Karty graficzne

DirectX 12 pozwala połączyć karty GeForce i Radeon - wyniki wydajności

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2015-10-27

Jak wypada połączenie kart graficznych Radeon i GeForce w grze Ashes of the Singularity?

AMD Radeon Fury X i Nvidia GeForce GTX 980 Ti
DirectX 12 pozwoli połączyć karty graficzne innych producentów

Interfejs DirectX 12 wprowadził kilka nowych funkcji, a jedną z najbardziej interesujących niewątpliwie jest Implicit Multiadapter – pozwala ona połączyć karty graficzne różnych producentów, a tym samym uzyskać jeszcze wyższą wydajność. Do tej pory technologia była demonstrowana na specjalnie przygotowanych demach, ale ostatnio została wprowadzona także do gry Ashes of the Singularity. Jesteście ciekaw jak to rozwiązanie wypada w praktyce?

DirectX 12 wprowadził inny system renderowania poszczególnych klatek w konfiguracjach multi-GPU, bo zamiast tworzenia ich naprzemiennie (AFR - Alternate Frame Rendering), nowy interfejs wykorzystuje system renderowania danej klatki częściowo przez każdy procesor graficzny (SFR - Split Frame Rendering).

Możliwe jest więc skomunikowanie ze sobą procesorów graficznych innych producentów – również z zupełnie różnych segmentów wydajnościowych, bo równie dobrze można połączyć zintegrowaną grafikę z procesorów Intela i topowego Radeona Fury X (ważne jest jednak wsparcie dla DirectX 12).

DirectX 11 - renderowanie Alternate Frame Rendering

DirectX 12 - renderowanie Split Frame Rendering
Porównanie systemu renderowania klatek Alternate Frame Rendering i Split Frame Rendering

Redaktorzy z serwisu AnandTech postanowili sprawdzić, jak funkcja Implicit Multiadapter działa w praktyce właśnie na przykładzie gry Ashes of the Singularity – tytułu, który już wcześniej był wykorzystywany przy prezentacji możliwości nowego API. Za platformę testową posłużyła konfiguracja z procesorem Intel Core i7-4960X, płytą główną ASRock Fatal1ty X79 Professional, 4x 8 GB pamięci DDR3-1866 i dyskiem Samsung SSD 840 EVO. Całość oczywiście działała pod obsługą systemu operacyjnego Windows 10 Pro oraz najnowszych sterowników graficznych AMD i Nvidii.

Ashes of the Singularity - wydajność kart graficznych Radeon i GeForce

Ashes of the Singularity - wydajność kart graficznych Radeon i GeForce

Funkcja Implicit Multiadapter rzeczywiście działa i to nie tylko w przypadku konfiguracji pokrewnych, ale też konkurencyjnych modeli. Co ważne, całkiem nieźle wypada też skalowanie – wprawdzie nie możemy jeszcze mówić o poziomie SLI lub CrossFire, ale wzrost wydajności i tak jest całkiem imponujący. Wygląda na to, że niedługo nie będziemy tak chętnie pozbywać się starych kart graficznych, bo będzie można je wykorzystać do przyspieszenia komputera.

Ashes of the Singularity - wydajność kart graficznych Radeon i GeForce

Przy łączeniu dwóch odmiennych akceleratorów można jeszcze wskazać kartę nadrzędną i pomocniczą. Testy AnandTech pokazały, że w tej pierwszej roli lepiej sprawdzają się Radeony – zwłaszcza, gdy są łączone ze starszymi GeForce'ami, które nie wspierają wszystkich funkcji DirectX 12. Warto o tym pamiętać, bo różnica między ustawieniami może sięgać przeszło 300% (!).

DirectX 12 ponownie zaskakuje, a funkcja Implicit Multiadapter przez niektórych jest uznawana za największą rewolucję od czasu wprowadzenia DirectX 9. Oczywiście jest to subiektywne zdanie, ale nowemu interfejsowi na pewno nie można odmówić jednego - wyznacza nowy kierunek nie tylko rozwoju elektronicznej rozrywki, ale też samych podzespołów komputerowych. Dużo w tej kwestii zależy jednak od deweloperów i tego, jak chętnie będą implementować nowy interfejs programowania w swoich produkcjach. Bądźmy jednak dobrej myśli, bo studia zapowiadają kolejne tytuły mające korzystać z potencjału nowego API.

Źródło: AnandTech, AMD, inf. własna

marketplace

Komentarze

78
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    "Wygląda na to, że niedługo nie będziemy tak chętnie pozbywać się starych kart graficznych, bo będzie można je wykorzystać do przyspieszenia komputera."

    bez sensu i tak musimy kupić nowe z obsługa DX12
    Zaloguj się
  • avatar
    Znając nVidię i jej podejście do sprawy, będzie to samo, co z wcześniejszym łączeniem Radeonów i GeForce. Kolejny chamski chwyt poniżej pasa.

