Na topie

Metro Exodus na Gamescom 2018 olśniewał…na NVIDIA TITAN Xp

Autor:

Szef strefy Gry

więcej artykułów ze strefy:
Gry

Metro Exodus było jedną z najgorętszych produkcji tegorocznego Gamescom. Co do tego nie ma chyba żadnych wątpliwości. Dla mnie jednak dużo większym zaskoczeniem okazała się jej oprawa wizualna, a konkretniej przeskok między konsolą a pecetem.

  • Metro Exodus na Gamescom 2018 olśniewał…na NVIDIA TITAN Xp
A A

O Metro Exodus na Gamescom 2018 powiedziano już niemal wszystko. Udostępniony fragment rozgrywki rozpalił fanów tej serii strzelanin do czerwoności, przy okazji wzniecając małą wojenkę o dokonane zmiany i lekkie odejście od typowo klaustrofobicznych lokacji znanych z poprzednich odsłon gry.

Mnie natomiast bardziej interesowało jak dalece Metro Exodus będzie różnić się od tego co pokazano rok temu podczas pierwotnej zapowiedzi tego tytułu. Do tej pory bowiem seria Metro jakoś nie potrafiła mnie porwać, a udało się to zwiastunowi pokazanemu na E3 2017.

Gamescom 2018 był więc najlepszą okazją by zweryfikować zeszłoroczne obietnice i naocznie przekonać się czy faktycznie będzie to wyglądać tak dobrze. I cóż, pierwszy kontakt z Metro Exodus, który miałem na stoisku Microsoftu, był raczej średnio udany. 

Raz, że trafiłem na Xbox One z już rozgrywającym się demem (w którym zegar liczył czas do zakończenia dema), a dwa – że wszystko wydało mi się tu jakieś bezbarwne. Nie zrozumcie mnie źle, Metro Exodus na konsoli „zielonych” prezentuje się zacnie, ale efektu „WOW!” nie uświadczyłem.

Metro Exodus na Gamescom 2018 - klimatyczne lokacje w 4K
Kliknij obrazek by zobaczyć większe zdjęcie!

Stąd też idąc parę dni później na zamknięty pokaz Metro Exodus nie spodziewałem się niespodzianek. Oj, jak bardzo się pomyliłem! Tym razem trafiłem bowiem na grę odpaloną na pececie i to co ujrzałem na ekranie było jak niebo, a ziemia do wcześniejszej prezentacji. I mówię to jako gracz w zdecydowanej większości konsolowy.

Różnica między demem na Xbox One X, a pecetem była naprawdę kolosalna. Szczegóły, oświetlenie, cienie i cała masa detali, które czyniły z Metro Exodus wizualny diamencik. 

Metro Exodus - baza w lesie
Kliknij obrazek by zobaczyć większe zdjęcie!

Ale żeby nie było tak różowo, w pewnej chwili rzuciłem okiem na przyklejoną do ramki monitora ulotkę ze specyfikacją komputera, na którym grałem i wszystko stało się jasne. Komputery, na których graliśmy „napędzały” karty…NVIDIA Titan Xp (RTX’y dostępne były tylko na ich premierze).

To by wyjaśniało pierwszorzędną jakość grafiki, stałą płynność gry i fakt, że pod stołem czuć było wyraźnie coraz większe ciepełko. Miejmy nadzieje, że do premiery Metro Exodus twórcom uda się nieco okiełznać wymagania sprzętowe gry. Trzymam też kciuki, by nie skończyło się to downgrade’em.

Odsłon: 7868 Skomentuj newsa
Komentarze

53

Udostępnij
  1. blebleble
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-25 18:58

    pablo11 w artykule

    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/ul-3dmark-time-spy-z-obsluga-ray-tracingu-zapowiedz-benchmarka.html

    napisał:

    "Problem polega na tym, że gra bez raytracingu będzie wyglądać słabo. Dużo słabiej niż konkurencja bez tej opcji. To jest właściwie problem. Że gra nawet z raytracingiem będzie wyglądać gorzej, niż te, które były do tej pory były produkowane bez tego efektu. Bo raytracing żre zasoby, więc trzeba ograniczyć modele, poniżej dzisiejszych standardów."

    Możesz się odnieść z swoim stwierdzeniem do tego artykułu?

    Skomentuj Historia edycji

    1. piotreeeek
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-25 19:30

      On to sie może odnieść chyba tylko do filmików z YT odpalanych na swoim atomowym laptopiku z biedronki i to jeszcze w rozdziałce HDReady :D
      Jak zwykle pare screenów w jakosci 4K z PC po premierze gry, sprowadzi jego (i jemu podobnych) na ziemie i bedzie szukał szczeny w piwnicy.

