Aparaty cyfrowe

Pełnoklatkowe sensory w aparatach Sony - wśród nich pierwszy kompakt RX1

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2012-09-13

Jedyne aparaty w swojej klasie

Który producent jako pierwszy zdecyduje się umieścić sensor pełnoklatkowy w typowym kompakcie? Odpowiedź na to pytanie już znamy - Sony. Model RX1 to pierwszy aparat z serii Cyber-shot, który wyposażono w pełną klatkę o rozdzielczości 24 Mpix. Identyczny sensor znalazł się również w Sony SLT-A99, systemowym aparacie z półprzezroczystym lustrem.

Pełna klatka, czyli sensor o wymiarach 36 x 24 mm, odpowiadający wielkością klatce kliszy małoobrazkowego filmu 35 mm, w świecie cyfrowym od zawsze był synonimem profesjonalnego fotografowania. Nie tylko ze względu na cechy zdjęć, ale także cenę, poza zasięgiem przeciętnego zjadacza chleba. Czy to się zmieni

Sony Cyber-shot RX1 Sony SLT-A99 porównanie widok bok

Nowości Sony rewolucją cenową nie będą, ale coś na pewno się ruszyło w tym segmencie aparatów. Takim symbolem jest zwłaszcza RX1, który w zasadzie jest pierwszym cyfrowym kompaktem z tak dużym sensorem. Bardzo podobny doń kompakt RX100, skądinąd bardzo udana konstrukcja z sensorem 1", okazał się przymiarką do jeszcze większego.

Sony Cyber-shot RX1 widok przód

Sony Cyber-shot RX1 widok gora
Przesłonę i ostrość możemy regulować za pomocą pierścieni na obiektywie.

Sony Cyber-shot RX1 widok tył
Brak jakiegokolwiek wizjera w standardzie wynagradza wysoka rozdzielczość 3 calowego wyświetlacza.

Oba aparaty można zaliczyć do kategorii naj. Sony RX1 to najmniejsza cyfrówka z pełną klatką, a Sony A99 to najlżejszy systemowy aparat z takim sensorem. Z pewnością będą one interesowały przede wszystkim osoby poważnie podchodzące do fotografii. Sony Cyber-shot RX1 podobnie jak Sony SLT-A99 wyposażono w sensor Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 Mpix, co w dużym stopniu nadaje im bardzo podobne cechy.

Są to jednak różne aparaty. Model RX1 dysponuje zainstalowanym na stałe obiektywem Carl Zeiss Sonnar T* o ogniskowej 35 mm i jasności f/2, a A99 to aparat systemowy z wymienną optyką.

Sony SLT-A99 widok przód lustro
Sony SLT-A99 tak jak przewidywano, bardzo przypomina model SLT-A77.

Sony SLT-A99 widok góra stopka akcesoria
Oba aparaty wyposażono w nową stopkę akcesoriów, która jest zgodna ze standardem ISO 518. Wyposażono ją zarówno w styki dla lampy błyskowej, jak i złącze dla innych dodatków, w tym opcjonalnego wizjera (dla RX1).

Innowacje związane z mechanizmem ustawiania ostrości dotyczą Sony SLT-A99. Zastosowany w nim system Dual AF wykorzystuje połączenie klasycznego systemu 19 czujników AF (w tym 11 krzyżowych) z układem aż 102 punktów, które zostały zintegrowane z sensorem. Pierwszym systemowym aparatem, który oferował detekcję fazy za pomocą sensora jest Canon 650D.

Sony zapewnia, że dzięki Dual AF, ostrość będzie utrzymana nawet gdy obiekt opuści jedno z 19 pól systemu AF. Pojawił się również nowy tryb AF-D - ciągłe śledzenie ostrości - wykorzystujący zalety nowego mechanizmu ustawiania ostrości.

Sony SLT-A99 widok tył
Przycisk AF Range aktywuje ciekawą funkcję, która pozwala zdefiniować zakres odległości, dla których aparat będzie starał się złapać ostrość.

W Sony SLT-A99 znajdziemy interesujący przycisk-pokrętło umieszczony po lewej stronie bagnetu obiektywu. Służy on "do płynnego, bezgłośnego nastawiania ekspozycji, czułości ISO, sposobu pomiaru jasności, czasu migawki, przysłony i poziomów nagrywania dźwięku."  Ten element przyda się zwłaszcza podczas filmowania.

