Na topie

Sferyczna opona przyszłości - od Goodyear

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Motoryzacja Tematyka: Motoryzacja

Eagle 360 Urban to koncepcja sferycznej opony ze sztuczną inteligencją i zdolnością do samodzielnego naprawiania się.

  • Sferyczna opona przyszłości - od Goodyear
A A

Opony, jakich dzisiaj używamy, wciąż ewoluują, ale ich podstawy pozostają niezmienne. To najwyraźniej nie podoba się firmie Goodyear, która kontynuuje prace nad swoją sferyczną oponą przyszłości, która ma być odpowiedzią na potrzeby motoryzacji jutra.

W ubiegłym roku Goodyear zaprezentował Eagle 360 – koncepcję sferycznej opony, która pozwalałaby samochodowi poruszać się w dowolnym kierunku bez zmiany położenia podwozia, co mogłoby się okazać przydatne na przykład podczas parkowania na ciasnych miejscach. Wynalazek ten może też dostosować swoje parametry do tego, czy droga jest sucha czy mokra.

Teraz amerykański producent powraca z nową wersją tej koncepcji – Eagle 360 Urban. Trzy najważniejsze technologie wykorzystane w tej oponie to: druk 3D (do jej produkcji), lewitacja magnetyczna (do integracji z samochodem) oraz sztuczna inteligencja (automatyzująca proces rozpoznawania warunków na drodze i dostosowywania się do nich).

Możliwość dostosowywania się do warunków jest efektem zastosowania bionicznej powłoki wykonanej z elastycznego polimeru (o właściwościach rozciągania i kurczenia porównywalnych z ludzką skórą). Oprócz tego, czego dowiedzą się wbudowane czujniki, opona odbiera też informacje o warunkach pogodowych z sieci. Z kolei uczenie maszynowe sprawia, że każdy kolejny przejechany kilometr prowadzi do optymalizacji przyszłych reakcji.

„Na styku autonomiczności, mobilności i łączności elektronicznej dojdzie do rewolucji, a wtedy technologie oponiarskie nabiorą jeszcze większego znaczenia. Aby bezpiecznie poruszać się po drogach, autonomiczne pojazdy przyszłości będą musiały nauczyć się radzić z milionami niemożliwych do przewidzenia zdarzeń, które występują podczas codziennej jazdy. W tym celu niezbędny będzie dostęp do odpowiednich danych, a także umiejętność uczenia się i dostosowywania” – twierdzi producent.

Opona Eagle 360 Goodyear zwiększa także bezpieczeństwo kierowcy. Gdy dojdzie bowiem do przebicia bionicznej powłoki, czujniki dokonają automatycznej lokalizacji i rotacji opony w taki sposób, by utworzona została bezpieczna powierzchnia styku. W tym samym momencie rozpoczyna się proces autonaprawy. Niestety to wciąż tylko koncepcja.

Źródło: Goodyear

Odsłon: 3577 Skomentuj newsa
Komentarze

11

Udostępnij
  1. Q'bot
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2017-03-15 10:45

    Przyda mi się do roweru, co by tak często dętek nie wymieniać ;>

    Skomentuj

    1. scooby
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-03-15 10:56

      Zaopatrz sie w opony Continental GatorSkin - bardzo dobre a jednoczesnie bardzo trudno je przebic, wtedy detki beda Ci padaly tylko jesli wjedziesz w spore dziury a nie od szkiel czy innych ostrych przedmiotow.

      Skomentuj

      1. Anavrin990
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-03-15 11:54

        Nie wszyscy mają szosowy rower.

        Skomentuj Historia edycji

        1. scooby
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2017-03-16 14:35

          Sa odpowiedniki dla MTB i hybryd, jak sie chce to mozna znalezc.

          Skomentuj

  2. zloteTEMATYbenchmarka
    Oceń komentarz:

    13    

    Opublikowano: 2017-03-15 12:07

    Jak zobaczylem animacje, to juz wiem ze za mojego zycia to nie nastapi ;)

    Skomentuj

    1. pablo11
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-03-15 16:10

      Czemu nie nastąpi ?? Wbrew pozorom technologia na wytworzenie tego typu opon (może poza automatycznym naprawianie) jest dostępna już dzisiaj. Problemem może być koszt (bo trzeba włożyć trochę materiałów i know how). Z tym, że nie wiem na ile to samonaprawianie jest potrzebne. Pytanie tez jaka jest sprawność przeniesienia takiego napędu.

      Skomentuj Historia edycji

    2. Filippo386
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-03-15 16:13

      Jeszcze co najmniej 70-100 lat albo i więcej...
      ...a w Polsce za 200-300 lat xD

      Skomentuj Historia edycji

  3. Reyqer
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-03-15 13:39

    Koniec palenia gumy w drifcie?

    Skomentuj

    1. pablo11
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-03-15 16:14

      Taka opona raczej nie definiuje tego, że nie da się driftować. Po odpowiednim zmodyfikowaniu oporogramowania pewnie łatwiej byłoby to wykonać niż zwykłym samochodem. Z tym że w samochodzie. Bo tutaj to jest 2 kołowy pojazd(który przy drifcie może mieć problemy ze skordynowaniem przechyłu).
      Problem w tym, że drift nie jest optymalnym typem jazdy, przez co komputer raczej będzie sie starał utrzymywac auto na granicy przyczepności. Bo wtedy jest optymalna wartośc tarcia.

      Skomentuj

      1. sebmania
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-03-15 18:54

        Tylko że on nie będzie driftować tylko po prostu jechał bokiem.

        Skomentuj

  4. guziel
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-03-16 10:08

    ciekawe jak wiele trzeba energii przeznaczyć by zmusić rozpędzony samochód z takimi oponami do np 120 km/h by skręcił w bok lub nagle zahamował.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!