Na topie

Polski hyperloop bliżej - NCBR przekazało 16,5 mln złotych na ten cel

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Tematyka: Hyperloop polska myśl techniczna

Firma Hyper Poland otrzymała dofinansowanie w kwocie 16,5 miliona złotych na prace badawczo-rozwojowe związane z projektem hyperloop.

  • Polski hyperloop bliżej - NCBR przekazało 16,5 mln złotych na ten cel
A A

Hyper Poland to firma, która ma ambitny cel: utworzyć hyperloop w Polsce. Aby go zrealizować, prowadzi intensywne prace badawczo-rozwojowe, bierze udział w najróżniejszych konkursach, a ostatnio także zorganizowała kampanię crowdfundingu udziałowego, w której zebrała ponad milion złotych. Teraz marzenia przybliżyły się jeszcze bardziej, dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Szybkiej ścieżki.

NCBR przekazał firmie Hyper Poland 16,5 miliona złotych. Zostaną one przeznaczone na budowę stanowisk testowych do sprawdzania działania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej, a następnie – na budowę pełnowymiarowego pojazdu prototypowego kolei magnetycznej i toru o długości ponad pół kilometra, na którym możliwe będzie osiągnięcie prędkości nawet 300 km/h. Ostatecznym celem jest rozwijanie prędkości przekraczających 1000 km/h.

Hyper Poland prototyp
Prototyp kapsuły hyperloop od Hyper Poland.

Szybki (a przy tym bezpieczny) transport to właśnie to, co oferować ma hyperloop, zwany też koleją przyszłości. Koncepcję (polegającą na odpowiednim wykorzystaniu lewitacji magnetycznej i infrastruktury próżniowej) spopularyzował Elon Musk, a wiele firm z różnych części świata ją podchwyciło. Hyper Poland jest jednym z tych przedsiębiorstw, które są najbliżej jej realizacji – to, co wyróżnia ją na tle konkurencji, to opracowany sposób na przystosowanie istniejących torów kolejowych do potrzeb tej nowej technologii. 

„Dzięki dofinansowaniu znacząco zostaną przyspieszone prace B+R niezbędne do rozwoju technologii kolei magnetycznej typu hyperloop. Będziemy w stanie zbudować pełnowymiarowy tor testowy. Ponadto zakupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja z NCBR-u umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych” – skomentował Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.

Hyper Poland wizualizacja
Wizualizacja dworca hyperloop od Hyper Poland.

Źródło: Hyper Poland

Odsłon: 5884 Skomentuj newsa
Komentarze

23

Udostępnij
  1. sosite
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-05-14 13:10

    Awesome! Tyle mogę powiedzieć w tym temacie :)

    Skomentuj

  2. Dizzy
    Oceń komentarz:

    8    

    Opublikowano: 2019-05-14 13:26

    Oby nie skończyło się jak z polskim grafenem...

    Skomentuj

  3. sertiel
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2019-05-14 13:45

    Mam wrażenie ze to kolejna firma mająca nacelu pozyskać pieniądze na badania :D i ogłosić bankructwo :D w Polsce się takie coś nie opłaca :D

    Skomentuj

    1. Kapitan Nocz
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2019-05-14 14:24

      Popieram spostrzeżenie, 16,5mil zł to śmieszna kwota na cele jakie sobie postawili w tych pieniądzach. Albo artykuł przekłamuje rzeczywistość albo jest to zwykły wałek. W tych pieniądzach to może dało by się opracować jakiś element tego projektu. A tu proszę
      " Hyper Poland jest jednym z tych przedsiębiorstw, które są najbliżej jej realizacji – to, co wyróżnia ją na tle konkurencji, to opracowany sposób na przystosowanie istniejących torów kolejowych do potrzeb tej nowej technologii. "

      Istniejących torów? To jakiś test na inteligencję? Do czego miały by się przydać te tory przy magnetycznej lewitacji? Ech, kiedyś dzieciom będzie trzeba się tłumaczyć z tego ciemnego okresu w historii Polski i tej iście Gebelskowskiej propagandy.

