Karty graficzne

Konfiguracje GeForce SLI mają problem ze spadkami wydajności z funkcją G-Sync

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2018-10-24

Problem ma być znany już od jakiegoś czasu, ale dopiero teraz został potwierdzony przez redakcję ExtremeTech. Nie wiadomo czym może być spowodowany.

Technologia Nvidia G-Sync miała być zbawieniem dla wymagających graczy, którym zależy na możliwie płynnej animacji. Niestety, w praktyce nie wygląda to tak kolorowo, bo w najwydajniejszych konfiguracjach funkcja może powodować duże spadki wydajności.

Jak się okazuje, problem wcale nie jest nowy, bo użytkownicy zaczęli się uskarżać na spadki wydajności już w 2016 roku (odpowiednie wątki można znaleźć w serwisie Reddit oraz na forach Tom's Hardware, TechPowerUpGeForce). Ostatnio jednak tematem zainteresowali się redaktorzy z serwisu ExtremeTech, którzy postanowili przeprowadzić testy wydajności – za platformę posłużyła tutaj konfiguracja z dwoma kartami GeForce GTX 1080 połączonymi w SLI oraz monitor Acer XB280HK (model o rozdzielczości 4K 60 Hz z technologią G-Sync).

Testy nie pozostawiają złudzeń – w przypadku konfiguracji SLI, aktywowanie funkcji G-Sync powoduje spadki wydajności. Zerknijcie zresztą na przykładowe wykresy poniżej.

Deus Ex - wydajność

Hitman - wydajność

Far Cry 5 - wydajność

Gry G-Sync SLI - wydajność

Warto zauważyć, że praktycznie w każdym tytule obserwujemy inne zachowanie platformy. Przykładowo w nowym Deus Ex i Hitmanie spadki są widoczne tylko w trybie DirectX 11, a w Far Cry 5 różnica się zaciera wraz ze wzrostem detali i ogólnym spadkiem płynności animacji. Największą różnicę w wydajności zaobserwowano w grze Rising Storm 2 (ta wynosi prawie 65%).

Póki co nie wiadomo z czego wynikają różnice w osiągach. Jeżeli jednak pojawią się nowe informacje w temacie, na pewno Was o tym poinformujemy.

Źródło: ExtremeTech, Tom’s Hardware, TechPowerUp, GeForce, Reddit

marketplace

Komentarze

27
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    nie widzę sensu by kupować 2x 1080 do SLI. z kompa robi się piekarnik
    Zaloguj się
  • avatar
    przeciez od dawna o tym jest trąbione.Juz nawet nie chodzi o spadki a problemy z frametime.
  • avatar
    Z cyklu: "Problemy pierwszego swiata": ilosc klatek SLI/G-Sync w Rising Storm 2 spadla z 206 do 75.

    Nie zebym nie widzial powagi problemu, ale... jakie to ma znaczenie przy monitorze 60Hz?
    Zaloguj się
  • avatar
    Nvidia to złom
  • avatar
    Nie od wczoraj wiadomo ze nvidia wycofuje sie ze sli bo im cos ta technologia nie do konca dziala. CF duzo lepiej sie skaluje lepiej dziala i jest mniej problematyczna.
    Zaloguj się
  • avatar
    Dobrze, że powstał artykuł bo chciałem drugiem 1080 8GB MSI Gaming X dokupić, teraz się zastanowię nad sprzedażą i dopłaceniu do RTX-a 2080 bo Ti to już za dużo.
  • avatar
    Moze i jest spadek wydajnosci (nie wiem nie sprawdzalem u siebie) ale moj 2x780 z monitorem G-sync (144Mhz) fajnie chodzi. Tak przy okazji wiekszosc tutulow AA ma wsparcie SLI. I moje leciwe 780 gtx chodzi w wiekszosci wypadkow jak 1070 gtx. Jedyne co musze zmienic w ustawieniach to rodzielczosc tekstur tak zeby nie przekraczalo (za bardzo) tych 3gb vram. I wszystko smiga jak trzeba :)