększające się znaczenie) cyberzagrożeń, tacy specjaliści nie tylko nie mają problemu ze znalezieniem pracy, ale też mogą liczyć na bardzo atrakcyjne warunki. Z drugiej strony jednak jest to zawód wymagający ogromnej wiedzy, stałego dokształcania się i wzięcia na siebie sporej odpowiedzialności.

Zawód: architekt IoT (Internetu Rzeczy)

Internet Rzeczy (IoT) – jeszcze do niedawna nie wiedzieliśmy co to jest, a dziś już na jednego człowieka na świecie przypada średnio 1,5 „inteligentnego” urządzenia. Nic też nie wskazuje na to, by liczby te miały pójść w dół. Architekt IoT jest więc potrzebny, a wymagania, jakie są mu stawiane dotyczą nie tylko umiejętności informatyczno-elektronicznych, ale też marketingowych i finansowych. 

Zawód: inżynier VR (wirtualnej rzeczywistości)

Mówi się, że wirtualna rzeczywistość będzie przyszłością elektronicznej rozrywki (i nie tylko). Zapotrzebowanie na inżynierów zajmujących się rozwojem takich rozwiązań, będzie z roku na rok coraz większe. Osoby zainteresowane taką pracą muszą wykazywać się umiejętnościami nie tylko programowania, ale też przetwarzania obrazów cyfrowych.

Branża IT już teraz odgrywa niezwykle istotną rolę na rynku pracy i nic nie wskazuje na to, by miało być inaczej. Trudno dzisiaj przewidzieć, które z tych zawodów przetrwają, a które znikną, ale bez wątpienia informatyka i zbliżone do niej dziedziny, wciąż są warte tego, by się w nich kształcić. Przede wszystkim w kierunkach związanych z programowaniem, grafiką i analizą danych.

Źródło: CompTIA, Bulldogjob

Odsłon: 4749 Skomentuj newsa
Komentarze

21

Udostępnij

Super oferta!

Mirror's Edge Catalyst

Cena od 35zł do 174.90zł

zobacz oferty

  1. Chochlik
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-10-31 13:02

    Z jednej strony branża IT jest pod tym względem fajna, bo zawsze coś znajdziesz dla siebie i baaaardzo łatwo o pracę praktycznie niezależnie od specjalizacji.
    A z drugiej strony... trzeba cały czas się uczyć i dokształcać, i podążać za innowacjami i zmianami, żeby nie wypaść z obiegu. A przy takim pędzie technologicznym i rosnącym zapotrzebowaniem nie jest łatwo.

    Skomentuj Historia edycji

    1. witoldsz
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2016-10-31 17:53

      To trzeba lubić. Najlepiej jak twoja praca jest jednocześnie hobby. Inaczej będziesz tylko klepać szajs i czekać do 16, 17 czy której-tam się zmywasz do domu.

      Skomentuj

      1. Chochlik
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2016-10-31 18:31

        Lubić jak lubić... nie zawsze miejsce, w którym pracujesz daje Ci szanse na rozwój. Większość dąży do specjalizacji... a co jak dziedzina, w której się specjalizujesz przestanie już być taka fajna i inne technologie wyprą to w czym się specjalizowałeś przez 10-15 lat. I nagle przychodzi czas, że trzeba sobie poszukać innej pracy i dupa, bo może i specjalista, ale od technologii, z których już się rzadko korzysta. Trzeba mieć rękę na pulsie, chłonąć wiedzę i jak aktualny pracodawca nie daje Ci możliwości na zabawę nowymi technologiami to trzeba być gotowym na zmiany. A takie nadążanie za technologiami jest męczące... niezależnie od tego czy lubisz czy nie, człowiek się starzeje i przyswaja informacje coraz wolniej. Nie mówię, że nie zrozumie jak coś działa... ale napewno już tak łatwo nie zapamięta.

        Skomentuj

        1. piotr.potulski
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2016-11-01 18:21

          Przesadzasz. Jestem "seniorem" jak na IT i wychodzi na to, że z przyswojeniem nowych rzeczy mam często mniejszy problem niż moi młodsi koledzy - raz, że kiedyś chyba dawano lepsze wykształcenie na poziomie ogólnym, dwa - te wszystkie nowe technologie to są stare technologie z nową nazwą. Chociaż oczywiście nadążać i rozwijać się trzeba.