      Skomentuj Historia edycji

    2. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-25 19:37

      Wystarczy, że programowy raytracing wygeneruje statyczne mapy światła. Traci się dynamikę, ale obędzie się bez zbrodni na estetyce.

      Skomentuj

      1. blebleble
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-25 20:52

        Już w 2016 roku było AMD FireRays. Wszystko rozchodzi się o sprzęt. Nie może być drogi dla konsol a jak nie będzie drogi to i wydajność może nie być na takim poziomie by wykorzystać te biblioteki.

        Skomentuj Historia edycji

      2. suntzu
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-26 00:02

        Wejdź sobie na 1min 10s...
        Gdybyś miał GI dynamiczne to by to stworzonko w ciemnościach bez problemu błoby widać.

        Skomentuj

  2. piotreeeek
    Oceń komentarz:

    5    

    Opublikowano: 2018-08-25 19:26

    To było jasne że ta gra będzie kosić graficznie na PC. Podejrzewam że jak tylko ludzie zaczną wrzucać na net jeszcze screeny z raytraycingiem, to dopiero będzie ból tyłka niebieskiej gimbazy buahahahahahahahahah
    Znowu niebieskie lemingi będą straszyć ludzi screenami z exów w rozciaptanym 1080p i checkboardowym syfku :D

    Skomentuj Historia edycji

    1. blebleble
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-25 19:34

      piotreeeek

      "Trzeba pamiętać, że obecne i prawdopodobnie także przyszłe konsole korzystają z układów graficznych od AMD.

      A to oznacza brak wsparcia dla technologii śledzenia promieni.

      W czasach gdy gry powstają przede wszystkim na konsole, to dosyć istotny fakt."

      https://antyweb.pl/geforce-rtx-nvidia-ray-tracing-brak-gier/

      I znów przez konsolowy złom Ray-Tracing może być tylko w kilku grach rocznie.

      Oby tak nie było.

      Skomentuj

      1. piotreeeek
        Oceń komentarz:

        6    

        Opublikowano: 2018-08-25 19:50

        Konsole hamują rozwój grafiki. Nic nowego. Od dawna tak jest.

        Skomentuj

        1. raffal81
          Oceń komentarz:

          4    

          Opublikowano: 2018-08-27 12:11

          Zapomniałeś się przelogować na inne konto, że odpisujesz sam sobie ?

          Żałosne.

          Skomentuj

      2. r_e_s_e_t
        Oceń komentarz:

        -6    

        Opublikowano: 2018-08-25 19:50

        Dodanie raytracing'u jako opcji do gier jest banalnie proste i mały patch/mod pozwoli dodać go nawet do wiekowych produkcji, a AMD teraz jest zmuszone do dodania sprzętowej akceleracji raytracing'u do swoich GPU. Wystarczy, że dodadzą jednostki wektorowe, system interpolacji sampli oraz odszumiania. Sama technologią jest szeroko rozpowszechniona i starsza niż PC.

        nVidia akurat sporo pracowała z motoryzacyjnymi renderami i prezentowali swoje optymalizacje dla profesionalnych renderów podglądowych czasu rzeczywistego ponad 5 lat temu. Głownie jako pokazówki dla Quadro. Teraz oferują raytracing RT dla zjadaczy szarego chleba.

        Skomentuj

        1. Kenjiro
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2018-08-25 20:02

          Ależ przecież AMD też już pokazywała RT dla swoich kart. Ba, nawet na Githubie są otwarte biblioteki do wglądu:
          https://github.com/GPUOpen-LibrariesAndSDKs

          Oczywiście są w plecy ze sterownikami dla DirectX (czyli gier), ale na razie nie ma nawet jeszcze jasnych i publicznych informacji jak RT w wykonaniu nVidii ma działać (w oparciu o DX + DXR, czy może obchodzi całe DX i robi coś po swojemu), albo ich nie znalazłem póki co.

          Co więcej, nie wiadomo jak plasują się obecne karty AMD w kontekście "mocy" w rozwiązaniach RT. Nie od dziś wiadomo, że są mocne obliczeniowo, ale jak wyglądać to może przy RT, to się okaże.

          Skomentuj

        2. blebleble
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2018-08-25 20:55

          Tylko jak to się przełoży na cenę konsol.

