Aparaty cyfrowe

Nikon Nikkor: 24-85 mm i superzoom 18-300 mm dla lustrzanek cyfrowych - specyfikacja i cena

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2012-06-15

Sprzedano już 70 milionów obiektywów Nikon. Liczba ta będzie rosła, między innymi za sprawą nowych modeli.

Nikon zaprezentował dwa szkła, które na swój sposób są wyjątkowe. Pierwsze z nich o zakresie ogniskowych 18-300 mm i jasności f/3.5-5.6 to idealny kompan do uniwersalnego zestawu lustrzanka i jeden obiektyw. Drugi obiektyw Nikkor 24-85 mm o zakresie jasności f/3.5-4.5 można potraktować jako zapewnienie, że Nikon zaprezentuje w końcu tani pełnoklatkowy aparat.

Premierze nowych obiektywów towarzyszy jubileusz związany z przekroczeniem 70 milionów wyprodukowanych obiektywów Nikkor. Wytwarzane są one od 1933 roku, a wraz z rozwojem fotografii cyfrowej tempo produkcji rośnie - od października ubiegłego roku wyprodukowano 5 milionów egzemplarzy.

Obecnie 90% obiektywów to konstrukcje wyposażone w cichy silnik ultradźwiękowy SWM. Od momentu wprowadzenia tej technologii na rynek w połowie lat 90-tych XX wieku, wyprodukowano 30 milionów szkieł Nikkor z SWM.

Nikon Nikkor obiektywy

Niektórzy z was mogą przypominać sobie czasy, gdy Nikona krytykowano za trzymanie się starszych konstrukcji szkieł i nie wprowadzanie nowych dostosowanych do cyfrowej rzeczywistości. To jednak już przeszłość, a Nikon raz po raz wprowadza nowe obiektywy.

Pierwszy NIKKOR 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR AF-S DX to superzoom o bardzo uniwersalnym zakresie ogniskowych (ekwiwalent 27-450 mm). Zakres ogniskowych ucieszy osoby, które unikają rozbudowy systemu poza jedno podstawowe szkło. Może zainteresować także tych, którzy chcą czasem zamiast kilku szkieł, wziąć na fotowyprawę jedno pokrywające zakresem jak największy zakres ogniskowych. Za tę uniwersalność trzeba będzie jednak zapłacić aż 4000 złotych.

NIKKOR 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR AF-S DX
O Nikkorze 18-300 mm wiedzieliśmy już od marca, ale dopiero teraz nastąpiła oficjalna premiera.

 

 Obiektyw
NIKKOR 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR AF-S DX
Mocowanie NIKON F (tylko aparaty APS-C)
Ogniskowa 18-300 mm
(ekwiwalent 27-450 mm)
Jasność f/3.5-5.6 (minimalna przysłona 22-32)
Konstrukcja 19 soczewek w 14 grupach
3 soczewki asferyczne, 3 elementy ED
9 listków przysłony
Pole widzenia od 75o do 5o20'
Odległość ogniskowania
od 0,45 m (300 mm) / powiększenie 1:3,2
Autofokus tak, silnik AF-S
Stabilizacja obrazu optyczna VR II
Średnica filtra 77 mm
Wymiary i waga

83 x 120 mm / 830 gramów

Drugi z obiektywów NIKKOR 24–85 mm f/3.5–4.5G ED VR AF-S to szkło dedykowane aparatom pełnoklatkowym. Choć cena 2500 złotych nie jest niska, to biorąc pod uwagę przeznaczenie, jest to szkło z dolnej półki cenowej. Wiele osób czeka na potwierdzenie premiery pełnoklatowego „budżetowego” Nikona D600 (na razie tylko jako plotka), a wprowadzenie tego obiektywu może oznaczać, że Nikon przygotowuje sobie pole do wprowadzenia takiej lustrzanki.

