• benchmark.pl
  • newsy
  • Film Tears of Steel stworzony za pomocą Blendera, darmowego programu do grafiki 3D

Film Tears of Steel stworzony za pomocą Blendera, darmowego programu do grafiki 3D

opublikowano przez Damian Szymański w dniu 2012-10-06

Kiedy komercyjne produkcje?

tears of steal film  darmowy otwarty wolny blender produkcja okładka dvd

Otwarte i darmowe technologie oraz programy coraz bardziej, szczególnie w dobie kryzysu zyskują swoich zwolenników, w dodatku, jeśli oferują zbliżone lub niekiedy większe możliwości od komercyjnych odpowiedników. Takim przykładem jest m.in. Blender za sprawą, którego powstał już czwarty film promocyjny - Tears of Steel.

Film Tears of Steel został zrealizowany przez Fundację Blender, celem popularyzacji otwartego i w pełni darmowego narzędzia, jakim jest Blender. Premiera filmu miała miejsce 26 września, a to oznacza, że tego dnia ukazał się już czwarty projekt wolnego filmu. Do tej pory w Open Movie Project skupiano się głównie na animacjach, które wykonane były dzięki Blenderowi naprawdę nieźle, niczym nie odbiegając od wykonanych z użyciem drogich profesjonalnych narzędzi, a doskonałym przykładem jest produkcja Big Buck Bunny.

Tym razem postanowiono nie tworzyć bajkowej animacji, a skupić się na tym, co "tygryski lubią najbardziej", czyli przygotowaniu projektu filmu z prawdziwymi aktorami - brzmi nieźle?

Film został opracowany w ramach projektu Mango, gdzie wszystkie wykorzystane narzędzia należały do oprogramowania open source. Celem filmu oprócz dużej promocji Blendera jest sprawdzenie jego możliwości w zastosowaniach profesjonalnych jak kino czy zaawansowane efekty filmowe - obalając tym samym twierdzenia jego przeciwników, że Blender jest tylko darmową zabawką dla amatorów.

film tears of steal darmowy otwarty wolny blender produkcja plakat

Twórcy chcą tym samym pokazać, że po przejściu z komercyjnej wersji Blendera, na rozwój otwartej, wolnej i darmowej, jest on wciąż potężnym narzędziem. Dzięki przygotowaniu wspomnianego filmu Fundacja Blendera zamierza popchnąć naprzód prace nad elementami takimi jak: śledzenie ruchu kamery, bardziej realistyczny rendering, compositing, realistyczne zachowanie ognia, symulacja dymu, eksplozji, wolumetryki oraz edycja video/vfx.

Producenci udostępnili swoje dzieło na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa i można go obejrzeć całkowicie za darmo, a także pobierać w wyskiej rozdzielczości i różnych formatach, udostępniać i rozpowszechniać zgodnie z warunkami licencji. Dla kolekcjonerów przygotowano jednak możliwość zakupu filmu z 4 płytami DVD wraz z dodatkowymi materiałami jak: oryginalne klipy filmowe, modele, użyte tekstury, tutoriale, instrukcje jak przygotować film samemu od podstaw, plakaty i wywiady.

Za taki zestaw twórcy produkcji oczekują 34 euro - pamiętajmy jednak, że jest to oferta specjalna jedynie dla koneserów. Osoby, które nabyły ten zestaw odpowiednio wcześnie, zostały dodane w filmie na listę płac.

W tym miejscu warto również przypomnieć o nieco już zapomnianym, aczkolwiek animacji najwyższych lotów, wykonanej i zmontowanej w całości w Blenderze. Mowa o filmie Sintel.

Jak spodobał się wam ten krótkometrażowy film?

Źródło: Blender Foundation, Tearsofsteel, OSWorld, OSNews, Filmweb

marketplace

Komentarze

44
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    i po raz kolejny open source pokazuje, że podobny lub nawet w niektórych przypadkach lepszy od zastosowań komercyjnych ;]
    Zaloguj się
  • avatar
    Dla mnie bomba!
  • avatar
    Widać, że to animacja. Ogólnie fajny program, tylko strasznie nieintuicyjny. Trzeba mieć dużo cierpliwości, żeby to opanować.
    Zaloguj się
  • avatar
    A ja chciałbym aby się wypowiedział jakiś grafik 3D który pracował i w 3D Studio i w blenderze i napisał mi krótkie porównanie wad i zalet obu.
    Zaloguj się
  • avatar
    To może inaczej. Jeśli blender dorównuje 3D Studio to dlaczego w komercji głównie używa się 3D Studio?

    Pytam z ciekawości.
    Zaloguj się
  • avatar
    Co do grafiki i animacji stworzonej w blenderze, az dziw ze nikt nie wymienil tej animacji ;]

    http://www.youtube.com/watch?v=Zln9I9IttLA

    BIG BUCK BUNNY, w calosci zostala wykonana w tym programie ;) z tego co pamietam ;]

    Kiedys sam probowalem przesiasc sie na blendera z 3ds, ale za bardzo sie przyzwyczailem do 3ds, ciezko sie przesiasc ;]
  • avatar
    No pięknie, pięknie

    Rozkręcają się, aż miło popatrzeć. Już Sintel był perełką a tutaj widać poszli na całość.

    Jak dla mnie bomba. Bardzo mi się podoba system Camera Tracking, pytanie czy nadal bazuje na GSOC czy jest innego autorstwa. :p

    Trzeba przyznać, że Blender już stał się dojrzałym narzędziem do produkcji. Ci którzy twierdzą, że to zabawka - naprawdę niewiele go poznali ;)

    Jak dla mnie (a robiłem zarówno na 3DS jeszcze dosowym, jak i na MAX) Blender ma ogromny potencjał i jest to tylko kwestią przestawienia się w myśleniu (troszkę inna koncepcja tworzenia brył i siatek, nawet nie interfejs bo on jest wbrew pozorom już od wersji 2.50 bardzo intuicyjny) i naprawdę jest zdecydowanie ciekawszy od 3DS-a :)

    No i jest darmowy i bardzo silnie rozwijany - aż za bardzo czasami (ciężko nadążyć za nowinkami). Kto nie wierzy niech odwiedzi: graphicall.org i sprawdzi z jaką częstotliwością wychodzą nowe subwersje blendera.

    Co poniektóre co kilka godzin ;)
  • avatar
    Fajny, choc widac pewne niedociagniecia, jak np. w 2:46, gdzie krawedzie liny ewidentnie sa widoczne na ciemnym blue-boksie, zza ktorego wyziera dobre juz, renderowane tlo.
  • avatar
    I tak na koniec: Blender jest wykorzystywany przez mniejsze lub średnie studia graficzne np. przy tworzeniu spotów reklamowych, krótkich filmów "rysunkowych" lub przy "dużych" produkcjach takich jak ostatni film TED (UV mapping - niewiele ale zawsze ;) ).
    Blenderem często wspierają się studia graficzne/wizualizacyjne mamy w końcu mnóstwo wtyczek do silników renderujących :)

    Zaloguj się