    Dla niekumatych - w czasach, gdy Radki miały dużo lepszy stosunek cena/wydajność od GF i były chętnie kupowane, nVidia ratowała się m.in. mocnym reklamowaniem wciskanego wszędzie Physx. Radeony nie miały dostępu do tej technologii - nVidia to nie AMD, żeby się z innymi swoją technologią za frajer dzielić.
    No, to niektórzy zaczęli do Radków dokładać GF z niższych półek z przeznaczeniem tylko do liczenia psiksów. Żeby chociaż w taki sposób mieć do nich dostęp.

    nVidia nie kazała długo czekać - w którejś wersji ich sterowników takie kombinacje przestały działać, karta nie chciała współpracować. Przez jakiś czas fani wydawali kolejne hotfixy do sterów nVidii, które pozwalały mimo wszystko taką kombinację odpalić, ale i to się skończyło.

    Reasumując: wróżę, że jeszcze kilka aktualizacji i nagle GeForce okaże się niekompatybilny z Radeonami, nie będzie chciał nic liczyć i odmówi współpracy, jeśli w systemie wykryje jakikolwiek ślad Radeona.
    Oczywiście nVidia wyprodukuje długaśną epistołę na temat zacofania technologicznego AMD, różnicy architektur i 10001 innych powodów, dla których karty nagle zrobiły się niekompatybilne - ale będzie to tylko pic na wodę, mydlenie oczu.
    Zaloguj się
  • avatar
    Radeon Fury jako AsynchCompute`owy Bóg i jego niewolnik Titan do Global ilumination i Gameworks. Jeśli to tak niskopoziomowe rozwiązanie którego nie da się zablokować to będzie miało sens. Ale i tka największą zaletą jest sumowanie i współdzielenie Vramu.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekawie jak by to wyglądało APU + GPU (Radeon). Też taki wzrost??
    Zaloguj się
  • avatar
    Jestem ciekawy czy 16 linii PCI-E wystarczy do poprawnej pracy tandemu kart różnych producentów? W opublikowanym teście jest platforma X99.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ale czad.. ładna przepychanka :-) Mam jeszcze pół miski popcornu i dwa piwa..
  • avatar
    czekać na APU A10 Zen z grafiką GCN 1.2 4 rdzenie CPU + 12 GPU o TDP 70-95w
    + jakiś radeon lub geforce i mamy wydajną maszynkę do gania za grosze
    może w końcu oszczędzę w tym internacie i złożę nowego pc
    Zaloguj się
  • avatar
    Czekam na artykuł pokroju GTX 960 SLI czy GTX 970, tylko, że na zasadzie GTX 960 i odpowiedni Radeon. Jestem tego diabelsko ciekawy. Czyżby nadeszła era multigpu?
  • avatar
    Yhh a takie łączenie kart zadziała mi z zintegrowanym 6550d i g8600gt? :D
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    to teraz tylko kupić płytę, zasilacz i dwie grafiki... najwięcej daje możliwość łączenia z integrą, to będzie najczęściej w użytku
  • avatar
    Mikroprzycięcia to mikroprzycięcia ale co na przykład z profilem kolorów? Po przesiadce z Radeon'a na GTX odniosłem wrażenie, że obraz był bardziej soczysty na Radeon'ie. Potem pobawiłem się monitorem i ustawieniami karty, żeby wszystko wróciło do normy - czyli tego do czego byłem przyzwyczajony.
    Będzie zabawnie, jeśli okaże się, że pół obrazu ma np. mocniejszą czerwień a druga połowa mocniejszy niebieski, albo poprzez inne ustawienia cieniowania czy rozmycia mamy zupełnie inne efekty :)
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    A co z sumowaniem pamięci dwóch kart? Dajmy na to czy SLI z 970'tek w DX12 faktycznie daje 7+1 GB?
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Już to gdzieś słyszałem ...
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    z tej samej stajni maja problemu w sli a dopiero cos takiego .
    Zaloguj się
    -10
  • avatar
    to proste pytanie, juz sa wykorzystywane w pelni zintegrowane w procesorach intela grafiki przy jakiejs zewnetrznej? bo jesli nie to moc sie jednak maruje a cos policzyc byto juz moglo.
    Zaloguj się
  • avatar
    Może ktoś mi wyjaśnić, czemu R9 Fury X + GTX 980 TI wychodzi lepiej niż GTX 980 TI + R9 Fury X ? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    Zaloguj się
  • avatar
    No to jeśli np mam hd 7850 to z czym ją połaczyc??Zmostkowac sie nie da radka i gforca,więc chyba wszystko robi system.
  • avatar
    a jak mikroprzyciecia?szkoda ze nie pdoali klatek minimalnych.
    Zaloguj się
  • avatar
    Zamiast sie cieszyc, ze w koncu jest szansa aby sensownie wykorzystac stara karte graficzna po zakupieniu nowszej to juz sie zaczyna placz i lament...
  • avatar
    Ok to ja się teraz pytam gdzie ta dwukrotnie wieksza wydajnosc AMD nad NV z powodu braku wsparcia u NV DX12
    :)

    Żurawina wez objaśnij gdzie ten przyrost 2x mocy w DX 12 (którego to podobno NV nie ma).
    Zaloguj się
  • avatar
    Wydajność, brzmi obiecująco ... tylko, że druga karta to dodatkowe 100-200W (może i więcej - mój Gf580wciąga jego ogromne ilości) ... chyba, że sens jest mieć dwie karty mniej apetyczne na prąd. Bo dla mnie i moc jest ważna ale potem rachunek też trzeba opłacić. Trzeba ocenić stosunek mocy obliczeniowej - pobór prądu.