Technologie i Firma

Prywatne urządzenia w pracy - są obawy, nie ma czynów

przeczytasz w 1 min.

Menedżerowie obawiają się popularyzacji trendu BYOD w ich firmach. Równocześnie jednak nie dbają o odpowiednie zabezpieczenia.

BYOD (z ang. bring your own device) polega na wykorzystywaniu przez pracowników prywatnych urządzeń w pracy. Z jednej strony zwiększa to wygodę i elastyczność zatrudnionych, z drugiej – zagraża bezpieczeństwu firmowych danych. Nie dziwi więc, że – jak wynika z raportu Gemalto – 90 proc. menedżerów obawia się tego trendu.

Inne badanie, „Nowoczesne IT w MŚP” Ipsos Mori, wskazuje na to, że prawie co druga polska mała i średnia firma pozwala pracownikom korzystać z prywatnych urządzeń. To pokazuje, że trend faktycznie jest obecny na naszym rynku pracy. A dlaczego pracodawcy się na to godzą? Po pierwsze, bo tego często wymagają pracownicy, po drugie, bo zmniejsza to koszty związane z zakupem sprzętu.

Jednocześnie wynika jednak, że niespełna połowa polskich przedsiębiorstw ma konkretne regulaminy, które regulują sposób, w jaki można korzystać z własnych urządzeń w miejscu pracy. I dotyczy to tylko małych i średnich firm, a w większych – jak wynika z badania Samsunga – jest niestety jeszcze gorzej.

„Biorąc pod uwagę, że kradzież tożsamości była najczęstszą formą aktywności cyberprzestępców w I kw. 2016 r., a jej wzrost względem poprzednich 6 miesięcy wyniósł 53%, brak zabezpieczenia firmowej infrastruktury i bagatelizowanie roli szkoleń pracowników w tej kwestii powodują, że ryzyko wystąpienia poważnego incydentu jest bardzo duże” – mówi Jakub Gałczyk z Atmana.

Polscy pracownicy często korzystają z bardzo słabych haseł, a – co gorsza – niejednokrotnie wykorzystują to samo hasło do logowania na portalu społecznościowym i do firmowej sieci. Co niepokojące, 68 proc. menedżerów (to znów badanie Gemalto) nie widzi nic złego w stosowaniu takich danych logowania, a tylko 49 proc. organizuje na temat cyberbezpieczeństwa szkolenia.

Takie szkolenia przydałyby się też menedżerom, którzy mogliby się na przykład dowiedzieć, że jeśli już pozwala się korzystać pracownikom z prywatnych urządzeń do uzyskiwania dostępu do danych firmy, to powinno się zadbać o odpowiednie zabezpieczenia, takie jak trzystopniowe uwierzytelnianie. – „Narzędzia weryfikacyjne to kluczowy element składowy polityki bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę fakt, że połowa przypadków wycieków danych z firmowych środowisk rozpoczyna się właśnie w momencie uwierzytelniania” – dodaje Gałczyk.

Źródło: InPlus Media, Gemalto, Ipsos Mori

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Radical
    1
    Pierwsze slysze o takim trendzie. Jak to niby dziala? Pracodawca co 2 lata finansuje mi zakup komputera? Gdzie niby te oszczednosci?
    • avatar
      mr.diablin
      -1
      to tylko test