Procesory

Nvidia prezentuje procesor Tegra K1 - wydajniejszy od X360 i PS3

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2014-01-06

Nowy procesor mobilny trafi do topowych tsmartfonów i tabletów.

Nvidia Tegra K1 prezentacja na CES 2014 zdjęcie

Nvidia zapowiedziała na konferencji prasowej nowy procesor mobilny z rodziny Tegra, który został zaprojektowany z myślą o najwydajniejszych smartfonach i tabletach z systemem operacyjnym Android.

Mowa tutaj o procesorze Tegra K1 (wcześniej znanym pod kryptonimem Project Logan), a więc następcy obecnej Tegry 4(i). Układ będzie dostępny w dwóch wersjach – 32-bitowej bazującej na czterech rdzeniach ARM Cortex-A15 o zegarze do 2,3 GHz oraz 64-bitowej z dwoma rdzeniami Denver (bazującymi architekturze ARM v8) o taktowaniu do 2,5 GHz. Co ważne, obydwie wersje są kompatybilne pod względem styków, a więc można się spodziewać podobnych urządzeń z dwoma różnymi procesorami.

W obydwóch przypadkach producent zintegrował układ graficzny bazujący na architekturze Kepler ze 192 rdzeniami CUDA - dla porównania, obecny procesor Tegra 4(i) ma zaledwie 72 rdzenie CUDA. Nie da się zatem ukryć, że nowa Tegra została zaprojektowana z myślą o mobilnej rozrywce i nie powinny jej być straszne nawet najbardziej wymagające tytuły – już teraz producent współpracuje ze studiem Epic Games nad optymalizacją silnika Unreal Engine 4.

Jen Hsun Huang pochwalił się, że nowa konstrukcja jest znacznie wydajniejsza i energooszczędniejsza względem konsol poprzedniej generacji. Sam procesor jest przeszło o 50% wydajniejszy niż w Xbox 360 i o 90% niż w PlayStation 3, natomiast układ graficzny o 55% wydajniejszy niż w Xbox 360 i 3-krotnie wydajniejszy niż w PlayStation 3 – wszystko przy 20-krotnie niższym poborze energii elektrycznej.

Oczywiście nie obyło się bez prezentacji możliwości Tegry K1 w praktyce – w tym przypadku jeszcze na inżynieryjnej platformie testowej. Podczas konferencji można było podziwiać różnego rodzaju dema technologiczne (w tym wykorzystujące silnik Unreal Engine 4) oraz pograć w gry Serious Sam 3 i Trine 2.

Nvidia Tegra K1 prezentacja na CES 2014 zdjęcie platforma

Nvidia Tegra K1 prezentacja na CES 2014 zdjęcie platforma

Kiedy powinniśmy się spodziewać premiery pierwszych konstrukcji z Tegrą K1? Najprawdopodobniej w drugim kwartale tego roku – firma Lenovo ujawniła, że premierę swoich urządzeń planuje na lipiec.

To jednak nie koniec ciekawostek, bowiem producent przygotował również akcję promocyjną o kryptonimie Project 192 – obnoszącą się do liczby rdzeni CUDA w nadchodzącym procesorze. W tym celu na jednym z pól w USA umieścił „tajemniczy” znak dla maniaków teorii spiskowych spod znaku UFO – w rzeczywistości był to schemat układu Tegra K1 :)

Nvidia Tegra K1 procesor mobilny piktogram w polu zdjęcie

Poniżej możecie zobaczyć filmik przedstawiający kulisy powstawania znaku.

Źródło: Nvidia, ComputerBase

marketplace

Komentarze

64
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    "Sam procesor jest przeszło o 50% wydajniejszy niż w Xbox 360 i o 90% niż w PlayStation 4, natomiast układ graficzny o 55% wydajniejszy niż w Xbox 360 i 3-krotnie wydajniejszy niż w PlayStation 4 "

