Kamery

NHK Super Hi-Vision: wideo 7680x4320 pikseli z prędkością 120 klatek/s

przeczytasz w 2 min.

Kamery na Olimpiadzie w Londynie

Japońska telewizja publiczna NHK przygotowuje sensor CMOS, który potrafi rejestrować wideo w standardzie Super Hi-Vision i to z prędkością 120 klatek na sekundę. Jeśli nie wywołuje to na was wrażenia, to wyobraźcie sobie Nikona D800, który rejestruje płynne wideo z prawie pełną rozdzielczością matrycy.

Prace nad Super Hi-Vision, standardem telewizji bardzo wysokiej rozdzielczości, która gdzieś po 2020 roku ma szanse realnie zaistnieć w naszym codziennym życiu, prowadzone są od wielu lat. Jednym z podstawowych wyzwań są oczywiście sensory, które mają rejestrować obraz w rozdzielczości 7680 x 4320 pikseli. Sensor dla kamer Super Hi-Vision ma rozdzielczość 33 Mpix, czyli niewiele mniej niż sensor lustrzanki Nikon D800.

Londyn 2012 Super Hi-Vision Igrzyska

Kamery Super Hi-Vision rejestrujące nagrania z prędkością 60 klatek/s są już dostępne i wykorzystane zostaną podczas tegorocznej Olimpiady w Londynie. Zapis będzie wykorzystany do projekcji wielkoformatowych, ale, jeśli wideo zostanie zachowane, przyda się także w przyszłości. Sharp co prawda pokazał już telewizor 8K, ale pamiętajmy - czeka nas przejście przez standard 4K, który na razie nie trafił jeszcze pod strzechy.

Super Hi-Vision Sensor Shizuoka
Sensor opracowany na Uniwersytecie Shizuoka ma wymiary 21,5 x 12,1 mm, co pozwala rejestrować obraz zgodny z wykadrowanym do proporcji 16:9 formatem Super 35.

Telewizja NHK, która rozwija ten standard, postanowiła jeszcze bardziej wyśrubować parametry technologii Super Hi-Vision. Zwiększono prędkość rejestracji wideo o rozdzielczości 7680 x 4320 pikseli do 120 klatek/s, czyli dwa razy większej niż dotychczas. To nie lada wyczyn, zważywszy na to, że w ciągu sekundy z sensora odczytywane jest około 12 gigabajtów danych. Zaletą jest także niezwykle mały pobór prądu podczas pracy, jedynie 2,5 W. Tak wysoka szybkość rejestracji świadczy o tym, że jest on także przygotowywany do zapisu obrazu stereoskopowego - 3D.

Tak dużą prędkość rejestracji wideo udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu bardzo wydajnego konwertera analogowo-cyfrowego, który zintegrowano z sensorem CMOS. Trudno coś więcej powiedzieć, gdyż nie znamy szczegółów. Można spodziewać się z pewnością jednego - trzeba będzie masę szybkich i niezwykle pojemnych macierzy dyskowych, aby przechowywać i obrabiać nagrania.


Więcej o wideo wysokiej rozdzielczości:

Źródło: AVwatch

Produkt Roku 2011/12 - głosowanie

Czy już zagłosowałeś w plebiscycie na Produkt Roku? Na pewno masz swój ulubiony produkt i markę. Weź udział!

Komentarze

44
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    7
    Widze, że cięzkie czasy nadchodzą dla artystów VFX i amatorów.
    • avatar
      mgkiler
      5
      OK. Ale nikt nie zauwazyl, ze filmu nie oglada sie z 10cm od ekranu.

      Generalnie wieksza rozdzielczosc mozna wykorzystac do wiekszych ekranow. OK, ale wiekszy ekran TO wieksza odleglosc z ktorej ogladam film.
      A wiec po co mi wiecej niz Full HD?

      Przy 40 cali TV ogladanie z 2m w full HD powoduje ze nie widac pojedynczych pikseli.
      Jasne mozna miec 80 cali. Ale wtedy bedziemy ogladac nie z 2m tylko z 4m i znow Full HD wystarczy.

      Taka rozdzielczosc w domu jest zbedna, bo widac ja tylko wtedy jak przystawimy 5-10cm noc do ekranu 40 calowego...