          Skomentuj

      3. r_e_s_e_t
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-08-25 19:58

        BTW, ten news z antyweb jest w najlepszym wypadku amatorski. Lepiej szukać interpretacji ludzi z przemysłu 3d i game_dev, a nie szeregowych pismaków.

        Skomentuj

      4. Kenjiro
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-08-25 20:05

        Z tym brakiem wsparcia po stronie AMD bym nie przesadzał, może się okazać, że ich obecne rozwiązania dla RT (realtime) są niewiele gorsze. Czas pokaże.

        Skomentuj

        1. blebleble
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2018-08-25 20:57

          Tylko jak to się przełoży na cenę konsol.

          Skomentuj

    2. LuckyNumber888
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-08-26 11:17

      Czyli jak titanXp to półka wydajności 1080ti po OC i brak obsługi RTX, tak wiec jeśli bez tego gra wyglądała super to co dopiero z efektami RTX

      https://youtu.be/Xe3I_CYfXgI
      Tutaj można sobie zobaczyć jak wygląda RTX w nowym metro. Szkoda, że cienie nie korzystają z RTX, a to tylko globalna iluminacja, ale mimo wszystko różnicę widać i nie mam wątpliwości, że z RTX gra wygląda lepiej. Czy jednak RTX będzie ficzerem, który będzie warto włączyć kosztem wydajności to się jeszcze zobaczy.

      Skomentuj

      1. raffal81
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-08-27 12:20

        W tym przykładzie co podałeś tak czy siak tragedia dosłownie.

        Odsłonięte okno, na zew. słońce mocno świeci, a w środku ciemno jak w dup..... nic nie widać, otwiera się dodatkowe okno, dalej ciemno jak w dup.....

        Jak tak to ma działać to nic realnego tam nie widzę.

        Odsłoń sobie w mieszkaniu jedno okno i zobacz jak nagle będzie jasno w mieszkaniu, na tym demie nic dosłownie nie widać.

        Być może w tym demie przedstawionym są jakieś złe ustawienia, ale mi by było wstyd to coś pokazać, bo jak dla mnie nie taki powinien być efekt.

        Skomentuj

  3. KeyCode
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-25 19:32

    Trzeba przyznac, ze ta gra troche zyskala dzieki RTX.
    Gra wyglada lepiej niz w 2017
    Rzadko mamy takie coś, oby tak dalej.
    W końcu jest jakaś nowa technologia, co poprawia jakość grafiki, jakiś krok naprzód.

    Na PS4 raczej w jakiś alfach, betach prezentuje się fajnie, ale finalnie trochę jednak traci na grafice.

    Skomentuj

  4. Dunny
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-08-25 20:23

    Po raz 5 oglądam ten filmik wyszukujac smaczków graficznych i ogólnej rewelacyjnosci i zapytam z grzecznosci...co tu jest olśniewajacego w grafice lub co powoduje tzw. opad szczęki? Bo dla mnie grafika dobra , nic rewelacyjnego, nic wstrząsającego ot graficznie FPS jak 90% podobnych.

    Skomentuj

    1. blebleble
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-25 21:01

      "Różnica między demem na Xbox One X, a pecetem była naprawdę kolosalna. Szczegóły, oświetlenie, cienie i cała masa detali, które czyniły z Metro Exodus wizualny diamencik."

      Proponuję nauczyć, się czytać z zrozumieniem.

      Skomentuj

    2. pablo11
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-26 04:53

      Też mam takie poczucie, że ten Raytracing w tej grze nie daje tak dużo, jak dałoby stworzenie dokładniejszych modeli z mapami cieni. No ale co kto woli. To co jest teraz i tak o niebo lepiej wygląda, od tego co pokazywali wcześniej.

      Skomentuj

  5. kitamo
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2018-08-25 21:29

    Wygląda naprawde ładnie, oświetlenie robi fajny klimat - podobny jak ten w killzone SF.

    Jednak wiedząc jaką moc ma pojedynczy titan Xp to przy 2 tytanach mamy ponad 20tflopów (jeśli było SLI a to jest najb ardziej prawdopodobne) to na filmiku jest kilka miejsc gdzie widać framedropy.
    Nie wiem jakimi mistrzami optymalizacji muszą być devsi ale tu trzeba będzie ostro kombinować żeby wyglądało i było grywalne. Obym sie pomylił bo szykuje się kolejny killer dla kart graficznych.

    Skomentuj Historia edycji

    1. blebleble
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-08-25 21:47

      kitamo

      Zacytuj proszę fragment w którym autor podaje na jakich konfiguracjach grali.