      "Hyper Poland jest jednym z tych przedsiębiorstw, które są najbliżej jej realizacji" :)

      Skomentuj

      1. krecik88
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2019-05-14 16:44

        Tak, istniejących torów:

        https://www.youtube.com/watch?v=G1-a3wFNq98

        Skomentuj

        1. Kapitan Nocz
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-05-14 19:08

          haha jasne, po prostu to jest bardziej opłacalne, władować w zatłoczone istniejące torowiska systemy magnetyczne, tylko po to, żeby taki pociąg musiał czekać na każdej stacji. Proszę powiedz mi jak rozwiążą ostatnią i przedostatnią fazę projektu, gdzie tunel będzie osłaniał torowisko? Zrobią dziury w tunelu na wszystkich przejazdach kolejowych? Wielkie wrota będą się otwierać na kilkanaście sekund, zasysając wszystko sprzed przejazdu? :)
          Do 300km/h wystarczy Pendolino, ale... nawet na to nasze tory się obecnie nie nadają a oni chcą je przystosować do 1000!! Ludzie uwieżą we wszystko do czego jest filmik na yotube...

          Skomentuj

          1. rlistek
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-14 21:53

            Nie ma to jak opinia eksperta :ok_hand:

            Skomentuj

          2. xchaotic
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-15 00:34

            raczej nikz Januszow tutaj nie zrozumie, ale nawet jak project w pelnie nie wypali ale sie czegos nauczymy to tez dobrze, mozna np licencjonowac technologie, albo polskie firmy moga swiadczyc uslugu na calym swiecie, alegdzies to trzeba najpierw przetestowac i takie pieniadze na badania i rozwoj sa niezbedne i teraz kazdy rozwiniety kraj funduje zeby inych przescignac ( w przypadku pociagu calkiem doslownie)

            Skomentuj

    2. dziks
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2019-05-14 14:58

      A pamietacie "polski EV"? Smiech na sali... Kase przygarneli, a wynikow zadnych! Teraz mydla oczy, ze to kooperacja z "kolegami z Niemiec", ktora zaowocuje w niedalekiej przyszlosci....
      http://www.benchmark.pl/aktualnosci/ursus-elvi-polskie-auto-elektryczne-i-jego-prototyp-z-drukarki-3d.html

      Skomentuj

      1. smar.n
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-05-14 20:41

        Dokładnie, miał być polski elektryk, konkursy były na bryłę nadwozia i du*a blada z tego wyszła. Już zaczynają dorównywać w obietnicach tuskowi. Jedyna nadzieja to Konfederacja.

        Skomentuj

  4. Sharimsejn
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-05-14 14:59

    Pasuje idealnie jako parodia do tego newsa.

    https://www.youtube.com/watch?v=cbrAiDAHkMc

    Skomentuj

  5. Warmonger
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-05-14 15:49

    Nie bliżej, a dalej. Będą latami stwarzać pozory, a za taką kwotę i przy takim zakresie projektu niczego nie osiągną.

    Skomentuj

  6. darioxsata
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-05-14 15:51

    Kolejne pieniadze w bloto! A na wyzsze zasilki socjalne to pieniedzy nie ma! I to ma byc sprawiedliwosc spoleczna!

    Skomentuj

  7. piccardo
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-05-14 16:42

    Hmm... czyli opracują skończą projekt i "nasz" (nie)rząd odda w obce łapy za grosze :) czyt. łapówkę... jak wszystko... Naszych wynalazków jest masa na świecie ale nie są pokazywane jako polskie...

    Skomentuj

  8. xxx.514
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-05-14 17:37

    Ahh, kolejna technologia jednokrotnego eksportu sprzedana zagranicy za bezcen po grubych milionach włożonych pośrednio przez obywateli. Już się nie mogę doczekać, aż nasi europejscy "sojusznicy" przejmą patenty po szczegółowym dopracowaniu przez naszych specjalistów. Chyba, że faktycznie zespół postąpi jak pisze @sertiel - fundusze wezmą, poudają, wyników brak, kasa w kieszeni i rozłożą bezradnie ręce.

