Gry komputerowe

Call of Duty: Ghosts nie dla komputerów z mniejszą niż 6 GB ilością pamięci RAM

opublikowano przez Damian Szymański w dniu 2013-11-05

Po premierze gry Call of Duty: Ghosts w sieci rozgorzało od dyskusji. Najwięcej szumu robi blokada na komputerach z mniejszą niż 6 GB pamięcią RAM.

call of duty ghosts premiera porównanie grafiki x360 ps3 vs ps4 blokada uruchomienia poniżej 6GB ram

Najnowsza odsłona serii Call of Duty zatytułowana Ghosts, ledwie zdążyła pojawić się na rynku, a już pojawiły się pierwsze zgrzyty. Chodzi o minimalne wymagania sprzętowe, które według wielu graczy zostały przez twórców zawyżone i sztucznie blokują możliwość uruchomienia gry na komputerach z mniejszą niż 6 GB pamięcią RAM. Z okazji premiery gry, warto także przyjrzeć się jak prezentuje się ona wizualnie na konsoli PS3, X360 oraz nadchodzącej PS4.

O grze Call of Duty: Ghosts pisaliśmy już wielokrotnie, omawialiśmy m.in. nowe tryby rozgrywki jak Squads czy też Extinciton, jak i informowaliśmy o oficjalnych wymaganiach sprzętowych gry. Jak się okazuje, nie były one takie jak większość przewidywała, a mianowicie okazały się mówiąc delikatnie nieco wysokie.

Gra CoD: Ghosts z okazji swojej premiery, zebrała także swoje pierwsze oceny i recenzje, które patrząc obiektywnie, są całkiem przyzwoite, chociaż pozostał pewien niedosyt.

Przechodząc jednak do głównego tematu, który jest bardzo często poruszany przez graczy w internecie. Otóż zgodnie z opublikowanymi wymaganiami sprzętowymi, gra do działania potrzebuje przynajmniej 6 GB pamięci operacyjnej RAM. Wielu graczy sądziło, że te są podane nieco na wyrost, a w grę da się w miarę komfortowo grać nawet przy mniejszych ilościach zainstalowanej pamięci w komputerze.

call of duty ghosts blokada uruchomienia gry na pc poniżej 6 gb ram

Niestety jak się okazało, osoby, które chciały uruchomić grę na komputerach wyposażonych w mniejszą niż 6 GB ilość pamięci RAM zamiast możliwości gry, otrzymały komunikat informujący, że dany komputer nie spełnia minimalnych wymagań sprzętowych gry Call of Duty: Ghosts dotyczących pamięci RAM.

Taka sprawa, już tradycyjnie nie mogła zostać pozostawiona bez rozpatrzenia przez bardziej zaawansowanych graczy. Otóż po wykonaniu kilku testów w grze na najwyższych ustawieniach graficznych, okazało się, że gra lokuje jedynie 1,5 lub w pewnych przypadkach do 2 GB pamięci RAM. Pojawiły się pytania, dlaczego więc twórcy zablokowali możliwość gry na komputerach z mniejszą ilością pamięci niż 6 GB?

Niewykluczone, że mamy tutaj do czynienia z problemem natury technicznej, gdzie gra w pewnych sytuacjach potrafi wykorzystać więcej niż 4 GB pamięci, co aby uniknąć późniejszego niezadowolenia graczy, skłoniło twórców do wprowadzania sztucznej blokady. Niestety, czy tak faktycznie jest, tego, na razie nie wiadomo. Wiadomo jednak, że blokadę zastosowaną przez twórców już udało się skutecznie dezaktywować, a w internecie pojawiły się już do tego celu pierwsze narzędzia i co ważne gra z ich zastosowaniem działa poprawnie – takie przynajmniej opinie można wyczytać w sieci.

Pozostaje jednak pytanie, czy twórcy nie mogli darować sobie tego zabezpieczenia i po prostu zawrzeć sam komunikat informujący o mniejszej niż zalecana ilości pamięci RAM? Niewykluczone, że to by rozwiązało problem.


