Ciekawostki

1772 km na jednym ładowaniu - autobus Proterra z rekordem

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2017-09-20

Elektryczne pojazdy zaczynają osiągać coraz lepsze wyniki. Niewykluczone, że elektryczne autobusy lada moment staną się standardem (także w Polsce).

1772 kilometry – tyle przejechał elektryczny autobus Proterra zanim wyczerpały się zapasy w jego akumulatorze. Tym samym rekordowe dla Tesli 1078 kilometrów stało się właśnie nieco mniej imponujące.

Władze wielu miast chciałyby, by w przyszłości po ich drogach jeździły wyłącznie pojazdy z silnikami elektrycznymi i miałoby to dotyczyć również środków komunikacji miejskiej. Problemem, który uniemożliwia realizację tego celu, jest kiepski zasięg takich maszyn. A może należałoby powiedzieć, że nie „jest”, lecz „był”?

Firma Proterra pochwaliła się bowiem, że jej autobus o nazwie Catalyst E2 Max pokonał dystans aż 1772 kilometrów po jednorazowym naładowaniu akumulatora. To – jak zapewnia producent – światowy rekord. Firma zdołała poprawić swój dotychczasowy wynik (1631 km), który to jednak był ustanowiony przez 46 razy lżejszy pojazd.

Ponad 12-metrowy Catalyst E2 Max ma akumulator 660 kWh. Oczywiście rekordowy przejazd został wykonany w optymalnych warunkach, bez postojów ani nawet pasażerów. Nawet jednak biorąc pod uwagę te fakty, wynik może robić wrażenie. Jeśli producenci pójdą dalej w tym kierunku, niewykluczone, że elektryczne autobusy staną się już za kilka lat standardem.

Elektryczne autobusy powoli pojawiają się także na polskich drogach. Do 2020 roku firma Solaris dostarczyć ma samorządom 600 takich pojazdów. Swoje e-busy produkują także Ursus oraz Autosan, a już teraz są one w użytku między innymi w Warszawie, Krakowie i Lublinie. 

Źródło: The Verge, Engadget, inf. własna. Foto: Proterra

marketplace

Komentarze

29
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Miejskie autobusty od dawna powinny być tylko na CNG, lub elektryczne.
    Z CNG jest najmniejszy problem, zwłaszcza jak się ma własną stację.
    Zaloguj się
  • avatar
    W porównaniu do Autobusów w Gdyni ( bo porównywać do samochodów to nie ma co) to wynik niesamowity
  • avatar
    Tylko czekać, aż pojawią się takie autobusy w taborach miejskich, a czekam z utęsknieniem, bo większość z nich, niestety, smrodzi co niemiara.
    Jeszcze wprowadzić takowe ciężarówki na masową skalę i na drogach będzie dużo czyściej.
    Owszem, nadal zdarzy się jakiś przepalony mercedes beczka czy inny pasek, którego właściciel tylko dolewa olej, ale to już będą wyjątki, bo największymi trucicielami są autobusy i ciężarówki - przynajmniej w moim mieście.
    Zaloguj się
  • avatar
    >Ponad 12-metrowy Catalyst E2 Max ma akumulator 660 kW
    Chyba brakuje 'h' na końcu.
    Zaloguj się
  • avatar
    U mnie w samym mieście to jeszcze w miarę nowe sprzęty ale obrzeża i okoliczne wioski to Autosan H9 nadal królem. Na trasie 50km/h i korek na 2km to norma.
  • avatar
    Ciekawi Mnie ile to waży ton bo musi być niemiłosiernie ciężkie taki czołg na kółkach.
    Zaloguj się
  • avatar
    Dziwne, że tam ani jedni ani drudzy nie montują na dachach jakiś paneli żeby chociaż te 10% mocy wyrobić, podczas jeżdżenia cały dzień takiego autobana to jednak coś tam by tej energii wyłapał.
    Zaloguj się
  • avatar
    Niech te testy zrobią w korkach tak przy -10 stopniowym mrozie i autobusie załadowanym pasażerami z włączonym ogrzewaniem i zobaczymy ile wtedy przejedzie
  • avatar
    Też mi wynik, weźmy pod uwagę pojemność akumulatorów praktycznie 6x większe są w tym autobusie niż w Tesli, więc porównanie nijakie. To tak jakby porównać MB E65 AMG do malucha :D
    Zaloguj się