Technologie i Firma

E-learning w biznesie coraz popularniejszy, ale polskie firmy wolą tradycyjne szkolenia

przeczytasz w 2 min.

E-learning zyskuje na znaczeniu. Powoli zalety tej formy nauczania docierają także do pracodawców.

e-learning w firmie

Polscy przedsiębiorcy są tradycjonalistami, albo po prostu brakuje im impulsu do skorzystania z nowoczesnych technologii. Chociaż e-learning jest standardem na zachodzie, to w Polsce najczęściej organizowane są jeszcze tradycyjne, stacjonarne szkolenia. Organizuje je aż 71% firm. Mimo to, internetowa nauka powoli, ale konsekwentnie zyskuje na znaczeniu nad Wisłą.

Według badania ARC Rynek zalety e-learningu odkryło już 15% przedsiębiorstw. Chwali je także 53% pracowników. Jak oszacowała firma Dacebo, na świecie rynek e-learningu w tym roku będzie wart ponad 51 miliardów dolarów, notując średni wzrost na poziomie 7,6%. Co ciekawe, jeden z najwyższych wzrostów osiąga w Europie Wschodniej, gdzie szacowany wzrost wynosi prawie 17%.

E-learning: Pracownicy elastyczni i mobilni

Pracownicy uczestniczący w internetowych szkoleniach są zadowoleni. Najbardziej chwalone są możliwość nauki w dowolnym momencie (53%) i brak konieczności opuszczania miejsca pracy (60%). Łatwo wyobrazić sobie, że mając napięty terminarz konieczność spędzenia kilku godzin, często poza miejscem pracy i zamieszkania, bardzo komplikuje tryb życia i system pracy.

To ograniczenie elastyczności działa także w drugą stronę i po prostu uniemożliwia uczestniczenie w kursie. Dodatkowym walorem jest także stały dostęp do treści wykładów. 30% pracowników wskazywała również na możliwość dostosowywania tempa nauki do własnych potrzeb.

Pracodawcy oszczędzają dzięki e-learningowi

Powoli zalety tej formy nauczania docierają także do pracodawców, którzy dostrzegają przewagę e-learningu nad stacjonarnymi kursami. Zwraca się uwagę na praktycznie nieograniczoną liczbę uczestników, oraz realne ograniczanie wydatków – nie tylko na zapisy, ale także na dojazdy i noclegi.

- Zalety szkoleń online najlepiej przedstawić na praktycznym przykładzie. W naszej firmie organizujemy tego typu szkolenia m.in. z Office 365. Uczymy pracowników firm, jak efektywnie pracować z tym pakietem, jak działają poszczególne jego elementy. W tym celu udostępniamy im multimedialne wykłady, interaktywne ćwiczenia, testy oraz dodatkowe materiały, dzięki którym zdobywają niezbędną wiedzę. Co istotne, każdy z elementów szkolenia można dowolnie zatrzymywać, powtórzyć, ale także przewijać, jeżeli czujemy, że jakieś zagadnienie znamy już dobrze. Z punktu widzenia pracodawców, istotne jest również to, że mogą na bieżąco śledzić postępy swoich pracowników – komentuje Jakub Hryciuk, Dyrektor Zarządzający Onex Group.

Firmy organizujące kursy chcą rozwijać przede wszystkim praktyczne umiejętności uczestników, stąd zdominowanie oferty przez zajęcia z marketingu (52%), zarządzania (23%), księgowości (23%) czy korzystania z programów i aplikacji Microsoft (20%). Najbardziej tracą na tym osoby liczące na nabycie miękkich umiejętności. Dla przykładu negocjacji za pomocą metody e-learningowej uczy się tylko w 13% przedsiębiorstw.

Źródło: Onex Group, freerangestock.com/Jack Moreh

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    rafer_alston
    0
    Smutna prawda jest taka, że pracodawca przy użyciu tego narzędzia często gęsto zabiera prywatny czas pracownika, mówiąc że szkolenie jest elastyczne i można je zrobić w dowolnym momencie, a chodzi o to aby zrobił to w domu. Nie jestem zwolennikiem tego typu szkoleń. W Polsce jak zwykle model zachodni jest zwyrodniały :/ Aczkolwiek sama idea jest ciekawa.
    • avatar
      adam0125858
      0
      Tego typu inicjatywa na pewno ma dużo plusów.
      Dla fanów szkoleń/konferencji online, polecam Pozitive Technologies- mają bardzo ciekawy model konferencji i mega ciekawe tematy.