Aparaty cyfrowe

Bezlusterkowce pełną klatką - premiera Sony alfa A7 i A7R

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2013-10-16

Sony wprowadziło na rynek pierwsze systemowe kompakty z sensorami pełnoklatkowymi o rozdzielczości 24 i 36 Mpix.

Sony A7 bezlusterkowiec pełnoklatkowy

Tak jak się spodziewaliśmy, Sony wprowadziło na rynek pełnoklatkowe kompakty systemowe. I jak podejrzewaliśmy nie NEXy, ale przedstawicieli rodziny alfa. Sony A7 i A7R to pierwsi przedstawiciele tej kategorii aparatów. Aparaty różnią się przede wszystkim zastosowanym sensorem. W A7 ma on rozdzielczość 24,3 Mpix, a w modelu A7R aż 36,4 Mpix czym wyrównuje dotychczasowy rekord Nikona D800. Oczywiście mówimy tu o aparatach w osiągalnych dla wielu osób cenach, a nie średnioformatowych gigantach.

Sporą niewiadomą był wygląd, jakim będzie mógł pochwalić się pełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony. Najpierw była mowa o kontynuacji linii wzorniczej NEX. Podejrzewaliśmy także, że będzie to coś skrojone na miarę aparatów Sony RX, a niedawno pojawiły się także doniesienia o podobieństwie do Olympusowych modeli OM-D. Rację miał każdy po trochu. Sony A7 i A7R to połączenie korpusu o kompaktowym charakterze, jaki znamy z Sony Cyber-shot RX1 z kanciastą nadbudówką, która kryje wizjer elektroniczny, a wyglądem przypomina osłonę optycznego wizjera pentapryzmatycznego.

Choć pełna klatka to najistotniejsza cecha tych aparatów, to i pod każdym innym względem prezentują się one świetnie. Sony A7 i A7R można potraktować praktycznie jako dwa warianty, o różnej rozdzielczości matrycy, tego samego aparatu. Jest jeszcze jedna istotna różnica, a właściwie dwie. Sony A7 ma hybrydowy system AF (Fast Hybrid AF, 25 punktów detekcji kontrastu i 117 punktów pomiaru fazy), a A7R układ oparty jedynie na detekcji kontrastu i brakuje mu filtra AA. Więcej megapikseli czy skuteczniejszy AF, wybór będzie należał do nas.

Sony A7 kobieta
Korpus aparatu wykonany z wytrzymałego stopu magnezu jest zabezpieczony przed wilgocią i kurzem.

Aparaty są w pełni manualne, ale oferują jak zwykle liczne tryby automatyczne i wsparcie dla aplikacji PlayMemories. Podgląd kadru możliwy jest za pomocą wizjera XGA OLED Tru-Finder o rozdzielczości 2,4 miliona punktów lub odchylanego ekranu LCD o przekątnej 3” i tradycyjnej rozdzielczości 921 600 punktów. Wbudowana obsługa Wi-Fi i NFC to nie jedyne przydatne technologie, jakie znajdziemy w korpusie Sony A7 i A7R. Mamy tutaj również wyjście HDMI z obsługą rozdzielczości 4K. Szkoda, że sam aparat nie rejestruje filmów w rozdzielczości wyższej niż 1080/50p, ale kto wie, może w przyszłości pojawi się odpowiednia aktualizacja oprogramowania.

Sony A7 teleobiektyw
W obu aparatach zastosowano pełnoklatkowym przetwornik Exmor CMOS, który może pracować z czułością od 100 do 25600 ISO, a także nowy procesor obrazu Bionz X.

Ile przyjdzie nam zapłacić za te pełnoklatkowe cuda? Nie spodziewajmy się niskich cen. Skoro NEX-7, nienajnowszy, ale nadal świetny aparat potrafi swoje kosztować, tu nie będzie taryfy ulgowej. Za Sony A7, oznaczony symbolem ILCE-7, trzeba zapłacić co najmniej 7299 złotych, droższy Sony A7R, o symbolu ILCE-7R, to już wydatek 10000 złotych. Podobnie kosztuje Sony RX1 Mark II ze świetnym szkłem Zeiss, ale jest ono niewymienne, a w Sony A7R mamy możliwość wymiany szkieł.

Trzeba będzie je jednak najpierw kupić. Sony proponuje na swojej stronie przedsprzedażowy wariant ILCE-7K, czyli Sony A7 w zestawie z obiektywem 28-70 mm o jasności f/3,5-5,6 za 8799 złotych. Oprócz tego szkła dostępne będą również inne dedykowane pełnej klatce Sony. Wraz z nowymi aparatami Sony zaprezentowało ich całą kolekcję. Są to kolejno:

  • SEL35F28Z: Carl Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA
  • SEL55F18Z: Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA
  • SEL2470Z: Carl Zeiss Vario-Tessar T* FE 24 – 70 mm F4 ZA OSS
  • SEL2870: FE 28 – 70 mm F3,5-5,6 OSS
  • SEL70200G: FE 70 – 200 mm F4 G OSS
  • SAL70200G2: 70 – 200 mm F2,8 G SSM II (mocowanie typu A)

Obiektywy Sony dla pełnej klatki

Modele OSS wyposażono w system optycznej stabilizacji obrazu. Wszystkie szkła poza ostatnim modelem mają mocowanie typu E. Gdy przyjdzie nam ochota podłączyć je do pełnoklatkowych aparatów z mocowaniem typu A, z pomocą przyjdą adaptery LA-EA4 (przenosi napęd AF) lub LA-EA3.

