Na topie

Rękojmia - planowana jest dobra zmiana dla klienta

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki

Jeżeli zostanie przyjęta propozycja sejmowej Komisji ds. Petycji, okres rękojmi będzie liczony od dnia wymiany sprzętu na nowy.

Rękojmia - planowana jest dobra zmiana dla klienta

A A

Kupujemy telewizor, który po jakimś czasie pokazuje swoje wady. Korzystamy więc z rękojmi i wymieniany urządzenie na nowe. Okres rękojmi jest jednak liczony nie dla tego nowego produktu, lecz wciąż dla tego pierwszego. Tak jest dzisiaj, ale trwają prace nad zmianą prawa.

Jak podaje Rzeczpospolita, sejmowa Komisja ds. Petycji przygotowała propozycję zmian w prawie dotyczącym rękojmi. Konkretnie chce, by do kodeksu cywilnego dodany został artykuł określający, że okres, w jakim sprzedawca jest odpowiedzialny za towar powinien być liczony od nowa od dnia, w którym wadliwy produkt został wymieniony na nowy.

Jeżeli zostanie to przegłosowane, będzie to dobra wiadomość dla konsumentów, ale też ważna informacja dla sprzedawców, którzy będą musieli dostosować się do nowych przepisów. Trzeba pamiętać, że dwuletni okres rękojmi dotyczy między innymi odzieży i sprzętu sportowego, ale też urządzeń elektronicznych typu RTV i AGD.

Dziś pierwsze czytanie. Zakłada się, że nowe przepisy wejdą w życie już 1 stycznia 2018 roku.

Źródło: Rzeczpospolita. Ilustracja: geralt/Pixabay (CC0)

Odsłon: 3147 Skomentuj newsa
Komentarze

29

Udostępnij

Ciekawostki w marketplace

  1. Misza102
    Oceń komentarz:

    -15    

    Opublikowano: 2017-11-22 11:40

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Zapłaca klienci za wyższe ceny. Zarobią tez prawnicy kosztem klientów(ostatecznie oni za wszystko płacą). Takie przepisy to absurd. Zaraz mnie zminusuje kążdy- ale pomyślcie o tych którzy coś Produkują- również w Polsce. Polska Cebula ty wystawi na balkon zimą, żeby sie zepsuł nawet...

    To taka sama paranoja jak bezwględne pierwszeństo pieszych na pasach (na szczęsie senat PO zablokował pomysł kolegów z PO...)- jak by prowadzili to na pasach był by pogrom.

    niestety jak wiadomo Pis sie nie cofa.

    Skomentuj

    1. ZZacny
      Oceń komentarz:

      11    

      Opublikowano: 2017-11-22 11:54

      Przecież rekojma dotyczy wad fabrycznych, nie uszkodzeń w wyniku użytkowania. Przykład z balkonem odpada.
      Zmiana jak najbardziej logiczna. Ja w ogóle myślałem, że już tak było - nie rozumiem, dlaczego ustawa tak długo trwała w tej formie.

      Skomentuj

      1. kitamo
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2017-11-22 17:53

        Panie kolego, zajmuje się tym od 15 lat, uwierz mi że pojęcie wady fabrycznej w przypadku klientów w naszym kraju nie istnieje.
        Istnieje tylko i wyłącznie pojęcie "żądam i wymagam".

        Skomentuj

      2. miedzianek
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2017-11-22 18:51

        Zamiast wad fabrycznych będzie więcej 'zalanych przez użyszkodnika' i 'uszkodzeń z winy złego użytkowania' ;)

        Skomentuj Historia edycji

  2. Maxdamage
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2017-11-22 12:03

    Pamiętajcie, że RĘKOJMIA to nie to samo co GWARANCJA.

    Przy rękojmi, to TY jako klient musisz udowodnić wadę w produkcie- w efekcie zatrudnić rzeczoznawcę,specjalistę który wystawi odp. opinię.

    Pracowałem dla call-center appla - po 1 rocznej gwarancji wiele rzeczy się psuło. Każdy dzwonił i jak się dowiedział, że gwarancja w apple ma 1 rok, straszył rękojmią.

    W całej histoii działania polskiego call-center apple, nikt nigdy nie dostał naprawy/wymiany na rękojmię.

    Skomentuj

    1. Tomasz Słowik
      Oceń komentarz:

      7    

      Opublikowano: 2017-11-22 12:17

      Przez pierwszy rok to sprzedawca musi udowodnić, że wady nie było w dniu sprzedaży. Po pierwszym roku się zgadzam, to Ty musisz udowodnić, że taka wada była.

      Skomentuj

    2. Radical
      Oceń komentarz:

      6    

      Opublikowano: 2017-11-22 12:25

      Apple idealnie opanowało dymanie swoich klientów na każdym kroku, łącznie z gwarancją. Widać na świecie dużo baranów skoro tyle tego sprzedają. Telefon za 5tys z roczną gwarancją? Oczywiście że się sprzeda, w końcu apple to stan umysłu.