      Skomentuj

    2. Foxy the Pirate
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-25 21:48

      This.
      Stwierdzenie, że RT zabije wydajność "starych" kart jest jak najbardziej prawdziwe. Haczyk jest taki, że te tytany (być może w SLI) mimo wszystko mają po 12.1 Tflopsa, co jest wynikiem niewiele mniejszym od 2080Ti.

      Skomentuj

      1. blebleble
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2018-08-25 21:57

        Foxy the Pirate

        A gdzie autor artykułu pisze o SLI ?

        https://youtu.be/EWB024JIGW4

        Tak to jest jak się czyta brednie kitamo.

        Skomentuj Historia edycji

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          -4    

          Opublikowano: 2018-08-25 22:12

          widac ze nie przeczytales tego co napisałem nawet.

          Skomentuj

          1. blebleble
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-25 22:15

            Prosiłem cię o coś.

            Zacytuj proszę fragment w którym autor podaje na jakich konfiguracjach grali.

            Skomentuj

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            -5    

            Opublikowano: 2018-08-25 22:20

            Autor nie podaje na jakich konfiguracjach grali poza tym że były titany, ale co to ma do rzeczy?

            Skomentuj

          3. blebleble
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-25 22:24


            a to co niby jest ?

            "w pewnej chwili rzuciłem okiem na przyklejoną do ramki monitora ulotkę ze specyfikacją komputera, na którym grałem i wszystko stało się jasne. Komputery, na których graliśmy „napędzały” karty…NVIDIA Titan Xp"

            https://i1.kwejk.pl/k/obrazki/44631-giertych.jpg

            Skomentuj

          4. kitamo
            Oceń komentarz:

            -5    

            Opublikowano: 2018-08-25 22:26

            No że były titany to wszyscy wiemy, ale o co Ci chłopie chodzi to nie rozumiem. Nie ma podanej specyfikacji tylko informacja że były titany.

            Skomentuj Historia edycji

          5. blebleble
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-25 22:31

            To o jakim SLI Ty bredzisz ?????

            Skomentuj

          6. kitamo
            Oceń komentarz:

            -5    

            Opublikowano: 2018-08-25 22:34

            weź Ty przeczytaj jeszcze raz komentarz bo widac masz problemy ze zrozumieniem.
            Jakos Foxy zrozumiał a Tobie to trzeba chyba breilem napisac.

            Skomentuj

      2. kitamo
        Oceń komentarz:

        -5    

        Opublikowano: 2018-08-25 22:14

        no oby to było na pojedynczym titanie choc na tego typu prezentacjach niespotykane są raczej maszyny z pojedynczym GPU.
        RTX to raczej w 1080p będzie celował a nie w 4k, a w tej rozdzielczości jest osiągalne 60fps na 2080ti.

        Skomentuj

        1. BariGT
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2018-08-27 07:57

          Wniosek? RTX skonczy jak "owlosienie" Nvidii: niewiele poprawia w wygladzie a zabija wiekszosc k. graficznych. Dlatego kazdy wylaczy i oleje.

          Skomentuj

  6. Ghola
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-08-25 21:46

    No, mój 1080ti się pomęczy nad tą grą ;)

    A gdzież jest nasz ukochany PS4Eksluzyw ze swoimi teoriami że gry na konsolach wyglądają lepiej ? :P

    Aż nie mogę się doczekać co napisze :D

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2018-08-25 22:17

      No pomęczy się i to bardzo jeśli optymalizacja sie nie poprawi co raczej nie wrozy tej grze nic dobrego.
      Mozna będzie mowic ze na konsoli słabiej będzie wygladac ale w tych samych detalach ruszy na sredniej klasy domowym PC. DLa wybranych będą takie smaczki jak na tym wideo.

      Skomentuj

      1. xbk123
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-25 22:29

        Dropy od czasu do czasu w takiej grze to nie jest problem. Każda gra je miała, ma, i będzie miała.

        Skomentuj

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          -3    

          Opublikowano: 2018-08-25 22:35

          Ja to nie mowie o dropach co jakiś czas tylko o tym ze ostro z detalami trzeba by zjechać żeby zagrac na sredniaku pokroju GTX1060 a nawet ta karta nie jest najpopularniejszą w domowych pecetach do giercowania.

          Skomentuj

          1. xbk123
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2018-08-25 22:46

            To mogło być w 4k, na ultra, z najwyższymi ustawieniami AA.

