Na topie

Sensor to nie wszystko - Sony wreszcie wprowadza pełny 14bit RAW w Sony A7R II i A7S II

Autor:

Szef strefy Foto

więcej artykułów ze strefy:
Foto

Kategoria: Foto Tematyka: firmware fotografowanie kompakt systemowy Producenci: SONY

Nowe oprogramowanie sprzętowe Sony dla aparatów A7R II i A7S II doda wyczekiwaną opcję nieskompresowanego formatu RAW 14 bit

Sony A7R II i A7S II

AA

Nadchodząca wersja oprogramowania sprzętowego dla aparatów Sony A7R II i oprogramowanie nowiutkiego Sony A7S II oferuje funkcję na którą czekają wszyscy użytkownicy tych bezlusterkowców. Wprowadzona zostanie opcja zapisu obrazów w nieskompresowanym formacie RAW z dokładnością 14 bitów dla każdego piksela. Zaawansowani użytkownicy są w pełni świadomi tego co otrzymają, a amatorzy, którzy korzystają z formatu RAW w ekstremalnych warunkach oświetleniowych, szybko dostrzegą korzyści.

Sony tworzy świetne sensory. To już prawie truizm, ale powtarzany przy każdym newsie dotyczącym aparatów tej marki. I choć Japończycy są tego świadomi, nie zawsze chcą zrozumieć, że sam sensor to nie wszystko. Ważne jest oprogramowanie i elektronika obsługująca układ detektora obrazu.

Przykładów można podać wiele, począwszy od smartfonów, które mimo bardzo dobrych sensorów, jako mobilne aparaty wypadają gorzej niż powinny. Podobnie ma się sprawa w przypadku kompaktu systemowego Sony A7R II. Uznany za aparat z najlepszym sensorem pełnoklatkowym na rynku przez laboratoria DxO, jest jednocześnie określony jako aparat, który nie daje takiej wygody fotografowania na jaką zasługuje. Z kolei poprzednik Sony A7R mimo takiego samego sensora jak w Nikonie D810, czasem wypada dużo gorzej.

Aktualizacja, która dodaje wyczekiwaną opcję zapisu w nieskompresowanym RAW 14 bit, jest promykiem nadziei, że Sony coraz poważniej traktuje ścieżkę przetwarzania obrazu w swoich aparatach.

Wspomniana poprawka, to reakcja na liczne petycje użytkowników, którym nie podobało się to, co Sony robi z danymi podczas zapisu w formacie RAW. Podczas gdy Nikon oferuje kompresję RAW, ale bezstratną, Sony stosuje obecnie stratną kompresję danych zapisywanych w pliku RAW.

To tak zwany schemat kompresji 11+7bit delta, która teoretycznie zmniejsza liczbę bitów potrzebnych do opisu danych, ale w przypadku dużej dynamiki obrazu (mocne kontrasty) prowadzi do posteryzacji obrazu. Dotyczy to w szczególności zdjęć nocnych z gwiazdami czy miejskim krajobrazem.

Posiadacze i przyszli posiadacze Sony A7R II i A7S II mogą być pewni swego. A właściciele starszych modeli mogą spodziewać się, że Sony prawdopodobnie zlituje się i zaktualizuje ich aparaty w przyszłości.

Źródło: Digital Camera, digilloyd

Odsłon: 3522 Skomentuj newsa
Komentarze

4

Udostępnij
  1. Przemas
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2015-09-15 22:33

    14 bitow na piksel... gratuluję autorowi. 24 bity na piksel to minimum stosowane wszędzie, pozwalające zapisywać kolor przeznaczając jeden bajt na kanał. Prawdopodobnie autorowi chodzi o to, że 14 bitów jest w obrazie wynikowym przeznaczonych na jeden KANAŁ. Możnaby sformułować to zdanie w taki sposób jak zrobił to autor, ale jedynie wraz z zaznaczeniem, że nie chodzi o pojedynczy piksel obrazu wynikowego a pojedynczy "piksel" sensora, bowiem te, najczęściej dzięki zastosowaniu mozaiki filtrów, są czułe tylko na jeden kolor.

    Skomentuj

    1. Ricarrdos
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2015-09-16 00:07

      Chłopie weź się ogarnij i nie zarzucaj autorowi złych sformułowań tylko dlatego, że nie masz pojęcia jak jest zapisywany format RAW. Postaram się Ci to wytłumaczyć najprościej jak się da.

      Matryca mająca 42MPx (42 miliony pikseli) posiada 10,5MPx reagujących na światło czerwone, 10,5MPx reagujących na niebieskie oraz 21MPx reagujących na zielone (jest to oczywiście jak słusznie zauważyłeś spowodowane filtrami znajdującymi się przed pikselami matrycy).
      Teraz przechodzimy do najważniejszej kwestii. W formacie RAW każdy piksel daje informacje tylko o jasności (ilości wpadającego na niego światła). Dopiero oprogramowanie mające informacje o budowie danej matrycy interpretuje który piksel jest przykryty danym filtrem i interpoluje te dane z danymi z sąsiednich pikseli aby dać wynik o finalnej barwie.
      Przechodząc do meritum, autor ma rację a Twój wywód wynika z niewiedzy o zapisie w formacie RAW.

      Skomentuj

      1. PL_SBX
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2015-09-19 17:52

        Widzę że się znasz, dlaczego przykładowo nie stosuje się czerwonego, niebieskiego, zielonego i żółtego?

        Skomentuj

        1. Bambo1983
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2015-09-20 16:39

          Akurat z RGBY się nie spotkałem, ciężko mi powiedzieć dlaczego akurat nie stosują Y (myślę, że problem z napyleniem odpowiednimi odcieniami dwóch warstw - ale tylko strzelam). Natomiast Sony w kilku modelach ma matrycę filtrów RGBE (ze szmaragdowym - emerald - zamiast drugiego zielonego pixela, choć szmaragd o ile mi wiadomo jest zielony :P więc nie wiem czy to aż tak odkrywcze).
          Są natomiast matryce filtrów CMY i CYGM, podobno są wydajniejsze - są w stanie przyjąć więcej fotonów bo mają tylko jedną warstwę napyloną.

          Może jednak Riccardos ma jakieś lepsze info na ten temat ?

          Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!