Na topie

Windows 8: nowe narzędzia systemowe - zresetuj i odśwież

Autor:
Czarny Iwan

więcej artykułów ze strefy:
Oprogramowanie

Kategoria: Oprogramowanie Systemy operacyjne

Dla opornych?

„Zresetuj i odśwież” to nowe hasło nadchodzącego Windowsa 8. Steve Sinofsky, szef oddziału Windows Live, zdradził ostatnio garść szczegółów na temat dwóch nowych funkcji dzięki którym łatwiej będzie sobie poradzić z „zamulonym”, zbyt długo działającym Windowsem. Wkrótce potem Microsoft zaprezentował kolejne rewelacje o nadchodzących wraz z "ósemką" usprawnieniach.

AA

Przede wszystkim chodzi o zjawisko z którym spotkał się niemal każdy użytkownik Windowsa funkcjonującego przez kilkanaście miesięcy. W pewnym momencie komputer zaczyna pracować wolniej, aplikacje uruchamiają się opieszale, system ewidentnie traci na wydolności. Oczywiście można samodzielnie zająć się czyszczeniem rejestru, analizą zasobów i innymi ratującymi czynnościami ale w nadchodzącym Windows 8 użytkownicy mają dostać specjalne wsparcie w takich sytuacjach.

Windows 8 desktop

Dwa programy – Refresh PC i Reset PC i – będą działać automatycznie, bardzo szybko, a co ważne, w prosty sposób i zupełnie bezstresowo. Zapewne rzeczywistość będzie wygląda mniej różowo ale na razie nie będziemy jeszcze osłabiać naszego optymizmu.
Dwa wymienione narzędzia mają zastąpić wysłużone Windows Recovery Environment.

Dostęp do nowych funkcji Windows 8 będzie możliwy z poziomu Panelu Sterowania, zaprezentowany w czytelnej, graficznej formie. Do dwójki podstawowych narzędzi dołożono również zestaw opcji dla zaawansowanych.

Windows 8 1

Reset PC będzie to klasyczna funkcja, która wyczyści HDD i zainstaluje zupełnie nowy system. Poza ładnie zaprojektowanymi okienkami, niewiele różni się to od normalnej procedury, którą stosuje wielu właścicieli Windows w sytuacji, gdy system przestaje być wydolny.

Windows 8 2

Refresh PC ma nieco inne zadania. Program wykonana kopię zapasową wszelkich ustawień systemowych i użytkownika. W kolejnym kroku automat zainstaluje Windows 8 i przywróci na nowym systemie wszystkie ważne dane, aplikacje i ustawienia. Oczywiście z określonym z góry wyprzedzeniem czasowym, o ile komputer uległ jakieś poważnej awarii software. Tak przynajmniej ma to wyglądać w idealnym świecie Windowsa 8.

W praktyce, wszystko co znajdzie się poza kontrolą Metro, zostanie utracone, podobnie jak szereg innych powiązań ustanowionych przez użytkownika, co zapewne okaże się dopiero po wykonaniu odświeżenia. Zachowane zostaną jednak tak istotne rzeczy jak hasła i nazwy kont, ustawienia sieci mobilnych i bezprzewodowych oraz część wizualna systemu.

Windows 8 4

Jedną z zalet powyższych funkcji ma być również szybkie działanie. W wypadku Reset PC będzie to od 6 do 20 minut, natomiast Refresh PC zajmie jedynie 8 minut - tak przynajmniej obiecuje Microsoft.

Trzeba jeszcze wspomnieć o narzędziu recimg, dostępnym z poziomu interfejsu Metro, na trzeciej pozycji. Zaawansowana funkcja ma umożliwić wykonanie pełnego obrazu partycji systemowej z wszelkimi zainstalowanymi zasobami. Całość będzie można szybko przywrócić. Obecnie nie wiadomo jeszcze jak w szczegółach ma wyglądać ten proces.

Na koniec jeszcze optymistyczny filmik pracowników Microsoftu prezentujący powyższe rewelacje.