    Troszeczkę przesadziliście :)
    Zaloguj się
    18
  • avatar
    Chyba wydajniejszy od PS3 nie PS4
    Zaloguj się
  • avatar
    50% wydajniejszy niż w Xbox 360 i o 90% niż w PlayStation 4, natomiast układ graficzny o 55% wydajniejszy niż w Xbox 360 i 3-krotnie wydajniejszy niż w PlayStation 4? Xbox jest lepszy od PS4? xD
    Zaloguj się
  • avatar
    To wszystko brzmi trochę jak abstrakcja.
  • avatar
    trochę szarpie ten fps, demko z odbiciami też nie wygląda zbyt płynnie.
  • avatar
    Oj ludu pewnie się pomylił z tym ps4 a wy już wielkie halo robicie litości...
    Zaloguj się
  • avatar
    moze byc i 300 razy wydajniejsze, niestety ale dotykowy ekran zabija przyjemnosc grania, ogranicza sie do kolejnych angry birds-ow i co najwyzej wyscigow, kazdy lepszy tytul siada bo macanie po ekranie nie daje precyzji
    jesli ktos chce grac w kolejce do lekarza albo na przystanku, to sa od tego 3DS-y i Vity, a nawet starsze i duzo tansze PSP moze dac duzo wiecej frajdy niz najnowsze telefony, osobiscie wole God of War na PSP niz 90% produkcji na androida
    Zaloguj się
  • avatar
    "PS3 ma grafikę nVidii - 400GFlops" - nie... nie ma. PS3 ma grafikę Nvidii która łącznie z nieprogramowalnymi jednostkami ma 400 GFLOPS, ale takich jednostek się nie wlicza. PS3 ma grafikę o architekturze niezunifikowanej i wydajności 44 GFLOPS jednostek przetwarzania wierzchołków (o niskich możliwościach i nie potrafiących dłuższego kodu odpalić) i 192 GFLOPS przetwarzania pixeli/texeli.
    Niestety dla PS3 od czasu jego GPU gry poszły mocno w efekty postprocess dlatego porównanie Nvidii z samymi jednostkami pixel shaderów (bo konkurencyjne zunifikowane wszystkie mają już możliwości co najmniej pixel shaderów).
    http://www.benchmark.pl/uploads/article/37720/GALLERYINCONTENT/3e88ed5d93b7367c62c5455d91a764ad543ab87c.jpg

    Ofc PS4 i Xbox One to zupełnie inna bajka i przykładowo GPU z Xbox One to 1.2 TFLOPS, a z PS4 1.85 TFLOPS... Tegra K1 jest urządzeniem mobilnym i swoimi 0.37 TFLOPS (tylko 192 rdzenie po 950 MHZ) może jedynie konkurować z low-endowymi PC czy laptopami, a nie z najwyższą półką PC czy nowymi konsolami (mogą być te same gry wydawane, ale efekty poobcinać trzeba jak na PC do low-endów).
    Zaloguj się
  • avatar
    Dziwi mnie dlaczego ktoś kto słyszy o urządzeniach mobilnych od razu pierwsze co mu przychodzi do głowy, to: "aha, nie pogram już sobie :/". Dziwne stwierdzenie, tym bardziej, że smartphone'y, tablet'y nie bez powodu obsługują klawiatury, myszki, a nawet pady ;p To tak jakby, ktoś kupił sobie dotykowy ekran do komputera stacjonarnego, aby móc obsłużyć interfejs Windows 8 i nie tylko dlatego, a ktoś by napisał mu, że teraz sobie nie pogra... Co najwyżej w "Ninja Fruit" lub "Angry Birds", co jest pozbawione sensu xD Tak na prawdę tablet może być takim ultrabook'iem konwertowanym, chcesz zabrać komputer, gdzieś w podróż mając możliwość przejrzenia internetu, poczty itp. korzystasz z ekranu dotykowego. Z kolei, gdy chcesz napisać coś w Wordzie w czasie podróży dołączasz klawiaturę, natomiast chcąc pograć podłączasz pad'a bądź klawiaturę z myszką ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Coś pięknego! To tylko mnie utwierdza w przekonaniu, że za 3 maksymalnie 4 lata smartphony będą oferowały znacznie większą wydajność niż PS4 i XboxOne! A one będą jeszcze kolejne 4 lata na rynku!
    Konsole kiedyś jeszcze wyznaczały nowe standardy w grafice, a teraz będą je skutecznie hamować!
    Już się nie mogę doczekać jak taki Batllefield 6 zostanie odpalony na smartphone z Nvidia Tegra K4 w rozdzielczości 4K i 60 FPS, a na PS4 i XboxieOne będzie działać w 900 i 720p w 25 FPS!
    Zaloguj się
  • avatar
    PS3 ma grafikę nVidii - 400GFlops
    PS4 ma Radeona - 2 TFlops czyli wzrost około 5x

    Czyli Tegra K1 ma jakieś 3x wolniejsze GPU od PS4.
    No i na razie jest w planach...

