Oprogramowanie

Microsoft DirectX 11.2: nowa wersja API zmniejszy wymaganą pojemność pamięci wideo

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2013-06-28

Podczas konferencji Build 2013 zaprezentowano w praktyce nową wersję interfejsu programowania DirectX 11.2

Microsoft DirectX 11.2 nieoficjalne logo

Microsoft na konferencji Build 2013 zaprezentował nie tylko system operacyjny Windows 8.1 „Blue” Preview, ale również nową wersję interfejsu programowania DirectX 11.2.

Nowa wersja API wprowadza sporo funkcjonalności dla programistów, a jedną z najciekawszych jest opcja „Tiled Resources” – powstała przy współpracy z koncernami AMD, Intel i Nvidia. Technologia ta sprawia, że do pamięci układu graficznego przesyłane są tylko tekstury wymagane w danej chwili, przez co nie jest wymagana tak duża jej pojemność. Na konferencji zaprezentowano ją na przykładzie bardzo dokładnego modelu Marsa - wszystkie jego tekstury zajmowały 3 GB, natomiast podczas prezentacji wykorzystano jedynie 16 MB pamięci wideo.

"Windows 8.1 Preview zawiera nową funkcję Direct3D o nazwie Tiled Resources, która pozwala na wyświetlenie wirtualnego modelu w ograniczonej pamięci wideo, a tym samym luźne odwzorowanie pomiędzy danymi zasobów logicznych a pamięcią fizyczną. Rozwiązanie to pozwala na tworzenie dużych zasobów logicznych, wykorzystując przy tym małą pojemność pamięci fizycznej," - powiedział na konferencji Antoine Leblond, wiceprezes Windows Program Management.

Warto jednak zaznaczyć, że DirectX 11.2 będzie dostępny tylko w systemach operacyjnych Windows 8 i 8.1. Dodatkowo będzie z niego również korzystać konsola Xbox One.

Źródło: Sweclockers, YouTube, Microsoft

marketplace

Komentarze

111
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Microsoft mnie coraz bardziej wnerwia!
    Zaloguj się
    38
  • avatar
    czy karta która obsługuje DX11 teraz będzie obsługiwała DX11.2? czy takie karty dopiero wejdą?
    Zaloguj się
    23
  • avatar
    Obsługa na windzie 8 ;]
    Aż chciałoby się napisać 'A nie mówiłem?' - jakiś rok temu podczas premiery W8...
    Zaloguj się
    21
  • avatar
    czy tak czy siak muszę wgrać windows 8... kurwa
    Zaloguj się
    19
  • avatar
    Tonący brzytwy chwyta. Totalna desperacja Microsoftu by upchnąć na siłę te gówno zwane Windows 8.
    Zaloguj się
    18
  • avatar
    Ten cały directx został chyba wymyślony aby z czasem zmuszać userów do kupowania coraz to nowszych systemów od Microsoftu.

    Kiedy Linuxy zaczną być szerzej wspierane przez twórców. Przecież to byłaby idealna platforma dla gracza.
    Zaloguj się
    13
  • avatar
    Funkcja brzmi bardzo fajnie, w świecie bez pieniędzy brzmiałaby ... "możesz poszukać swojego Voodoo 3 16mb bo jeszcze się przyda".

    Ciężko mi uwierzyć, że dla programistów Nvidia, AMD i MS jest problem, żeby taka funkcja była obsługiwana przez obecny sprzęt, sterowniki i systemy.

    Tylko nowe karty i tylko nowy system W8/8.1....mhhmmm ;-)
    Zaloguj się
  • avatar
    Następny ruch Micro$oftu, aby kupić ten Windows 8 ...
  • avatar
    Starsze karty, które miałyby z tym problem jak np mój 6950 1gb tego nie obsłużą a nowe które mają zazwyczaj po 2-3 gb i tak mają zapas...
  • avatar
    Hm, na chwilę obecną gry maxymalnie wykorzystujące DX10 można policzyć na palcach.

