• benchmark.pl
  • Foto
  • Bezlusterkowiec Sony A6300 - kluczowe funkcje to autofokus, wideo 4K i szybki tryb seryjny LiveView
Foto

Bezlusterkowiec Sony A6300 - kluczowe funkcje to autofokus, wideo 4K i szybki tryb seryjny LiveView

opublikowano przez w dniu 2016-02-03

W Sony A6300 konstruktorzy postawili na technologię AF i 4K. Aparat dysponuje 425. punktami detekcji fazy w systemie 4D Focus.

Sony A6300

Autofokus to jeden z elementów aparatu, który decyduje w dużej mierze o tym, czy nasze zdjęcia będą udane. Sprawnie działający układ pozwoli wyostrzyć właściwy motyw w mgnieniu oka i nie pozwoli umknąć tej niepowtarzalnej scenie. Dla kompaktu systemowego Sony A6300, mgnienie oka to 0,05 sekundy, a precyzja wyboru wyostrzanego motywu oznacza aż 425 punktów detekcji fazy.

System 4D Focus wykorzystuje piksele matrycy, dlatego choć liczba punktów AF robi wrażenie, to tak bardzo nie zaskakuje. Sam sensor to 24 Mpix konstrukcja CMOS APS-C wykorzystująca miedziane połączenia pomiędzy elementami co, jak twierdzi Sony, przyśpiesza odczyt i pracę w trybie foto i wideo. Zakres ISO wynosi od 100 do 25600 z możliwością rozszerzenia do 51200.

Choć na takiego nie wygląda, Sony A6300 jest konstrukcją uszczelnioną przed wpływem zanieczyszczeń i wilgoci. Korpus aparatu wykonano ze stopu magnezu.

Sony A6300 24-70

Matryca pozwala na uzyskanie do 8 kl/s w trybie seryjnym wykorzystujących podgląd LiveView – podgląd zdjęć przypomina to co widzimy w wizjerze lustrzanki gdy szybko podnoszące się i opadające lustro przesłania pole widzenia na ułamki sekundy. Przy zastosowaniu migawki i wizjera szybkość wzrasta do 11 kl/s.

Pożytek z 425 punktów AF

Punkty AF pokrywają prawie cały kadr, co pozwala na stosowanie wyboru punktu detekcji fazy tak samo komfortowo jak przy AF opartym na detekcji kontrastu. Nic nie stało zatem na przeszkodzie by zastosować w A6300 nowy system śledzenia AF, który pozwala precyzyjnie śledzić zarówno duże jak i bardzo małe obiekty. Strefa AF w Sony A6300 składa się z mniej więcej 7,5 raza większej liczby punktów niż w A6000 co najlepiej obrazuje skok w dokładności śledzenia z detekcją fazy.

Wideo 4K z całej matrycy w formacie Super 35

Filmy 4K coraz odważniej wchodzą do świata aparatów systemowych. Czasem jednak musimy liczyć się z konsekwencjami ograniczeń w przetwarzaniu odczytywanego sygnału. Raz jest to łączenie sygnału z sąsiednich pikseli podczas odczytu całej matrycy, innym razem sygnał jest czytany pixel w piksel, ale musimy pogodzić się z użyciem tylko wycinka całej matrycy.

Sony A6300 pozbywa się tych ograniczeń. Aktywny obszar sensora, który jest odczytywany piksel w piksel podczas rejestracji wideo odpowiada filmowej klatce Super 35 mm. Liczba odczytanych pikseli wystarczyłaby do wygenerowania obrazu o rozdzielczości 6K, dlatego mamy w tym przypadku spory nadmiar, który zdaniem Sony dodatkowo poprawi jakość nagrań zapisanych jako 4K (w praktyce 3840 x 2160 pikseli).

Oprócz trybu 4K, dostępny jest również tryb FullHD z klatkarzem 120 kl/s. Podobne parametry oferuje zaprezentowany niedawno Canon EOS-1D X Mark II. 120 kl/s pozwala na 4- lub 5-krotne spowolnienie wynikowego nagrania.

Filmy zapisywane są z wykorzystaniem kodeka XAVC S (bitrate 100 Mbps dla 4K, 50 Mbps dla FullHD) lub AVCHD.

Zwolennicy filmowania bezlusterkowcem docenią także inne zalety. W tym wyjście czystego sygnału 4K/FullHD przez złącze HDMI, funkcje Zebra, wsparcie dla mikrofonów z portami XLR, rozbudowane profile obrazu oraz możliwość pracy przy podłączonym zasilaniu poprzez port USB.

Płynny obraz w wizjerze

Sony A6300 nie zachwyca rozdzielczością 3” ekranu podglądu LCD o rozdzielczośći 921 tys. punktów. Podobnie rozdzielczość wizjera EVF 2359 tys. punktów to już standard. Uwagę warto zwrócić na odświeżanie obrazu w tempie 120 kl/s co gwarantuje bardzo płynny podgląd rozwijającej się w polu widzenia obiektywu akcji.

