Ciekawostki

Ten pociąg jeździ sam - od kopalni do portu i z powrotem

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2019-01-05

W Australii została uruchomiona pierwsza całkowicie zautomatyzowana sieć kolejowa, która łączy 16 kopalń i 2 porty. W najbliższej przyszłości podobnych wiadomości może być znacznie więcej.

Samokierujące się samochody budzą duże emocje, ale ich era dopiero nadejdzie. Autonomiczne technologie już teraz jednak znajdują zastosowanie w transporcie. Dowód: w Australii pojawiła się pierwsza w pełni zautomatyzowania sieć kolejowa.

Autonomiczne pociągi AutoHaul pokonują trasę liczącą około 800 kilometrów i trwającą 40 godzin, bez udziału maszynisty. Zautomatyzowana sieć łączy ze sobą kopalnie rud żelaza Rio Tinto oraz porty w zachodniej części Australii. 

„To pierwsza na świecie w pełni autonomiczna, długodystansowa sieć kolejowa” – powiedział rzecznik Rio Tinto w rozmowie z serwisem Digital Trends. – „Udane wdrożenie jest zwieńczeniem projektu o wartości 940 milionów dolarów i ma potencjał, by wprowadzić nową wydajność i elastyczność w 1700-kilometrowej sieci łączącej 16 naszych kopalń i 2 porty”.

Dlaczego zarząd kopalni zdecydował się na takie rozwiązanie? Są trzy podstawowe powody: redukcja kosztów, zwiększenie wydajności oraz poprawa bezpieczeństwa. Dzięki technologii autonomicznej nie ma na przykład konieczności zmieniania się maszynistów, a reakcje na zagrożenia są znacznie szybsze i automatyczne, jak podkreśla rzecznik.

Warto w tym miejscu wspomnieć o podobnych projektach realizowanych znacznie bliżej nas. Przede wszystkim o tym, że już w 2023 roku działanie mają rozpocząć autonomiczne pociągi TGV we Francji, a w Niemczech testowany jest samokierujący się tramwaj. Tak wygląda przyszłość, która już się rozpoczyna.

Źródło: Rio Tinto, Digital Trends. Foto: Rio Tinto

marketplace

Komentarze

15
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ciut łatwiej zrobić automatyczne sterowanie pociągiem który jeździ po ustalonych torach, po pustkowiu i przecinając jezdnie zamykane są szlabany by było bez kolizyjnie, dodatkowo nie wiezie żadnych ludzi więc nie ma najmniejszych zmartwień etycznych. Nie ma co się jarać, taka automatyzacja to nawet nie poziom lotów w kosmos z lat 70". Ot zwykła zautomatyzowana kolejka, tyle że wagonów od cholery.
  • avatar
    przecież zamiast pociągu można zastosować rurociąg i transportować rude w postaci zawiesiny (koncentratu po flotacyjnego) jak to robi KGHM z odpadami transportowanymi na Żelazny most
    i również nie będzie potrzebni ludzie
    ale to wymaga nakładu w nowa infrastrukturę

    czekamy na autonomiczne maszyny górnicze :D
    Zaloguj się
  • avatar
    ...i co tu ludzie beda robic za kilka lat jesli we wszystkim zastapia ich roboty... nudzić się?
    Zaloguj się
  • avatar
    Pojazdy poruszające się po szynach i tak mają znacznie mniej autonomii. Już nie mówiąc, że przy ich ciężarze to i tak zawsze taranują przeszkodę, która przed nimi nagle się pojawi. Człowiek tutaj nic nie pomoże. ;)
  • avatar
    Wygląda na to że, autonomiczny pociąg mimo uproszczonego sterowania ma swój debiut (2017 rok) długo po samokierujących samochodach..
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak w Factorio... xD