Na topie

Oto ciągnik elektryczny ze stałym zasilaniem

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Technologie i Firma

Pojazdy z napędem elektrycznym trafiają powoli na drogi, a wkrótce mogą też zagościć na polach. Koncepcja ciągnika ze stałym zasilaniem brzmi naprawdę dobrze – sami przeczytajcie zresztą, co ma do zaoferowania John Deere GridCON.

  • Oto ciągnik elektryczny ze stałym zasilaniem
A A

Pojazdy elektryczne mają kilka istotnych atutów, jak choćby wysoka moc w stosunku do masy, niemal bezgłośna praca, większa bezawaryjność czy brak emisji spalin. Korzyści te wydają się również atrakcyjne dla rolników, ale problemem mógłby okazać się nie najdłuższy czas pracy między ładowaniami. Mógłby, gdyby nie propozycja firmy John Deere. 

Producent zaprezentował GridCON – to pierwszy w pełni elektryczny ciągnik, którego cechą charakterystyczną jest… stałe zasilanie za pomocą przewodu elektrycznego. W efekcie kompletnie nie trzeba przejmować się scenariuszem, w którym dochodzi do nagłego wyczerpania energii w akumulatorach. Jak to w ogóle działa? Wytłumaczył to Piotr Dziamski z John Deere Polska:

„Ciągnik GridCON jest zasilany przewodem elektrycznym prowadzonym od granicy pola do ciągnika. Przewód przekazuje do maszyny w sposób ciągły prąd o mocy 300 kW. Zasięg kabla to około 1000 m, ale w razie potrzeby można go wydłużyć. W trakcie pracy w terenie przewód jest automatycznie rozwijany i zwijany”.

John Deere GridCON

Producentowi udało się osiągnąć dwa razy wyższą moc przy zachowaniu masy na poziomie 8,5 tony (GridCON waży tyle co tradycyjny 6195R). To efekt zastosowania silnika elektrycznego, ale też eliminacji zbędnych akumulatorów oraz… kabiny operatora. Nowy ciągnik to bowiem maszyna autonomiczna, która może poruszać się bez udziału człowieka z prędkością do 20 km/h. W razie potrzeby przejęcia kontroli można skorzystać ze zdalnego sterowania.

Technologia autonomiczna to kontrowersyjne rozwiązanie, ale w przypadku ciągnika GridCON jej wdrożenie było szczególnie istotne. Jak bowiem zaznaczył Piotr Dziamski, „inteligentny system prowadzenia wyklucza uszkodzenie przewodu, co eliminuje ryzyko porażenia prądem elektrycznym”. Producent zwraca również uwagę na potencjalne zmniejszenie kosztów eksploatacji o 50 proc. w porównaniu do tradycyjnych maszyn.

Źródło: John Deere Polska, dotrelations

Odsłon: 5705 Skomentuj newsa
Komentarze

18

Udostępnij
  1. Zwierzak
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-01-09 14:21

    Może jakieś szczegóły ? Jakie zasilanie ? 2,5kV AC czy DC ? Ciekawi mnie przekrój przewodu przy długości 1km :)

    Skomentuj

    1. diwad2510
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-01-09 17:53

      Raczej AC bo do DC potrzeba jeszcze grubszego przekroju kabla. W DC w odróżnieniu do AC jest większy amperaż niż voltaż przez co wymagane są grubsze kable na instalacji.

      PS: ta wielka skrzynka za bębnem zwijarki kabla to pewnie wielka przetwornica AC-DC

      Skomentuj

  2. HomeAudio
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2019-01-09 14:34

    benchmark.pl - portal na którym chętnie wspomina się o ciągnikach a omija się tematy związane komputerami i elektroniką użytkową. Może pora zmienić nazwę portalu?
    ;)

    Skomentuj

    1. Lisu79
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-01-09 14:53

      Co się czepiasz, przecież tu wielu fanów Farming Simulator, a tam same elektryki, hehe ;)

      Skomentuj

    2. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-01-11 10:24

      o kosmosie też się tu pisze, o ryzenach i vegach też. ja nie widzę problemu. byleby nie było o smażeniu jajek :)

      Skomentuj

  3. Lisu79
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-01-09 14:51

    Moim zdaniem bezpieczniej byłoby puścić kabel górą, a nie bokiem. Ewentualnie możnaby pomyśleć o rozwiązaniach stosowanych w trolejbusach.

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-01-09 15:16

      > Ewentualnie możnaby pomyśleć o rozwiązaniach stosowanych w trolejbusach.

      bez sensu, koszt implementacji był by zbyt duży tym bardziej że taki ciągnik będzie pewnie pracował na gigantycznych farmach

      Skomentuj

    2. Zero-Cool
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-01-09 18:18

      To najprawdopodobniej hydrauliczne ramię na którym jest kabel raczej można dowolnie ustawić, przynajmniej tak wygląda.
      BTW
      „inteligentny system prowadzenia wyklucza uszkodzenie przewodu, co eliminuje ryzyko porażenia prądem elektrycznym”

      Skomentuj

    3. calvo_cvo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-01-19 22:01

      Trolejbusy nie sa zasilane poprzez kabel, pobieraja prad z sieci trakcyjnej co dyktuje sposob zamontowania tzw. pantografu na gorze jako ze prad pobierany jest z sieci nad pojazdem. Nie widze sensu co by "puścić kabel górą" skoro "u gory" nie ma pradu. A tak swoja droga to chcial bym widziec siec trakcyjna nad polem haha. Ahhh ta ulanska fantazja. :) pozdrawiam

      Skomentuj

  4. Michał 06
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-01-09 15:54

    Głupota ludzka ... itd

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-01-09 16:00

      w sensie twoja? bo to się zgadzam

      Skomentuj

      1. Michał 06
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2019-01-09 19:08



        Ja tylko wyobrażam sobie zmęczony pracą przewód 300kW leżący w mokrej trawie....

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2019-01-09 20:15

          jestem pewien że nikt inny o tym nie pomyślał i nic nie zrobił żeby taki system był bezpieczny

          Skomentuj

        2. benutzer
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-01-11 17:20

          A wiesz, że między Polską a Skandynawią również leży kabel i to w słonej wodzie?

          Skomentuj

  5. piotr.potulski
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-01-09 19:17

    "przewód przekazuje do maszyny w sposób ciągły prąd o mocy 300 kW" W polskich realiach, to trzeba będzie jeszcze sobie własną elektrownię wybudować.

    Skomentuj

  6. sebmania
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-01-10 21:36

    https://www.depco.com/generator-sets/caterpillar-xq300-c9-300kw-generator-set-item-13246/


    przyczepka z generatorem i tylko paliwo dowozić :D

    dodatkowo tankowanie w ruchu z cysterny aby nie zatrzymywać pracy ciągnika :d

    Skomentuj

    1. baca130
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-01-12 17:47

      To już lepiej byłoby kupić normalny spalinowy.

      Skomentuj

      1. baca130
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-01-12 17:48

        Chodzi o ciągnik.

        Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!