Ciekawostki

E-zakupy za granicą: Czy należy się ich bać?

przeczytasz w 2 min.

Dysproporcje pomiędzy cenami produktów w Polsce i za granicą nie są dzisiaj już tak duże, jak kiedyś, ale nadal oferty z innych krajów mogą być atrakcyjniejsze i warte rozważenia. Jeśli mamy wątpliwości czy sieciowe zakupy za granicą są bezpieczne, warto zapoznać się z wynikami raportu sieci Europejskich Centrów Konsumenckich.

Raport pod nazwą „Online Cross-Border Mystery Shopping - State of the e-Union” to podsumowanie zakupów dokonany przez tajemniczych klientów w 28 krajach Europy. Wnioski wyciągnięto na podstawie 305 transakcji zakupu połączony ze zwrotem towaru zgodnie z obowiązującymi przepisami (7 do 15 dni zależnie od kraju, w Polsce jest to 10 dni).

Informacje o przysługującej możliwości zwrotu towaru znalazły się w 80% sklepów.
Informacje o przysługującej możliwości zwrotu towaru znalazły się w 80% sklepów.

Łatwość znalezienia podstawowych danych e-sklepu. Zielony (łatwo), cyjan (trudno), morski (brak).
Łatwość znalezienia podstawowych danych e-sklepu. Zielony (łatwo), cyjan (trudno), morski (brak).

Jak się okazuje 94% zamówień zostało zrealizowanych przy czym 1% zrealizowano błędnie lub towar był wadliwy. Tak więc istnieje pewne, niezaniedbywalne ryzyko, że zakupu nie uda się dokonać, ale gdy produkt zostanie dostarczony, w większości przypadków będziemy usatysfakcjonowani. Pod tym względem nastąpiła znaczna poprawa w stosunku do 2003 roku kiedy jedynie 2/3 zakupów udawało się zrealizować bezproblemowo. Pod względem czasu realizacji zakupu nie nastąpiły znaczące zmiany – na towar w większości przypadków należy czekać maksymalnie dwa tygodnie od dokonania płatności.

Dostępność formy płatności. Kolejno karty kredytowe, debetowe, płatności on-line, przekazy bankowe, gotówka, faktura.
Dostępność formy płatności. Kolejno karty kredytowe, debetowe, płatności on-line, przekazy bankowe, gotówka, faktura.

Dostępne formy potwierdzenia zamówienia - komunikat na ekranie, e-mail, oba powyższe, brak potwierdzenia.
Dostępne formy potwierdzenia zamówienia - komunikat na ekranie, e-mail, oba powyższe, brak potwierdzenia.

Czy nasze obawy są więc nieuzasadnione? Niestety w kwestii przyjazności, gdy w grę wchodzi interakcja z klientem nie jest tak różowo. Jak się okazało, aż 60% e-sklepów określonych jako przyjazne dla zagranicznego klienta, w praktyce nie spełniało tych założeń. Podobnie było 2 lata temu. Problemowe okazywały się dostawa, płatności a także próba odstąpienia od transakcji zgodnie z prawem. W tym ostatnim przypadku kłopoty sprawiało odzyskanie odpowiedniej kwoty należności. Istotną barierą w zakupach zagranicznych jest także język nawet mimo przetłumaczonego interfejsu użytkownika na witrynie sklepu.

Przeszkody w pozytywnej ocenie komunikacji ze sklepem.
Przeszkody w pozytywnej ocenie komunikacji ze sklepem.

Pewien problem sprawiają także ceny. W 9% przypadków nie odzwierciedlają one wszystkich kosztów, a w 7% sytuacji nie dało się uzyskać informacji o kosztach dostawy. W jeszcze trudniejszej sytuacji są klienci biznesowi. Aż 34% sklepów nie precyzuje dokładnie, czy kwota płatności uwzględnia podatek VAT.

