Sieci

Firmowy start – domena, hosting, strona WWW

przeczytasz w 4 min.

Usługi tworzenia firmowej strony WWW, rejestracja domen i wybór hostingu do działalności biznesowej

[źródło: Stockvault]

Uruchomienie strony internetowej jest obecnie jedną z podstawowych czynności, w chwili gdy rozpoczynamy działalność gospodarczą. Bardzo często nazwę spółki wybiera się właśnie pod kątem dostępności domeny, która jest wizytówką firmy w Internecie. Jednak według badań przeprowadzonych przez GUS w październiku 2013 r., tylko 65% proc. Polskich przedsiębiorstw ma firmową stronę WWW.

autor: Dariusz Kowalski

Autor artykułu jest Kierownikiem Hostingu w firmie home.pl

Brak strony WWW w Internecie dotyczy przede wszystkim podmiotów, które od lat działają na rynku i nie widzą potrzeby wchodzenia w nowe obszary działalności. Wynika to także z braku umiejętności tworzenia stron WWW lub przekonania o wysokich kosztach ich przygotowania. Obecnie posiadając tylko podstawową wiedzę z zakresu obsługi komputera jesteśmy w stanie przygotować serwis WWW i przeprowadzić promocję naszej marki w Sieci. Rozpoczęcie działalności w Internecie sprowadza się do kilka kroków, na które składa się wybór domeny, hostingu oraz zaprojektowanie strony WWW. Firmy hostingowe oferują szereg rozwiązań, które maksymalnie upraszczają wejście do świata globalnej sieci.

Domena

Mimo, iż jedynie 2/3 polskich firm posiada stronę WWW to, i tak z każdym rokiem coraz więcej atrakcyjnych nazw jest rejestrowanych przez nowe i istniejące spółki. Oczywiście nadal można znaleźć interesującą domenę, tym bardziej, że nazwę firm tworzą zazwyczaj słowa nieistniejące lub abstrakcyjne, takie jak np. Google, Logitech, Skype, Zynga, czy Microsoft, . Posługując się trafioną i rozpoznawalną nazwą przedsiębiorca może budować silną markę w Internecie. Nie dość, że wyróżni się na tle konkurencji, to przyczyni się do promocji produktu lub usługi, gdyż chwytliwa nazwa zostanie łatwo zapamiętana i kojarzona.

Według badań przeprowadzonych przez CBOS w maju 2013 r., 60 proc. Polaków korzysta z Internetu przynajmniej raz w tygodniu. Większość z nich poszukuje w sieci informacji na temat usług i produktów.

Przy wyborze domeny możemy skorzystać ze specjalnych wyszukiwarek, które poinformują o dostępności pożądanego adresu. Dla przykładu nie tak dawno firma home.pl zaprezentowała zaawansowaną wyszukiwarkę domen, pod nazwą „Tropiciel Domen”. Pozwala ona na szczegółowe określenie dwóch słów kluczowych, rodzaju działalności (np. technologie mobilne, rolnictwo, handel) i preferowanej lokalizacji (Polska, Europa, Świat). Wyszukiwarka potrafi odmieniać przez przypadki, dodaje odpowiednie sufiksy i prefiksy, bądź całe słowa. Od pewnego czasu wybierając domenę możemy także zastosować znaki diakrytyczne takie „ó” czy „ź”. Jest to jednak praktyka stosowana niezwykle rzadko i zazwyczaj strona z polskimi znakami zakładana jest dodatkowo do już istniejącej nazwy pisanej fonetycznie.

Działaj w chmurze

Obecnie przy wyborze rozwiązań serwerowych coraz mniej firm bierze pod uwagę inwestowanie we własne rozwiązania. Firmy zwracają się w kierunku rozwiązań chmurowych ze względu na niższe koszty i eliminację wydatków inwestycyjnych związanych z drogim sprzętem, administrowaniem i obsługą, czy wynagrodzeniem zespołu. Kolejnym argumentem przemawiającym za wyborem rozwiązań od dostawców hostingowych jest skalowalność, czyli możliwość szybkiego dostosowania do odpowiedniej wielkości projektu i zwiększonego ruchu np. podczas piku odwiedzin strony WWW. Nie do przecenienia jest szybkość wdrożenia i uruchomienia środowiska, co daje wyjątkową elastyczność działania firmom na wczesnym etapie rozwoju lub w sytuacji rozpoczęcia nowego projektu. Ze względu na specyfikę projektów typu start-up, usługi w chmurze dają również możliwość szybkiego wyjścia z inwestycji i minimalizacji strat w projekcie.

Aplikacja Click Web pozwala na łatwe i szybkie tworzenie stron WWW działających również na urządzeniach mobilnych. [źródło: home.pl]

Z pewnością naturalnymi odbiorcami rozwiązań w chmurze są branże związane z nowymi technologiami, agencje reklamowe, interaktywne i dostawcy treści, czyli organizacje które wykorzystują infrastrukturę IT w kontekście Internetu. Dla tej grupy już teraz funkcjonowanie bez chmury byłoby trudne. Usługi IaaS (Inrastructure as a Service) w chmurach publicznych są często wykorzystywane na potrzeby środowisk testowych i deweloperskich. Chmura IaaS jest również dobrym rozwiązaniem dla organizacji, której dynamika wzrostu nie jest znana. Na przykład, w sytuacji uruchomienia intensywnej kampanii reklamowej wymagane są duże zasoby, które muszą być dostarczone na stosunkowo krótki okres czasu. Właściwie każda usługa działająca w oparciu o tradycyjne środowisko może zostać uruchomiona w chmurze, dzięki czemu uzyskuje się większą skalowalność i niezawodność. Dotyczy to tradycyjnego webhostingu serwisów WWW, dostępu do oprogramowania biurowego, księgowego, specjalizowanych aplikacji, czy rozwiązań telefonii IP utrzymywanych w chmurze. Liczba potencjalnych zastosowań jest w zasadzie nieograniczona.