          Skomentuj

    2. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2016-11-01 18:08

      Trzeba po prostu rozsądnie wybierać zainteresiowania i unikać inwestowania czasu w technologiczne ślepe uliczki. Tak samo z unikaniem specializacji ograniczających sie do tylko jednego sektora rynkowego.

      Skomentuj

      1. Chochlik
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2016-11-01 18:21

        Tak, wszystko super, ale trzeba też wybrać taką scieżkę rozwoju, aby była dla Ciebie ciekawa, a nie tylko porządana na rynku pracy...

        Skomentuj

  2. disturbedone
    Oceń komentarz:

    8    

    Opublikowano: 2016-10-31 14:25

    Inżynier klastrów GPU, Projektowanie opakowań, Wzornictwo, architekt IoT... A ja kurna od pół roku szukam dobrego szewca! I nie znajdziesz!

    Skomentuj

    1. Chochlik
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2016-10-31 14:26

      W dzisiejszych czasach jak coś się zepsuje to kupuje się nowe... :/

      Skomentuj Historia edycji

  3. superluki
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2016-10-31 18:41

    Taaa a. W szkole dalej się uczyć komend Windowsa i linuxa

    Skomentuj

    1. Chochlik
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-11-01 10:44

      A w jakiej szkole (mam na myśli szczebel: podstawówka, gimnazjum, liceum?) i na jakim profilu?

      I tak powinieneś się cieszyć, bo jak ja chodziłem do liceum to gralismy w quake 2, a lekcje prowadziła matematyczka...

      Zresztą... co tu się dziwić, że w szkołach takiego szczebla nie ma bardziej zaawansowanej informatyki skoro taki "wykształcony" informatyk co nigdzie indziej pracy nie znalazł uczy przedmiotu. A w wielu szkołach w mniejszych miastach jest to osoba po jakiejś podyplomówce, na której ją nauczyli jak zmienić czcionkę w wordzie. Bo informatyk po studiach będzie zarabiał gruby hajs w jakiejś korpo albo własnej firmie... Jedynie w większych miastach gdzie są uczelnie spotkałem się z tym, że wykładowcy z uczelni prowadzą w najbardziej renomowanych liceach zajęcia. Przygotowując klasę o profilu informatycznym do studiów na danej uczelni.

      Edit:
      PS. Jak chcesz się nauczyć programować to polecam poszukać jakiegoś dobrego kanału na youtubie. Jest pare, w tym też polskie. Gdzie można od podstaw nauczyć się programować.

      Skomentuj Historia edycji

      1. superluki
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2016-11-01 14:14

        Szczebel to jest technik informatyk

        Skomentuj

        1. Chochlik
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2016-11-01 15:05

          No to słabo...
          Mógłbym zapytać jeszcze w jakim mieście... ale to chyba nie ma znaczenia.
          Mogę Ci jedynie powiedzieć, że branża IT to świat samouków. Sam musisz sobie poszukać źródła wiedzy i się uczyć. Niestety w szkołach ciężko szukać wykształconych nauczycieli informatyki, bo tacy mają lepszą pracę. No i zapewne też swoje dodaje system edukacji z kiepskimi, narzuconymi programami nauczania, które nauczyciel musi zrealizować.

          Skomentuj

          1. r_e_s_e_t
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2016-11-01 18:13

            Tacy spece po szkole publicznej są zazwyczaj zwalniani w ciągu pierwszego miesiąca.

            Skomentuj

          2. Chochlik
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2016-11-01 18:26

            Niekoniecznie, zależy ile mają determinacji i chęci do nauki, i ile wkładają własnej pracy po godzinach. Jak ktoś nie ma szans na lepsza szkołę to może nadrobić wiele własną pracą. A po roku czy pół doświadczenia, sam papierek z uczelni ma już mniejsze znaczenie.