John Dalli, komisarz UE ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów zapowiedział, że będzie czynił wszelkie wysiłki aby usprawnić zakupy w Internecie. Mają w tym pomóc odpowiednie zmiany w prawie, które zapewnią ten sam stopień ochrony konsumenta, a także pozwolą rozwiązywać spory z zagranicznymi sprzedawcami wyłącznie drogą elektroniczną. Aby pobudzić ten sektor biznesowy, UE chce stworzenia jednolitego systemu prawnego regulującego e-handel, a także oczekuje wsparcia dla sektora MŚP.

Liczba testowych transakcji zakupu w zależności od kraju.
Liczba testowych transakcji zakupu w zależności od kraju.

Raport został przygotowany przez Europejskie Sieci Konsumenckie, które udzielają bezpłatnie pomocy i porad klientom sklepów z innych krajów UE oraz Norwegii i Islandii.

Art. zamieszczony za zgodą serwisu Techbyte.pl

techbyte

Komentarze

11
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    wildthink
    0
    Od kilku lat dokonuję zakupów za granicą - nie są to jednak pokaźne kwoty (jednorazowo max płaciłem 300$). Do tej pory wszystkie transakcje były bezproblemowe. Wybieram miejsca, gdzie można płacić paypalem. Najczęściej są to Stany Zjed. i Hongkong. Do tego, czas przesyłki z USA first class mail to zazwyczaj 6 dni. Co do reklamacji, ostatnio kupiłem części, które po pierwszym użyciu się uszkodziły (części do modeli RC). Po wymianie maili z opisem usterki i dokumentacją zdjęciową przysłano mi zupełnie nowy zestaw - bez odsyłania uszkodzonego. Takiej obsługi można sobie zażyczyć w kraju.
    • avatar
      Urunin
      0
      Nie robiłem jeszcze zakupów online w zagranicznych esklepach, ale z tego co słyszałem, to zakupy i reklamacje są bardziej bezproblemowe niż u nas w kraju. Przynajmniej na tych większych serwisach.

      BTW
      "...cyjan (trudno), morski (brak)." Dla mnie to niebieski i granatowy, ale co ja tam wiem... Przecież jestem tylko facetem :P
      • avatar
        Konto usunięte
        0
        Polecam Amazona, tym bardziej ze teraz maja darmowa wysylke do Polski (powyzej chyba £25 a to wcale nie tak duzo). Szybko sprawnie i przyjemnie, do tego czesto DUZO taniej niz w Polsce.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          Czego się bać kupując poza granicami? Przede wszystkim okazji. Bo jak coś jest podejrzanie tanio, to lepiej nie. Natomiast takie sklepy jak MemoryC, Amazon, Game UK, Overclockers UK działają super.

          Gdy poczta ukradła/zgubiła mi paczuszkę z Halo 3, Game UK wysłał mi nową grę za darmo. Paczki z amazonu idą trzy dni, i jeśli kupimy za więcej niż 25 funtów, mamy transport gratis. Z kolei Overclockers wysyła kurierem i paczki idą dwa dni.

          Na razie tylko się nie opłaca, bo złotówka słaba :(
          • avatar
            jeomax.co.uk
            0
            Ja tam wszystko kupuje zagranica, nawet chleb po funcie.. moze dlatego, ze tam tez mieszkam ;-) A powaznie - nie ma sie co bac zakupow w UK i chyba generalnie w Unii, trzeba tylko wyczytac, kto ile potem zwraca (czasem potracaja sobie koszty przesylki). Najgorzej kupowac chlam w Chinach - niby tanie, ale reklamacji nawet nie oplaca sie uwzgledniac ;-)
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              Amazon z tego co wiem mam wysyłkę do PL za darmo przez DHL jak przekroczy się próg 25 funtów.
              • avatar
                piotr19772
                0
                Wiadomo ze lepsza obsługa dwa to rożnie jest z tymi kosztami w UK
                czasami jest za free przesyłka a czasami jest opłata to rożnie

                dodam jeszcze parę sklepów których nie cytowano

                www.dabs.com
                www.ebuyer.com taniej niż w dabsie
                www.novatech.com drogi