Więcej o Windows:

Źródło: blogs.msdn.com, you tube

produkt roku 2011/12

Odsłon: 16856 Skomentuj newsa
Komentarze

38

Udostępnij
  1. Mocek
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2012-01-09 12:44

    Każdy kto ma chociaż minimalną wiedzę o Windowsie nie będzie potrzebował tego badziewia.

    Skomentuj

    1. Szymon331
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2012-01-09 12:55

      Zgadzam się. Jak się umie dbać o system to reset systemu nie będzie potrzebny. Pracowałem ponad 3 lata na Viście i przeinstalowałem ją tylko dlatego że zmieniłem dysk na SSD.

      Jeżeli system windows 8 będzie tak stabilny jak Vista/7 toto narzędzie będzie naprawdę tylko dla, że tak powiem, systemowych flejtuchów...

      Skomentuj

      1. Chiny_X
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2012-01-09 13:38

        Jak też tych co klikają w każde wyskakujące okienko przeglądarki, a takich osób na pewno nie brakuje przynajmniej w ojczyźnie M$.

        Skomentuj

        1. saddam
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2012-01-09 14:33

          No to fajnie. Dzięki za informacje.

          Skomentuj

        2. warcab1234
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2012-01-09 15:32

          popieram, ja w autostarcie mam tylko kaspersky i Rocket Dock, ale mimo wszystko po kilku miesiącach nie chodzi cały czas jak nowy.

          Skomentuj

        3. Max209
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2012-01-09 17:16

          skype i dropbox już za dużo a catalyst jak nie podkręcasz też możesz z autostartu usunąć

          Skomentuj

        4. SebeekS
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2012-01-09 17:34

          Niesamowite :>

          Skomentuj

      2. saddam
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2012-01-09 14:46

        Backup jest najlepszy i nie ma co filozofować nad jakimś 'dbaniem o system', bo nigdy nie wiadomo co się z nim stanie. Czasami działa dlugo i bezproblemowo - czasami nie, backup to zawsze backup.

        Skomentuj

        1. Szymon331
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2012-01-09 15:07

          Oczywiście, backup u mnie jest robiony co pół roku ale tylko najważniejszych danych.

          Mam na dysku często projekty po 200-400GB każdy. Nie stać mnie na kilka dysków 1TB tylko na backupy...

          Dla wielu jednak ważniejsza jest stabilność bo backup jest spoko tylko do pewnej ilości danych.

          Skomentuj

          1. saddam
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2012-01-09 15:59

            Jasne ale to nie ma nic wspolnego z systemem i wspomnianym 'dbaniem o system'. Mi chodziło o backup partycji systemowej.

            Skomentuj

          2. mielcu3
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2012-01-13 16:47

            Streamer i kasetki kolego :) tanio i dobrze

            Skomentuj

        2. VoytAss
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2012-01-09 17:48

          A ja mam plytke z ubuntu, ktore odpala spokojnie partycje FAT i NTFS. Jak sie cos zepsuje to potrzebne dane odzyskam bez problemu. LiveCD do napędu i działasz.

          Skomentuj

          1. Bambo1983
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2012-01-09 19:16

            Yea ! Magiczna płytka ! Oczywiście zakładam od razu z góry, że macierz na moim Highpoincie tak po prostu otworzy, odzyskam ile chce danych i w ogóle będzie super ! Bez żadnych rebuildów.. bo po co ? :)
            Nie wspominam nawet o tym co będzie jak mi się VHD rozjedzie z którąś VM..

            Skomentuj

          2. Bambo1983
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2012-01-09 19:38

            Ee.. daj spokój. Nie chciałem mu pojechać, tylko pokazać, że LiveCD nie załatwi wszystkiego i często nawet najnowsze wersje mogą nie obsługiwać niektórych sprzętów (zresztą nie tylko sprzętów).
            Tak, jak napisał Saddam - backup to backup. I też nie mam na myśli pełnego, codziennego backupu całego systemu plików.

            Skomentuj

  2. Z-i-Z
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2012-01-09 14:20

    Format dysku to format dysku, a nie jakieś badziewie, zawsze przez takie coś kilka GB co najmniej zostanie zmarnowane...

    Skomentuj

      1. saddam
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2012-01-09 14:32

        Taaa, szczególnie SSD. Obecnie większość ludzie wybiera 60-120GB.

