Ciekawostki

Polscy studenci tworzą aplikację dla niewidomych kolegów

przeczytasz w 1 min.

W 24-godzinnym hackathonie Campus App Challenge wzięło udział 14 drużyn, które napisały łącznie ponad 20 tysięcy linijek kodu. Projektem, który według jury zasłużył na zwycięstwo, jest Indoor Available – aplikacja dla niewidomych studentów.

24-godzinny hackathon organizowany przez Indoorway, Daftcode oraz Wydział Matematyki i Nauk Informatycznych Politechniki Warszawskiej już za nami. Zwycięsko wyszedł z niego warszawsko-krakowski zespół, który opracował prototyp aplikacji, ułatwiający poruszanie się po uczelniach osobom niewidomym.

Osoby niewidome mają coraz większe możliwości. Rośnie liczba takich studentów, ale wciąż muszą oni liczyć się ze sporymi niedogodnościami. Studenci z obecnej i byłej stolicy wpadli jednak na pomysł, jak można ułatwić im poruszanie się po budynkach uczelni. Stworzyli prototyp aplikacji, która wykorzystuje wewnątrzbudynkowy system lokalizacji oraz opiera się na komunikacji gestami i głosem. Co ciekawe, wzięli pod uwagę wiele czynników…

„Stworzona przez nas aplikacja, Indoor Available, automatycznie pobiera dane z systemu USOS, dzięki czemu zna indywidualny plan zajęć każdego z użytkowników, a także na bieżąco informuje o ewentualnej zmianie sali lub odwołaniu zajęć. Zastosowanie mikrolokalizacji Indoorway umożliwia wyznaczenie najbardziej optymalnej drogi do celu, co w połączeniu z prostą w obsłudze nawigacją głosową pozwala niewidzącym na sprawne pokonywanie wszelkich zakrętów i łatwiejsze poruszanie się po uczelni” – powiedział współtwórca, Tomasz Urbaszek.

Campus hackathon

Teraz zespół odpowiedzialny za Indoor Available będzie rozwijał swoją aplikację. Jako zwycięzca, będzie mógł skorzystać z profesjonalnego wsparcia. Przyda się, bo nie tylko projekt jest ambitny, ale też cel jego twórców, mianowicie wdrożenie rozwiązania na 40 polskich uczelniach (które korzystają z USOS), a w przyszłości także podjęcie współpracy z zagranicznymi szkołami.

Dlaczego według jurorów ten zespół zasłużył na zwycięstwo? Tłumaczą oni, że największe atuty zaprojektowanej aplikacji to wszechstronność, prostota i praktyczność. – „Aplikacja Indoor Available dotyka bardzo złożonego problemu, jakim są potrzeby osób niepełnosprawnych, przy zachowaniu pełnej przejrzystości. To budujące, że programiści, których kariera dopiero się rozpoczyna, zwracają uwagę na tego typu kwestie i wykorzystują swoje  umiejętności, by usprawnić akademicką codzienność” – mówi Tomasz Janusz, przewodniczący jury.

Źródło: Indoorway

Komentarze

3
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kenjiro
    2
    Gratulacje, oby cały projekt zakończył się pełnym sukcesem, również finansowym. :-)