Na koniec warto zająć się kwestią jakości grafiki w Call of Duty: Ghosts. W sieci pojawiły się bowiem pierwsze porównania wersji z konsol obecnej generacji, a dokładniej PlayStation 3 i Xbox 360 z dopiero nadchodzącą konsolą PlayStation 4. Zapewne wnioski z konfrontacji są powszechnie znane i chyba nie budzą wątpliwości, to jednak warto się przyjrzeć porównaniu oraz zobaczyć jak gra sprawuje się na PS4, a trzeba przyznać, że jest dużo lepiej.

Źródło: IGN, Guru3D, NeoGAF, VG247, DualShockers

marketplace

Komentarze

74
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Napisał bym coś ale zaraz mnie zminusują. :(
    Zaloguj się
    70
  • avatar
    Chcą sztucznie pokazać że COD'tlecik jest lepszy od BF495242
    Zaloguj się
    40
  • avatar
    Hmmm ciekawe, bo spokojnie można uruchomić grę na 4 GB RAMu
    Zaloguj się
    17
  • avatar
    Pies im się nie mieści do ramu.
  • avatar
    http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-Action-Call_of_Duty_Ghosts-test-ghost_ram.jpg
    RAMu bierze dość sporo ale nie aż tyle aby usprawiedliwić limit 6GB.
    Do tego śmiga na Phenomie X2 550 i GTX460 w FHD, także nie wymaga za dużo od sprzętu. Nie wiem co chcą tym postępowaniem osiągnąć.
    Zaloguj się
    11
  • avatar
    Ja tam uważam, że chcą sztucznie pokazać jak to gry na next-geny są "wypasione" i że obecne komputery nie dadzą im radę, więc potrzeba pierdyliard ramu, by udźwignąć te kolosy.
  • avatar
    Przypomina mi się pierwszy Crysis i wmawiana różnica w efektach między DX9 a DX10. Widać kolejny raz użytkownicy udowadniają producentowi, że nie tak łatwo da się ich oszukać.

    Wprowadzenie sztucznego ograniczenia do 6GB jest tak głupim pomysłem, że wydaje się to być aż niewiarogodne. Przecież nie każdy ma taką platformę aby sobie pozwolić na maksymalną rozdzielczość tekstur, tym bardziej nie każdy gra w ultra rozdzielczościach. To jakaś zmowa z producentami pamięci RAM czy jak :P
    Zaloguj się
  • avatar
    mam wymagania na ultra ale kupiłem pudełkową wersję żeby szybciej zainstalować a po zainstalowaniu muszę ściągnąć od nowa ze stema pudełko mogę wywalić przez okno
  • avatar
    żenada, nawet jeśli gra wymaga faktycznie ponad 4 GB ram to właśnie komputery PC zawsze były niepodległą platformą i można było odpalać co się chciało na czym się chciało i jak się cięło to sprawa użytkownika czy chodzi i jak chodzi, a teraz będzie tak, że nie masz konkretnego czegoś i nie odpali, już były gry tylko DX11, tylko 6GB ram, niedługo jak nie będziesz mieć konkretnych części to gra nie pójdzie i z pc zrobią się konsole
  • avatar
    No co za ci... pracują w tym Activision :/
    Nie rozumiem co trzeba mieć w głowie by tak sztucznie zablokować uruchomienie gry. To jest po prostu żenujące.
  • avatar
    Ehh... i jak zwykle "My wiemy lepiej co dla Ciebie dobre". Jeśli mam ochotę to będę grać nawet jak gra będzie mi się ścinać - mam za mało pamięci RAM, za słaby procesor, zbyt słabą kartę graficzna, ale kupuję grę bo chcę!

    Pamiętam jak grałem w Wiedźmina 1 na laptopie: Celeron 1,5GHz, Intel GMA950 i 4GB RAM - aby uruchomić grę musiałem użyć dodatkowego programu, który emulował mi odpowiednie funkcje karty graficznej - gra się cięła na najmniejszych detalach, na najniższej rozdzielczości - ale grałem i miałem frajdę. To moja wola i takie sztuczne blokady mnie strasznie denerwują:/

    Nie zmienia to faktu, że po miesiącu kupiłem komputer na którym wiedźmin poszedł na najwyższych;P
    Zaloguj się
  • avatar
    Mogą być 2 powody tych wygłupów activi$ion:

    -komuś zależy żeby ludzie wymieniali sprzęt-

    -gra nie wygląda nextgenowo to zadbali żeby przynajmniej wymagania na takie wyglądały...