    Te które wykorzystują DX11 na maxa w ogóle jeszcze nie istnieją.

    Posiadacze kart z DX11 spokojnie niczym się przejmować nie muszą. DX11.2 oferować będzie ponownie tylko kosmetykę. Nikt nie zrobi teraz gry uruchamiającej się jedynie na Win 8 i karcie DX11.2.

    Myślę że zanim faktycznie nowsze API będzie oferować coś dla czego warto byłoby zmienić system to będą wtedy już Windowsy 9 czy 10.

    DX10 pojawił się jakoś na początku 2007 roku. Minęło 6 lat a nadal nowe produkcje wyglądają na maksymalnie wykoksowany DX9.0c
    Zaloguj się
  • avatar
    Zamiast tego krótkiego dema dla prasy lepiej wkleić do artykułu pełną prezentację techniczną. Wyjaśniają w niej wszystkie nowe funkcje. Na jakim sprzęcie będzie dostępny. Itp.

    What's New in Direct3D 11.2
    http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/3-062

    Massive Virtual Textures for Games: Direct3D Tiled Resources
    http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/4-063

    Tych prezentacji jest znacznie więcej na stronie konferencji na której prezentowano Windows 8.1
    http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013?t=graphics
  • avatar
    Ładnie sobie w kulki lecą! Microsoft to jednak jest szmata jakich mało... Rozumiem, że lepsze PS4 już nie będzie wspierać wersji 11.2??
    Zaloguj się
  • avatar
    Chciałbym przypomnieć, że w 2006 id zaprezentowało MegaTexturing, gdzie potrzeba było tylko 8MB VRamu. I co i nic. Jedynie narazili się na krytykę graczy.
    Zaloguj się
  • avatar
    Doświadczenie życiowe podpowiada że developerzy i tak będą się trzymać zwykłego DX11. A ten trik z pamięcią można uzyskać ręcznie. Patrz RAGE od ID Software. Kolejny pic aby co mniej kumaci pokochali na siłe Win8. John Carmack od dawna wiedział że DX ssie i zawsze preferował OpenGL w swoich grach.
    Zaloguj się
  • avatar
    Wszystko by było fajnie, ale Windows 8 nie ma menu start.
    Zaloguj się
  • avatar
    i o co ten płacz raptem parę gier ma DX11 a wy się przejmujecie czy wam pójdzie 11.2 pomyślcie czasem chwilę zanim znów zaczniecie pisać te głupoty
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie ma niczego za darmo. Skoro obniża się wykorzystanie VRAM i szyny systemowej, to zapewnie na cache textur trzeba poświęcić RAM oraz niemało procesora do zarządzania macierzami tekstur i strumieniowania treści.
    Zaloguj się
  • avatar
    W przypadku OpenGL'a wsparcie dla tej technologii pojawiło się niedługo po premierze kart HD7k:
    http://www.opengl.org/registry/specs/AMD/sparse_texture.txt
    Oczywiście obsługiwane są na razie tylko karty HD7k, gdyż tylko w nich znajduje się sprzętowe wsparcie dla tego "fjuczera". Zapewne DX11.2 również będzie wspierany tylko przez karty HD7k i nowsze, ew w ruch pójdzie emulacja w przypadku kart od NV oraz HD5k-6k od AMD. Nie mniej jednak taką emulację można zrobić programowo (aczkolwiek wymaga to od programisty więcej pracy oraz wiedzy) na własną rękę, jak ma to miejsce w ID Tech 5. Jedynie w czym OGL obecnie ustępuje DX to wsparcie dla wielu wątków, we wszystkich innych aspektach DX daje ciała - najbardziej w multi GPU, gdzie w przypadku kart AMD i OGL można rozdzielić renderowanie sceny na poszczególne układy (wspierane są systemy Windows oraz Linux):
    http://www.opengl.org/registry/specs/AMD/wgl_gpu_association.txt
