Na topie

1772 km na jednym ładowaniu - autobus Proterra z rekordem

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Tematyka: Motoryzacja Samochody elektryczne

Elektryczne pojazdy zaczynają osiągać coraz lepsze wyniki. Niewykluczone, że elektryczne autobusy lada moment staną się standardem (także w Polsce).

  • 1772 km na jednym ładowaniu - autobus Proterra z rekordem
A A

1772 kilometry – tyle przejechał elektryczny autobus Proterra zanim wyczerpały się zapasy w jego akumulatorze. Tym samym rekordowe dla Tesli 1078 kilometrów stało się właśnie nieco mniej imponujące.

Władze wielu miast chciałyby, by w przyszłości po ich drogach jeździły wyłącznie pojazdy z silnikami elektrycznymi i miałoby to dotyczyć również środków komunikacji miejskiej. Problemem, który uniemożliwia realizację tego celu, jest kiepski zasięg takich maszyn. A może należałoby powiedzieć, że nie „jest”, lecz „był”?

Firma Proterra pochwaliła się bowiem, że jej autobus o nazwie Catalyst E2 Max pokonał dystans aż 1772 kilometrów po jednorazowym naładowaniu akumulatora. To – jak zapewnia producent – światowy rekord. Firma zdołała poprawić swój dotychczasowy wynik (1631 km), który to jednak był ustanowiony przez 46 razy lżejszy pojazd.

Ponad 12-metrowy Catalyst E2 Max ma akumulator 660 kWh. Oczywiście rekordowy przejazd został wykonany w optymalnych warunkach, bez postojów ani nawet pasażerów. Nawet jednak biorąc pod uwagę te fakty, wynik może robić wrażenie. Jeśli producenci pójdą dalej w tym kierunku, niewykluczone, że elektryczne autobusy staną się już za kilka lat standardem.

Elektryczne autobusy powoli pojawiają się także na polskich drogach. Do 2020 roku firma Solaris dostarczyć ma samorządom 600 takich pojazdów. Swoje e-busy produkują także Ursus oraz Autosan, a już teraz są one w użytku między innymi w Warszawie, Krakowie i Lublinie. 

Źródło: The Verge, Engadget, inf. własna. Foto: Proterra

Odsłon: 3607 Skomentuj newsa
Komentarze

29

Udostępnij

Ciekawostki w marketplace

  1. XaRaDaS
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-09-20 10:54

    Też mi wynik, weźmy pod uwagę pojemność akumulatorów praktycznie 6x większe są w tym autobusie niż w Tesli, więc porównanie nijakie. To tak jakby porównać MB E65 AMG do malucha :D

    Skomentuj

    1. mszark
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2017-09-20 10:58

      Dodać do tego postoje i załadować pasażerów i wynik mocno się zmniejszy.

      Skomentuj

      1. chotnik2
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2017-09-20 14:42

        Zgadza sie, ale niech nawet bedzie 500km to w wielu miastach wystarczy na jedna zmiane.
        A podstawowym plusem takich autobusow jest to, ze stojac w korkach sa bezemisyjne i nie uzywaja prawie w ogole energii oprocz swiatel.

        Skomentuj

        1. anemus
          Oceń komentarz:

          -5    

          Opublikowano: 2017-09-20 18:03

          Emisję mają większą niż diesle. Co z tego, że nie w korku skoro przy produkcji samego pojazdu, baterii w szczególności i produkcji energii do ich ładowania? Ludzie myślą, że jak emisja czy skażenie jest gdzieś tam to im nie zaszkodzi. Są w wielkim błędzie ;)

          Skomentuj

          1. anemus
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2017-09-20 18:18

            ps o cng nie wspominając...

            Skomentuj

          2. Foxy the Pirate
            Oceń komentarz:

            5    

            Opublikowano: 2017-09-20 18:22

            Łatwiej jest kontrolować filtry w jednej elektrowni, niż w 10 milionach aut, z czego pewnie 50% powyżej 10-letnich.
            "Po za tym, coraz większy udział w produkcji energii mają źródła ekologiczne. A z tym dieselem to poleciałeś, odsyłam do szkoły podstawowej.

            Skomentuj

          3. chotnik2
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-09-22 17:10

            @anemus
            Dalej nie rozumiesz.
            Emisje sobie moga miec w sumie i 3 razy taka jak diesel, tylko maja ja rozbita na kilka miejsc - fabryke baterii, elektrownie itd.
            Caly myk polega na tym, zeby w miescie nie robic jeszcze wiecej emisji.

            Skomentuj

    2. topiq
      Oceń komentarz:

      9    

      Opublikowano: 2017-09-20 11:11

      Aku większe ale i masa autobusu sporo większa. Miło bym powitał takie elektryczne autobusy u nas w mieście. "Oddechu diesla" w korku stojąc za jakimś starym miejskim jelczem nawet zamknięte okna nie potrafią powstrzymać. Ale nawet nowsze solarisy potrafią nasmrodzić.
      W Polsce raczej nie problemem jest dystans, bo w końcu my nie USA i naszego kraju nie mierzy się w tysiącach mil.

      Skomentuj

    3. dziks
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-09-20 13:20

      wez pod uwage, ze autobus wazy tez 6x razy wiecej niz tesla.
      Ten autobus jest oferowany z realnym zasiegiem kolo 550km. Masa pakietu to okolo 4ton, a spalinowego silnika w takim autobusie to pewnie 1.5tony. Zaladowany autobus moze spokojnie wazyc ponad 20ton, wiec tych ekstra pare kilo z pakietu nie robi na nim duzego wrazenia.

