Foto

Fotografia nagrody EISA 2019-2020 - aparatem roku Nikon Z 6 - bezlusterkowce rządzą

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2019-08-15

Tym razem nagrody branży foto EISA ograniczają się przede wszystkim do dwóch najważniejszych elementów sprzętowych, które decydują o udanych zdjęciach - aparatów i obiektywów. Nawet nagrodzony smartfon wyróżnia się właśnie tymi częściami.

Znamiennym wnioskiem, który wyłania się z analizy tegorocznych nagród EISA, jest brak choćby jednej lustrzanki wśród nagrodzonych aparatów. Jest tylko jeden zaawansowany kompakt co również świadczy jak bardzo skurczyło się znaczenie tej kategorii aparatów. Smartfon tylko jeden - Huawei P30 Pro, ale to dlatego, że mamy oddzielną klasę urządzeń mobilnych, które nagrodzili członkowie jury EISA.

Oprócz aparatów cyfrowych nagrody EISA 2019-2020 otrzymywały przede wszystkim obiektywy. Bo to od nich w dużej mierze, pomijając umiejętności fotografa, zależy jak ładne uzyskamy zdjęcia. I ponownie wiele z nagrodzonych obiektywów to elementy, które wchodzą w skład systemów bezlusterkowych.

Czy to oznacza, że żadna lustrzanka już nie zagości w zestawieniu EISA? To nie jest jeszcze takie pewne, bo czekają nas w nieodległej przyszłości premiery flagowych lustrzanek. Tak przynajmniej nam się wydaje, bo dopiero po ich premierach okaże się czym naprawdę będą nowe topowe Nikony i Canony.
 

Najlepsze aparaty fotograficzne EISA 2019-2020

Za Aparat roku członkowie EISA uznali Nikon Z 6 czyli pierwszy wraz z modelem Z 7 pełnoklatkowy bezlusterkowiec firmy, która zęby zjadła na produkcji lustrzanek, a w świat bezlusterkowców wkroczyła dość późno. Zresztą pierwszy występ Nikona na bezlusterkowej scenie, czyli seria 1, był równie udany co chybiony z perspektywy czasowej. Dopiero seria Nikon Z wydaje się być produktem, który poważnie przemyślano pod kątem końcowego użytkownika, a także zaplanowano jego przyszłość. Nikon Z 6 to premiera ubiegłoroczna, ale zdarzyła się ona już po ogłoszeniu nagród EISA 2018-2019.

Nikon Z 6

W branży pełnoklatkowych bezlusterkowców w ubiegłym roku prawie równocześnie z Nikonem debiutował również Canon. Jednak uznanie zdobył nie pierwszy aparat tej klasy tego producenta, a dopiero Canon EOS RP, który miał premierę już w tym roku. To według EISA Pełnoklatkowy aparat najlepszy zakup.

W 2019 roku w świat pełnoklatkowych bezlusterkowców wkroczył również współwładca świata Mikro Cztery Trzecie. Jego aparat Panasonic Lumix S1R zapowiadany był przez wiele miesięcy, zrobiło się wokół niego dużo zamieszania i jak widać z tego wszystkiego udało się ukuć nagrodę za Zaawansowany aparat pełnoklatkowy.

Swoje nagrody dostały również aparaty reprezentujące kategorię bezlusterkowców z sensorami typu APS-C. Nagrody dowodzą, że ten rozmiar sensora wcale nie oznacza wyłącznie amatorskiego zastosowania. W kategorii Zaawansowany aparat wygrał Fujifilm X-T3, a nagrodę za najlepszy Aparat foto-wideo dostało Sony A6400, który opisałem w tym materiale.

Ten ostatni bezlusterkowiec wyposażony jest też w niesamowitą technologię Sony Realtime Eye AF, która umożliwia prawie natychmiastowe wykrywanie i ustawianie ostrości na oku modela. Ta technologia zdobyła również wyróżnienie w kategorii Innowacja fotograficzna.