    Oczywiście rozwiązanie to nie ma nic wspólnego z Crossfire, jest wolne od mikroprzycięć, a na dodatek pozwala łączyć moc kart z różnych serii oraz rodzin. Jedyny minus tego rozwiązania jest taki, że wymaga dodatkowej pracy od programistów.
    Zaloguj się
  • avatar
    czyli rozumiem żeby nie wyrzucać jeszcze starego geforca ddr 32Mb z szuflady ?
    Zaloguj się
  • avatar
    A najlepsze w tym wszystkim jest to, że tak naprawdę jest to zapewne port istniejącego już rozszerzenia z OpenGL: http://renderingpipeline.com/2012/03/partially-resident-textures-amd_sparse_texture/
  • avatar
    Coś czuję że tym razem marchewka na kiju z logo DX11.2 może zostać zlana bolesnym moczem ignorancji...
    Życzę im dobrze, jak każdemu, ale sami się proszą o równię pochyłą...
  • avatar
    Wygląda na to że trzeba będzie zmieniać system i przyzwyczaić się do ósemki. Jeśli jest tak pięknie jak to wygląda na papierze to oznacza koniec pogoni za jak największą pamięcią graficzną.
  • avatar
    MS zrezygnuje z czasem z tej chrej polityki typu: chcesz nowości kup Windows 8. W końcu pękną jak z XBOX1.....
  • avatar
    wiadomo że chodzi o maxwell/volte od nv i może coś od amd, które mają mieć kilka MB pamięci w samych chipie, trzeba pokazać że będzie trochę szybciej żeby od ludzi znowu kasę zedrzeć!
  • avatar
    Testowo przeniose się na W8 i przetestuje ;>
  • avatar
    Jak pisałem ,ze obecne wymagania gier to lenistwo i atak na szybką kasę programistów i twórców gier to nastąpił atak trolli. Prosciutki przykłąd. Do zcego we współczesnych grach potzrebne są tak poteżne procesory. Przeciez ani inteligencja przeciwników ani nawet przedstawiony swiat nie sa w jakis szczególny sposób rozbudowane w porównaniu do gier z połowy 2000 roku. A tutaj co gra to wymaga nowego akceleratora (a od czasu crysisa 1 i tak ze swiecą szukać czegoś ładniejszego ) i mocnego 4, a niedługo pewnie 8 rdzeniowego proca .
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Pewnie w przyszłym roku wypuszczą dx12 tylko na W8.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Oszczędność VRAM?
    To za mała marchewka i do tek na bardzo źle przyjętym przez publikę kiju W8 który traci częściowo kompatybilność już przy v8.1..
    Litości...
  • avatar
    Tylko czekać jak nowego Directx 11.2 uda się zainstalować tylko na Windows 8 i tylko Geforciki z serii 8xx zaczną to obsługiwać. Masa 660Ti itp. za 2-3 lata poleci na śmietnik jak Call Of Duty 9 :) nawet się nie odpali.
    Zaloguj się
    -12
  • avatar
    to jest biznes i nikt wam nie każe kupować nowych komputerów, systemów operacyjnych, programów i gier. Fakt że jak każdy produkt powinien być jak najlepszej jakości tak i konstruktywna krytyka jest dobra. Np jak dostrzega się jakiś błąd czy coś co można poprawić. A marudzenie że mi nie pójdzie albo ktoś będzie miał fajniejsza wodę na monitorze to przesada. co do gier i systemów to powinny wrócić do łask dema. Ze sprzętem ma się zawsze te 10-14 dni by oddać bez podawania przyczyny.
  • avatar
    Na wuj im ten dx11.2 skoro gry nowe sa blade przy Crysis dx10?
  • avatar
    Trochę bez sensu, stare karty które miały mało pamięci tego nie obsłużą a nowe mają tyle pamięci że nie mają co z nią robić więc jest to chyba używane tylko przez Xpudło
  • avatar
    Taa i teraz Windows 8 i nowa karta.. Oby tak dalej..
  • avatar
    w sumie na pewno nie będzie widać różnic pomiędzy dx11 a dx11,2.
    Więc i tak mnie nie przekonali do przesiadki z W7 do W8 :P.