• benchmark.pl
  • newsy
  • Fujitsu pracuje nad QR kodami w wersji wideo - kodowanie danych w obrazie TV

Fujitsu pracuje nad QR kodami w wersji wideo - kodowanie danych w obrazie TV

przeczytasz w 1 min.

Smartfon odczyta sygnały

Fujitsu kodowanie treści obraz telewizyjny

Przesyłanie dodatkowych treści wraz z sygnałem wizyjnym to rzecz znana od dawna. Teletekst zagościł w naszych domach już w latach 80-tych XX wieku. Natomiast komunikacja podprogowa to inna, bardziej inwazyjna dla naszego umysłu, forma ukrywania treści, których nadawca nie chce wprost sygnalizować widzom. Fujitsu pracuje nad jeszcze innym rozwiązaniem, które można określić mianem wideo QR kodów.

Jak one działają? W przeciwieństwie do zwykłych drukowanych kodów 2D, które są widoczne dla naszych oczu, te stosowane przez Fujitsu zarejestruje jedynie kamera smartfona. Dane są wplatane w nadawany sygnał w postaci zmieniającej się jasności obrazu. Zmiany te są na tyle niewielkie, że oko ludzkie nie czuje dyskomfortu, ale kamera cyfrowa jest w stanie je wychwycić.

Wystarczy skierować na chwilę smartfon w kierunku telewizora, podobnie jak dzieję się to przy QR kodach. Jedna sekunda transmisji pozwala na zakodowanie 16 bitów informacji. Odczytane dane mogą podobnie jak QR kod zawierać adres strony internetowej z dodatkowymi treściami dotyczącymi wyświetlanej audycji, pokazywanego produktu czy dyskutujących w programie osób.

Zdaniem inżynierów Fujitsu ich rozwiązanie w żaden sposób nie degraduje jakości wyświetlanego obrazu. Stąd też jego przewaga nad innymi współczesnymi technologiami jak wizualna komunikacja, cyfrowe znaki wodne czy wspomniane już QR kody. Sama idea nie jest niczym nowym, a jedynie wykorzystuje zaawansowanie technologiczne dzisiejszych urządzeń codziennego użytku. Bo nazwanie takowymi smartfonów chyba nikogo nie powinno urazić.

Fujitsu liczy, że już w przyszłym roku technologia będzie gotowa do wdrożenia. Poczekamy, zobaczymy.

Źródło: diginfo.tv

Komentarze

9
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Atak-Snajpera
    3
    Wcześniej Cinavia a teraz watermarking bezpośrednio na strumieniu wideo. Na 100% zostanie to wykorzystane jako dodatkowe zabezpieczenie obok audio watermarkingu (Cinavia).
    • avatar
      Konto usunięte
      2
      Całkiem niezłe, ale minus tego jest taki, że kamera w smartfonie będzie musiała być bardzo dobra aby to odczytać.
      • avatar
        Konto usunięte
        1
        "Z kolei komunikacja podprogowa to inna, bardziej inwazyjna dla naszego umysłu, forma ukrywania treści, których nadawca nie chce wprost sygnalizować widzom. "

        Ciesze się, że zostało dodane te zdanie - ja dodałbym jeszcze, że jest to najczęściej stosowana forma:)

        Z drugiej strony, trochę przeraża, że gadamy o tym tak swobodnie ;)
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          16bitów na sekundę? TO ZA WOLNO I TO DUŻO! Jeden znak ASCII zajmuje 7 bitów + 1 dodatkowy bit (8bitów ~ 1bajt). Co oznacza 2 znaki na sekundę. Odebranie za pomocą tego adresu URL do np. tego artykułu (pełny URL 95 znaków) zajęło by aż 47,5 sekundy, ale ten tekst nie musi być koniecznie kodowany w ASCII może być w UTF-8, który jest dużo większy. Może też tak być, że tu może występować jakaś inna wersja kodu ASCII (np. 6 bitowa (64 znaki) które starczą na zakodowanie większej ilości tekstu. Mam tylko nadzieje ze w artykule jest błąd i to jest 16 znaków na sekundę (też wolno), lub Fujitsu popracuje nad tym i przyspieszy to. Jak by ta technologia była dwuwymiarowa to było by można uzyskać 256 bitów na sekundę (16 ^ 2), ale problemem pewnie był by odczyt z powodu zbyt dużej rozdzielczości tego kodu.
          • avatar
            krzychu1977l
            0
            Podobna technika by miała wzięcie przy filmach.
            Potem łatwo by natrafić na osobę która zakupiła film i go rozpowszechniała.
            Przynajmniej coś w tym rodzaju.
            • avatar
              lukiiiii
              0
              Przesyłanie nr konta organizacji charytatywnej w czasie trwania ogłoszenia/reklamy albo już widzę wykorzystanie tego w teleshopach i audiotele :/