      Skomentuj Historia edycji

      1. Makar
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2017-11-22 13:53

        Rozróżniasz czym się różni gwarancja od rękojmi? Chyba nie... To, że apple daje roczną dla ciebie jako klienta nic nie zmienia. Poza tym w przypadku zakupu np na firmę i tak masz roczną na wszystko. Także idąc twoim tokiem myślenia wszystkie firmy dymią klientów ?

        Skomentuj

        1. Radical
          Oceń komentarz:

          4    

          Opublikowano: 2017-11-22 14:25

          Samsung, HTC, Huawei czy LG dają 24 miesiące gwarancji a najdroższe premium apple jedynie 12 miesięcy. Idąc dalej moim tokiem rozumowania tylko klienci apple dają się dymać.

          Skomentuj Historia edycji

          1. kitamo
            Oceń komentarz:

            -3    

            Opublikowano: 2017-11-22 18:00

            ciekawe rzeczy opowiadasz, mi Apple naprawia telefony w 3 roku od zakupu, a w sumie nie naprawia tylko wymienia.

            Skomentuj

          2. michq
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2017-11-23 13:53

            @Radical Samsung m.in. do S8 daje nawet 3 lata po rejestracji (S8 Guard), Huawei też do topowych modeli daje dodatkowy rok gwarancji.
            http://consumer.huawei.com/minisite/pl/vipservice/
            http://www.samsung.com/pl/promocje/guard/

            Skomentuj

        2. owatanka
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-11-22 18:26

          Dostalem 10 lat gwarancji na dysk ssd samsunga i 3 lata na magnetyczny HGST wiec jak ci wyszlo ze wszyscy daja rok gwarancji?

          Skomentuj

          1. kokosnh
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-11-22 21:13

            pff ja mam przedłużkę minijack 3.5mm z 25 latami gwarancji i wentylator 120mm z 10 latami gwarancji.

            Skomentuj

          2. brusss
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2017-11-22 22:05

            Ja mam wieczystą na kartę SD. Deal with it!

            Skomentuj

      2. kitamo
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2017-11-22 17:55

        Glupoty chłopie gadasz straszne.
        Apple wymienia mi praktycznie każdy telefon na nowy z nowymi świadczeniami gwarancyjnymi o ile to klient faktycznie fizycznie nie uszkodził sprzętu.
        Spokojnie nawet w 3 roku uzytkowania wymieniają mi urzadzenia wiec nie pisz głupot.

        Skomentuj

        1. patol1984
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2017-11-23 07:16

          Ale ja kto możliwe, że wymieniają w 3 roku choć masz rok gwarancji? Możesz rozwinąć swój przypadek? Bo nie ogarniam ;D

          Skomentuj

        2. Vendeur
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2017-11-23 15:21

          Ty to jednak faktycznie jesteś głupi, nawet trollować nie potrafisz z głową. Szkoda, że szarych komórek przy okazji nie wymienią, abyś takich bredni w internecie nie wypisywał...

          Skomentuj

    3. kokosnh
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-11-22 12:32

      ten komentarz jest bardzo mylący.

      "Przez rok trwania odpowiedzialności sprzedawcy istnieje domniemanie, że stwierdzona wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. Taka sytuacja ułatwia złożenie reklamacji, gdyż to przedsiębiorca musi udowodnić, że wada powstała z winy konsumenta.

      W przypadku zauważenia wady w późniejszym terminie, czyli między 12. a 24. miesiącem od wydania towaru, to konsument powinien wykazać, że wada towaru istniała w momencie zakupu – np. jest wynikiem zastosowania materiałów niskiej jakości, nieprawidłowej produkcji czy też niepoprawnej instrukcji obsługi lub konserwacji. Na poparcie swoich twierdzeń może (ale nie musi) skorzystać z pomocy specjalistów, w tym z opinii i analiz niezależnych rzeczoznawców."

      Osobiście jeszcze się nie zdarzyło, aby mi jakikolwiek sklep odrzucił reklamacje z tytułu rękojmi, oczywiście wady pod nią podlegały, nie były wyssane z palca.
      Raz morele chciało 300zł za wymianę nausznic w słuchawkach, na tyle wycenili (sic!), pismo z rękojmi i wymienili za darmo w ciągu tygodnia.

      Skomentuj

      1. Maxdamage
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-11-22 12:42

        Tak, przepraszam, przez pierwszy rok winny jest sklep, potem klient musi udowadniać swojej racji.

        Co do rzeczoznawcy- to pewnie zależny od firmy. W applu musieliśmy dawać klientowi do zrozumienia, że bez rzeczoznawcy to nikt w applu na to nie popatrzy, a na list z opinią rzeczoznawcy odpisywał już tylko dział prawniczy...

        Skomentuj

    4. miedzianek
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-11-22 19:03

      A czy przypadkiem gwarancja na elektronikę w EU to nie 2 lata minimum(wyżej to już zależy od producenta) ustawowe?