Zakres ogniskowych 24-85 mm, dla osób wychowanych na cyfrowych kompaktach, nie jest może tak uniwersalny jak chce to widzieć Nikon, ale jeśli szkło będzie tak dobre jak stary model przeznaczony dla analogowych lustrzanek, to obiektyw ma szanse stać się obowiązkowym elementem niejednego zestawu. Zwłaszcza że konstrukcja sprawia wrażenie solidnej. Mamy tu powłokę ochronną Nikon Super Integrated Coating, a także gumową uszczelkę i metalowy bagnet.

NIKKOR 24–85 mm f/3.5–4.5G ED VR AF-S

 

 Obiektyw
NIKKOR 24–85 mm f/3.5–4.5G ED VR AF-S
Mocowanie Nikon F
Ogniskowa 24-85 mm
36-127,5 mm (z aparatami APS-C)
Jasność f/3.5-4.5 (minimalna przysłona 22-29)
Konstrukcja 16 soczewek w 11 grupach
3 soczewki asferyczne, 1 element ED
7 listków przysłony
Pole widzenia od 84o do 28o30' (dla pełnej klatki)
Odległość ogniskowania
od 0,38 m / powiększenie 1:4,5
Autofokus tak, silnik SWM, ogniskowanie wewnętrzne
(bez zmiany długości)
Stabilizacja obrazu jest, VR II
Średnica filtra 72 mm
Wymiary i waga

78 x 82 mm / 465 gramów


Więcej o sprzęcie foto Nikon:

Źródło: Nikon

marketplace

Komentarze

26
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Błąd w zdaniu: "...trzeba będzie jednak zapłacić aż 4000 tysiące złotych."
    Zaloguj się
  • avatar
    O ile ten pierwszy jest jeszcze jako tako to kto kupi ten drugi 24-85mm. Strasznie toto ciemne jak na taki zakres ogniskowych. Dla mnie nadal idealnym obiektywem jest Sigma 17-70mm przy f2.8-4. Znacznie jaśniejszy a i chyba bardziej uniwersalny.
    Zaloguj się
  • avatar
    No to prosimy o test 18-300 vs 18-200 VR II jak sprzęt będzie dostępny.
  • avatar
    W takiej cenie za to 18-300, to oczekiwałbym przynajmniej dobrej rozdzielczości na brzegu kadru i bardzo dobrej w centrum, na całej długości.

    Może nie od minimalnego, ale od -1 już tak.

    Swoją drogą, może sam bym się skusił na takie coś? Na wędrówkę w góry, czy spacer nad morzem będzie jak znalazł a wolę rozbudować system o takie szło, niż inwestować kasę w kompakt czy bezlusterkowca (nie dlatego, że uważam to za głupie, ale zwyczajnie chodzi o możliwości finansowe, gdybym mógł sobie pozwolić, to kupiłbym kompakt Leica z Carll Ziess na wycieczki)



    D600. Walka na pełne klatki. Pełną klatą trzeba walczyć z megapixelami ;)

    Oczywiście troszkę żartuję. Jednak dużo osób pyta mnie, czy warto kupić "pełną klatkę" i kiedy słyszą, że lepiej kupić APS-C i dołożyć do dobrego 18-55 albo jeszcze lepiej "stałki" to dziwnie patrzą i twierdzą, że z nich kpię, bo boję się, że mogą robić lepsze zdjęcia.
  • avatar
    "Ciemność widzę, ciemność", jak mawiał klasyk. ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    co do pierwszego obiektywu,, zoom mi sie podoba, ale np moglibysmy doplacic 300 zl i mielibysmy swietna sigme 70-200 z f2.8 ;].
    ale i tak pierwszy obiektyw jest lepsza oferta niz ten drugi ( moim zdaniem) . f3,5? powinni dac co najmniej 2,8 ;) przeciez stalka 85 z 1,4 chodzi po jakies 2 tysiace, a tutaj daja za takie pieniadze 3,5.

    jakbym mial wybierac wybralbym pierwszego, ale gdybym mial wybierac miedzy tymi dwoma a sigma, wybrlbym sigme ;)
    Zaloguj się