Karty graficzne

Xbox 360 z hybrydowym mikroprocesorem Vejle

opublikowano przez Jakub Szuppe w dniu 2010-08-25

Według najświeższych informacji, nowe konsole Xbox 360 zostały wyposażone w hybrydowy mikroprocesor Vejle, łączący w sobie zarówno procesor właściwy, jak i procesor graficzny. Układ został skonstruowany w ścisłej współpracy z IBM.

  Warto przeczytać:
 

Według pierwszych szczegółów dotyczących konsoli Xbox 360 S, o której na łamach naszego serwisu pojawił się artykuł, w środku miał znaleźć się układ "Valhalla", a w nim procesor wraz ze zintegrowaną grafiką. Okazuje się, że nie jest to zupełnie tak, jak przedstawiano na początku. Po pierwsze, mikroprocesor typu System-on-chip (SoC) nosi nazwę "Vejle". Po drugie zaś, nie mamy tutaj do czynienia ze zintegrowaną kartą graficzną na wzór procesorów Intel i3, ale z jednym układem scalonym łączącym bezpośrednio CPU i GPU. Oddzielnie umieszczona jest pamięć eDRAM. Te informacje zostały ujawnione przez Microsoft podczas konferencji Hot Chips.


Na samym początku Xbox 360 dysponował kartą graficzną Xenos produkcji ATi oraz trzyrdzeniowym procesorem opracowanym przez IBM - wszystko produkowane w skali 90 nm. Później proces produkcyjny tych układów "zmniejszono" do 65 nm. Teraz IBM wraz z GlobalFoundries po długiej i mozolnej pracy stworzył z tego pojedynczy hybrydowy układ CPU/GPU. Jednocześnie produkcję przeniesiono na jeszcze niższy poziom 45 nm. Owe zabiegi zaowocowały 50% mniejszym zużyciem energii, a także dużą oszczędnością powierzchni.


Niemniej jednak największą ciekawostką jest fakt wbudowania w to "APU" magistrali Front Side Bus (FSB Replacement), której jedynym zadaniem jest spowolnienia działania Xboxa 360 S poprzez zmniejszenie przepustowość danych między GPU a CPU. Każdy normalny użytkownik zada proste pytanie: Po co celowo zmniejszać wydajność?

Jak się okazuje, Microsoft nie chciał, aby nabywcy odświeżonej wersji konsoli dysponowali większą mocą niż użytkownicy starszych modeli. Mogłoby to doprowadzić do produkcji gier, które "udźwignąłby" tylko Xbox 360 S, a tego - według Microsoftu - należało uniknąć. Magistrala FSB wyrównuje "szanse" i zapobiega takiej możliwości. Jest to "zabezpieczenie" na poziomie sprzętowym, zatem niemożliwe będzie jego ominięcie.

Źródło: Venture Beat

Polecamy artykuły:    
Klonujemy komputer - maszyny wirtualne 100 porad i sztuczek do Windows 7 Test 4 kart GeForce GTX 460
marketplace

Komentarze

45
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    "Niemniej jednak największą ciekawostką jest fakt wbudowania w to "APU""

    LOL, nigdy bym takiego produktu nie kupil
  • avatar
    no tak, microsoft nie mogl na to pozwolic, ale efekty uwolnienia tej mocy moglyby byc ciekawe, czekamy na hacka :)
    ciekawe, teoretycznie zle napisane tytuly chodzilyby np. za szybko i bylyby przez to niegrywalne?
    Zaloguj się
  • avatar
    stary news jest stary.
  • avatar
    W końcu szanse Xbox PS3 będą wyrównane :D
  • avatar
    Nie da się jednak ukryć, że ta dodatkowa moc przydała by się np w GTA IV. A wykorzystanie jej w nowszych grach można by uniemożliwić w inny prosty sposób - dogadać się z producentami gier :)
    Zaloguj się
  • avatar
    "dużą oszczędnością powierzchni"

    Faktycznie, zmniejszenie rdzenia o kilka mm2 daje dużą oszczędność powierzchni.
    Zaloguj się
  • avatar
    pomysł połączenia chipów świetny, a to że nie uwolnili całej mocy normalne, przecież to nie ma być nowa konsola, tylko nadal xbox360 kompatybilny ze starymi grami i starymi konsolami, nawet jak ktoś zrobiłby haka i odblokował prędkość to co z tego, to nic nie da, gry te same dla wszystkich
    Zaloguj się
  • avatar
    Stary, dobry Microsoft i jego wciąż udoskonalane produkty... zobaczycie, ludzie kupią to na pniu :D
  • avatar
    Ciekawe kiedy to "zabezpieczenie na poziomie sprzętowym" zostanie złamane:)
  • avatar
    Bardzo mnie śmieszą komenty gta4 - 20fps. To, że np quake4 na x-a chodzi słabo, to nie oznacza, że takich gierek jest więcej.
  • avatar
    Hm... A ja to bym miał inny pomysł. W grach można by ustawić 2 poziomy detali, np. normal i enchanced. Normal działałby na wszystkich iksach, natomiast enchanced tylko na tych nowych. W taki sposób wsyscy użytkownicy byliby zadowoleni- starszych, boi gry chodzą bez problemu i ładnie wyglądają, i nowych, bo gry chodzą też bez problemu, ale wyglądają lepiej.
    Zaloguj się
  • avatar
    GTA 20 fps ??? aha wez pod uwage ze tam nie ma stalych 30 fps, w niektorych miejscach spokojnie spada do 20fps, jezeli ktos o tym nie wiem widocznie nie gral na konsoli w GTA4.
  • avatar
    Ja gralem na Xboxie 360 i PS3 i musze powiedziedz ze FPS spada szczegulnie jak pali sie auto i sniperka sie zooma na to auto zrobi, ale to nie wazne gra sie fajnie na Xboxie jak i PS3.

    Moze mi ktos powiedziec dlaczego IBM nie robi prockow x86??
    Zaloguj się
  • avatar
    Masz racje, nie chciałem się wdawać w szczegóły ;) Jak się powie PowerPC to światek IT wie o co chodzi, jak się powie Power to tak nie bardzo ;) Większość pomyśli że chodzi o przycisk na obudowie :D
  • avatar
    Pod jakim względem te informacje są "najświeższe"? :P
  • avatar
    to trzeba miec nieźle zwolnione reakcje żeby w gta4 na xboxa i ps3 nie widziec zwolnień, tam jest jedna wielka zamuła, nocą w deszczu max 20fps jak nie mniej.
  • avatar
    Się pytałem w wątku z testem tego X-sa na benchmarku czy XCGPU to nie czasem pierwsze APU.... nikt nie odpowiedział.
  • avatar
    LOL. To nie lepiej byłoby po prostu zmniejszyć zegar tego procka?
    Zaloguj się
  • avatar
    znów musze widzieć tego klocka nie brałbym tego nawet jak by mi microsoft chciał dać za darmo
    Zaloguj się