Kamery

Chińczycy próbują sił na rynku wideo 6K - taniego wideo

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2014-03-05

Treści wideo 4K jeszcze nie zdobyły na dobre rynku konsumenckiego, ale producenci już myślą o 6K. Także ci, którzy oferują bardziej budżetowe kamery.

Kamery filmujące w rozdzielczości 6K czy 8K nie robią już na nas wrażenia jako produkt, ale na pewno takie treści filmowe jeszcze długo pozostaną w sferze marzeń. Ten rok zapowiada się jako początek powolnego upowszechniania się standardu 4K. W branży wideo 4K przewijają się takie nazwy producentów jak RED czy ARRI. Wideo 4K trafia również do tańszych produktów, w szczególności smartfonów. Pierwszy taki smartfon z wideo 4K to Samsung Galaxy Note 3. Ceny profesjonalnych kamer wideo, które filmują w rozdzielczościach 4K i wyższych, a na dodatek zapisują w formacie RAW, do niedawna zamykały się pięciocyfrową kwotą w dolarach. Niedawno zadebiutowała Blackmagic Production Camera 4K, która kosztuje już tylko 3 tysiące dolarów. Do wyścigu dołączają również chińskie firmy. Kinefinity proponuje kamery KineMINI 4K i KineMAX 6K.


Kamera Blackmagic 4K o oryginalnym, przypominającym aparat, korpusie.

Najciekawiej prezentuje się model KineMAX 6K z racji spodziewanej ceny. Mniej więcej tyle samo co za produkt Blackmagic, ale z rozdzielczością 6K, a nie 4K. Zobaczmy, co oferuje KineMAX 6K.

  • Sensor: 5760 x 3240 pikseli / Super 35 CMOS / zoptymalizowany filtr dolnoprzepustowy
  • Mocowanie obiektywu: zgodne ze standardami PL, Nikon, Canon EF, B4
  • Rozdzielczość wideo: 12-bitowy obraz 6K / do 30kl/s
  • Dodatkowe tryby filmowania: 4K High Speed Mode / 3K 30kl/s / 2K 100kl/s
  • Filmowanie poprzez przycięcie obrazu: 4K 50kl/s / 3K 60kl/s / 2K 100kl/s
  • Standardowe wideo 1080p i 720p
  • Czułość: 800 ISO
  • Zakres dynamiczny dla 6K: 14 EV
  • Zakres dynamiczny dla 3K: 16 EV (piksele łączone)
  • Zapis nieskonpresowanego wideo 6K: format CinemaDNG na dwóch nośnikach KineMAG
  • Zapis skompresowanego wideo 6K : format Cineform RAW na jednym nośniku KineMAG
  • Porty: dwa SDI, dwa HDMI, USB, słuchawkowe, porty XLR z zasilaniem
  • Cena: w przedsprzedaży około 3000 dolarów

Co ciekawe, kamera KineMINI 4K jest już dostępna w podobnej cenie za sam korpus. Wykorzystuje sensor 4K Super 35 CMOS, zapisuje w formacie CinemaDNG (z kompresją i bez) oraz oferuje zakres dynamiczny w 1080p na poziomie 13 EV. W tę kamerę wbudowano również moduł Wi-Fi.

Na stronie Kinefinity nie znajdziemy zbyt wielu zdjęć kamer KineMAX 6K, w rzeczywistości nawet to co jest to tylko rendery, ale niewątpliwe rynek wideo powoli zdąża ku coraz wyższym rozdzielczościom obrazu i bardziej przystępnym cenom.

A nawet jeśli nie mamy dostępu do projektorów czy telewizorów 4K, warto mieć na względzie, że nawet przeskalowany w dół przez odtwarzacz film 4K na ekranie Full HD zaprezentuje się o wiele bardziej imponująco niż nagranie 1080p.

Źródło: imaging-resource

marketplace

Komentarze

31
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    4K, 6K, 8K, a w kinach nadal filmy w 24-30 klatkach...
    Zaloguj się
    25
  • avatar
    Ciekawe, kiedy takie kamery przydadzą się przeciętnemu Kowalskiemu. ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    ISO 800 w tego typu sprzecie to nieporozumienie.

    Nawet jasne obiektywy typu f.1.2 nie wystarcza do poprawnego maswietlenia sceny w warunkafh innych niz dzien na dworze.

    Chyba ze projektujac ta kamere zamkneli ja tylko na rynek filmowcow pro. ktorzy maja przy sobie ekipe oswietleniowa z wlasnym sprzetem...
    Zaloguj się
  • avatar
    Jeśli ktoś się dziwi po co 6k, skoro jeszcze 4k dobrze się nie zadomowiło, to odpowiedź jest taka, że 6k przyda się w przypadku filmów o proporcjach ~2,35:1 co z kolei przyda się do telewizorów/projekcji o takich proporcjach.
  • avatar
    Według mnie niech jak najszybciej wypuszczą na rynek dużo kamer 6K albo 8K a wtedy może telewizje przeskoczą od razu na wyższą rozdzielczość.
  • avatar
    I co z tego, kiedy w TV 90% tego co leci to tylko stereo.