      Skomentuj

      1. anemus
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2017-09-20 18:07

        6^l silnik autobusowy to około 650kg z paliwem

        Skomentuj

    4. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-10-03 12:25

      tu mamy inny problem. z czego jest prąd do naładowania akumulatorów? jakoś nie słyszałem by PL słynęła z farm wiatrowych i solarnych.

      Skomentuj

  2. Nequit
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-09-20 11:00

    >Ponad 12-metrowy Catalyst E2 Max ma akumulator 660 kW
    Chyba brakuje 'h' na końcu.

    Skomentuj

    1. Wojciech Kulik
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-09-20 11:05

      Tak, dziękuję, poprawione.

      Skomentuj

  3. hudy1994
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-09-20 11:07

    W porównaniu do Autobusów w Gdyni ( bo porównywać do samochodów to nie ma co) to wynik niesamowity

    Skomentuj

  4. Kenjiro
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-09-20 11:48

    Tylko czekać, aż pojawią się takie autobusy w taborach miejskich, a czekam z utęsknieniem, bo większość z nich, niestety, smrodzi co niemiara.
    Jeszcze wprowadzić takowe ciężarówki na masową skalę i na drogach będzie dużo czyściej.
    Owszem, nadal zdarzy się jakiś przepalony mercedes beczka czy inny pasek, którego właściciel tylko dolewa olej, ale to już będą wyjątki, bo największymi trucicielami są autobusy i ciężarówki - przynajmniej w moim mieście.

    Skomentuj

    1. topiq
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-09-20 11:56

      Z ciężarówkami może być jednak spory problem, bo ciągają sporo tonażu za sobą, a i nie bardzo tam jest gdzie umieścić tyle akumulatorów, by zapewnić i moc i dystans. Chyba że wyłącznie do dystrybucji na krótkie dystanse. To też już było by coś. Firmy kurierskie podobnie, bo te ich przepalone busy na ropę to katastrofa jakaś.

      Skomentuj

      1. chotnik2
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-09-22 17:12

        Z ciezarowkami bedzie problem, bo o ile jak juz sie rozpedza to by bylo ok, ale ruszanie 40 ton wyczerpie te baterie bardzie szybko.
        Pozostaje atom :)

        Skomentuj

    2. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-10-03 12:29

      w takim lublinie jest sporo trajtków :) ale ostatnio pojawiły się też trajtki hybrydowe, które potrafią przejechać spory kawałek bez sznurków.

      Skomentuj

  5. misiek12_sdz
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-09-20 12:02

    U mnie w samym mieście to jeszcze w miarę nowe sprzęty ale obrzeża i okoliczne wioski to Autosan H9 nadal królem. Na trasie 50km/h i korek na 2km to norma.

    Skomentuj

  6. kokosnh
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-09-20 12:28

    Miejskie autobusty od dawna powinny być tylko na CNG, lub elektryczne.
    Z CNG jest najmniejszy problem, zwłaszcza jak się ma własną stację.

    Skomentuj

    1. dziks
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-09-20 13:24

      jak najbardziej sie zgadzam. We Wroclawiu byl juz taki projekt, ale okazalo sie ze kuzyn prezesa MPK byl dostawca ropy do autobusow... jak sie domyslacie we Wrocku nie ma zadnego autobusu na gaz!

      Skomentuj

  7. Gatts-25
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-09-20 12:54

    Ciekawi Mnie ile to waży ton bo musi być niemiłosiernie ciężkie taki czołg na kółkach.

    Skomentuj

    1. dziks
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-09-20 13:29

      660kWh pakiet nieco ponad 4 tony. Proterra z tym pakietem wazy kolo 15ton.

      Skomentuj Historia edycji

      1. anemus
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-09-20 18:16

        To o 5t więcej niż podobne spalinowe autobusy. To jest 50% więcej.

        Skomentuj

  8. AntonioFacaldo
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-09-20 15:37

    Dziwne, że tam ani jedni ani drudzy nie montują na dachach jakiś paneli żeby chociaż te 10% mocy wyrobić, podczas jeżdżenia cały dzień takiego autobana to jednak coś tam by tej energii wyłapał.

    Skomentuj

    1. Kwarkon
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-09-21 11:33

      na pewno nie w Polsce.
      Hamowanie silnikiem to jedna sensowna metoda odbierania energii.

      Skomentuj

    2. Kwarkon
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-09-21 11:33

      na pewno nie w Polsce.
      Hamowanie silnikiem to jedna sensowna metoda odbierania energii.

      Skomentuj

    3. chotnik2
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-09-22 17:06

      Panele sloneczne maja (u nas) niska wydajnosc vs koszt.
      Do tego do miejskiego autobusu sie nie nadaja bo co chwila wjezdza miedzy budynki/wiadukty/tunele/drzewa.
      W trase bardziej, ale tez zauwaz jaka jest u nas pogoda - mamy polowe wrzesnia i juz jest szaro i pochmurno i tak bedzie do maja. Sloneczne masz 3 miesiace lata, a i tez potrafi padac co drugi dzien.

      Skomentuj

  9. radex126
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-09-20 20:15

    Niech te testy zrobią w korkach tak przy -10 stopniowym mrozie i autobusie załadowanym pasażerami z włączonym ogrzewaniem i zobaczymy ile wtedy przejedzie

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!