        Skomentuj

          1. saddam
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2012-01-09 14:49

            A gdzie ja napisałem cokolwiek o zdjęciach, filmach i ogólnie folderach użytkownika?

            Skomentuj

  3. Szymon331
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2012-01-09 14:24

    Heh, na tym filmiku bardziej mnie interesował odbijający się w monitorze statyw z kamerą niż to co miał on pokazać ;)

    Po prawie 20 latach normalnego Windowsa jakoś ta 8 mnie nie zachęca. Zbyt się przyzwyczaiłem do jego normalnej formy. Na tych filmikach mam wrażenie jakbym dostał do ręki lekko bardziej rozbudowanego Androida...

    Skomentuj

  4. mgkiler
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2012-01-09 14:39

    A mi Windows 7 uruchamial sie 10 sekund. Pewnego dnia zainstalowalo sie 10 giga aktualizacji (chyba wszystkie od premiery). Po czym... Odpala sie 50 sekund...

    I co mam zrobic?
    Odinstalowac 10 giga aktualizacji?
    Boje sie ze sie system zwali jak odinstaluje wszystkie aktualizacje...

    Teraz juz nigdy nie bede mial zostawionych wlaczonych auto update. Tylko i wylacznie service packi. Zadnych auto update.

    Juz mi drugi raz zdazylo sie ze po auto updacie system zaczol sie sypac...

    Skomentuj

    1. Szymon331
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2012-01-09 15:09

      Ja mam automatyczną aktualizację wyłączoną. Od czasu do czasu pozwala systemowi sprawdzić co chciałby zainstalować i odznaczam mnie aktualizacje zbędne.

      Jednak aktualizować co jakiś czas trzeba bo tu chodzi o bezpieczeństwo komputera a nie o jego szybkość startu...

      Skomentuj

        1. Szymon331
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2012-01-11 00:05

          Ja natomiast często wciskam "power" siadam na krześle, włączam monitor i lubię mieć już okno logowania na konto administratora.

          Nie każdy chce czekać nie wiadomo ile nawet jeżeli ma co w tym czasie robić.

          Skomentuj

    2. Tiamat
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2012-01-11 07:45

      Co to jest - "zaczol"?
      Czy chodzi o - zaczął?

      Skomentuj

  5. saddam
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2012-01-09 14:41

    Szczerze mówiąc wole tradycyjny backup partycji systemowej. Mam backup świeżego systemu z podstawowym softem i sterownikami oraz backup partycji systemowej dodatkowo z podstawowym zestawem programów do pracy. Przynajmniej jest to czyste rozwiązanie, dużo szybsze i dokładnie wiem jaki bedzie efekt ale najlepsze jest to, że w razie awarii systemowego SSD moge szybko odtworzyć system na zapasowym SSD lub innym nośniku. Polecam darmowy Easeus backup.

    Skomentuj

  6. dikamilo
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2012-01-09 17:49

    Patrzcie jacy jesteśmy fajni, zamiast wyeliminować mulenie systemu po jakimś czasie, dajemy wam zresetuj i odśwież :)

    btw. ostatnio instalowałem na nowo system jak wymieniłem komputer na nowy ;]

    Skomentuj

    1. gatto_nero
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2012-01-10 23:10

      Prawdopodobnie spowodowane jest to brakiem możliwości rozwiązania tego problemu. Ten system jest zaprojektowany na złych założeniach. Android jest nowocześniejszy niż windows - wszystkie aplikacjie sandboxowane itd

      Skomentuj

  7. tomcorek
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2012-01-09 17:51

    Czytam tytuł i sobie myślę, w W8 będzie jakaś rewolucja a tu nic. Tak z mojej strony mnie się ten system coraz mniej podoba, najpierw Metro jakieś dziwne a dochodzi rejestracja klucza w biosie - chyba, że się coś zmieniło i odeszli od tego.

