Mobile

UOKiK nałożył na Plusa karę ponad 20 mln zł

przeczytasz w 2 min.

Nie wszystkie praktyki operatorów komórkowych podobają się ich klientom, podobnie jak nie wszystkie zgłaszane uwagi wywołują jakiekolwiek reakcje. Tym razem jednym z tematów zajął się UOKiK, co dla Plusa może skoczyć się sporym wydatkiem.

Polkomtel z karą ponad 20 mln zł

UOKiK przyjrzał się praktyce stosowanej w ofertach na kartę. Chodzi o przypadki, w których brak następnego doładowania konta oznacza utratę niewykorzystanych środków. Mówi o tym między innymi regulamin opracowany przez Polkomtel (Plus). Jedynym sposobem na odzyskanie środków jest złożenie reklamacji, ale wypłata odbywa się wtedy na konto abonenckie, a nie jako zwrot w gotówce. I to tylko wtedy, gdy klient nadal korzysta z oferty Plusa. Tym samym jednocześnie dochodzi do utrudniania zmiany operatora.

Z wydanego dziś komunikatu UOKiK dowiadujemy się, iż zakończyło się pierwsze postępowanie w tej sprawie. Efekt? Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości 20 433 226 złotych. Jednocześnie nakazano operatorowi porzucić stosowaną praktykę.

„Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej - praktyka nadal trwa. [...] Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty pre-paid. Tak się jednak nie dzieje bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach.” – Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Na baczności muszą mieć się również inni operatorzy

Decyzja nie jest prawomocna. Polkomtel ma prawo do odwołania, z którego, jak się zapewne domyślacie, zamierza skorzystać.

Sprawa będzie miała zatem dalszy ciąg. Jej początki sięgają września 2016 roku. Właśnie wtedy UOKiK wszczął postępowania przeciwko kilku operatorom - Orange Polska, P4 (Play), T-Mobile Polska i właśnie Polkomtel.

Póki co UOKiK zachęca do składania wspomnianych reklamacji. Jak informuje, każdy może powołać się na wydaną decyzję UOKiK i żądać od operatora zwrotu niewykorzystanych środków.

Źródło: uokik

Warto zobaczyć również:

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    icevenus
    4
    Państwo nałożyło karę i pieniądze pójdą na nagrody dla pracowników . Czy tych pieniędzy nie powinni dostać klienci plusa ? W końcu to oni są pokrzywdzeni a nie państwo.
    • avatar
      Konto usunięte
      3
      Karę nałożą a klient złotówki nawet nie zobaczy.
      • avatar
        bruner
        2
        a kare zasponsorują abonenci plusa juupiiii :D
        • avatar
          szymcio30
          1
          20 mln zł to dla nich nic wielkiego, ale rzesza prawników zadba aby kara była mniejsza lub jej zapłacenie wydłużyło się w czasie
          • avatar
            maaaad
            1
            Bardzo dobrze. Tylko maławo.
            • avatar
              Konto usunięte
              0