Hosting, ale jaki?

Dostawcy usług hostingowych oferują szereg pakietów, które mogą być dopasowane do indywidualnych potrzeb firmy. Różnią się one liczbą dostępnych funkcji i ilością miejsca na treści znajdujące się na stronie internetowej. Inne wymagania będzie miała firma, która traktuje stronę WWW jako wizytówkę w Internecie zawierającą dane kontaktowe i wskazówki dojazdu a inne, firma która poprzez witrynę sprzedaje swoje produkty na cały świat.

Budowanie stron WWW za pomocą kreatorów udostępnionych przez firmę hostingowi jest wyjątkowo proste. Wystarczy przeciągać elementy takie jak np. formularze, mapy zdjęcia itp., które chcemy umieścić na naszej witrynie za pomocą myszki na główne okno strony i ustawić je w odpowiednim miejscu uzupełniając ewentualnie tekstem. Na ilustracji Clic Web firmy home.pl. [źródło: home.pl]

Na potrzeby prowadzenia sklepów internetowych firmy hostingowe oferują specjalne aplikacje, które ułatwiają prowadzenie handlu w sieci. W ramach rozwiązań oferują narzędzia do integracji sklepu z płatnościami elektronicznymi, systemami fakturowymi lub porównywarkami cen. W ramach oferty, firmy takie jak home.pl proponują bazy danych, konta FTP, możliwość dodawania subdomen czy tworzenie skrzynek mailowych z nazwą sklepu. Osoby, które rozpoczynają przygodę z handlem w Internecie mogą zdecydować się na zakup podstawowego pakietu, a gdy będzie on niewystarczający wykupić bardziej rozbudowany.

W nowoczesnych kreatorach stron WWW dostępne są zawsze szablony pogrupowane na kategorie ułatwiające stworzenie dobrze wyglądającej, profesjonalnej firmowej strony WWW. Na ilustracji Clic Web firmy home.pl. [źródło: home.pl]

Nowoczesny hosting to coraz częściej nie tylko możliwość stworzenia strony WWW i  umieszczenie jej na serwerze, ale także szereg usług dodatkowych. Dla przykładu, home.pl współpracuje z wieloma partnerami, których usługi pozwalają klientom, na promocję firmy w sieci, monitoring Internetu, wsparcie w procesie rozliczeń i faktur dla osób prowadzących biznes czy nawet tłumaczenie stron WWW. Niedawno wprowadziła też do swojej oferty rozwiązanie Cloud Email Xchange, które najprościej można nazwać zestawem narzędzi biurowych w poczcie elektronicznej. Pozwalają one na współdzielenie zadań, kalendarzy, kontaktów czy załączników, pomiędzy pracownikami firmy.

Strona WWW w 15 minut

Firmy hostingowe od lat oferują rozwiązania, które eliminują potrzebę posiadania wiedzy technicznej w zakresie tworzenia stron WWW. Narzędzia tego typu cały czas ewoluują i pozwalają użytkownikom na tworzenie atrakcyjnych witryn nawet w kilkanaście minut. Rozwiązania takie charakteryzują się bardzo łatwą obsługą związaną z wykorzystaniem narzędzi drag and drop (przeciągnij i upuść). Ich zaletą jest możliwość praktycznie nieograniczonej edycji stworzonej strony w kilku kliknięciach. Podstawowe rozwiązania do tworzenia witryn często wliczone są w cenę usługi hostingowej, jednak gdy zależy nam na tym, aby nasz strona wyróżniała się designem i była maksymalnie funkcjonalna warto zainwestować w bardziej rozbudowane narzędzia. Doliczając do tego koszty rezerwacji domeny, która często w pierwszym roku jest darmowa, daje nam to koszt ok. 150-200 zł. rocznie.

Zaimplementowana w home.pl i bazująca na systemie Open Xchange usługa Cloud Email Xchange, pozwala skorzystać z mechanizmu obiegu i udostępniania dokumentów, który polega m.in. na wymianie kontaktów, zadań oraz danych z kalendarzy pomiędzy użytkownikami skrzynek e-mail. [źródło: home.pl]

Dla porównania, stworzenie strony przez profesjonalną firmę to wydatek minimum tysiąca złotych plus utrzymanie serwera. W przypadku skorzystania z usług firmy zewnętrznej należy także pamiętać, że zazwyczaj każdorazowa zmiana na stronie (treści lub wizualizacji) będzie wymagała wsparcia informatyka. Nowoczesne narzędzia do tworzenia stron WWW dają użytkownikom dostęp do łatwego w obsłudze panelu, za pośrednictwem którego może samemu dokonać zmian. Dodatkowo najnowsze rozwiązania do projektowania witryn opierają się na technologii Responsive Web Design. Dzięki niej strony automatycznie dostosowują się do parametrów wyświetlania urządzeń mobilnych takich jak przekątna ekranu i rozdzielczość, co zwalnia użytkownika z potrzeby tworzenia osobnych wersji witryn  na tablety lub telefony komórkowe.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!