Sony zdobyło jeszcze jedną nagrodę wśród aparatów, a otrzymał ją Sony Cyber-shot RX100 VI jako najlepszy Aparat kompaktowy. Również dość późno, bo niedawno mieliśmy premierę modelu z numerkiem VII.

Sony Cyber-shot RX100 VI

Ostatnim bezlusterkowcem, który w tym roku nagrodzono jako Innowacyjny aparat jest średnioformatowy Fujifilm GFX100.
 

Najlepsze obiektywy fotograficzne EISA 2019-2020

Ograniczę się tutaj do wymienienia nazw kategorii i produktów. Większość z nich miałem okazję używać i moim zdaniem wyróżnienia są zasłużone.

  • Obiektyw zoom najlepszy zakup Tamron 35-150 F2.8-4 Di VC OSD
  • Obiektyw zoom standardowy Canon RF 24-105 F4L IS USM
  • Innowacja obiektyw: Canon RF 28-70 F2L USM

Canon RF 24-105 i 28-70
Porównanie rozmiaru Canon RF 28-70 F2L (po prawej) ze standardowym obiektywem 24-105 F4L dla systemu Canona

  • Stałoogniskowy obiektyw szerokokątny: Sony FE 24mm F1.4 GM
  • Stałoogniskowy obiektyw standardowy: Canon RF 50mm F1.2L USM
  • Stałoogniskowy obiektyw portretowy: Sony FE 135mm F1.8 GM
  • Stałoogniskowy teleobiektyw: Sony FE 400 F2.8 GM OSS

Sony FE 400 mm F2.8 GM OSS na zawodach
Przykładowe zdjęcia z Sony FE 400 mm w naszej galerii z Wielkiej Krokwi w Zakopanem

  • Profesjonalny zoom standardowy: Nikon NIKKOR Z 24-70 F2.8 S
  • Profesjonalny teleobiektyw zoom: Sigma 70-200 F2.8 DG OS HSM | Sports
     
  • Szerokokątny obiektyw zoom: Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD
  • Teleobiektyw zoom: Sigma 60-600 F4.5-6.3 DG OS HSM|Sports
  • Superteleobiektyw zoom stałoogniskowy: Canon EF 600mm f/4L III USM
     

Najlepsze oprogramowanie EISA 2019-2020

W tym przypadku można dość długo dyskutować, czy wybór Skylum Luminar jest najlepszy. Bo to niewątpliwie świetny kawałek oprogramowania, ale w tej dziedzinie produktowej bardzo liczą się gusta użytkowników, którzy będą przetwarzać zdjęcia.
 

I coś ekstra, czyli EISA Maestro 2019

Fotografia nie istniałaby bez ludzkiego pierwiastka czyli fotografa. Dlatego od 7 lat nagradzani są także fotografowie w oryginalnym konkursie EISA Maestro, którego celem jest stworzenie frapującej historii opowiedzianej w kilku zdjęciach.

W konkursie EISA Maestro pierwsze miejsce zajął Markku Pajunen z Finlandii za cykl, w którym łączy emocje, zjawiska fizyczne i sprytną manipulację zdjęciami.

Drugie miejsce zajął Cletus Nwadike ze Szwecji, który zabiera nas w ciekawą fotograficzną podróż do Nigerii - kraju swojego dzieciństwa.

Trzecie miejsce jest najbliższe naszym sercom, bo zdobyła je Izabela Urbaniak, która w swojej historii przypomina nam jak pięknym okresem dla każdego dziecka są letnie wakacje.

Wyborem w głosowaniu otwartym został w kolei Steve Field z Wielkiej Brytanii. Jego cykl zdjęć skupia się na tematyce chwili w gimnastyce sportowej.

Źródło: EISA, inf. własna

marketplace

Komentarze

1
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Drugie miejsce świetne, ale 1 moim zdaniem słabe. Cieszę się, że Polka zdobyła 3 miejsce, ale moim zdaniem zdjęcia technicznie są co najwyżej dobre, szczególnie (nad)użycie b/w i źle dobrane jasności barw.