    Skomentuj

  8. jacob000
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2012-01-09 19:37

    przydałoby się bardziej jakaś opcja aby komp po 80 h pracy nie zamulał jak porąbany i nie wymagał resetu. Czasami reset jest niemożliwy, a czasami najprościej w świecie nie mam czasu na resetowanie kompa i uruchamianie projektu na nowo i wczytywaniu wszystkich danych. Dlatego system jest wiecznie zahibernowany u mnie ale powyżej 2 hibernacji system wyraźnie zwalnia a z każdą kolejną hibernacją spowolnienie jest coraz bardziej uciążliwe. W XP tego nie było można było spokojnie hibernować kompa i utrata wydajności była chwilowa.

    Co do wydajności wystarczy wyłączyć cały burdel z autostartu zwłaszcza ten instalowany przez producentów lapków. No i nie instalowanie jeśli nie trzeba programów używanych tylko raz po to są wersje portable części programów :)

    Backup to podstawa jesli nie chce się obudzić z ręką w nocniku :) dzisiaj 12 h odzyskiwałem dane z jednego lapa bo system się już nawet nie podniósł po próbach naprawy. A wszystko na C i nie zrobisz formatu ;/ Nie ma to jednak jak liveCD linuxa szkoda ze kopiowanie po LAN na serwer trwa tak długo ;/

    Skomentuj

    1. Bambo1983
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2012-01-09 19:53

      Próbowałeś czyścić dzienniki systemu (zwłaszcza zabezpieczeń) i defragmentować pamięć ? Też miałem nieco problemów z wydajnością po hibernacji, ale w moim przypadku to pomagało. Przy okazji, jeśli korzystasz z IIS to dobrze mu zapuścić co najmniej recycle pul aplikacji (o ile nie sam reset).
      A co do LiveCD, to jednak mnie nie przekonuje, nie zawsze wykryje każdą macierz, używam w niektórych sytuacjach, ale zdecydowanie gdy potrzebuje wyciągnąć dane to po prostu podpinam dysk do innego kompa lub w krytycznych sytuacjach wprost do hot-swap bay'a i kopiuje na serv.

      Skomentuj

      1. Bambo1983
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2012-01-09 19:57

        P.S. Chodziło oczywiście o restart IIS, a nie żaden reset. I jeszcze dwie sprawy, ale stawiam, że to masz wyłączone.. indeksowanie i nie wiszą żadne update'y do zainstalowania (svchost potrafi urosnąć do ciekawych wartości gdy dużo aktualizacji wisi do zainstalowania).

        Skomentuj

    2. saddam
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2012-01-09 23:28

      Takie problemy z zamulaniem są zazwyczaj w przypadku kompów z małą ilością RAM i używaną pamięcią wirtualną. Najlepiej kupić tyle ramu, żeby w ogóle nie korzystać z pamięci wirtualnej. Na niektórych systemach mogą być mikrozawiechy ale zawsze można ustawić małego swapa na ram-dysku.

      Skomentuj

  9. dziarsky
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2012-01-09 21:32

    Samsung :)

    Skomentuj

  10. PIOTER123
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2012-01-09 22:05

    "Dwa programy – Refresh PC i Reset PC"

    oczywiście będzie ich można użyć gdy będzie włączone metro :P

    Skomentuj

  11. winone
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2012-01-10 17:15

    Mi by się przydało narzędzie mierzące
    ile czasu każda usługa potrzebuje na uruchomienie (coś w podobnie do Internet Explorer który mierzy ładowanie wtyczek i dodatków)
    i w tedy sam bym wyłączył to co niepotrzebne i to co mocno zwalnia kompa

    Skomentuj

  12. rybak17
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2012-01-10 21:09

    I tak coraz więcej ludzi będzie się przesiadać na Linuxa i Mac OS X.

    Skomentuj

    1. gatto_nero
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2012-01-10 23:12

      Miejmy nadzieję :)

      Skomentuj

  13. gatto_nero
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2012-01-10 23:06

    Niesamowite - prezentacja na tablecie - to na tablecie windows 8 też będzie się zamulał?

    Skomentuj

    1. Szymon331
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2012-01-11 00:06

      Zamulał to on się będzie na telefonach ;)

      Skomentuj

  14. Kuba Mily JDM
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2012-01-11 18:15

    Do takich rzeczy to jest CClenar, a chyba każdy umie instalować Windowsa(czy to z pulpitu czy z BIOSU) i formatować dysk. Hah trochę bez sensu.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!