Sony SLT-A99 reklamowany jest jako idealny aparat dla wideofilmowania. Wspiera formaty kompresji obrazu AVCHD 2.0 / MPEG-4 AVC (H.264) i zapisu dźwięku Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC (2 kanały). Maksymalna przepływność zapisu wynosi 28 Mbps (1920 x 1080 pikseli, 60 kl/s). Uchwyt pionowy VG-C99AM pozwala na wymianę akumulatora w trakcie filmowania. Jako akcesorium dostępny jest adapter XLR, który wyposażono w dwa złącza XLR dla profesjonalnych mikrofonów i konsolet.

Sony SLT-A99 widok LCD boki złącza
Położenie 3-calowego ekranu LCD można swobodnie regulować. Na lewej ściance znajdziemy zestaw potrzebnych złączy, a na prawej podwójny slot kart pamięci.

Zdjęcia są warte tysiąca słów, ale nie mniej istotna jest tabelka ze specyfikacją obu aparatów, którą prezentujemy poniżej.

 
Sony Cyber-shot RX1
 Sony Alpha SLT-A99
Sensor

 24,7 Mpix / pełna klatka (35,8 x 23,9mm) / Exmor CMOS

24,7 Mpix / pełna klatka (35,8 x 23,9mm) / Exmor CMOS
Efektywna rozdzielczość
 24,3 Mpix / 6000 × 4000 piksele 
Rozdzielczość wideo 1080/60p, 60i, 50i, 24p,25p; 1440 x 1080 pikseli (30 kl/s, 25 kl/s), VGA 
Procesor obrazu BIONZ BIONZ
Mocowanie obiektywu
brak  Sony A
zgodne z Minolta i Konica Minolta
Obiektyw Carl Zeiss Sonnar T*
35 mm, f/2
-
Konstrukcja obiektywu 8 elementów / 7 grup
3 elementy asferyczne
1 soczewka AA
-
Stabilizacja  brak / elektroniczna (film)  matrycowa, Steady Shot Inside
Mechanizm czyszczenia sensora brak ultradźwiękowy, powłoka antykurzowa
Układ AF detekcja kontrastu
25 pól
 Dual AF
19 punktów (11 krzyżowych)
102 punkty AF fazowe w sensorze
Pomiar światła   1200 stref
czułość -2EV do 17 EV
Czas ekspozycji 1/2000 - 30s, BULB  
Czułość ISO Auto, 100-25600 rozszerzana do 50 i 102400 (wieloklatkowa eksp.)
w trybie BULB do 1600
 Auto, 100-25600 rozszerzana do 50 i 51200 (wieloklatkowa eksp.)
100-6400 (filmy)
Tryb seryjny 5 kl/s
2,5 kl/s z AF
6 kl/s (7 kl/s APS-C)
10 kl/s w trybie tele-zoom
Kodek zapisu obrazu i dźwięku zdjęcia: JPEG, RAW (14-bit) filmy: AVCHD 2.0 / MP4 dźwięk: stereo 
Wizjer brak / opcjonalny elektroniczny
OLED TruFinder, 0,5 cala
2 359 296 punktów
Ekran LCD 3 cale, 1 229 000 punktów LCD 3 cale, 1 229 000 punktów
odchylany góra/dół/bok
Lampa błyskowa wbudowana (pop-up)
liczba przewodnia 6
złącze lampy zewnętrznej
brak,
złącze lampy zewnętrznej, np. HVL-F60M o liczbie przewodniej 60
Wi-Fi, GPS    
Złącza USB 2.0, HDMI mini, mikrofonowe  USB 2.0, zdalne sterowanie, zasilacz, HDMI mini, mikrofonowe, słuchawkowe, zasilanie, synchronizacja, złącze uchwytu pionowego
Tryby fotografowania Auto, tematyczne, priorytetowe, manualny, ustawienia użytkownika 
Ciekawe funkcje   -
Pamięć karty pamięci SD / SDHC / SDXC (UHS-I, Eye Fi) /
Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo
podwójny slot (w A99)
Akumulator

litowo-jonowy
wydajność 270 zdjęć

litowo-jonowy NP-FM500H
wydajność 500 zdjęć (LCD)
410 zdjęć (wizjer)
Wymiary i waga 113,3 × 65,4 × 69,6 mm
453 g (korpus)
482 g (z akumulatorem i kartą)
 147 × 111,2 × 78,4 mm
733 g (korpus)
812 g (z akumulatorem i kartą)