            Skomentuj Historia edycji

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2018-08-26 00:51

            no raczej w 4k AA hmm :) no nie sądze ale ok, nie wiadomo jak było, zobaczymy za to jak będzie, oby było dobrze z optymalizacją bo gra zapowiada sie kozacko

            Skomentuj

  7. xbk123
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-25 22:20

    Bardzo ładna gra moim zdaniem. Ale zastanawiam się, czy technologia RTX to jest to czego potrzebują dzisiejsze gry żeby wyglądały realistyczniej. Obejrzyjcie sobie gameplay z tej gry w 4k, z zatrzymywaniem w niektórych scenach, i oceńcie co jest jeszcze w grach nie teges jeśli chodzi o grafikę.

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-08-25 22:23

      oświetlenie.
      Raytracing to jest ostatnie ogniwo przed osiągnieciem grafiki fotorealistycznej w grach.

      Skomentuj

      1. xbk123
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-08-25 22:43

        A tam oświetlenie. Na początek jakość tekstur, jakość obiektów, przedmiotów itd.

        https://www.youtube.com/watch?v=tKemIJ0G1C8
        Zatrzymaj 3.21 i obejrzyj tekstury.

        Poza tym jakaś fizyka śniegu/błota, dziewucha biegnie i nawet śladu nie zostawia.

        Skomentuj Historia edycji

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-08-26 00:50

          nie od razu rzym zbudowano, od czegos trzeba zacząć.

          Skomentuj

          1. xbk123
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-26 10:42

            https://www.youtube.com/watch?v=NxmBQpy7ggc

            Puść to od 0.49 i zobacz teksturę tego stołu. Kiedyś modowałem to powiem, że takie rzeczy dają więcej do realizmu niż wszystkie ficzery od NV. To wygląda realistycznie. Nie chodzi tylko o fakturę, jakość, rozdzielczość ale i kolor. To po prostu wygląda jak prawdziwe.

            Skomentuj

        2. pablo11
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-08-26 04:47

          O tym mówiłem we wcześniejszym artykule. To mnie tu zacytowano na początku. Chyba sie komuś to cytowanie nie spodobało, bo już tego nie ma.
          Wypada czekać na to co przyniesie czas, bo mi akurat ten obecny trailer zaimponował. Wiele sie poprawiło w stosunku do screenów ze słabej jakości teksturami, które pojawiały się wcześniej.
          Ciekawe, czy odpali to w 4K na konsolach, żeby nie było, mówię całkiem poważnie. Na konsolach i tak nie będzie RTXa, a taki świat zoptymalizowany może pójdzie w 4K(ew. skalowanie z jakichś 2k).

          Skomentuj

          1. rlistek
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-26 13:52

            Lmao.

            Skomentuj

          2. bleeblebleble
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-26 18:51

            pablo11

            Nie twoje cytowanie się nie spodobało tylko link do YouTube z niecenzuralnymi słowami.

            Napisałeś:

            "Problem polega na tym, że gra bez raytracingu będzie wyglądać słabo. Dużo słabiej niż konkurencja bez tej opcji. To jest właściwie problem. Że gra nawet z raytracingiem będzie wyglądać gorzej, niż te, które były do tej pory były produkowane bez tego efektu. Bo raytracing żre zasoby, więc trzeba ograniczyć modele, poniżej dzisiejszych standardów."

            Więc odnieść się do tego artykułu w którym autor pisze:

            "Szczegóły, oświetlenie, cienie i cała masa detali, które czyniły z Metro Exodus wizualny diamencik."

            + zapytałem się skąd masz takie info. Nie odpisałeś.

            Wiec wychodzi na to, że to sobie ubzdurałeś tylko.


            Skomentuj Historia edycji

  8. zeniu
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2018-08-25 22:25

    Przecież 4A obiecywało że najlepszą graficznie wersją będzie ta na One X. A tu się okazuje że nawet bez RT wersja na PC jest lepsza?

    Skomentuj

    1. marcin29
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-08-25 23:16

      One X mislo być najlepszą wersja ale z konsol..
      Wiadomo ze PC bedzie miec najlepsza wersje :)

      Skomentuj

  9. piotreeeek
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-26 01:27

    Raytracing w BF V...bajeczka. W 4K, ultra, HDR szykuje sie graficzny kozak na PC. O nowym Metro nawet nie wspominam, bo coś czuje że graficznie ta gra rozwali system.

    0:38
    https://www.youtube.com/watch?v=VK7lL3E2LVc

    Skomentuj Historia edycji

  10. sabaru
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-26 12:25

    Ciekawe jak będzie wyglądać gra z otwartym światem z taką ilością szczegółów. Może nawet GTA 6.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!