      Skomentuj Historia edycji

  3. kokosnh
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-11-22 12:20

    No to by ukróciło trochę produkowanie bubli o okresie żywotności gwarancji, czy sprzedawanie poserwerowych dysków na allegro jako nowych, bo będą musieli w nieskończoność je wymieniać :D

    Skomentuj

    1. Silver
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-11-22 16:45

      Bubli dotyczyć będzie gwarancja. Rękojmia to jak słusznie zauważyłeś np na dyski, laptopy i inne hasie poleasingowe, które są sprzedawane.

      Skomentuj

  4. Fiona
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-11-22 14:33

    Francja chciała 5 lat gwarancji przymusowej na terenie UE...
    Ale ucichło...

    Skomentuj

    1. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-11-23 15:36

      francja to chciała 5 lat gwarancji na TV, bo żywotność paneli LCD jest planowana na ok. 3 lata. mój FHD ciągnie już 5ty rok i obraz bez zmian :)

      Skomentuj

  5. kitamo
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2017-11-22 17:57

    To mnie zastanawia jedno - skoro rękojmia ma ulegac odnowieniu po wymianie urzadzenia przy pierwszej reklamacji, to czy pomysleli nad tym że przy drugiej klient moze domagać się odstąpienia od umowy z automatu i dają mu na to kolejne 3 lata.
    Jak ktos zna przepisy to daje mu to 6 lat ochrony które moga zostać zakończone zwrotem gotówki

    Cały ten proceder spocznie na barkach nie producenta a sprzedawcy bo ustawa tyczy sie konsumenta a nie podmiotu gospodarczego (w tym wlasnie sprzedawcy).

    Logicznie patrząc, oznacza to dla mnie jako sprzedawcy znacznie wiekszy procent odrzuconych reklamacji i tych w których powołam się na mozliwosc naprawy.
    W wiekszosci przypadków jesli idzie o RTV to po 2 latach nawet nie ma mozliwosci wymiany urządzenia ze względu na brak jego dostepnosci w sprzedaży - z tym argumentem klient nie może polemizować nawet. Zostaje naprawa.
    Tak więc tak jak Apple wymieniało mi telefony jak leci, teraz korzystniej dla mnie będzie jak będa mi je naprawiali i tyle.

    Skomentuj Historia edycji

    1. owatanka
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-11-22 18:37

      Tu trzeba uwazac bo klient moze dostac propozycje wymiany wadliwego urzadzenia na nowe o lepszych parametrach co dla klienta jest kuszace ale trzeba tu pamietac ze wraz z wyiana urzadzenia na lepsze klient traci rekojmie od sprzedawcy bo zmienia mu sie model urzadzenia ktore otrzymal.

      Przykladem jest moj kolega ktory kupil TV 65" oled LG B6 po 10 miesiacach "2200godzin pracy" wypalily sie kolory w kilku miejscach, zglosil na gwarancje ale brak w magazynach tych egzemplarzy oraz braku matryc na wymiane zmusil firme LG do propozycji wymiany na nowszyn model B7 kolega sie zgodzil.
      Po otrzymaniu TV zauwazyl ze kolor zolty jest nierownomierny co widac dosc mocno na bialych scenach filmow czy w grach w tym momencie sklep umywa rece bo model ktory kupil to B6 a on posiada B7 wiec wszystko musi zalatwiac bezposrednio z firma LG co kosztuje go sporo czasu i nerwow.

      Skomentuj

      1. wiktorn86
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-11-22 22:48

        Zależy od firmy. Ja wymieniałem kiedyś monitor Dell. Używany kupiłem, ale na gwarancji. Zrobił się odcisk. Zadzwoniłem, po dwóch dniach przyszedł kurier na zasadzie że w drzwiach dał mi nowy a zabrał stary. Z powodu że weszła nowa seria dali nowszy. I jeszcze jeden cal przekątnej dorzucili, bo ten nowy był odrobinę mniej jasny. Co prawda to jakaś lepsza gwarancja była bo i monitor z trochę wyższej półki, ale jak widać da się. I dlatego dobrowolnie im teraz robię reklamę. A ci którzy mówią że się nie da? Tych żałować nie trzeba. Jeżeli kolega kitamo już kombinuje jak się wykręcić sianem od odpowiedzialności za sprzedaż bubli to ja tylko rychłego bankructwa życzę. Kolega patrzy i się uczy kultury korporacyjnej.

        Skomentuj Historia edycji

        1. Silver
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2017-11-24 00:20

          Dell ma gwarancję door to door więc to u nich standart jest.
          Ja słyszałem przypadek, że gość miał laptopa Alienware za 10k zł, którego oddał na serwis - wrócił z uszkodzeniem na obudowie wielkości paznokcia - z tego tytułu otrzymał kompletnie nowego laptopa... i tak - dostał, czyli kupił jednego a jeszcze dostał drugiego.

          Skomentuj

          1. miedzianek
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-11-24 20:55

            Moszna? Morzna!

            Wystarczy tylko chcieć...no i mieć ciut funduszy ;)

            Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!