  • avatar
    Wszystko to marketing...jak nie wymagania gier wyssane z kciuka,to laptopy dedykowane tylko dla Win 8 bez wsparcia dla starszych systemów.Można by wyliczać i wyliczać.Najważniejsze to mieć świadomość, że ktoś chce ze mnie zrobić głupszego niż jestem.Też czasem pędzę "razem z falą" a później pukam się w czoło.Jedno jest pewne spora część ludzi w napadzie paniki pobiegnie w te pędy zakupić dodatkowe kostki ramu w celu zapewnienia sobie max zadowolenia z gry.Pewnie gdybym nie poczytał i nie pozaglądał też nie miałbym tej właśnie wiedzy.Pozdrawiam świadomych użytkowników.
  • avatar
    jak ja lubię się śmiać z takich informacji i tych "kontrowersji" hah xD
  • avatar
    A potem płacz że piraci. Kupujesz grę i nie możesz normalnie pograć bo masz jakieś z dupy ograniczenia.
  • avatar
    Ten "nowy" IW Engine to cud techniki..
  • avatar
    Mam Phenoma II x2 560, Radka HD 5770 i 4 GB RAMu DDR3 1333MHz. Wgrałem ramfixa i COD śmiga na wysokich na 60-45 fps'ach. Potwierdzam, te wymagania są z dupy.
    Pozdrawiam.
    Zaloguj się
  • avatar
    Powiem krótko i zwięźle.
    W znakomitej większości oświetlenie w CURRENT genach (patrz filmik na dole artykułu) jest dla mnie o wiele bardziej naturalne i przyjemne. NEXTGEN'owe oświetlenie (oraz tekstury) są bardziej kontrastowe i jakoś do mnie nie przemawiają (pomimo że tekstury mają znacznie większe rozdzielczości). Moja opinia dotyczy szczególnie scen typu EXTERIOR (a już w szczególności scenie na orbicie okołoziemskiej - tam oświetlenie sceny jest dla mnie o niebo lepsze w CURRENT GENIE).
    Niestety większa ilość RAM wymagane w grach, więcej potrzebnych rdzeni, lepsze GPU - nie popychają znacząco całej gry w nowe rejony jakości - za nową jakość muszą odpowiadać też nowe, wydajne algorytmy oświetlania scen w czasie rzeczywistym (ze szczególnym wskazaniem na GI - Global Illumination) które nie było tylko "approximate" czyli kilkoma plamami które są rozmazane i nałożone na mapę cieni (na tyle pozwala aktualnie moc komputerów i algorytmy). W miarę rozsądne GI (Global illumination liczone dla większej ilości poligonów, by było dokładnieszje), więcej uwagi na sposób oświetlania scen oraz shadery skóry ludzi (mniej plastikowego wygądu) oraz lepsze algorytmy (a nie skrypty) niszczenia otoczenia, lepsze AI przeciwników - to mój przepis na lepsze gry. Mnie już nie biorą HIGH RESOLUTION textures, lepsze AO, SSAO i inne OCLUSSIONS liczone dla krawedzi "by polepszyć oświetlenie sceny". Chciałbym też by chmury i pogoda nie były w większości przypadków SKYBOXAMI (w Battlefield 4 doznałem szoku że niebo to wielka bitmapa...i do tego statyczna. gdzie tu przełom? Żebyc choć 3-4 warstwy chmur - z płaskich bitmap ale animowane jedna nad drugą by nieco życia dodać)...To moja opinia. Sprzęt jest gotowy na takie wyzwanie ale rozumiem że GAMES CORPO's nie mogą dać nam tego wszystkiego bo coś muszą zostawić na następne "NEXT-GENY".
    Mnie zawsze interesuje oświetlenie w grach, a nie EXTREMALNIE dobrze oddane tekstury betonu czy zarost na twarzy gracza...czego i tak w rozgrywce nie widzę bo lecę jak oszalały - to nie wycieczka krajoznawcza. Dla mnie liczy się "OGÓLNE" odczucie co do otoczenia. A za to odpowiada w głównej mierze oświetlenie.
    Uff, ale się rozpisałem.
    Pozdrawiam serdecznie graczki, graczy i innych gierek używaczy:)
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak gr zchodza w DX9 z 1GB ram to jest narzekanie ze konsole ograniczaja, jak dadza wysokie wymagania sprzetowe i 6GB ram bo w nowych konsolach jest 8GB, tez narzekanie.
    Najlepiej jakby DX12 chodzil na kartach z DX9, i wszystko smigalo na netbookach.

