• benchmark.pl
  • Foto
  • Sensor to nie wszystko - Sony wreszcie wprowadza pełny 14bit RAW w Sony A7R II i A7S II
Foto

Sensor to nie wszystko - Sony wreszcie wprowadza pełny 14bit RAW w Sony A7R II i A7S II

przeczytasz w 1 min.

Nowe oprogramowanie sprzętowe Sony dla aparatów A7R II i A7S II doda wyczekiwaną opcję nieskompresowanego formatu RAW 14 bit

Sony A7R II i A7S II

Nadchodząca wersja oprogramowania sprzętowego dla aparatów Sony A7R II i oprogramowanie nowiutkiego Sony A7S II oferuje funkcję na którą czekają wszyscy użytkownicy tych bezlusterkowców. Wprowadzona zostanie opcja zapisu obrazów w nieskompresowanym formacie RAW z dokładnością 14 bitów dla każdego piksela. Zaawansowani użytkownicy są w pełni świadomi tego co otrzymają, a amatorzy, którzy korzystają z formatu RAW w ekstremalnych warunkach oświetleniowych, szybko dostrzegą korzyści.

Sony tworzy świetne sensory. To już prawie truizm, ale powtarzany przy każdym newsie dotyczącym aparatów tej marki. I choć Japończycy są tego świadomi, nie zawsze chcą zrozumieć, że sam sensor to nie wszystko. Ważne jest oprogramowanie i elektronika obsługująca układ detektora obrazu.

Przykładów można podać wiele, począwszy od smartfonów, które mimo bardzo dobrych sensorów, jako mobilne aparaty wypadają gorzej niż powinny. Podobnie ma się sprawa w przypadku kompaktu systemowego Sony A7R II. Uznany za aparat z najlepszym sensorem pełnoklatkowym na rynku przez laboratoria DxO, jest jednocześnie określony jako aparat, który nie daje takiej wygody fotografowania na jaką zasługuje. Z kolei poprzednik Sony A7R mimo takiego samego sensora jak w Nikonie D810, czasem wypada dużo gorzej.

Aktualizacja, która dodaje wyczekiwaną opcję zapisu w nieskompresowanym RAW 14 bit, jest promykiem nadziei, że Sony coraz poważniej traktuje ścieżkę przetwarzania obrazu w swoich aparatach.

Wspomniana poprawka, to reakcja na liczne petycje użytkowników, którym nie podobało się to, co Sony robi z danymi podczas zapisu w formacie RAW. Podczas gdy Nikon oferuje kompresję RAW, ale bezstratną, Sony stosuje obecnie stratną kompresję danych zapisywanych w pliku RAW.

To tak zwany schemat kompresji 11+7bit delta, która teoretycznie zmniejsza liczbę bitów potrzebnych do opisu danych, ale w przypadku dużej dynamiki obrazu (mocne kontrasty) prowadzi do posteryzacji obrazu. Dotyczy to w szczególności zdjęć nocnych z gwiazdami czy miejskim krajobrazem.

Posiadacze i przyszli posiadacze Sony A7R II i A7S II mogą być pewni swego. A właściciele starszych modeli mogą spodziewać się, że Sony prawdopodobnie zlituje się i zaktualizuje ich aparaty w przyszłości.

Źródło: Digital Camera, digilloyd

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    -1
    14 bitow na piksel... gratuluję autorowi. 24 bity na piksel to minimum stosowane wszędzie, pozwalające zapisywać kolor przeznaczając jeden bajt na kanał. Prawdopodobnie autorowi chodzi o to, że 14 bitów jest w obrazie wynikowym przeznaczonych na jeden KANAŁ. Możnaby sformułować to zdanie w taki sposób jak zrobił to autor, ale jedynie wraz z zaznaczeniem, że nie chodzi o pojedynczy piksel obrazu wynikowego a pojedynczy "piksel" sensora, bowiem te, najczęściej dzięki zastosowaniu mozaiki filtrów, są czułe tylko na jeden kolor.