• benchmark.pl
  • Gry
  • Tak realistycznej wody w grach jeszcze nie było - technologia Nvidia PBF
Gry

Tak realistycznej wody w grach jeszcze nie było - technologia Nvidia PBF

przeczytasz w 1 min.

Nie tylko naturalnie prezentująca się, ale i zachowująca się woda ma być wynikiem zastosowania technologii cząsteczek PBF.

Nvidia PBF

Firma Nvidia jest jednym z najważniejszych autorów rozwiązań graficznych na świecie. Amerykańska korporacja od wielu lat promuje i rozwija PhysX – biblioteki charakteryzujące się bardzo dobrze odwzorowaną fizyką poszczególnych elementów.

Podczas gdy większość ich została już dobrze dopracowana, nieco w tyle pozostała woda, będąca niewątpliwie dość istotnym fragmentem każdej gry. Wygląda na to, że Nvidia postanowiła się w końcu zabrać za nią na poważnie.

Nie tylko naturalnie prezentująca się, ale i zachowująca się woda ma być wynikiem zastosowania technologii cząsteczek PBF (Position Based Fluids). Nowe rozwiązanie zostało zaprezentowane podczas SIGGRAPH 2013 (Special Interest Group on GRAPHics and Interactive Techniques). Tam, przedstawiciel Nvidia zapowiedział, że BPF nadaje się do aplikacji w czasie rzeczywistym. 

Co bardzo ważne, nie skończyło się tylko na słowach, ale i zaprezentowane zostało demo technologiczne. Efekt jest naprawdę świetny – woda wygląda bardzo autentycznie, a jej ruchy nie różnią się praktycznie od tych prawdziwych. Niestety jak na razie dużym problemem jest zasobożerność – nawet na wydajnych kartach graficznych nie udało się osiągnąć wyniku przewyższającego 30 klatek na sekundę.

Wszystko było pięknie, ale jest pewne „ale”. Otóż PhysX jest standardem zamkniętym, co oznacza, że choć teoretycznie działa na wszystkich procesorach, to już aby uzyskać bardziej wymagające efekty użytkownik musi dysponować dodatkowo kartą graficzną Nvidia. Przypomnijmy w tym miejscu, że zarówno nowa konsola Sony PlayStation, jak i nowy Xbox (prawdopodobnie) będą korzystały z kart AMD – to z kolei oznacza, że nowa generacja konsol realistycznej wody nie obsłuży.

Samo dopracowanie technologii PBF też pewnie jeszcze nieco potrwa. Pozostaje jedynie żywić nadzieję, że na trafienie rozwiązania do gier nie będziemy musieli czekać zbyt długo. Przynajmniej tych przeznaczonych dla komputerów osobistych. 

A o jakich w ogóle efektach piszemy? Zobaczcie poniżej:

Źródło: Hexus, Bit-Tech, YouTube

Komentarze

37
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    ALEKS_D_RAVEN
    22
    Na razie przeraża to ze cała moc karty idzie na symulacje samej fizyki.
    • avatar
      groldominika
      6
      Za mylący tytuł ZAKOP!
      • avatar
        Konto usunięte
        2
        Trochę przespane info Nvidia opublikowała to już jakiś czas temu. Ale jak śli chodzi o samą technologie to prezentuje się genialnie tylko będzie pewnie "podżerać" mnóstwo klatek.
        • avatar
          AndreoKomp
          2
          Z tą informacją powinni zapoznać się wszyscy Ci, którzy uważają, że PhysX jest bezsensowną technologią i przy zakupie karty graficznej nie ma znaczenia, przy w tej samem wydajności i cenie dana karta jest od Nvidia i ma PhysX, czy od AMD i nie ma PhysX. W zdecydowanej większości technologia jest krytykowana, a ja uważam, że to dobre drzwi do poprawy grafiki w grach i przez te drzwi warto pójść dalej. Gry są już piękne, ale fizyka jest na bardzo niskim poziomie, a w niektórych przypadkach nawet nie do zaakceptowania. Tyle ode mnie :)
          • avatar
            piotrek8x
            2
            Jakiś zakompleksiony gimnazjalista założył dwa konta i dorwał się do minusów... Niby nikt normalny nie zwraca na to uwagi, ale jednak trochę to wkurza.
            • avatar
              trybcio86
              1
              Fajne :)... ale dla marines. Od tego patrzenia nabawilem sie choroby morskiej...z tym efektem to jedynie mozna zrobic symulator statku albo sloneczny patrol :D
              • avatar
                renholder1987
                0
                Nie promuje i rozwija tylko kupili gotowy produkt i żerują na klientach...
                • avatar
                  daker836
                  0
                  To było na gtx 580 jakby co;)
                  • avatar
                    Kieresz
                    -1
                    ZIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEFFFFF moge miec plaska jak kartka wode z textura z atari byle gra byla dobra......
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      -1
                      A więc wojna Nvidia-AMD trwa. Jedni mają włosy, drudzy wodę... Ciekawe ;)
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        -1
                        taką wodę w grach to zobaczymy najbliżej za 5 lat, ale bardziej obstawiałbym 10 lat
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          -8
                          "Tak realistycznej wody w grach jeszcze nie było" - inspired by Onet?

                          Zadam niewygodne pytania:
                          1) O jakich grach w tytule jest mowa?
                          2) Dlaczego użyto w tym celu Geforce'a 580 (o czym nie ma ani słowa w newsie)?
                          3) "użytkownik musi dysponować dodatkowo kartą graficzną Nvidia" - jeszcze jedną?
                          4) "to z kolei oznacza, że nowa generacja konsol realistycznej wody nie obsłuży" - serio? A o NV APEX słyszał? Nawet był news na ten temat w Benchamrku.

                          http://www.nvidia.pl/object/io_1238490592674.html