    "...to opracowany sposób na przystosowanie istniejących torów kolejowych do potrzeb tej nowej technologii." Tiaa... Lewitacja magnetyczna przy torach, gdzie standardowe pociągi ledwo rozpędzają się do 50 km/h. Niezła bajka.

    Skomentuj

  9. Kapitan Nocz
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-05-14 19:07

    haha jasne, po prostu to jest bardziej opłacalne, władować w zatłoczone istniejące torowiska systemy magnetyczne, tylko po to, żeby taki pociąg musiał czekać na każdej stacji. Proszę powiedz mi jak rozwiążą ostatnią i przedostatnią fazę projektu, gdzie tunel będzie osłaniał torowisko? Zrobią dziury w tunelu na wszystkich przejazdach kolejowych? Wielkie wrota będą się otwierać na kilkanaście sekund, zasysając wszystko sprzed przejazdu? :)
    Do 300km/h wystarczy Pendolino, ale... nawet na to nasze tory się obecnie nie nadają a oni chcą je przystosować do 1000!! Ludzie uwieżą we wszystko do czego jest filmik na yotube...

    Skomentuj

  10. r_e_s_e_t
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-05-14 23:16

    LOL, na istniejących torach byłyby takie wibracje, że po 15s wszystkim poleciałaby krew z nosa i półkule zamieniły miejscami.

    Skomentuj

    1. gormar
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-05-14 23:31

      Gwoli sprawiedliwości to HyperLoop ma poruszać się przy wykorzystaniu lewitacji magnetycznej. Czyli nie będzie dotykał tych nierównych torów ;).

      Skomentuj

      1. dziks
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-05-15 14:09

        Nie sadze zeby tory kolejowe mogly byc jak kolwiek uzyte do hyperloopa. Chodzi raczej o stworzenie nowej infrastruktury na obecnych trasach - moze nie wszedzie da sie tulen wykopac i hyperloop bedzie miejscami sunal nad ziemia?

        Skomentuj

      2. r_e_s_e_t
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-05-15 20:41

        Nawet bez dotykania będzie trzyczy... trzyczy.. trzyczy. Bez tego straciliby konserwatywnych klientów. Szykbo może być, ale klimatu trzyba się trzymać.

        Skomentuj

        1. gormar
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-05-15 23:07

          Odgłosy to akurat nie problem. Będą je nadawali z nagłośnienia, podobnie jak od roku w nowych samochodach elektrycznych w UE ;).

          Skomentuj

  11. xmexme
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-05-15 13:37

    Wyciąganie kasy od naiwnych. Skoda miljonów na tą lewitację, Japończycy próbowali już w latach 80-90 i nic z tego nie wyszło bo koszty za duże. Nie potrafią wyciągnąć wniosków z błędów innych.
    Do póki nie wynajdzie ktoś taniego i prostego w produkcji nadprzewodnika działającego w temperaturze otoczenia to nic z tego nie będzie.
    Musk też miał ambitne plany a skończy się na budowie czegoś zwykłego ala metro międzymiastowe.

    Skomentuj

    1. Kapitan Nocz
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-05-16 14:46

      a mnie jeszcze ciekawi, czy ta nasza wspaniala kolej ma dostep do jakis zasobow typowych dla koroporacji XXI wieku, chodzi mi o systemy zbierania informacji. Bo czesto mam wrazenie, ze te pociagi jezdza jak sie tam widzi lokalnym dyrektorom stacji, bez ladu i skladu (doslownie) Moze warto bylo by te pieniadze zainestowac na stworzenie jakiejs infrastruktury SI, opracowanie algorytmow, zapewnienie odpowiedniej mocy obliczeniowej dla typowania przejazdów... Taki Hyperloop nie moze sie bujac po normalnych torach przy docelowych predkosciach 1000km/h zakrety, rozjazdy sa raczej nie do pomyslaenia. Zreszta boję sie ze skonczy sie to jak za poprzedniej kadencji PISu i mości hrabi nieżyjącego juz Pana Gosiewskiego, ze Hyperloop zamiast laczyc bezpośrednio duże skupiska ludzkie, bedzie lecial przez jakas wioski, zamieszkałe przez prominentnych polityków :)

      Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!