Poniżej podsumowanie parametrów aparatów Sony A7 i A7R, dwóch bliźniaczych konstrukcji, które zapoczątkowują na swój sposób nową erę w dziedzinie fotografii bezlusterkowcami.

 
Sony A7 Sony A7R
Sensor
pełna klatka (35,8 x 23,9 mm)
Exmor CMOS hybrydowy
pełna klatka (35,9 x 24 mm)
Exmor CMOS hybrydowy
bez filtra AA
Efektywna rozdzielczość
24,3 Mpix 36,4 Mpix
Rozdzielczość wideo 1920x1080 60p/50p/25p/24p
Procesor obrazu BIONZ X
Mocowanie obiektywu
bagnetowe, typ E
Stabilizacja zależy od zastosowanego obiektywu
Mechanizm czyszczenia sensora brak danych
Układ AF Fast Hybrid AF
hybrydowy kontrast (25 punktów) + pomiar fazy (117 punktów w sensorze)
Fast Intelligent AF
detekcja kontrastu (25 punktów)
Pomiar światła 1200 punktowy na bazie sensora aparatu
Czas ekspozycji brak danych
Czułość ISO zdjęcia: Auto, 100-25600 rozszerzane w dół do ISO 50
filmy: Auto, 200-25600
Tryb seryjny brak danych
Kodek zapisu obrazu i dźwięku zdjęcia: JPEG, RAW (ARW)
filmy: AVCHD 2.0, MP4
dźwięk: stereo
Wizjer elektroniczny, OLED TruFinder
0,5", 2 359 296 punktów
pokrycie 100% kadru
powiększenie 0,71x
Ekran LCD, 3 cale, 921 600 punktów
uchylany w górę o 90 stopni, w dół o 45 stopni
Lampa błyskowa brak wbudowanej / zewnętrzna dołączana poprzez stopkę akcesoriów
Wi-Fi i NFC wbudowane
Złącza USB 2.0, HDMI, słuchawkowe 3,5 mm
Tryby fotografowania Auto, tematyczne, Program, priorytetowe, manualny, ustawienia użytkownika
Ciekawe funkcje Clear Image Zoom, Sweep Panorama, sterowanie ze smartfona, wyjście obrazu 4K, obsługa aplikacji Play Memories
Pamięć karty pamięci SD / SDHC / SDXC (UHS-I)
MS Pro Duo, Pro-HG Duo
Akumulator brak danych
Wymiary i waga 126,9 x 94,4 x 48,2 mm
  416 gramów (sam korpus)
474 gramy (z akumulatorem i kartą MS PRO Duo)
126,9 x 94,4 x 48,2 mm
  407 gramów (sam korpus)
465 gramy (z akumulatorem i kartą MS PRO Duo)

Etui dla Sony A7R
Nie zabraknie dedykowanych akcesoriów, takich jak to etui na aparat.

Źródło: Sony

marketplace

Komentarze

17
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Imponujące jak to sony się rozwinęło. A pamiętam czasy gdzie szczytem był u nich cybershot. W parę lat właściwie z niczego dochodzą powoli do poziomu Canona i Nikona.
  • avatar
    Mimo, że nie uważam Sony za dobrego producenta aparatów (przeął dziadowską Minoltę) to ten pomysł jest bardzo dobry. Wizjer to jednak podstawa a ten tutaj z rozdzielczością 2,4mln robi naprawdę imponujące wrażenie. Ciekaw jaka będzie odpowiedź Canona i Nikona.
    Zaloguj się
    -8
  • avatar
    Coś pięknego. Jeżeli jeszcze rejestruje filmy w 720p z szybkością 100-120 FPS to ją chętnie w przszłym roku przytulę Alfę. Oby tylko była możliwość stosowania szklarni Canona ze stosownym adapterem bo tych trochę już mam, a poza tym oferta tych kilku obiektywów z newsa jest bardzo uboga.
    Zaloguj się
  • avatar
    Coś chyba przekombinowali z back flange. Te obiektywy wyglądają na wielkie nawet jak na standardy FF.
  • avatar
    Po tych zdjęciach to widać że do robienia dobrych zdjęć trzeba mieć dobre body, dobry obiektyw i koniecznie szalik!
  • avatar
    Sony daje ognia.
    Na polu lustrzanek nie ugryzie Canona i Nikona- no to wypuścił bezlusterkowca FuFu.
    Jeśli w okresie kilku lat będzie do tego fajna szklarnia- no to lustrzanki będą miały "pozamiatane".

    nowe wizjery elektroniczne to jest bajka.
    Duzy, jasny, wzmacniacz przy kiepskich warunkach oświetleniowych, możliwość ustawienia informacji wyświetlanych w wizjerze.
    Jedno pytanie- jakie karty to obsługuje i dlaczego jakieś Memory Sticki.

    Zaloguj się
  • avatar
    Ostro pojechali :)
  • avatar
    Aparaty są bardzo dobrze wykonane, bagnet jest ten sam co w nexach więc wszystkie adaptery, które były do tej pory pasują też do a7/7r
    Wizjer jest mz lepszy od tego w a99.