    8GB ram obecnie to jest wrecz standard w platformach do grania.

    Mimo ze ten COD jest raczej cienki graficznie w porownaniu do BF4, to nie ma co narzekac na wymagania bo i tak sa skromne.
    Zaloguj się
  • avatar
    A podziemie nie próżnuje - wydali fix, który usuwa wymuszenie 6GB RAM :P
    http://m0001.gamecopyworld.com/games/pc_call_of_duty_10.shtml#Call%20of%20Duty:%20Ghosts%20v1.0%20[MULTI5]%20Fixed%20Files%20+%20Memory%20Fix
    (powyższy materiał przedstawiono jedynie w celach edukacyjnych)
    :E
  • avatar
    Tak to jest jak bubla trza wypuszczac co 2 lata to nie starczy czasu na optymalizacje, powiem jedno slowo porazka.
  • avatar
    Jestem ciekaw, czy, jak tutaj czytam, "sztuczny" wymóg posiadania minimum sześciu gb pamięci ram do uruchomienia gry, nie jest czasem związany z niedawnym wzrostem ich cen...
    Zaloguj się
  • avatar
    6GB RAM i DX11... moim zdaniem sztuczne przesuwanie granicy minimalnych wymagań, które będzie miało wpływ na globalne wymagania minimalne gier. Jak nie od dziś wiadomo seria CoD cieszy się bardzo dużą popularnością, a zawyżone wymagania skłonią część graczy do dokupienia RAMu i wymiany kart na te zgodne z najnowszym Directem.
  • avatar
    Czy ktos porownywal gre na 4GB i 6GB. Moze chodzi o to ze system majac wiecej ramu chashuje pliki w pamieci, przez co nie spadaja tak FPS.

    Choc z drugiej sytuacji, gra powinna dobierac optymalne ustawienia gry do ramu. Masz 2GB to dzialasz na mniejszej rozdzielczosci, im wiecej ramu tym lepsza rozdzielczosc.

    A sztuczne ograniczenie na wszelki wielki to przesada. Nie kazdy gra w 4K by takie ograniczenia dawac.
  • avatar
    Usunąć psa i rybki i będzie hulać na 1 GB ramu:)
  • avatar
    kogo to obchodzi, będzie crack na 4GB ram
  • avatar
    Ta sztuczna blokada to kpina...
  • avatar
    A ile polykac musi konkurent ,, BF4,, ?.
  • avatar
    Tak jest zawsze! Jak by nie zablokowali to by było darcie że gra laguje, tnie itp A jak to zrobili to jest problem że zablokowali. Jak dla mnie nie powinno być takiej blokady. Tylko powinno wyjść ostrzeżenie ze masz tylko 4GB RAM i może to spowodować spadki wydajnosci. Z drugiej strony jednak może jest to po to żeby zmusić graczy do dokupienia ramu? 15mln egzemplaży razy 100zł za dodakowe 4GB ramu? Bo wątpie że ktoś dokupi tylkp 2GB.
  • avatar
    żal dupe ściska
  • avatar
    Witam wszystkich,

    Zapraszam do podpisania petycji umożliwającej granie na 4gb ramu !

    https://www.change.org/petitions/let-people-with-less-than-6gb-of-ram-to-play-call-of-duty-ghosts-on-pc#share

    Każdy podpis się liczy , Zapraszam
  • avatar
    Może to moje tylko odczucia ale zdaje sie że Sony zaczyna olewać PS3 bo według mojej opinii na PS3 wygląda najbiedniej.
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    u mnie połyka 2,1GB
  • avatar
    Za duzo skinszotów z BF się na oglądaliscie ze grafika przysłania wam rzeczywistosc...
  • avatar
    Przy serii MW tutaj niestety nie ma fajerwerków...
  • avatar
    Jak by nie porównał tego w ten sposób, to by nikt się nie zczaił, że jest różnica na PS4