Gry w przeglądarce

Mozilla i Epic Games: demo Epic Citadel silnika Unreal Engine 3 w przeglądarce Firefox

opublikowano przez Damian Szymański w dniu 2013-03-30

Mozilla pokazała demo technologiczne Epic Citadel silnika Unreal Engine 3 w przeglądarce Firefox. Udało się dzięki JavaScript, HTML5 i WebGL.

epic citadel unreal engine 3 tech demo wygląd firefox

Fundacja Mozilla poinformowała o sukcesie w pracach nad uruchomieniem silnika Unreal Engine 3 w przeglądarce internetowej Firefox. Niedawno udostępniono pierwszy materiał wideo prezentujący działanie dema technologicznego Epic Citadel ze wspomnianego silnika, a jak zapewniają twórcy niebawem otrzymamy możliwość jego uruchomienia.

Temat gier w przeglądarce internetowej nowością nie jest, jednak bynajmniej nie chodzi tutaj o gry w technologii Flash. W ostatnim czasie głośno zrobiło się o grach uruchamianych w przeglądarkach internetowych z wykorzystaniem JavaScript, HTML 5 czy też WebGL. Pod koniec 2011 roku fundacja Mozilla ogłosiła, że zamierza poważnie zainteresować się grami w przeglądarkach, rozpoczęła też projektowanie silnika gier 3D dla Firefoxa.

W ostatnich miesiącach temat gier w przeglądarce wyraźnie przyśpieszył, gdyż pojawiła się gra Command & Conquer napisana w HTML 5, a nieco później już sama Mozilla prezentowała możliwości HTML 5 udostępniając grę MMO – BrowserQuest. Konkurencja w postaci Google Chrome, także nie ma zamiaru bezczynnie przyglądać się poczynaniom rywala. Gigant z Mountain View już od jakiegoś czasu intensywnie rozwija tzw. Native Client (NaCl), a więc specjalne API pozwalające niezależnie od systemu operacyjnego uruchamiać natywny kod, którym mogą być zarówno aplikacje czy gry.

 

Mozilla jakiś czas temu udostępniła demo gry BananaBread wykorzystującej silnik Cube 2: Sauerbraten stanowiący podstawę dla wielu podobnych darmowych produkcji. Produkcja będącą trójwymiarową grą fps została skompilowana do JavaScript i WebGL co było w zasadzie pierwszym poważnym pokazem możliwości grania w przeglądarkach. Niedawno mogliśmy sprawdzić jak przeglądarka Firefox radzi sobie ze świetnie wyglądającym z demem technologicznym Unigine Sanctuary - Crypt.

Teraz twórcy przeglądarki poinformowali, że zaledwie po 4 dniach prac udało im się wespół z programistami Epic Game uruchomić w przeglądarce Firefox silnik Unreal Engine 3. Dokonano tego, tak samo, jak w dwóch wymienionych wyżej przypadkach. Dla ścisłości kod silnika napisany w C++ przetłumaczono za pomocą kompilatora emoscripten na język JavaScript, który następnie dzięki HTML 5 i technologii WebGL pozwala na uruchomienie na dowolnym systemie operacyjnym i przeglądarce (obsługującej wspomniane standardy). Takie rozwiązanie jak mogliśmy się już przekonać działa, ale nie oferuje należytej wydajności.

unreal engine 3 epic citadel demo technologiczne mozilla firefox

Dlatego niedawno w nocnych wydaniach Firefox pojawił się moduł asm.js przygotowany specjalnie dla nowego silnika JS zaimplementowanego w przeglądarce, a mianowicie OdinMonkey. Wspomniany moduł można przyrównać do optymalizującego, niskopoziomowego podzbioru JS, który jak udowodniła Mozilla pozwala na wykonywanie skompilowanego do JavaScript kodu jedynie z narzutem wynoszącym 60%. Można powiedzieć, że to dużo, jednak patrząc na wyniki dotyczące przetwarzania JS bez wspomagaczy w Firefox i dla porównania w Google Chrome można stwierdzić, że jest to bardzo dobry rezultat.

benchmark asm.js firefox chrome native

W demie technologicznym fundacja postanowiła zastosować więc moduł asm.js. Czego efektem jest zakończone sukcesem, uruchomienie w przeglądarce Firefox silnika Unreal Engine 3 zawierającego ponad milion linii kodu. Co ważne wszystko działa płynnie niczym w natywnej wersji i z zachowaniem wysokiego poziomu detali grafiki.

Na chwilę obecną Mozilla zaprezentowała jednie na materiale wideo wspomniane już demo technologiczne Epic Citadel uruchomione w przeglądarce Firefox. Jednak jak zapewniają twórcy w ciągu kilku najbliższych tygodni, udostępnią wersję, którą sami będziemy mogli uruchomić, niezależnie od systemu operacyjnego i sprawdzić jak wygląda to w praktyce, tak jak zrobiono to w przypadku Unigine Sanctuary. Zobaczcie sami jak prezentuje się wspomniane demo technologiczne na poniższym materiale wideo.

Źródło: Mozilla, CNET, Bit-tech, overclock (foto), H-Online

marketplace

Komentarze

19
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Hmmm oddzielne rozwiązanie w Chrome i oddzielne w Firefoxie :/ Zdecydowanie lepiej było by gdyby w obydwóch przeglądarkach było ów Unreal Engine bo ciężko coś pisać wiedząc, że uruchomią to osoby tylko z FF. A może jednak UE będzie też na chrome? Na nic więcej nie trzeba bo Opera to mały odsetek w użytkownikach a IE nie ma co brać pod uwagę bo to tylko do poczty się nadaje :p
    Zaloguj się
  • avatar
    A gdzie opera? :P
    Zaloguj się
  • avatar
    tylko tu trzeba powiedziec, ze epic citadel to dziala na moim nie najswiezszym juz choc dalej bardzo dobrym galaxy note. generalnie geforce 3 ti 200 by to uciagnal.
  • avatar
    Bardziej by mnie cieszyło gdyby Firefox miał mniej błędów i działał poprawnie z większością stron - ale pomarzyć zawsze można.
  • avatar
    Filmik jest porywający zwłaszcza w 360p...
  • avatar
    Ta tylko że IE ma chyba ok 50% rynku użytkowników.
    Zaloguj się
    -4
  • avatar
    Epic wie jak zarabiać kasę więc wcześniej czy później będzie w każdej przeglądarce :)
  • avatar
    Ciekawe jak z wymaganiami będzie.
  • avatar
    Bardziej mnie ciekawi czy na telefonie będzie można uruchomić ten engine
    Zaloguj się
  • avatar
    http://www.unrealengine.com/flash/