Sony A6300 wizjer LCD

Specyfikacja i cena

Sony A6300 został wyceniony na około 1250 euro za sam korpus. W zestawie z obiektywem kitowym 16-50 mm kosztuje o 150 euro więcej, a bardziej wyszukany obiektyw SEL 16-70Z będzie wiązał się z wydatkiem około 2250 euro (ceny dla rynku niemieckiego).

Sony A6300 16-70

Poniżej szczegółowe zestawienie parametrów aparatu:

Sony A6300
Sensor
Exmor CMOS, 25 Mpix, APS-C (23,5 x 15,6 mm)
Efektywna rozdzielczość
24,2 Mpix
6000 x 4000 pikseli
Rozdzielczość wideo 2160/30p, 25p
1080/120p, 60p, 50p, 30p, 25p,24p
720/30p, 25p
Procesor obrazu BIONZ X
Mocowanie obiektywu
bagnetowe, Sony E
Stabilizacja zależy od obiektywu
Mechanizm czyszczenia sensora ultradźwiękowy plus powłoki antystatyczne
Układ AF hybrydowy, 425 punktów detekcji fazy
169 punktów detekcji kontrastu
skuteczność: od -1 do 20 EV
czas reakcji: 0,05s
Pomiar światła TTL, 1200 stref
Czas ekspozycji 1/4000s - 30s, Bulb
Czułość ISO w trybie foto: Auto, 100-25600 (rozszerzana do 51200)
w trybie wideo: Auto, 100-25600
Tryb seryjny 11 kl/s, 8 kl/s z LiveView
Kodek zapisu obrazu i dźwięku zdjęcia: JPEG, RAW (ARW, 14 bit)
filmy: XAVC S / AVCHD / MP4
dźwięk: stereo
Wizjer elektroniczny TruFinder OLED, 2,36 miliona punktów
120kl/s odświeżanie
Ekran LCD 3", 921600 punktów
odchylany o 90 stopni w górę, 45 stopni w dół
Lampa błyskowa wbudowana pop-up, stopka zewnętrznej
synchronizacja 1/160s
Łączność bezprzewodowa Wi-Fi 802.11 b/g/n i NFC
Złącza uniwersalne (USB z funkcją ładowania), mikro HDMI typ D, gorąca stopka
Tryby fotografowania Auto (iAuto, Lepsze Auto), program, priorytet czasu, przesłony, manualny, SweepPanorama, wideo/tryb seryjny
Ciekawe funkcje wsparcie mikrofonów z portami XLR, kodyQR, Bravia Sync, ładowanie podczas pracy, 9 przycisków funkcyjnych z możliwością przypisania 64 różnych działań, wykrywanie oczu w trybie AF-C, mikrofon mono, tryb Zebra, Clear Image Zoom, profile kolorów, optymalizator zakresu dynamicznego DRO, tryby efektowe
Pamięć karty pamięci Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo
SD / SDHC / SDXC (UHS-I)
Akumulator litowo-jonowy NP-FW50
wydajność 400 zdjęć (350 przy wizjerze EVF)
Wymiary i waga 120 x 66,9 x 48,8 mm
361 gramów (korpus)
404 gramów (z akumulatorem i kartą)
uszczelniana obudowa, korpus ze stopu magnezu

Źródło: Sony

marketplace

Komentarze

18
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Tez mam a6000 i jeszcze drugi aparat a7r i to co piszesz jest jak dla mnie zupelnie nieuzasadnione. Powiedz mi w jakim systemie za 900zl masz 50 f1.8 ze stabilizacja? W jakim systemie masz za 1500 (okolo) 35 1.8 ze stabilizacja? W jakim systemie mozesz sobie obiektywem za 900 zrobic ostre zdjecie przy f1.8 z czasem np 1/15 sekundy (zupelnie realny czas dla sel50f18, albo 1/10 sekundy dla sel35f18).
    Jakie masz problemy z nagrywaniem wideo? Swoim a6000 nagralem dziesiatki godzin uzywajac 1080p 60fps i xavcs. Autofokus podczas nagran wideo deklasuje wszystko co widzialem. Jedyny aparat ktory sie zbliza do tego poziomu jakosci af podczas wideo to samsungi nx1 i nx500. Jakosc jest miazdzaca (zwlaszcza z dro ustawionym np na level3). Zalujesz ze wszedles w bezlusterkowce? Seriously? Dla mnie to blogoslawienstwo. Mozliwosc odstawienia lustrzanek to strzal w dziesiatke. Mozliwosc podgladu obrazu na biezaco zupelnie zmienilo mozje oblicze fotografii. Mozliwosc uzywania moich kilkudziesieciu starych obiektywow z wszelakimi mocowaniami to cos niesamowitego. Powiedz mi jaki inny system oferuje ci tyle opcji? A6300 to godny nastepca a6000 i na pewno go kupie (predzej czy pozniej) dla mozliwosci nagran 4k. I dla twojej informacji - to po prostu nie 'wlaczyli 4k' bo to wymagalo stworzenia zupelnie nowego sensora i procesora ktory bez binningu przeskalowuje 6k do 4k on-the-fly. Nie narzekaj, masz super aparat. Jedynie troche gorszy od a7r w wiekszosci wypadkow, a w dzien przy ostrym swietle praktycznie nie odstajacy od najlepszych aparatow dostepnych obecnie na rynku,
    Zaloguj się
  • avatar
    Fajny aparat ....przygarnąłbym...ale nie za taką cenę, za rok pewnie będzie wart połowę tej ceny.
  • avatar
    Na łeb upadli, cenowo podjeżdzają do A7.

