Technologie i Firma

Social Media w Polsce: Facebook się trzyma, Twitter bez przyszłości, Snapchat lepszy od Instagrama

przeczytasz w 2 min.

Przedstawiamy pierwsze wyniki badania Social Media w Polsce 2015

social media w polsce

Liczba Polaków w internetowych serwisach społecznościowych rośnie. Największym kanałem jest nadal Facebook. Aktywność na Twitterze się utrzymuje, ale już nie będzie rosła. Trendy tworzy jednak już zupełnie inna platforma: Snapchat, którego aplikacja pokonuje już Instagrama - wynika z raportu Social Media 2015.

Agencja IRCenter przedstawiła pierwsze wyniki badania Social Media w Polsce w 2015 roku. Treści publikowane w różnego rodzaju mediach społecznościowych docierają do 82% internautów. Są to materiały tworzone przez prawie co drugiego internautę (46%). Które z platform internetowych przyciągnęły najwięcej osób? Chociaż dominacja Facebooka wydaje się być niezachwiana, kluczowe dla środowiska najmłodszych internautów są już zupełnie inne serwisy. Coraz wyraźniejsze jest także skupianie się na jednym kanale. Spada liczba użytkowników posiadających konta w wielu serwisach.

Facebook pokonał blogi i fora internetowe

Minęły już czasy kiedy codziennie sprawdzało się po kilka istniejących niezależnie, tematycznych forów. Domyślna skórka systemu phpBB dzisiaj wzbudza sentyment u starszych internautów i konsternację u młodszych. Poczciwe boardy skutecznie wyparł Facebook.

Jego udział w ogólnej treści pochodzącej z mediów społecznościowych wzrósł z 8% w roku 2011 roku do 50% w roku 2015. Facebook może również pochwalić się największą intensywnością korzystania - 88% internautów korzysta z niego przynajmniej raz w tygodniu. Największymi przegranymi tej batalii były blogosfera i wspomniane fora. Od ubiegłego roku coraz śmielej prognozuje się podobny upadek Twittera. „Globalnie i lokalnie na serwisie widoczne są spadki aktywności w tweetowaniu. W Polsce nie będzie on raczej rósł” – przekonują analitycy z IRCenter.

Wystarczy konto w jednym z serwisów

W internecie istnieje mnóstwo serwisów społecznościowych, nie istnieją jednak multiplatformowi użytkownicy. Grupa social-freaków, korzystających ze wszystkich analizowanych platform to zaledwie 2% użytkowników. Najczęściej Polacy ograniczają się do jednej, maksymalnie dwóch platform.

W 2014 roku konta w dwóch serwisach miało 20% użytkowników. Obecnie współczynnik wynosi 41%, jednocześnie jednak zmniejsza się liczba tzw. "heavy userów". W 2014 roku konta w 6 serwisach miało 12% internautów, obecnie tylko 1%, czyli co setna osoba.

Snapchat będzie wartościową platformą dla reklamy

Chociaż autorzy badania wymieniają Snapchata wśród mniejszych platform, to zwracają uwagę, że to właśnie on dziś tworzy trendy wśród najmłodszej grupy internautów. Minimum kilka razy w tygodniu, korzysta z niego ponad połowa użytkowników (53%), co jest wynikiem lepszym od np.: Twittera, którego z taką częstotliwością odwiedza co czwarty użytkownik (27%). Pod względem średniej liczby uruchomień aplikacji w miesiącu oraz średniego czasu korzystania z aplikacji wyprzedził już większego od siebie Instagrama.

Jego użytkownicy mają chętnie udać markom modowym i kosmetycznym. Ponieważ użytkownicy Snapchata bez problemu korzystają z mobilnego wideo może to być podstawą do stworzenia nowych formatów reklamowych. Tymczasem Instagram ma mieć podobny potencjał dla branży motoryzacyjnej.

Tegoroczna edycja badania jest realizowana przez: IRCenter, LeadR, SpicyMobile, SentiOne

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    marian73
    0
    Kwestia wyboru, ale ja nie mam zamiaru zbyt wielu danych umieszczać na fecebook itp
    • avatar
      Q'bot
      0
      Dziwna ta ankieta... chyba cynizm nie wypalił - ja się komunikuję na G+owych hangout'ach i sobie chwalę... skoro tyle osób ma telefony na jądrojadzie to jeden z łatwiejszych sposobów na rozmowę z nimi