      Wiec po co?
      • avatar
        Konto usunięte
        2
        Jak dobrze, że dobry DivX 270p w stereo całkowicie mnie zadowala. I do tego starczy zwykły monitor 15"-17" lub TV 14"-21". A teraz jak mam PDP 42" z 1024x768 to już nast nastąpiło całkowite zaspokojenie moich wrażeń wizualnych względem filmów czy telewizji :)

        A tak na serio to taki odnoszę wrażenie, ze te nowinki będą bardzo drogie są po t aby wyciągnąć kasę od klienta. nie mam nic przeciwko 4K czy 8K ale przecież tak na dobra sprawę obraz SD starczy spokojnie. Jak już naprawdę taki mus to HD i już... kiepskiego filmu żadne 3D czy 8K i tak nie wybroni a jedynie wydoi portfel.

        Aczkolwiek monitor do kompa z taką rozdzielczością był by ciekawą sprawą.
        • avatar
          Konto usunięte
          1
          "ale pamiętajmy - czeka nas przejście przez standard 4K, który na razie nie trafił jeszcze pod strzechy."

          To jeżeli już jest coś lepszego to czemu czekać i wprowadzać coś pośredniczące, aaa no tak zapomniałbym kasa kasa kasa -.-

          W Polsce tak naprawdę standardu HD na dobre nie ma, bo co to jest parę kanałów na kilkadziesiąt.
          • avatar
            Szymon331
            1
            Hm, mnie to bardziej zastanawia sprawa nośnika na jakim to będzie zapisywane. Full HD 50 kl/sec. Nawet z kompresją na godzinę filmu zapycha od 16-50GB pamięci. Nie wspominając o nie skompresowanym materiale.

            Taka rozdzielczość i FPS pewnie zajmować będą z 10GB na każdą minutę...
            • avatar
              Dudi4Fr
              1
              Ja wam powiem tak, to jest evolucja cos normalnego kiedys filmiki na youtube ogladalo sie nagrane komórkiami w 320x240 na Neostradzie 512kb/s a teraz w 1280x720 albo 1920x1080 nagrywane smartphone-ami za pomoca łacza rzędu kilku-kilkunastu Mb/s i filmik tej samej dlugosci sciaga sie w tym samym czasie. Jak wszyscy przejdziemy na kable optyczne (maja nadzieje ze kraje 3 świata nie zrobia tego przed polska...) to 4k i 8k przy łączu 1Gb/s bedzie tak samo. Wszystko idzie do przodu kiedys nawet nie patrzało sie na bebechy komórki ilczylo sie tylko wielkosc ekranu i aparat, teraz już kupno smartphona wyglada jak kupno laptopa czy pc jaki procesor ile ram-u, ekran w jakiej rozdzielczość, amodel czy super lcd a moze IPS....
              • avatar
                artexo336
                0
                Po ostatnim rozdaniu Oskarów widać że nie trzeba jakiejś zaawansowanej technologii, typu 3D i innych efektów specjalnych, mówię tu o filmie pt. "Artysta".
                • avatar
                  Konto usunięte
                  -15
                  Pff co to za Super Hi-Vision skoro teraz nawet w komórkach mamy kamery 41Mpix ;D
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    0
                    jeżeli sekunda filmu zajmuje 12gb to na czym oni będą ten film zapisywać ? wgl 12gb/s jaka pamięć ma taki zapis?
                    • avatar
                      amidar
                      0
                      "12 gigabajtów danych" jak wam to wyszło ?
                      Ja mam inne wyniki przy założeniu że dane są 16 bitowe
                      7680 x 4320 x 2 = około 7.5GB ...
                      1 pixel to jedna składowa koloru a nie połączenie 3 chyba że to jakiś nowy typ matrycy. Pixele brakujące pixele w składowych są interpolowane ale to już przy przetwarzaniu a nie w matrycy
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        trzeba poczekac jeszcze 10 lat, wiec nośniki jak i zapewne łącza o takiej przepustowości już będą aby komfortowo korzystać. Pomyślcie co było 10 lat temu dyski o pojemności max 80gb, płyty dvd i w większości przypadków łącza 128 kb/s, a co mamy dziś, 1Tb to taki standard, plyty blu ray i łącza powiedzmy co najmniej te 10 mb(choć kablówki to jakieś 25 mb), a gdzie nam do Japonii, gdzie pewnie standard to jakieś 100 mb jak nie więcej. Także będzie 4-8 k to i reszta nie bedzie problemem
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          Mogliby zrobić matrycę CCD:(
                          Mimo wszystko są jednak lepsze.
                          • avatar
                            mwest69
                            0
                            no cóż.. czas idzie na przód, my idziemy na przód, a więc i technologia idzie na przód.. kiedyś u nas też standardem będzie 1gb/s :D póki co trzeba się cieszyć tym co się ma.