            Skomentuj

  4. darioz
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2016-11-01 11:02

    ''specjalista ds. cyberbezpieczeństwa'' Odkąd mam linuxa nie jest mi potrzebny żaden antywirus więc ten ''specjalista'' nie zarobi na mnie złamanego grosza!
    Po co płacić za antywirusy skoro wystarczy zainstalować linuksa (nawet Ubuntu) i można zapomnieć o wszelkiego rodzaju wirusami, programami adware, malware, ransomware spyware, reklamami i całym tym internetowym syfem!

    Skomentuj

    1. Chochlik
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2016-11-01 11:44

      Po pierwsze:
      nie, linuks nie wystarczy.

      Po drugie:
      "Odkąd mam linuxa nie jest mi potrzebny żaden antywirus"
      To zdanie zabrzmiało jak jakaś tandetna reklama...
      Odkąd stosuję viagrę stoi mi jak dąb!

      A po trzecie tak już na serio:
      Jeżeli uważasz, że "cyberbezpieczeństwo" odnosi się tylko do Twojego personalnego komputera to jesteś w będzie. Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa nie zajmuje się wciskaniem ludziom i instalacją antywirusów. Na szczeblu prywatnym rób sobie co chcesz. Ale na szczeblu korporacyjnym "zainstaluj linuksa" to nie jest żadne rozwiązanie. Już można pominąć, że środowisko linuks jest ograniczone i stacje robocze dużo częściej używają Windowsa albo OSXa. Taki specjalista nie zajmuje się jedynie bezpieczeństwem końcowego sprzętu, ale też serwerów. No i poza tym jest jeszcze cała masa innego sprzętu jak telefony voip czy choćby czytniki kart inteligentnych, na internecie rzeczy kończąc (albo i nie). Często też taki specjalista określa zasady panujące w firmie odnośnie bezpieczeństwa: kto i jak i do czego powienien mieć dostęp, sposoby tworzenia i przechowywania backupów, co zrobić w razie awarii czy cyberataku na serwery. Temat baaardzo szeroki i poniekąd ciekawy, zaś Twoja wiedza o tym zawodzie jest bardzo płytka. Poczytaj coś więcej na ten temat jak chcesz się wypowiadać.

      Skomentuj Historia edycji

    2. witoldsz
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-11-01 13:46

      Kolega widać, że potrafi zainstalować sobie LINUKSA, ale kto to jest specjalista ds cyberbezpieczęstwa to nie ma zielonego pojecia, huahuaha, buehehehe ( ͡° ͜ʖ ͡° )

      Skomentuj

      1. Chochlik
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2016-11-01 13:52

        Trochę Ci ryj rozwaliło... Tak nie wiadomo, z której strony patrzeć...

        Skomentuj

        1. Chochlik
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2016-11-01 15:01

          Naprawdę ktoś nie zczaił ze chodzi o emotke?

          Skomentuj

  5. r_e_s_e_t
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2016-11-01 18:16

    "inżynier VR" - to już komedia. Od strony progrgramowania niczym nie różni się od 3d czasu rzeczywistego i tak samo pod względem tworzeina treści. Bardzo na siłę wymyślnone.

    Skomentuj

  6. ZicoPL
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-11-01 19:39

    Potrzeba się liczy najbardziej, ja zabrnąłem w parę technologii które w mojej dalszej karierze wydają się bezsensowne. Zdobyłem wiedzę co to jest i wykorzystałem do paru rzeczy które miałyby mi ułatwić funkcjonowanie lub promowanie. Z przestrzeni lat zauważyłem że szkodliwe jest danie sobie czasu "odpocząć od komputera". Z jednej strony zdążyłem znienawidzić ale z drugiej strony w chwili wolnej nawet sam z siebie siadam. Nie wiem jak tutaj ale mnie najbardziej doskwiera to że to co lubię -> praca na komputerze odbiera mi coś z życia. Trzeba sobie odpowiedzieć co jest w życiu najważniejsze. Ja jakoś połączyłem obie rzeczy. Nie było łatwo to zrobić. Dla mnie jest smutne gdy do pracy na komputerze człowiek czuje się zmuszany. Ja się nie dałem zmuszać za 8 średnich krajowych i mimo że dostaję mniej to jeszcze czerpię jakoś ciekawość. Taka więc rada ode mnie. Jeżeli kasa jedynie Tobą kieruje to możesz się dziwić jak bardzo szybko wykończy Ciebie branża IT.. Niestety

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!