    Mam A6000, która kosztowała mnie półtora roku temu około 2800 zł za korpus + kitowy obiektyw 16-50. Dodali punkty AF, włączyli 4K + uszczelnili korpus i w efekcie podnieśli cenę o 115%, a obiektywów jak nie było, tak nie ma.

    Z wyjątkiem 3-4 sztuk reszta jest ciemna i wolna, nie mówiąc już o ich chorych cenach i problemach z nagrywaniem filmów w niektórych wersjach (niezorientowany klient może być rozczarowany)

    Żałuję, że wszedłem w bezlusterkowce, poza poważnym plusem w postaci gabarytów, wciąż mają mnóstwo minusów, głównie chodzi o niską (czytaj prawie żadną) dostępność obiektywów

    Za zwykłą stałkę 50/F1.8 APS-C dałem 900 zł, gdzie do nikona czy canona takie obiektywy można dostać za grosze i jest mnóstwo dobrej jakości zamienników.

    Ciekawy kierunek, ale dla ludzi z zamiłowaniem do gadżetów i dużym portfelem.
  • avatar
    No to czekamy na GH5... ciekawe co w nim upcha Panasonic ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Zapomnieliscie o bardzo bardzo waznej zmianie w stosunku do a6000. Wejscie mikrofonowe 3.5mm mic jack!
  • avatar
    patrząc na jego możliwości, to chyba bym wolał brać panasonica gx8
  • avatar
    Sony i Panasonic obecnie robi najlepsze hybrydy w aparatach. Połączenie funkcji foto z video. Panasonic nawet większy nacisk kładzie na tryb video. W swoim przedziale cenowym nie mają konkurentów. Canon od wielu lat stoi w miejscu a Nikon nie wie czego chce.
    Znowu Samsung aparat zrobił fajny tylko system żaden. Znowu system m4/3 posiada szeroką ofertę systemowych obiektywów.
  • avatar
    osobiście czekam na Panasonic G8 - który ma się ukazać w tym roku ...mam nadzieję ze nie przesadzą z ceną ...miałem G1 a obecnie używam G5
    Zaloguj się
  • avatar
    Prawda z tym połączeniem foto -video. Z tego co pamiętam to panasonic g7 dostał nawet na jakichś targach nagrodę za wyważenie tych funkcji. Jesli chodzi o samsungi to nie uznaję żadnych ich produktów, a co do nikona i canona to się zgadzam. Nikon w segmencie kompaktów/ bezlusterkowców totalnie błądzi we mgle
  • avatar
    "We have published the detailed list of upcoming Panasonic cameras in this post, In that post we have clearly mentioned that GM5 successor will arrive on 2016 along with Panasonic GF8 and G8." - tak pisało w zapowiedzi na ten rok dla GM7.
    Nic konkretnego ale skoro wydali GX8 i mają wydać GF8 , to i G8 będzie.
  • avatar
    pewnie dadzą w G8 nowy przetwornik , może taki sam jak w GX8, wielkiego skoku raczej nie będzie ponieważ "nowości" będą w GH5 ( niektórzy twierdzą ze możne video w 8K).
  • avatar
    No niby było coś wspominane o tym że się biorą za 8K. Jakby wypuścili to by zdeklasowali konkurencję na tle video. A w sumie GH jest ich oczkiem w w głowie i flagowym produktem więc moooooże. W sumie G7 ma i 4K photo i pre burst i te wszystkie nowości więc nie wiem czym mogli by aż tak zaskoczyć by kupić nowszą wersję
  • avatar
    na pewno posiadacze G7 mogą spać spokojnie przez kilka lat:) ....chyba ze ktoś ma parcie na nowości :)
  • avatar
    BARDZO ciekawy aparat patrząc na możliwość AF+Matryca z tego co ludzie piszą na forach, 5000zł nie jest kosmiczną kwotą - ciekaw jestem pojedynku z fuji... te dwie marki w ostatnim czasie rozwalją rynek bezlusterkowców jak chcą - jest jeszcze Ricoh ale to dla tych co nie mają ponad 3000zł do wydania.

    Mnie interesuje tylko Fuji Xpro2 więc i tak się tym na poważnie nie zainteresuje, ale jeśli wierzyć ludziom to AF jest naprawdę niezły (chociaż nie tak idealny jak w fuji).
    Zaloguj się