Sony SLT-A99 trafi do sprzedaży z początkiem listopada 2012 roku, a Sony Cyber-shot RX1 w grudniu. Ceny obu aparatów za oceanem ustalono na 2800 dolarów co stanowi jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dla kogo jest to sprzęt. Ceny europejskie są jeszcze mniej optymistyczne - 2800 euro za A99 i 3100 euro za RX1.
 

Więcej o aparatach i akcesoriach Sony:

Źrodło: Sony

marketplace

Komentarze

16
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Hmm... gorzej dla tych, którzy trudzą się profesjonalną fotografią i z tego się utrzymują (nie mówię tu o światowej sławy fotografach, bądź tych co w reklamie, którym kryzys nie grozi). Teraz ci, którzy zarabiają pieniążki wykonując fotografię ślubną/wnętrza/itp. pójdą jeszcze bardziej w odstawkę, mimo że robią to zdecydowanie lepiej i bardziej fachowo od amatorów, ale co tam - w końcu wujas kupił nową sony alfa, która groźnie wygląda z pełną klatą i nie potrzebuje już żeby ktoś mu 'obfocił' za pieniądze kwiatki na stronę internetową jego kwiaciarni ;)

    W wolnej chwili zajmuję się jeszcze stworzeniem jakiejś witryny internetowej, więc z doświadczenia wiem, jakie "cyrki" odchodzą, gdy mój klient kłóci się z fotografem o zdjęcia. I mie się kiedyś oberwało, że czemu tak dużo chcę wziąć za stworzenie strony www, skoro on może sobie wygenerować stronę edytorem za darmo, o! ;p

    Coraz więcej różnej maści narzędzi (również software'owych) i sprzętu pozwala każdemu spróbować czegoś, co wcześniej niejako zarezerwowane było tylko specom danej dziedziny (kiedyś lustrzanka to było "coś", dzisiaj biega z nią prawie każdy, bo robi lepsze zdjęcia niż tel. komórkowy). Okej, do pewnego momentu nie ma w tym nic złego. Gorzej jednak, gdy zaczyna na tym cierpieć "rynek" ludzi, którzy naprawdę się na tym znają i tym żyją, bo fala ignorantów zje ich żywcem... jakaś grubsza rozkmina z mojej strony. Chyba tabletki zaczynają działać. Pozdrawiam! ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Zadowolił bym się 16Mpix w takim rozmiarze sensora, więcej światła na pixel, krótszy czas naświetlania bez dodatkowego zaprzęgania destruktywnych algorytmów...
  • avatar
    Pełna klatka - super.
    Ale ta cena za te opcje.....

    Troszkę tak jakby mi ktoś trabanta chciał sprzedać w cenie mercedesa, bo z autografem madonny na siedzeniu.

    Ja jednak wolę za te pieniądze mercedesa bez autografu. (czyt. lustrzankę)

    mgkiler Kodak 730, Kodak 850 - to kiepskie hybrydy ???
    Oj mało widział Kolega jeszcze
  • avatar
    3100 ojro... no to cena rzeczywiście tak, jak za FF'a. Ciekawe kto kupi kompakt z dobrą matrycą, niewymienną stałką (co gorsza coś ciemną), bez wizjera, gripa ani nawet pokręteł/przycisków do wygodniejszej obsługi...
    Zaloguj się
  • avatar
    Kompakt z pełną klatką? Bez sensu. Wszystkie zalety pełnej klatki w kompaktach tracą sens bytu. Oddziałują natomiast na cenę.

    PS. W Alftie bardzo podoba mi się sposób odchylania ekranu.
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    litowo-jonowy NP-FM500H
    wydajność 500 zdjęć (LCD)
    410 zdjęć (wizjer)

    Czyli mam rozumiec ze elektroniczny wizjer zjada o wiele wiecej energii niz ten LCD ?
    Nie sadzilem ze az taka roznica bedzie.