    Liczyłem, ze nV pokaże coś podobnego do Mantle, co pozwoli na uzyskanie dużej wydajności i traktowanie ARM-a jako główne CPU. Intel by był bezużyteczny, a nV+Steambox mógłby walczyc z Sony i Microsoftem.

    Zaloguj się
  • avatar
    gdyby bylo tak jak mowia, to by sie 6 miesiecy starali w nowych konsolach go ulokowac...ale tak powoli patrac z boku to te tanie APU bede mialy ciezkie dni przed soba..
  • avatar
    http://imageshack.us/a/img145/3746/wat8.jpg
  • avatar
    Przeraża mnie to, w jakim ciemnogrodzie mieszkam... a nie przebrnąłem nawet przez 1/4 komentarzy. Ufolodzy, psia ich mać:)

    Polecam na zwałę:

    http://innemedium.pl/wiadomosc/niezwykly-piktogram-polu-w-kalifornii
  • avatar
    Dlaczego nie porównali z Commodore c64?Nie ma to jak porównanie nowego urządzenia z kilkuletnim i chwalenie się wydajnością.
    Zaloguj się
    -8
  • avatar
    Może przynajmniej będzie się dało odtwarzać 4K z YouTrup'a ;] Bo po co komu wydajna grafika w tablecie?
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekaw też jestem czy taki ARM Cortex-A15 o zegarze do 2,3 GHz jest szybszy od Cell-a w PS3 w Linpack-u. Aż trudno mi uwierzyć.
    Zaloguj się
  • avatar
    Troche przesadzili. A jeżeli nie to czy zagram sobie na telefonie w BF3?
  • avatar
    WOW to niesamowite
  • avatar
    Mam pytanie, ofc, czysto teoretyczne, które kieruję do osób, które architektury itp. mają w małym palcu ;) Czy nie można byłoby powiększyć rozmiarów rdzenia, tak, aby można było zmieścić w środku całą architekturę znaną z rodziny procesorów FX, do tego architekturę GCN 2.0 znaną chociażby z AMD R9 290 lub R9 280, nawet można byłoby zastosować słabsze wersje, gdyż pojawia się problem odprowadzania ciepła ;) Do tego wypuścić APU w dwóch wersjach bez pamięci GDDR5 oraz drugą wersję, która by ją posiadała :] Również mogliby przenieść wszystkie mostki itd. itd. do APU, następnie czterokanałowy dostęp do pamięci, gdzie również wypuściliby pamięci swego autorstwa z DDR3 4072MHz, bądź DDR3 2300MHz oraz wersje z GDDR5 ;p Wiadomo, że mniejsza ilość osób kupiłaby APU z wbudowaną pamięcią GDDR5 lub pamięć RAM z GDDR5, ale ktoś kto ma fundusz mógłby sobie pozwolić na taki wydatek :]

    Dlaczego wspomniałem o powiększeniu rdzenia APU? Otóż mam na tyle wiedzę, że nie jest możliwe zmieszczenie na tak małej powierzchni superwydajnych układów, a nawet pojawia się problem ciepła, ale kto mówi, że podany wyżej AMD R9 290 ma posiadać wydajność 1:1, wiadomo, że mniejsza liczba rdzeni, częstotliwości itp. pozwoliłyby na takie posunięcie. Zresztą w komputerze stacjonarnym nie zależy mi ile zajmuje procesor, a bardziej patrzę na wydajność :] Więc mógłbym poświęcić ilość dostępnego miejsca dla APU.

    Wiem, że może to być nie realne. Od razu przyznaję się że mam małe pojęcie, a właściwie podstawowe o architekturach i możliwościach jakie oferują układy, więc jestem świadom tego, że to jest tylko teoretyczne gdybanie :] Tylko nie piszcie, że gdyby było to możliwe to dawno AMD by wprowadziło taką możliwość do architektury. Otóż problemem lub znaczących argumentem przemawiającym za tym, że "nie jest to możliwe" byłoby stwierdzenie, że tak, można, ale nie opłaciłoby się to im, przez co możliwości techniczne byłyby spowalniane nie przez możliwości, technologię, a przez ekonomię ;) Również jestem świadom, że AMD APU jest wydajne, ale jest spowalniane przez pamięć. Co z tego, że wydajność układu graficznego dorównuje temu znanemu z kart rozszerzeń, skoro nie może rozwinąć skrzydeł z powodu pamięci.
  • avatar
    Nvidia i ich kolejna bajka :D
  • avatar
    To niedługo crysis 3 na tableta.